Jag har bättre dator än min kusin men han har mer fps

Permalänk

Jag har bättre dator än min kusin men han har mer fps

Jag har nyligen köpt en dator som har rtx 2070 med en cpu på ryzen 2700 medans min kusin har rtx 2060 och en cpu på ryzen 2600. Vi spelar samma spel och kollar på samma sak men ändå så får han 20-50 fps mer än vad jag får, vad är orsaken och vad är lösningen?

OBS vi har uppdaterat drivrutinerna som krävs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random142:

Jag har nyligen köpt en dator som har rtx 2070 med en cpu på ryzen 2700 medans min kusin har rtx 2060 och en cpu på ryzen 2600. Vi spelar samma spel och kollar på samma sak men ändå så får han 20-50 fps mer än vad jag får, vad är orsaken och vad är lösningen?

OBS vi har uppdaterat drivrutinerna som krävs

Upplösning på skärmarna? Full-screen / borderless / windowed? Samma inställningar i Nvidia panel? Samma settings i spel? Provat benchmark?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Samma upplösning och settings?
Senaste drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad körs minnena i för frekvens i din dator, och körs de i dual channel?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Avstängd

Jämför med statiska 3d test som t.ex 3mark för att lättare avgöra.

Upplösning,grafikinställningar och även vart i spelet du står kan spela stor roll.

Permalänk
Skrivet av Juus1:

Vad körs minnena i för frekvens i din dator, och körs de i dual channel?

//C

Som frekvens till min ram till dator har jag 2666 MHz (8x2)
Medans han har 3200 MHz (8x2)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Upplösning på skärmarna? Full-screen / borderless / windowed? Samma inställningar i Nvidia panel? Samma settings i spel? Provat benchmark?

Vi har båda windowedfullscreen, och vi båda har inte rört någon inställning på Nvidia panel så det borde va samma, och vi hade exakt samma inställning på spelet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Burks:

Samma upplösning och settings?
Senaste drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, samma allt

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Jämför med statiska 3d test som t.ex 3mark för att lättare avgöra.

Upplösning,grafikinställningar och även vart i spelet du står kan spela stor roll.

1920x1080 upplösning, samma grafikinställningar och vi stog och tittade på exakt samma sak,
Ja testade cinebench och jag hade 3581 som cpu medans han hade 2500

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random142:

1920x1080 upplösning, samma grafikinställningar och vi stog och tittade på exakt samma sak,
Ja testade cinebench och jag hade 3581 som cpu medans han hade 2500

Skickades från m.sweclockers.com

Bakgrundapplikationer? Mycket som kan ändra prestanda i spel som man inte tänker på. Det känns ju som du gör något på din dator som tar prestanda.

Ta en titt på cpu och gpu usage% på båda datorerna också

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Bakgrundapplikationer? Mycket som kan ändra prestanda i spel som man inte tänker på. Det känns ju som du gör något på din dator som tar prestanda.

Ta en titt på cpu och gpu usage% på båda datorerna också

Vi båda hade nån enstaka app uppe, och det var Spotify och Google chrome.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Chrome med 10 flikar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad är de för spel i fråga:)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random142:

Som frekvens till min ram till dator har jag 2666 MHz (8x2)
Medans han har 3200 MHz (8x2)

Skickades från m.sweclockers.com

Där har du förmodligen svaret. Ni båda spelar i 1080p där FPS:en är lite mer CPU-bundet jämfört mot högre upplösningar. Samtidigt körs ditt RAM i lägre hastigheter - Ryzen 1000- och 2000-serien drar nytta av snabbare RAM, och en skillnad mellan 2666 MHz och 3200 MHz kan faktiskt innebära FPS skillnaden ni ser, även om ditt grafikkort är bättre än din kusins.

Du kan ju be din kusin att dra ner minnena till 2666 MHz i BIOS och se vad för FPS denne får.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Random142:

Som frekvens till min ram till dator har jag 2666 MHz (8x2)
Medans han har 3200 MHz (8x2)

Skickades från m.sweclockers.com

Del av svaret kan ligga här, Ryzen-processorer gillar snabba minnen. Men om det verkligen är just detta som ger skillnaderna ni upplever. Som de andra säger, ni bör bencha med exempelvis 3Dmark och samma inställningar så ni får något som går att jämföra med.

Såvida inte din kusin driver med dig då förstås. Inte helt omöjligt det heller.

Edit: Äsch, @Icte var snabbare.

Permalänk
Medlem

Att köra minnet i 3200 ger en hel del fps, gjorde åtminstone det för mig.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av downup:

Chrome med 10 flikar?

Skickades från m.sweclockers.com

nej nej, ta det lugnt nu, kanske youtube uppe

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Att köra minnet i 3200 ger en hel del fps, gjorde åtminstone det för mig.

Så du menar att minnet kan boosta fps med ca 50 fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Random142:
Inte 50, men 10-20 fps möjligtvis

Om du har youtube uppe och spelar upp en video (oklart om det är pausad) så kommer du se märkvärt mindre fps i spel. Samma med twitch.

Stäng av ALLT och testa igen, uteslut alla möjligheter.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Del av svaret kan ligga här, Ryzen-processorer gillar snabba minnen. Men om det verkligen är just detta som ger skillnaderna ni upplever. Som de andra säger, ni bör bencha med exempelvis 3Dmark och samma inställningar så ni får något som går att jämföra med.

Såvida inte din kusin driver med dig då förstås. Inte helt omöjligt det heller.

Edit: Äsch, @Icte var snabbare.

Nej nej han driver nog inte, fick se en bild, jag kan testa att ladda ner 3Dmark och se.

Men kan det vara att minnets MHz som gör att jag får mycket mindre fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Icte:

Där har du förmodligen svaret. Ni båda spelar i 1080p där FPS:en är lite mer CPU-bundet jämfört mot högre upplösningar. Samtidigt körs ditt RAM i lägre hastigheter - Ryzen 1000- och 2000-serien drar nytta av snabbare RAM, och en skillnad mellan 2666 MHz och 3200 MHz kan faktiskt innebära FPS skillnaden ni ser, även om ditt grafikkort är bättre än din kusins.

Du kan ju be din kusin att dra ner minnena till 2666 MHz i BIOS och se vad för FPS denne får.

Tror inte att han kommer att vilja dra ner de, för att han inte vet exakt hur man gör och inte vill ta några risker.

Men då får jag väl byta ut mina rams och se ifall det är någon skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Random142:

nej nej, ta det lugnt nu, kanske youtube uppe

Skrivet av Random142:

Så du menar att minnet kan boosta fps med ca 50 fps

Skickades från m.sweclockers.com

Youtube kan dra en hel del kraft ur datorn. Verkligen inte något man har igång i bakgrunden om man vill maxa fps.

Du har fortfarande inte sagt vilket spel det gäller, men jag killgissar på CS och om det stämmer så gissar jag att minnet gör rätt stor skillnad eftersom det inte är grafiken som sabbar något här.

Sedan när det gäller just Ryzen 2600 och 2700 så har ju 2700 fler kärnor och lägre basfrekvens men boostar högre än 2600. Så beroende på kylarlösning samt hur många kärnor som används så är det inte solklart vilken av de två som faktiskt är snabbast.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Gör åtminstone mer tester innan du springer och köper helt nytt ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla svar men såg minneskillnaden och det beror troligtvis på detta.

Jag skulle dock rekommendera att du testar att överklocka minnena så mycket det bara går innan du går och köper nya, har du tur så kan du köra sina 2666 mhz minnen i 3200mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random142:

Jag har nyligen köpt en dator som har ... en cpu på ryzen 2700 medans min kusin ... en cpu på ryzen 2600.

En 2600 har ju högre standard clock än en 2700. Så där är en annan potentiell källa till att du har sämre prestanda, ifall inte spelet använder mer än 2-4 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random142:

Så du menar att minnet kan boosta fps med ca 50 fps

Skickades från m.sweclockers.com

50 fps skrev jag inte. Men som någon annan skrev, det beror ju mycket på vilket spel det handlar om. Men jag fick runt 20fps extra i typ bfv med min dåvarande uppsättning.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av loefet:

En 2600 har ju högre standard clock än en 2700. Så där är en annan potentiell källa till att du har sämre prestanda, ifall inte spelet använder mer än 2-4 kärnor.

Jag hade från början 3.2 klock frekvens medans han hade 3.4 men nyligen så overclocka jag min till 3.8 och såg att han hade mer fps, min kan då max overclockas till 4.1 ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Jämför med statiska 3d test som t.ex 3mark för att lättare avgöra.

Upplösning,grafikinställningar och även vart i spelet du står kan spela stor roll.

Jag har 8761 som score i 3d mark, är det bra?

Skickades från m.sweclockers.com