SweClockers tidskapsel – hur ser datorerna ut om 20 år?

Permalänk
Relik 📜

SweClockers tidskapsel – hur ser datorerna ut om 20 år?

Som bekant firar SweClockers 20 år, och det är därför ett utmärkt tillfälle att både blicka bakåt samt sia om framtiden! Något jag tycker om är "tidskapslar" – där vi gissar om hur olika saker kommer se ut i framtiden. Ofta finns det ju någon form av vetenskap eller teori att stå på, men erfarenheten säger samtidigt att det i många fall blir.. fel.

Lite perspektiv, för 20 år sedan var Pentium III på tapeten. Spel som Planescape: Torment, Age of Empires II och GTA 2 lanserades. The Phantom Menace gick på bio, och ärrade en hel generation. På sitt sätt har det alltså hänt en del, men samtidigt ganska lite. Vi snackar fortfarande skärm, burk, mus och tangentbord, även om teknikerna inom respektive område gått framåt. Vi har fortfarande x86 som bas, Intel och AMD som konkurrenter. Möjligen att VIA fortfarande kan ansetts som ett alternativ 1999, men.. ja.

I alla fall, jag tänkte vi ska gissa och spekulera lite om datorer! Hur ser maskinerna ut om 20 år? Hur fungerar allt, hur hänger det ihop? Har vi helt övergått till tunna klienter och streaming? Styr vi allt direkt via sensorer som läser av hjärnan? Bor vi i VR, Surrogates-stil? You tell me! Jag låter någon annan inleda, eftersom jag redan tänkt en del på detta. Vill inte liksom sätta trenden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Spel som Planescape: Torment, Age of Empires II och GTA 2 lanserades.

Vad i? Är det 20 år sedan? Ändå har ingen lyckats göra ett bättre strategispel???

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Litenskit:

Vad i? Är det 20 år sedan? Ändå har ingen lyckats göra ett bättre strategispel???

Japp, 20 år sedan! Helt galet egentligen.

Har suttit och spelat Rise of Nations några dagar nu. Det är "bara" från 2003..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Övertygad om att det blir streaming i nån form som är grejen.
Tror även att AR/VR, eller något liknande, kommer dominera stort i vardagen.

Permalänk
Medlem

Ett stort chip.
Att som i dag sprida ut systemet över flera olika stora och dyra chip är idiotiskt.
Med en SoC så har man väldigt mycket fördelar.
Helt övertygad att man redan idag t.ex. skulle kunna snickra ihop ett OS som kan köras på en GPU.
Lite surt utan uppgraderingsmöjligheter.
Men en gång i tiden kunde man uppgradera minnet på sitt grafikkort eller ge CPU'n lite mer L2 cache att leka med.

Vad gäller mjukvara så tror jag på spel i spel.
D.v.s. gör t.ex. "Steam" till ett MMO där dina andra spel huserar, dina nätbutiker finns, pizzerian etc.
Väldigt attraktivt för utvecklare att knyta användare ännu mer till platformar.

AR kommer att vara stort medans VR förblir lika nischat som nu.

Permalänk
Medlem

Datorer kommer vara super high end och bara entusiaster kommer ha en burk på sitt skrivbord, tror att riktiga grafikkort för spel dvs det vi kallar midrange(gtx 1060/rx570) idag men det som jag kallar instegs kommer lätt kosta 6k+ vilket kommer göra att de flesta kommer sitta med client maskiner och streama som Mieriola säger.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Datorer kommer vara super high end och bara entusiaster kommer ha en burk på sitt skrivbord, tror att riktiga grafikkort för spel dvs midrange kommer lätt kosta 6k+ vilket kommer göra att de flesta kommer sitta med client maskiner och streama som Mieriola säger.

"Om 20 år", inte "idag"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"Om 20 år", inte "idag"

hehe, mm nästan där

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Tror vi kommer köra mer med något vr-liknande och streama. Vr-netflix-för gaming. Överlag kommer vi jobba med allt i molnet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Finns inga datorer om 20 år!!! Skynet har tagit över och vi slås för vår överlevnad.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Finns inga datorer om 20 år!!! Skynet har tagit över och vi slås för vår överlevnad.

Tänk om skynet redan tagit över och manipulerar oss till att döda varandra med hjälp av facebook?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Datorer kommer att förpassas till professionella miljöer: kontor, serverparker, företagande i olika former...
I hemmet kommer mobila och inbyggda system diktera: smartphones, surfplattor, AIO.. etc. Istället för att varje enskild enhet ska ha en arbiträrt bestämd beräkningskapacitet så är distribuerad beräkningskraft standard, där man kan dimensionera kraften efter uppgiften. På så vis står inte dyr hårdvara oanvänd, utan istället nyttjas så mycket kraft som är nödvändig för den specifika uppgiften. Allt detta möjliggörs förstås av den högpresterande internetuppkopplingen.

VR är möjligt, men inget som används i hemmamiljö - det är alldeles för exkluderande. Det nyttjas i professionella miljöer, så som arkitektur, medicin... etc.
AR är skåpmat och möjliggörs genom wearables, även om det inte är något folk knatar runt med på stan direkt. Istället interagerar vår omgivning med oss genom att våra mobiler/wearables kommunicerar ut vårt ID till sensorer i vår omgivning, och individuella budskap och erbjudanden kommuniceras tillbaka till oss i vår omgivning, exempelvis genom prisskyltarna i butiker, eller via riktade skärmar. Skillnaden mellan offline- och online-handel suddas ut allt mer, där styrkan i det sistnämnda är direkt tillgång och inget annat. Hemleveranser samma dag är standard även vid onlinehandel, så det är inte mycket till konkurrensmedel, men alltid något.

... tror jag... 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tänk om skynet redan tagit över och manipulerar oss till att döda varandra med hjälp av facebook?

Hahaha , det är kanske så 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv

Om Internet blir snabbare och snabbare som det har varit de senaste 20 åren så tror jag att i princip allt kommer ske via streaming. Du hyr ditt space nånstans och loggar in via nätet. Om du nu vill jobba, spela, köra VR eller se film så får du betala mer eller mindre.

Drömmen är ju att ha en ihoprullbar stor skärm/dator med trådlös ström och trådlösa tillbehör som har inbyggd 1Tbits uppkoppling. Sommarstuga-jobba blev helt plötsligt en helt annan grej

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt intressant att se vad lösningen blir nu när moore's lag tycks vara död, revolutionerande ny teknik, eller bara börja göra större och större grejer? Who knows!

Angående streaming, hur löser man problemet med att ljusets hastighet är en jobbig begränsning, snackar vi massa lokala hallar fyllda med hårdvara för att lösa det?

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Ska bli väldigt intressant att se vad lösningen blir nu när moore's lag tycks vara död, revolutionerande ny teknik, eller bara börja göra större och större grejer? Who knows!

Angående streaming, hur löser man problemet med att ljusets hastighet är en jobbig begränsning, snackar vi massa lokala hallar fyllda med hårdvara för att lösa det?

Hur är ljusets hastighet en jobbig begränsning? 30 000 mil i sekunden, eller 7.5 varv runt jorden per sekund.

Tror inte det kommer hända så mycket, det går ju klart långsammare idag än det gjorde förut.

Kanske kvantdatorn kan få fart på allt igen.

Permalänk
Medlem

Ser väl egentligen två vägar. Om det kommer någon ny revolutionerande teknik som gör att prestandan och kapaciteten kan fortsätta utvecklas kommer väldigt mycket att ske. Det kan t.ex. vara exotiska material, teknik baserad på ljus istället för olika spänningar o.s.v. Då skulle det mycket väl kunna komma någon form av dator som är lika revolutionerande som när mikrodatorn först lanserades.

Alternativ två är väl att inte så mycket alls händer. Vi lyckas kliva ner till 3-5 nm och kan på så vis klämma in ca. 32 kärnor i 4-5 GHz i en vanlig processor för hemanvändare. 64-128 GB RAM blir standard för en mid-range dator, och SSD går om HDD i pris/TB. Sedan blir det stopp. Datorer blir inte längre snabbare, får inte fler kärnor, mer minne eller mer lagring. Man köper bara ny dator när den gamla går sönder, inte för att ny mjukvara och spel kräver mer datorkraft.

Givetvis påverkar detta även datacenter, där man inte längre kan klämma in mer processorkraft utan att fysiskt bygga större datorhallar. Det gör koncept som streaming där varje användare i princip ska ha tillgång till kraften hos en dedikerad gaming-PC helt orealistiskt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

De består nog av färre lösa komponenter...

Permalänk
Medlem

Cpu och grafikkort lär vara fastlött tillsammans med ram och alternativt enbart molnlagring likt en enkortsdator. Så får man köpa allt nytt när man känner att de börjar bli slött.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Det finns inga datorer om 20 år. Alla spelar på mobiler.
Lol skojar bara! Ingen spelar alls, alla kollar på streamade spel med bots....

Permalänk
Medlem

Strömningstjänsterna kommer ha utvecklats till den nivå att allt vi sitter med är tunna klienter och allt lagras i molnet. Möjligtvis kommer det ett förbud mot gamla datorer i sann storebroranda då det kommer ske allt större inskränkningar i den personliga integriteten.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det finns inga datorer om 20 år. Alla spelar på mobiler.
Lol skojar bara! Ingen spelar alls, alla kollar på streamade spel med bots....

Mina barn kollar skitmycket på folk som spelar. Har aldrig fattat det. När jag va barn ville man ju bara ta kontrollen från sin vän när han spelade. Det finns kvar inom mig.

Men det är rätt mycket som är annorlunda nu jämfört med 80-talet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Datalagring och beräkningskraft kommer vara mer centraliserat än idag. När det gäller spel så kommer nog mobiltelefonernas kapacitet vara tillräcklig och kommer kunna kombineras med VR.

Och Qualcomm har köpt Ikea

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hur är ljusets hastighet en jobbig begränsning? 30 000 mil i sekunden, eller 7.5 varv runt jorden per sekund.

Tror inte det kommer hända så mycket, det går ju klart långsammare idag än det gjorde förut.

Kanske kvantdatorn kan få fart på allt igen.

Ett varv runt jorden ger då med ljusets hastighet en latens på drygt 133ms.
Nu blir det ju mindre eftersom det största avståndet från en given plats är halva jordens omkrets. Dock är ju inte kablarna precis dragna raka vägen samt flera stopp så även med ljusets hastighet så kommer det ackumulera en del latens som är av betydelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Real time ray tracing 144fps.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Inget kanske. Troligen har planeten gått under

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam

Jag tror att datorerna i framtiden skapas och programmeras av maskiner.
Systemen kommer vara mycket mindre lokala, vi kommer att ha globala nätverk av datorer som arbetar tillsammans.
Viss datakraft kommer att finnas lokalt, typiskt för enklare uppgifter och för kontakt med datamolnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Mina barn kollar skitmycket på folk som spelar. Har aldrig fattat det. När jag va barn ville man ju bara ta kontrollen från sin vän när han spelade. Det finns kvar inom mig.

Men det är rätt mycket som är annorlunda nu jämfört med 80-talet.

Mja jag vet inte. Jag tycker också det kan vara kul att titta på när man är på jobbet ibland. Jag tycker om att kolla på JackFrags bla. Det är som med fotboll antar jag, det är roligt att titta på någon som är bra. Det är ju okej att titta på. Esport är också en sport liksom....

"influencers" däremot förstår jag inte. Det är som att kolla på någon som pratar med sig själv.
Ben Mitkus tex. Han gör youtube videos på sig själv och hans reaktioner när han kolla youtube. Wtf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Men det är rätt mycket som är annorlunda nu jämfört med 80-talet.

Inte för att vara taskig men -80 talet var 40 år sedan, inte 20.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att Skynet har tagit över, väntat på det sedan jag såg Terminator 2 som liten.
Ska jag dö av något så ska jag dö av Skynet kontrollerade robotar, annars får de fan va.