Google skrotar utveckling av surfplattor – Pixel Slate blir utan uppföljare

Permalänk
Melding Plague

Google skrotar utveckling av surfplattor – Pixel Slate blir utan uppföljare

Förra året avtäckte Google hybriddatorn Pixel Slate, med operativsystemet Chrome OS under huven. Nu meddelas att företaget avvecklar satsningen på egenutvecklade surfplattor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Google dödar verkligen projekt till höger och vänster, synd.
Finns ont utav bra surfplattor med Android / ChromeOS på.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem

Jag hade glömt att denna existerade över huvud taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xian:

Google dödar verkligen projekt till höger och vänster, synd.
Finns ont utav bra surfplattor med Android / ChromeOS på.

Finns det nån? Ärlig fråga. Kör själv iPad, men har en del kollegor som vill ha Android på allt, och undrar vad de skall köpa. Jag har inga bra svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Finns det nån? Ärlig fråga. Kör själv iPad, men har en del kollegor som vill ha Android på allt, och undrar vad de skall köpa. Jag har inga bra svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om Sony fortfarande gör plattor? Gillade hur som helst deras tidiga modeller i Z serien eller vad den hette. Synd att Google avverkar projekt titt som tätt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xian:

Google dödar verkligen projekt till höger och vänster, synd.
Finns ont utav bra surfplattor med Android / ChromeOS på.

Lika bra att dom fokuserar på produkter där efterfrågan finns än att dom skall ha en allt för spretig produktportfölj. Resultatet av en sådan blir ju oftast sämre support/uppdateringar efter att produkten ersatts av ny modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Expertgissare

Surfplattorna som skulle få marknaden för de bärbara datorerna att rasa och ta över dess roll som det skreks så mycket om ett tag, nu finns det väldigt litet utbud idag på surfplattor, och ska man ha något som är i det högre segmentet så är det väl bara ipads kvar. (ja jag vet att simsang finns, men mer bloat är svårt att hitta.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Surfplattorna som skulle få marknaden för de bärbara datorerna att rasa och ta över dess roll som det skreks så mycket om ett tag, nu finns det väldigt litet utbud idag på surfplattor, och ska man ha något som är i det högre segmentet så är det väl bara ipads kvar. (ja jag vet att simsang finns, men mer bloat är svårt att hitta.)

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väldigt enkelt att hitta mer bloatware än Samsung idag faktiskt
Huawei ex.
Hell, tom Apple har en jävla massa extra skräp installerat (spelar ingen roll om det är Apple som står bakom programmen)

Microsoft och Huawei är väl dock värst lol.

Ipad är bästa om man vill göra något mer med sin padda.
Android är bättre om man är snål (gratis program lol) + billigare + bättre för rent media tittande.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Nivity:

Det är väldigt enkelt att hitta mer bloatware än Samsung idag faktiskt
Huawei ex.
Hell, tom Apple har en jävla massa extra skräp installerat (spelar ingen roll om det är Apple som står bakom programmen)

Microsoft och Huawei är väl dock värst lol.

Ipad är bästa om man vill göra något mer med sin padda.
Android är bättre om man är snål (gratis program lol) + billigare + bättre för rent media tittande.

Vet iofs inte hur bloatet är på andra plattor, men min Samsung tjatar dagligen om att skapa Samsung konto plus att jag ska skapa/länka ett konto till onedrive och få 100GB (i 7 dagar...), trots att jag redan gjort det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Vet iofs inte hur bloatet är på andra plattor, men min Samsung tjatar dagligen om att skapa Samsung konto plus att jag ska skapa/länka ett konto till onedrive och få 100GB (i 7 dagar...), trots att jag redan gjort det...

Skickades från m.sweclockers.com

Har jag inte märkt på min Samsung S5e iaf. Bara när man startade den. (Använder inte heller Samsung konto och får inte upp "spam" att jag ska skapa något konto heller)

Sen är det ju faktiskt inte så konstigt att den vill du ska ha ett Samsung konto, det är som att försöka använda en Apple enhet utan ett Apple konto (inte helt enkelt).

Däremot har jag gjort promon för onedrive 100gb i 2 år innan då jag använder onedrive och gratis lagring tar jag gärna. (Har inte sett något mer om det efter heller)

Fördelen med Android 9 och One UI (som är 1000 gånger bättre än Touchwiz någonsin var) är att man kan styra det mesta som man själv vill.
Jag är dock en som HATAR "stock" android, det är så sjukt bart, och värdelösa stock appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Vet iofs inte hur bloatet är på andra plattor, men min Samsung tjatar dagligen om att skapa Samsung konto plus att jag ska skapa/länka ett konto till onedrive och få 100GB (i 7 dagar...), trots att jag redan gjort det...

Skickades från m.sweclockers.com

Min apple ipad gör detsamma, vill att man ska installera nya uppdateringar som egentligen inte gör något alls annat än att ta bort de bra funktionerna man redan lagt till som adblock, ta bort reklam från youtube, ta bort reklam från twitch osv.
Tjatar om och om igen flera gånger varenda dag.
När man väl tröttnar och tillslut klickar JA så är det återigen fullt med reklam överallt.

Permalänk
Medlem

Jag har haft två Huawei, nu dock en Lenovo Tab4, vilken jag är hyfsat nöjd med, klart prisvärd. MEN det är en sak som INTE är bra med Androidbaserade enheter, vare sig det är mobiler eller surfplattor. Är det något krångel med operativsystemet - alltså Android, så tar varken Google eller tillverkaren, vare sig det är Huawei, Lenovo eller för den delen någon annan tillverkare något ansvar. Lenovo säger ett de endast ansvarar för och supportar hårdvaran, och hänvisar till Google. De i sin tur menar att tillverkarna gjort anpassningar och därmed är de som skall ge support. Som användare/kund hamnar man fullständigt mellan stolarna - paradoxalt - moment 22.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Nivity:
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Vi kan vara överens om att det finns för mycket bloat mm på enheter idag. Kanske inte konstigt att surfplattorna inte tog kål på de bärbara datorerna, på de går det ju enkelt (enklare) att bli av med allt bloat och skit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

@Edvin-89: Japp håller med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Vi kan vara överens om att det finns för mycket bloat mm på enheter idag. Kanske inte konstigt att surfplattorna inte tog kål på de bärbara datorerna, på de går det ju enkelt (enklare) att bli av med allt bloat och skit

Skickades från m.sweclockers.com

Har inget problem med reklam eller annat - tjatande, har avinstallerat allt jag inte behöver (i Lenovo Tab4) och stängt av aviseringar för alla appar som inte behöver avisera. Använder Firefox med Ghostery och AdGuard Adblocker, lite segt men helt reklamfritt - man får välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Finns det nån? Ärlig fråga. Kör själv iPad, men har en del kollegor som vill ha Android på allt, och undrar vad de skall köpa. Jag har inga bra svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Huawei Mediapad M5 verkar vara ett vettigt alternativ till ipad (instegsmodellen då).

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4700469
3190kr nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemurenSwe:

Lika bra att dom fokuserar på produkter där efterfrågan finns än att dom skall ha en allt för spretig produktportfölj. Resultatet av en sådan blir ju oftast sämre support/uppdateringar efter att produkten ersatts av ny modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Släpp en bra färdigutvecklad produkt så behövs inga uppdateringar.
Support har alltid kännts obefintlig

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Har jag inte märkt på min Samsung S5e iaf. Bara när man startade den. (Använder inte heller Samsung konto och får inte upp "spam" att jag ska skapa något konto heller)

Sen är det ju faktiskt inte så konstigt att den vill du ska ha ett Samsung konto, det är som att försöka använda en Apple enhet utan ett Apple konto (inte helt enkelt).

Däremot har jag gjort promon för onedrive 100gb i 2 år innan då jag använder onedrive och gratis lagring tar jag gärna. (Har inte sett något mer om det efter heller)

Fördelen med Android 9 och One UI (som är 1000 gånger bättre än Touchwiz någonsin var) är att man kan styra det mesta som man själv vill.
Jag är dock en som HATAR "stock" android, det är så sjukt bart, och värdelösa stock appar.

Räcker med Googlekonto, samma skit sony kör med deras store. Hade inte klagat om allt sådan hade gått att avinstallera (facebook t.ex behöver ju inte vara installerat som system app).

Japp vissa saker i stock android är rätt kast. Men det Samsung t.ex gjorde tidigare var inte bättre (trycka in så mycket det bara går och telen blir segare än sirap).

Google har ju varit ute ur bilden längre, dom har ju inte släppt surfplattor på länge nu. Hade gärna ersatt min samsung tab som wifi stänger av sig då och då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Min apple ipad gör detsamma, vill att man ska installera nya uppdateringar som egentligen inte gör något alls annat än att ta bort de bra funktionerna man redan lagt till som adblock, ta bort reklam från youtube, ta bort reklam från twitch osv.
Tjatar om och om igen flera gånger varenda dag.
När man väl tröttnar och tillslut klickar JA så är det återigen fullt med reklam överallt.

Vad är det för uppdatering då? För det enda den tjatar om är OSet självt, och ingen av de uppdateringarna har stängt av nån Adblock vad jag vet. Program-uppdateringar sker automatiskt om man inte ändrar det, vilket jag gjort, och då säger den ingenting alls om vilka nya program som finns. Det enda undantaget är vissa spel (gissa från vilket företag) som vägrar starta om man inte uppdaterat dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer det finnas kvar hyfsade android-modeller. Är finemang att kunna slänga in ordentligt med lagringsutrymme (där är ju Apple hemska), mata på med lite filmer och ha en hållare i bilen när man åker på semester med barnen
Har en Acer Iconia 10 (vill jag minnas att den heter) med Kodi på och kan spela upp det mesta (även 10bit hevc med dts/aac/vad som).
Använder den även själv på tåg, hotellrum etc för samma ändamål (finns hdmi så går fint att koppla till hotellrummets TV i de flesta fall).
Hade iPad haft riktigt gott om lagring så hade eventuellt "offline" i Netflix eller annan tjänst räckt för barnen på resande fot.

Permalänk
Medlem

Jag har en tab S4 som jag är väldigt nöjd med. Dyr och lite väl tung dock. Fanns inte så många alternativ, särskilt om man vill ha OLED.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Google är verkligen ett skämt, inte mindre än 155 avvecklade produkter sedan 2006:

https://gcemetery.co/

Allt som spelar roll för dem är att hiva in tonvis med cash via deras reklamtjänst, inget annat.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Google är verkligen ett skämt, inte mindre än 155 avvecklade produkter sedan 2006:

https://gcemetery.co/

Allt som spelar roll för dem är att hiva in tonvis med cash via deras reklamtjänst, inget annat.

Är troligtvis inte ekonomiskt försvarbart att underhålla produkter som inte genererar vinst och som inte drar in så mycket trafik.

Youtube t.ex. genererar inte vinst; men där så håller man det vid liv för att ha världens största videoplattform igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Är troligtvis inte ekonomiskt försvarbart att underhålla produkter som inte genererar vinst och som inte drar in så mycket trafik.

Youtube t.ex. genererar inte vinst; men där så håller man det vid liv för att ha världens största videoplattform igång.

De håller YouTube liksom Android vid liv därför att det ingår i deras reklamtjänst och enorma system av trackers som kartlägger dina intressen och köpvanor hos en majoritet av världens kommersiella hemsidor för att kunna sälja mer ad spots till sina kunder där produkten är DU!
Var inte naiv och tro något annat, det är vad hela deras affärsidé går ut på.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

De håller YouTube liksom Android vid liv därför att det ingår i deras reklamtjänst och enorma system av trackers som kartlägger dina intressen och köpvanor hos en majoritet av världens kommersiella hemsidor för att kunna sälja mer ad spots till sina kunder där produkten är DU!
Var inte naiv och tro något annat, det är vad hela deras affärsidé går ut på.

Var ju fan det jag skrev

Permalänk
Medlem

Om Google istället gjort en ordentlig ansträngning skulle de säkert på sikt kunna konkurrera med iPad. Istället gör de en produkt som kan sammanfattas med ”kunde varit bra, men...”. Sen när den säljer dåligt lägger de bara ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade en Pixel C förut, tills dess att touchen slutade fungera, och därmed skärmen. Tydligen ett väldigt vanligt fel.

Köpte sedan en Pixel Slate, som jag då fick importera från USA. Lite stor, och inte riktigt förtjust i Chrome OS. Men fungerar helt ok.

Saknar vettiga "high end" Android-surfplattor, som är en sinande marknad.
Ganska behändigt när man är på resande fot, läser mycket manga, kikar på Youtube och läser nyheter och annat.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Hade en Pixel C förut, tills dess att touchen slutade fungera, och därmed skärmen. Tydligen ett väldigt vanligt fel.

Köpte sedan en Pixel Slate, som jag då fick importera från USA. Lite stor, och inte riktigt förtjust i Chrome OS. Men fungerar helt ok.

Saknar vettiga "high end" Android-surfplattor, som är en sinande marknad.
Ganska behändigt när man är på resande fot, läser mycket manga, kikar på Youtube och läser nyheter och annat.

Vad gäller plattor så finns det tyvärr inget alternativ förutom Apples, de ligger ljusår före konkurrenterna på det området. Särskilt nu iom höstens kommande släpp av iPad OS och med en fina radda produkter av iPads, från billig till snordyr.

Android är enbart för telefoner och är dåligt optimerat för plattor och lite samma med Chrome OS, deras "web store" innehåller i stort sett bara tillägg till Chrome och de enda riktiga appar som finns är det som Google själva har kodat, märks att intresset för Chrome OS bland utvecklare är nästan lika med noll.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Vad gäller plattor så finns det tyvärr inget alternativ förutom Apples, de ligger ljusår före konkurrenterna på det området.

Inte? Jag är helnöjd med min Tab S4. Upplever inga som helst problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Inte? Jag är helnöjd med min Tab S4. Upplever inga som helst problem.

Ja vissa nöjer sig med tredjehandssorteringen, så är det ju.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.