Skatt vid handel (Aktier,krypto etc...) | valutaväxling

Permalänk
Medlem

Skatt vid handel (Aktier,krypto etc...) | valutaväxling

Jag vet att de är 30% skatt på vinst.

Dock har jag ett exempel nedan som förvirrar mig(tar bitcoin som exempel men antar att det är samma med aktier).

Låt oss säga att du köper Bitcoin värt 100 EUR på Coinbase.
Sedan när du säljer det är det värt 110 EUR.
Detta ska då beskattas 3 EUR.

När man sedan för över pengarna till ett svenskt konto så växlas EUR mot SEK.

Låt oss säga att under denna period så har EUR kursen ökat 2% mot SEK.

När du köpte Bitcoin på Coinbase för 100 EUR så var kursen 1 EUR = 10.63 SEK
Vilket betyder att du betalade 1063 kr för 100 EUR.

När du nu säljer Bitcoin för 110 EUR så är kursen 1 EUR = 10.84
Vilket betyder att du har gjort en vinst på 10% BTC mot EUR samt 2% EUR mot SEK.

Så totalt är vinsten 12% när du får pengar på banken.

Startade med 1063kr och har nu 1063 x 12% = 1190.5 kr

Hur skall detta deklareras skall man deklarera kryptovinst samt en valutavinst.

Är helt lost, kan någon förklara kanske tänker helt galet.

Permalänk
Medlem

Misstänker starkt att du får räkna din vinst i BTC i förhållande till SEK. Dvs att du köper för ett visst belopp som motsvarar x sek och säljer för ett annat, oavsett vilken valuta du köper i, du deklarerar trots allt i sek. Som du säger så bör det fungera på motsvarande sätt för aktier, har du hittat något som talar för att det är annorlunda då?

Permalänk
Medlem

Jag har ett ISK konto hos Avanza där jag b.la. köper aktier på nasdaq. Man skattar ju annorlunda på ett ISK men det spelar nog inte så mycket roll. Även att aktierna är i USD så räknar ju Avanza över detta till "värde i SEK" för mitt kontosvärde vilket är det som används för skatteuträkningen. Av den anledning låter det för mig rimligt att Semenra här över har helt rätt.

Det lättaste är ju att ringa skatteverket och fråga.

Permalänk
Medlem

Som de säger ovan så använder du "värde i SEK" när du deklarerar dina byten, vare sig BTC eller EUR.

I ett sånt här fall när det låter som att du aldrig handlade EUR, utan det var bara hur BTC värderades på Coinbase, så tror jag inte det är fel att skippa EUR helt och bara kolla på hur mycket SEK du rörde dig med.

I annat fall, säg om du fört över X SEK till Kraken som ger dig Y EUR på din depå där, då ska du tekniskt sett även deklarera vinst/förlust mot EUR. Tex:

Överför SEK -> EUR på kraken (köp av EUR)
Byte EUR -> BTC (köp av BTC / försäljning av EUR - deklarera vinst/förlust, värde på EUR vid överföring vs värde på EUR vid bytes-tid)
Byte BTC -> EUR (köp av EUR igen / försäljning av BTC - deklarera som ovan)
Överför EUR -> SEK på ditt bankkonto (försäljning av EUR - deklarera som ovan igen)

.. + "average cost method" vad skatteverket nu kallar det för, som är ett jävla härke också.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av WoodPC:

Jag vet att de är 30% skatt på vinst.

Dock har jag ett exempel nedan som förvirrar mig(tar bitcoin som exempel men antar att det är samma med aktier).

Låt oss säga att du köper Bitcoin värt 100 EUR på Coinbase.
Sedan när du säljer det är det värt 110 EUR.
Detta ska då beskattas 3 EUR.

När man sedan för över pengarna till ett svenskt konto så växlas EUR mot SEK.

Låt oss säga att under denna period så har EUR kursen ökat 2% mot SEK.

När du köpte Bitcoin på Coinbase för 100 EUR så var kursen 1 EUR = 10.63 SEK
Vilket betyder att du betalade 1063 kr för 100 EUR.

När du nu säljer Bitcoin för 110 EUR så är kursen 1 EUR = 10.84
Vilket betyder att du har gjort en vinst på 10% BTC mot EUR samt 2% EUR mot SEK.

Så totalt är vinsten 12% när du får pengar på banken.

Startade med 1063kr och har nu 1063 x 12% = 1190.5 kr

Hur skall detta deklareras skall man deklarera kryptovinst samt en valutavinst.

Är helt lost, kan någon förklara kanske tänker helt galet.

Skrivet av gibbon_:

Som de säger ovan så använder du "värde i SEK" när du deklarerar dina byten, vare sig BTC eller EUR.

I ett sånt här fall när det låter som att du aldrig handlade EUR, utan det var bara hur BTC värderades på Coinbase, så tror jag inte det är fel att skippa EUR helt och bara kolla på hur mycket SEK du rörde dig med.

I annat fall, säg om du fört över X SEK till Kraken som ger dig Y EUR på din depå där, då ska du tekniskt sett även deklarera vinst/förlust mot EUR. Tex:

Överför SEK -> EUR på kraken (köp av EUR)
Byte EUR -> BTC (köp av BTC / försäljning av EUR - deklarera vinst/förlust, värde på EUR vid överföring vs värde på EUR vid bytes-tid)
Byte BTC -> EUR (köp av EUR igen / försäljning av BTC - deklarera som ovan)
Överför EUR -> SEK på ditt bankkonto (försäljning av EUR - deklarera som ovan igen)

.. + "average cost method" vad skatteverket nu kallar det för, som är ett jävla härke också.

Detta är vad jag läst mig till också. Det är värde i SEK som skatteverket bryr sig om. Men att redovisa kapitalvinst + valutavinst kanske är okej också.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/omovri...

Hittade detta:

Exempel: Likvidkonto
Carla öppnar en aktiedepå hos en tysk fondkommissionär och sätter in 5 000 euro på det likvidkonto som är knutet till depån. När hon sätter in pengarna får hon betala 9,50 kronor för en euro. Efter ett tag köper hon 1 000 aktier i Motorola för 4,50 euro per aktie. Vid aktieköpet har eurokursen stigit till 9,80 i förhållande till kronan. När Carla senare säljer sina aktier i Motorola är kursen uppe i 6 euro per aktie (= 6 000 EUR). Ersättningen för försäljningen sätts in på Carlas likvidkonto. Kursen för en euro är då 9,75 kronor.

Carla sätter in pengar på likvidkontot och köper valuta (EUR). För 5 000 euro betalar hon 47 500 kronor eller 9,50 kronor per euro. När hon köper aktierna säljer hon samtidigt 4 500 euro för totalt 44 100 kronor (4 500 x 9,80). Hon ska då redovisa en valutakursvinst på 44 100 minus 42 750 (4 500 x 9,5). Vinsten blir 1 350 SEK.

När Carla säljer aktierna och sätter in pengarna på likvidkontot köper hon 6 000 euro för 9,75 kronor. På likvidkontot har han då 6 500 euro som hon har köpt för totalt 63 250 kronor. Hennes genomsnittliga omkostnadsbelopp är 9,731 kronor per euro. Dessutom ska Carla redovisa en kapitalvinst på 14 400 kronor för aktierna i Motorola SEK.

Försäljningsintäkt Motorola: 1 000 x 6 EUR x 9,75 = 58 500 SEK.

Omkostnadsbelopp Motorola: 1 000 x 4,50 x 9,80 = 44 100 SEK.

-----------------------------

Funderar om det är såhär man ska tänka, och hur många som gjort på detta viset.