Permalänk
Inaktiv

Åka på roadtrip

Jag och min fru tänkte åka på en liten roadtrip här i Sverige. Nu har hennes syster och hennes kille bjudit med sig själva "gör att vi har så stor bil så att de även får plats. Visst de är trevliga och så så jag har inget emot att ha de med. Men jag tänkte till lite, jag och min fru har ju gemensam ekonomi medan de har separat ekonomi, ska vi då dela på bensinen på 3 eller rent av 4? Jag vill höra hur ni tänker. Sedan så finns det vissa saker som jag och sambon vill göra på vår roadtrip som de inte verkade vara så haj på (typ eckerö tur och retur), ska man lämna de i lilla grisslehamn 4 timmar då vi ska åka vidare hemåt efter det hela... och hur brukar ni göra med parkeringspengar, brukar ni låta en betala det för att sedan dela upp det (på 3 eller4)?

Permalänk
Medlem

@anon34061:

dela på hälften så klart, sen hur dom andra två kommer överens med betalningen är upp till dom

Permalänk
Medlem

https://www.splitwise.com/

Hett tips för alla former av gemensamt resande!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Oj! Du verkar rätt osäker på vardagliga saker?

Här är mitt tips: Kör på. Några hundringar hit eller dit är inget att gråta över och försök ha skoj istället. Parkeringspengar brukar ofta vara så lite pengar så det inte är något att bry sig om.

Vill dom inte följa med till eckerö så är det deras förlust men samtidigt är dom vuxna så dom klarar sig nog sjäv alldeles fint.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Oj! Du verkar rätt osäker på vardagliga saker?

Här är mitt tips: Kör på. Några hundringar hit eller dit är inget att gråta över och försök ha skoj istället. Parkeringspengar brukar ofta vara så lite pengar så det inte är något att bry sig om.

Vill dom inte följa med till eckerö så är det deras förlust men samtidigt är dom vuxna så dom klarar sig nog sjäv alldeles fint.

Jag håller med. Splitt på notan, sedan är en hundring hit eller dit inte så mycket. Så jag skulle säga om att turas om att betala för bensin, parkering etc. Så att det blir rättvist.

Någon på forumet skrev om en sniken vän som ville ha 15kr/mil eller något, detta på den tiden då bensinen var dålig. Han förklarade att det uppstod mer utgifter än enbart bensin, slitage, försäkringar, värdeminskning etc. Och det är helt rätt. Så de som åker med borde rimligen betala mer än bara hälften av bensinpengarna, men många tänker ej så långt.

Permalänk
Hedersmedlem

@anon34061: Dela upp kostnaden per hushåll och låt dem göra upp mellan sig hur de vill. Sen vet inte jag hur de bjöd in sig själva till er resa men om de inte vill hänga med på det ni har planerat och det ni vill göra kan ni gott säga åt dem att ta en egen bil.

Permalänk
Inaktiv

Hyr en Tesla. Gratis laddning på deras superchargers. Jag vet en som körde till Gibraltar och tillbaka utan att det kostade ett nickel.

Permalänk
Medlem

Se bara till att hennes kille inte heter Ove Sundqvist.

Permalänk
Medlem

Bjudit med sig själva? Då tycker jag ni ska avbjuda dem, ville ni ha med dem skulle ni väl ha frågat.

Men men, om de nu ska med så är det bara för dem att rätta in sig i ledet, ni ska inte göra avkall på nått av omtanke för dem. Vill de inte åka till Ekerö så är det enbart deras bekymmer, de får ha hur tråkigt som helst i Grisslehamn för du och gumman kommer sitta på soldäck och käka räkmacka och ha det gott under tiden!

Gällande pengarna, enklast är att du lägger ut allt och sen ger du frugans syrra en summa hon ska betala efteråt och sen får de lösa den bäst de vill. Beroende vilken ekonomisk situation ni och dem har kan man anpassa summan något därefter.

Permalänk
Medlem

Lite kul att bjuda in sig själv sen ändå inte vara helt sugna på det ni ska göra?!?
Men dela alla utgifter på två så får de dela i sin tur sen, inget ni ska behöva tänka på.
Men ja kronor och ören noga behöver det ju inte vara.

Hur lång resa blir det? Är det från Smygehuk i Söder till Treriksröset i Norr? 😊

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Gällande pengarna, enklast är att du lägger ut allt och sen ger du frugans syrra en summa hon ska betala efteråt och sen får de lösa den bäst de vill. Beroende vilken ekonomisk situation ni och dem har kan man anpassa summan något därefter.

Detta är absolut enklast. En person betalar allt vad gäller bilen och skriver upp, och begär sedan pengar. Lockas inte av tanken att någon betalar här och en annan där, i alla fall inte om ni vill dela rättvist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrMadMax:

Lite kul att bjuda in sig själv sen ändå inte vara helt sugna på det ni ska göra?!?
Men dela alla utgifter på två så får de dela i sin tur sen, inget ni ska behöva tänka på.
Men ja kronor och ören noga behöver det ju inte vara.

Hur lång resa blir det? Är det från Smygehuk i Söder till Treriksröset i Norr? 😊

Nja inte riktigt så långt, start i kalmar med destination simeå och hem igen efter en vecka....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Oj! Du verkar rätt osäker på vardagliga saker?

Här är mitt tips: Kör på. Några hundringar hit eller dit är inget att gråta över och försök ha skoj istället. Parkeringspengar brukar ofta vara så lite pengar så det inte är något att bry sig om.

Vill dom inte följa med till eckerö så är det deras förlust men samtidigt är dom vuxna så dom klarar sig nog sjäv alldeles fint.

Det är inte jag som är direkt velig, det är svägerskans kille som vill ha en så gott som exakt budget för vad allt kommer att gå på...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Det är inte jag som är direkt velig, det är svägerskans kille som vill ha en så gott som exakt budget för vad allt kommer att gå på...

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt budget är ungefär som ett garanterat kanske.
Har dem inte råd ska dem inte med - er semester blir bara lidande av att ha ett par torrisar som kommer gnälla när ni vill käka ute och de vill ta en burgare på McDonalds. Om han själv inte kan räkna ut vad det kostar att åka x mil, boende och leverne så ligger väl det på honom och inte på er? Låter som ett sänke, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Dela på 4, alternativt per par, om det skall vara jämt.
Annars så får ju syster med kille stå för 66% av bensinen medans du och frun bara betalar för 33%.

Lättast att dela på det, är ju att betala varannan gång (eller var fjärde om ni vill dela på det mer noga) på macken, kör ni ungefär lika långt mellan tankningarna så bör det ju gå på ett ut, typ. Samma sak med parkeringarna.

Men och andra sidan så är ju bensinpriset bara en liten del av kostnaden att köra runt på en bil, så vem vet vad som är rättvist i detta fall.

Permalänk
Medlem

@anon34061:
Seriöst? Förväntar han sig att du ska lägga tid på att ta fram en budget för vad hans semester kommer kosta? Vad händer om det blir dyrare än din uppskattning? Håller med ovanstående kommentar om att han låter som en som kommer sinka era möjligheter att ha det spontant och trevligt under er semester.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Jag och min fru tänkte åka på en liten roadtrip här i Sverige. Nu har hennes syster och hennes kille bjudit med sig själva "gör att vi har så stor bil så att de även får plats. Visst de är trevliga och så så jag har inget emot att ha de med. Men jag tänkte till lite, jag och min fru har ju gemensam ekonomi medan de har separat ekonomi, ska vi då dela på bensinen på 3 eller rent av 4? Jag vill höra hur ni tänker. Sedan så finns det vissa saker som jag och sambon vill göra på vår roadtrip som de inte verkade vara så haj på (typ eckerö tur och retur), ska man lämna de i lilla grisslehamn 4 timmar då vi ska åka vidare hemåt efter det hela... och hur brukar ni göra med parkeringspengar, brukar ni låta en betala det för att sedan dela upp det (på 3 eller4)?

När vi har åkt på roadtrips brukar vi tanka varannan gång och betala parkering varannan gång. Inte räknat kronor och ören så mycket exakt.
När jag åkte utomlands med en kompis tog vi ut lika mycket pengar var och la ihop dom och på så sätt slapp vi räkna pengar när vi gick ut och åt för då tog vi bara ur den potten. Så det finns ju lite olika taktiker. Dock får man väll anpassa sig till varandra och ge och ta efter vad varandra vill uppnå med resan och har ni helt olika saker ni vill göra så kan ni ju åka varsin bil om ni inte kan eller hinner göra båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom de snyltar på er bil och resa bör de stå för mer än bara hälften av bensinen. Milen på bilen är värdefulla speciellt om den är ny eller leasad. Tycker de inte det är okej så slipper ni ha med dom, om de tycker det är okej får du en mer rättvis uppdelning.

Brukar de vara snikna i vanliga fall? Typ om du kör dom så räknar de exakt på kilometern och betalar det bilen drar per mil i bensinpeng, utan att tänka på vad din fritid är värd?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Det är inte jag som är direkt velig, det är svägerskans kille som vill ha en så gott som exakt budget för vad allt kommer att gå på...

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju helt klart som att du/ni ska försöka krångla er ur detta så smidigt som möjligt. Min snåljåpsdetektor börjar ge utslag..

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Det låter ju helt klart som att du/ni ska försöka krångla er ur detta så smidigt som möjligt. Min snåljåpsdetektor börjar ge utslag..

Jag håller med, det suger att försöka ha kul med snåljåpar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mats76:

@Slayzor:
Seriöst? Förväntar han sig att du ska lägga tid på att ta fram en budget för vad hans semester kommer kosta? Vad händer om det blir dyrare än din uppskattning? Håller med ovanstående kommentar om att han låter som en som kommer sinka era möjligheter att ha det spontant och trevligt under er semester.

Tyvärr så är det seriöst så... men jag har sett till så att de betalar cirka litern per mil medan den drar typ 0,85.

Han är snål som få men hon är lite mer frikostig....

Skickades från m.sweclockers.com