Permalänk
Medlem

Accespunkt från nätverksuttag

Hej! Jag bor i ett studentboende och skulle behöva lite hjälp från bättre vetande angående möjligheten att koppla en accespunkt från nätverksuttaget. Det finns wifi i korridoren men där jag bor är mottagningen väldigt dålig, för datorn funkar det men vill kunna koppla upp även telefon och platta till wifi. Då det är ett studentboende så kommer jag inte åt routern men skulle nu iallafall vilja koppla in en accespunkt i min lägenhet. Det finns nätverksuttag i lägenheten. Det jag tänkte använda som AP är en asus RP-as56 som jag har liggandes. Min fråga är om jag jan ansluta den via nätverksuttaget eller om den måste anslutas direlt till en router. Har letat en del på nätet men tycker inte att jag hittar någon användbar information, iallafall ingen som jag begriper. Är inte så teknisk och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Hunter85:

Hej! Jag bor i ett studentboende och skulle behöva lite hjälp från bättre vetande angående möjligheten att koppla en accespunkt från nätverksuttaget. Det finns wifi i korridoren men där jag bor är mottagningen väldigt dålig, för datorn funkar det men vill kunna koppla upp även telefon och platta till wifi. Då det är ett studentboende så kommer jag inte åt routern men skulle nu iallafall vilja koppla in en accespunkt i min lägenhet. Det finns nätverksuttag i lägenheten. Det jag tänkte använda som AP är en asus RP-as56 som jag har liggandes. Min fråga är om jag jan ansluta den via nätverksuttaget eller om den måste anslutas direlt till en router. Har letat en del på nätet men tycker inte att jag hittar någon användbar information, iallafall ingen som jag begriper. Är inte så teknisk och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.

Om uttaget är kopplat till någon central router i boendet borde du kunna kasta dit i princip vilken AP som helst. Eller en till router för den delen, som du bryggar i stället för att använda de inbyggda NAT-funktionerna.

Men, är du 100 % på att ditt uttag inte är "direktkopplat" mot nätet? Verkar lite märkligt med en delad router i ett studentboende på det sättet, om det är en vanlig korridor eller så. Enklast för att bekräfta är väl att plugga i till exempel datorn direkt med kabel och se vilken typ av IP du får.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S