Ljus kvalitet mellan bluetooth 4.0 och 4.2

Permalänk

Ljus kvalitet mellan bluetooth 4.0 och 4.2

Jag har nyligen bestämt mig att uppgradera mitt headset till ett Sony WH1000x M3 men eftersom detta headset är menat att användas med bluetooth och jag vill använda det till min stationära dator så måste jag använda min bluetooth USB adapter, nu här är mitt problem, min USB adapter är Bluetooth 4.0 och inte 4.2 som headsetet, vad jag undrar är eftersom 4.2 är "snabbare" och "skickar mer data" kommer mitt headset ha problem eller lägre ljud kvalitet är om jag uppgraderade till en 4.2 USB adapter?

Permalänk
Medlem

Jag har senaste åren kört Bluetooth med AptX för att få okej ljud.
Har enheterna det? Eller v 4.2 kanske inte behöver det? Värt att kolla upp

Permalänk
Medlem

Du kan även använda 3,5mm sladd, du kan ju prova och se om du tycker ljudet känns bättre med sladd.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Har för mig största skillnaden mellan 4.0 och 4.2 är stödet för aptX hd.

Vill minnas 4.0 stödjer bara aptX medans 4.2 har stöd för aptX hd.

Hur stor ljudskillnaden mellan dem är vet jag inte men tveksamt att det är någon enorm skillnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har för mig största skillnaden mellan 4.0 och 4.2 är stödet för aptX hd.

Vill minnas 4.0 stödjer bara aptX medans 4.2 har stöd för aptX hd.

Hur stor ljudskillnaden mellan dem är vet jag inte men tveksamt att det är någon enorm skillnad.

Värt att nämna är dock att stödet för aptx är högst frivilligt , bluetooth versionen säger inte att en enhet har stöd för aptx , oavsett nr. Ett exempel är iPhone , stödjer endast aac trots version 5.0

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Skrivet av phlopydisk:

Du kan även använda 3,5mm sladd, du kan ju prova och se om du tycker ljudet känns bättre med sladd.

Ska prova, tänkte inte ens på det.