Permalänk
Medlem

i9900k hög värme

Hej!
Ligger i spel på mellan 80c-90c.
Sänkt vcore för att dra ned värme men får dessa resultat efter någon timmes spel i coretemp.
Har ett Asus Rog Z390F gaming moderkort.
Finns någon annan inställning som kan sänka temp?
Kylaren är en Corsair H75 v2.
Vet att det gärna kunde vart en biffigare variant av kylare.
Men vet att ni som klockar brukar vara duktig på inställningar för vcore och annat som kan höja temp.
Kör ocklockat.

Nåt tips förutom sänka vcore som jag redan gjort?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

H75 är inte mycket till kylning för en 9900K, bästa är att byta ut kylaren till något bättre.

Vad har du för VCORE före och efter, beroende på vart flaskhalsen finns i kylningen så kan VCORE variera kraftigt hur mycket det hjälper. Kan undervolta min 8600K med intels egna kylare och får ingen skillnad i temps men om jag undervoltar med en custom loop så blir datorn några grader svalare temps på både GPU och CPU. Du får underklocka också i värsta fall.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Silenz: Stäng av Asus Multicore Enhancement (MCE), brukar vara på som standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

9900k pissar värme, börjar du överklocka med så har behöver du saftig kylning.
Installera om din kylare och se till att pumpen går på hundra procent, 90c med 120mm AIO är aningen högt på stock ändå.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Silenz: Tyvärr vet jag inte vad du skulle kunna ändra för inställning. Det kan förhoppningsvis någon annan svara på.

Du upplever nu nackdelen med vattenkylning och liten radiator. Det tar en stund sen når den gräns och kan inte kyla vattnet mer.

Med luftkylning når du oftast högsta temp direkt och det är lättare att göra något åt för hög temp. Tex push/pull, bättre luftflöde, högre statiskt tryck i fläktarna. Detta hjälper så klart med AIO med, men inte lika mycket.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

9900K är en varm processor detta är rätt standar.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr[M]:

9900K är en varm processor detta är rätt standar.

@Mr[M]

Sådan temp är inte standard.
Grabbens 9900k ligger runt 65-70 grader vid spel med en luftkylare.

Permalänk
Medlem

i9900k är rätt ökänd för att vara varm och ska helst ha en lite bättre kylare och ingen medelmåtta. dra ned klock lite kanske med ännu mindre volt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Det är absolut en väldigt varm prolle. Det är nog svårt att få bättre resultat med en liten vattenkylare.

Jag kör med en Dark Rock Pro 4 och tycker att det fungerar kanon.
Processorn ligger kring 70-75c om jag spelar tunga spel under en längre period, och jag har den överklockad till 5ghz.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem

Den ligger i coretemp oftast 70-75c med spikes alltså korta frekvenser där den når ca 85c och ibland någon grad mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Låter väldigt högt men 120mm är lite i underkant. Verkar ju vara lika bra/dålig som Intels egna. Skaffa större eller kolla efter beggad D15. Ligger du där vid spel skulle jag inte vilja köra P95 någon längre stund.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

9900K är en varm processor detta är rätt standar.

Mitt moderkort pumpar ut 1,38v stock därav har jag sänkt vcore till 1,20v. Blev som natt och dag för kylningen.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Jag ändrade MCE till best-case scenario. Mitt pumpade ut 1.312 i stock.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Kör också på vcore 1.20

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har samma Asus Rog Z390-F gaming moderkort tillsammans med en oklockad 9900k. Kyler med h115i pro och ligger på 30-32° normalt och inte över 50° när jag lirar Black Ops 4 och BF5.
Ska tillägga att ja använder Grizzly Conductonaut mellan CPU och kylare.

Visa signatur

CPU : Intel Core i9 9900K
Moderkort : Asus ROG STRIX Z390-F GAMING
Grafikkort : Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC
Skärm: Acer Predator X34GS 180Hz

Permalänk
Avstängd

9900K är ju runt 200 W TDP (95 W kan Intel trycka upp nånstans där solen inte skiner) där av behövs en 240mm radd MINST, eller en ordentlig torn luftkylare.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

9900K är ju runt 200 W TDP (95 W kan Intel trycka upp nånstans där solen inte skiner) där av behövs en 240mm radd MINST, eller en ordentlig torn luftkylare.

@Esseboy

Intel anger inte TDP vid maximal effekt utan när man kör ett program och kylaren kan forsla bort 95w för att inte få CPU att throttla.

Thermal Design Power (TDP) (ung. Termisk avledningseffekt) representerar den maximala värmeeffekt ett kylsystem i exempelvis en dator behöver avleda för att hålla datorkomponenten på en temperatur som inte överstiger komponentens maximala driftstemperatur. Till exempel kan en processor i en dator ha ett TDP-värde på 60 watt. Då måste fläns och fläkt på processorn tillsammans kunna leda bort 60 watt värmeeffekt för att processorn inte ska bli överhettad.

I praktiken är de flesta kylsystem inte byggda för att kontinuerligt kunna kyla ner den maximala värmeeffekten, eftersom normal drift inte utvecklar maximalt med värme och tröghet i kylsystemet kan jämna ut tillfälliga toppar i värmeutvecklingen.

Det finns också olika definitioner på hur man mäter exempelvis en processors TDP-värde [1]. Intel anger ett TDP-värde baserat på hur mycket effekt processorn i praktiken drar då den kör ett program, medan AMD anger ett TDP-värde baserat på den teoretiskt maximala effekt processorn kan utveckla

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Det är ju dock moderkort-tillverkarnas fel som inte följer Intels guidelines, de som har en sval 9900k här har förmodligen ett budgetmoderkort eller så har de pillat i bios/uefi. Dock om man stänger av MCE och allt vad det heter så får man räkna med att tappa rejält med prestanda, speciellt i flertrådade applikationer.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Esseboy: Det är ju dock moderkort-tillverkarnas fel som inte följer Intels guidelines, de som har en sval 9900k här har förmodligen ett budgetmoderkort eller så har de pillat i bios/uefi. Dock om man stänger av MCE och allt vad det heter så får man räkna med att tappa rejält med prestanda, speciellt i flertrådade applikationer.

Jag tror jag bara kunde välja best/worst case scenario.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag tror jag bara kunde välja best/worst case scenario.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är SVID du tänker på, där kan jag välja best/worst scenario. MCE kan jag välja enabled/disabled/auto på mitt Maximus XI Extreme

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Vad gör MCE?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silenz:

Vad gör MCE?

multicore enhancement.
Den synkar frekvensen på alla kärnor om den är enabled.

Permalänk
Medlem

Jag har kört min 9900K med en Asus strix z390-f GAMING som kyls med Corsair H60 V2 och kört spel så som Rage 2, Far Cry NewDown, FarCry 5 osv med en max temp på 65c. Då kör jag i 1440p med Ultra inställningar.. Gpun blir varm, men inte processorn, samt att jag har en inne temp just nu under sommaren på 26-27c
Dock kör jag processorn i stock. Har ej pillat med några inställningar i bios förutom minneshastigheten...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Esseboy: Det är ju dock moderkort-tillverkarnas fel som inte följer Intels guidelines, de som har en sval 9900k här har förmodligen ett budgetmoderkort eller så har de pillat i bios/uefi. Dock om man stänger av MCE och allt vad det heter så får man räkna med att tappa rejält med prestanda, speciellt i flertrådade applikationer.

Det är alltid moderkortstillverkarna som förstör för båda Intel och AMD. Jag har lagt på en -60 volt offset på cpu core för att nå 1,20v vid full last på alla kärnor. "MCE" är avstängt och då får jag ut 4700 all core, 5000 på 1-2 cores samt 4800 på 3-4 cores enligt Intels specs. Vilken prestanda är det vi mister menar du? Kör du med MCE på så överklockar du cpun.

Jag har en 360 radiator, den avleder värme från en 9900K samt 2080Ti allt körs stock. Vid spelade ligger CPU/GPU temps runt 50-60c beroende på last.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad. Ämnet är temperatur på 9900K och hur man kan avhjälpa dessa.

Permalänk
Skrivet av anon298854:

multicore enhancement.
Den synkar frekvensen på alla kärnor om den är enabled.

Då ska väl den vara enable...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Då ska väl den vara enable...?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska och ska. Det är en slags överklockning som moderkortet vill ge dig automatiskt. Behöver du inte den extra prestandan är det ju bara en nackdel att ha den igång som i det här fallet då det innebär en ännu varmare cpu

@Silenz Har du provat montera om kylaren med ny kylpasta? Det låter minst sagt varmt med dina temperaturer på en icke-överklockad processor med en kylare som ändå är bättre än intels standard. Och hur är luftflödet i ditt chassi? Får kylaren tillräckligt med luft?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av sam_Q:

Det är absolut en väldigt varm prolle. Det är nog svårt att få bättre resultat med en liten vattenkylare.

Jag kör med en Dark Rock Pro 4 och tycker att det fungerar kanon.
Processorn ligger kring 70-75c om jag spelar tunga spel under en längre period, och jag har den överklockad till 5ghz.

ligger runt 60c med Dark rock pro 4, allt stock dock.

Undra om inte en bra torn-kylare är bättre än alla dessa Corsair H60 V2 och vad allt dom nu heter.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Starric:

Ska och ska. Det är en slags överklockning som moderkortet vill ge dig automatiskt. Behöver du inte den extra prestandan är det ju bara en nackdel att ha den igång som i det här fallet då det innebär en ännu varmare cpu

@Silenz Har du provat montera om kylaren med ny kylpasta? Det låter minst sagt varmt med dina temperaturer på en icke-överklockad processor med en kylare som ändå är bättre än intels standard. Och hur är luftflödet i ditt chassi? Får kylaren tillräckligt med luft?

Så det är inte samma sak som sync all cores?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Så det är inte samma sak som sync all cores?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte själv den funktionen så har inte testat, men det verkar luddigt hur det egentligen fungerar när man försöker läsa på lite snabbt. Det är dock inte exakt samma som sync all cores, vilket också egentligen är en sorts överklockning och ökar värmen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII