Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag tyckte den var riktigt obehaglig den filmen..

Ari Aster som gjorde Hereditary har en kanske liknande film på gång. Filmen heter Midsommar och utspelas i Sverige. Kommer på bio om ett par veckor, 3 juli (USA). För er som inte kände till det och gillade Hereditary.

Midsommar trailer

Permalänk
Medlem

Såg Bohemian Rapsody och A star is born i helgen, riktigt bra filmer även om jag tycker båda har hypats upp till högre nivåer än vad de kanske motsvarade för mig. 8/10 för första och 7/10 för andra.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

I Am Mother på Netflix, tycker den var riktigt bra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

The Highwaymen

Var förvånansvärt bra, om än lite långsam. Hade fått för mig att den fått medioker kritik, men såg såhär efteråt att den låg på stadiga 7/10, vilket också är mitt betyg.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Donnybrook - ett väldigt mörkt drama om white trailer trash.
Bra skådespeleri men mest deprimerande.
5 husvagnar av 10 möjliga

Permalänk
Inaktiv

Hachiko – En vän för livet -2009
En film om en hund som är baserad på en verklig händelse och det förklarar att sann kärlek endast finns hos hundar, säg den människa som skulle göra samma sak? Så det blir att skaffa hund senare när jag har flyttat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hachiko_-_En_v%C3%A4n_f%C3%B6r_...
När akita-valpen kommer till sitt nya hem, dröjer det inte länge förrän han och hans husse är oskiljaktiga. Varje dag vid samma tid, när hans husse Parker Wilson (Richard Gere) slutar jobbet, står Hachiko och väntar på honom vid järnvägsstationen. Hunden blir en älskad familjemedlem. Men en dag får Hachikō vänta förgäves, hans husse kommer inte. Trots det väntar han troget på honom varje dag under de kommande nio åren. Hachikōs öde berör många människor, som passerar stationen och de hjälper honom med mat och varma ord.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=TIl2o1hm1F4

Permalänk
Medlem

Le chant du loup
En fransk ubåtsfilm som dök upp på Netflix. Bra och spännande även om det är en del saker som är lite overkliga. Länge sen jag såg ett krigsdrama i den här stilen.
https://www.imdb.com/title/tt7458762/

Permalänk
Inaktiv

Brazil (1985) https://www.imdb.com/title/tt0088846/
Gammal film med dystopiskt tema. Hört talas om den länge men först nu i veckan jag tog mig tid att se den. Gillade den hyffsat men behöver nog se den en gång till iallafall för att känna av den. Troligen 7/10 eller 8/10 för min del. Värd sin tid var den för mig iallafall.

Permalänk
Medlem

Le chant du loup / The Wolf's Call. Finns på Netflix. "In the near future, a French submarine finds itself in a crisis situation."

Otroligt bra och spännande film, rekommenderas starkt.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Le chant du loup
En fransk ubåtsfilm som dök upp på Netflix. Bra och spännande även om det är en del saker som är lite overkliga. Länge sen jag såg ett krigsdrama i den här stilen.
https://www.imdb.com/title/tt7458762/

Skrivet av Treant:

Le chant du loup / The Wolf's Call. Finns på Netflix. "In the near future, a French submarine finds itself in a crisis situation."

Otroligt bra och spännande film, rekommenderas starkt.

Blir att titta på denna under semestern. Kan nog undvara 4 timmar för att se Das Boot igen med, var något år sedan senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ari Aster som gjorde Hereditary har en kanske liknande film på gång. Filmen heter Midsommar och utspelas i Sverige. Kommer på bio om ett par veckor, 3 juli (USA). För er som inte kände till det och gillade Hereditary.

Midsommar trailer
https://www.youtube.com/watch?v=1Vnghdsjmd0

Wow! Jag hade inte en aning om att det var Aster som gjorde Midsommar. Hereditary var tveklöst en av förra årets bästa filmer. Trailern för Midsommar var ju riktigt bra också, jäklar vad pepp jag är nu! Gillade dock inte banderollen i trailern som hintade om att det finns en politisk slagsida i filmen. Sånt betackar vi oss för, speciellt om filmen ska utspela sig i Sverige

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

I Am Mother

Sällar mig till gänget här som tyckte att detta var en bra film.
Förutsägbar sa du? Pff, sluta ljug och försök igen.
Dyster, men ändå hoppfull. Rent av bitterljuv? Kanske det ja.
Att Mother dessutom inte är CGI utan är gamla goda "man (ironiskt nog) in a suit" är grädden på moset.

Inte alls min typ av film egentligen, men ger den 7/10. Klart sevärd.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag efterlyser en film med Apollo 11, jag hoppas det är tillåtet att fråga.

Det ska komma ut en film om Apollo 11 https://www.rottentomatoes.com/m/apollo_11_2019 som ska vara en dokumentär film och jag undrar om den finns att se någonstans nu? Jag vet att i sverige kommer den finnas tillgänglig i slutet av augusti men i länken jag skickade så står det:
In Theaters: Mar 1, 2019 Limited
On Disc/Streaming: May 14, 2019

Kan man på något sett streama den någonstans nu?

Senaste filmen jag såg var Firstman, såg den senast igår och det blev tredje gången, väldigt bra, hade sämre förväntningar

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Brightburn - Rätt ok men lite off vissa stunder. Hade gillat mer förklaring runt vem pojken faktiskt var och sådär, men det kommer väl i Brightburn 2, the burnbrightening. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Jag efterlyser en film med Apollo 11, jag hoppas det är tillåtet att fråga.

Det ska komma ut en film om Apollo 11 https://www.rottentomatoes.com/m/apollo_11_2019 som ska vara en dokumentär film och jag undrar om den finns att se någonstans nu? Jag vet att i sverige kommer den finnas tillgänglig i slutet av augusti men i länken jag skickade så står det:
In Theaters: Mar 1, 2019 Limited
On Disc/Streaming: May 14, 2019

Kan man på något sett streama den någonstans nu?

Senaste filmen jag såg var Firstman, såg den senast igår och det blev tredje gången, väldigt bra, hade sämre förväntningar

SF som har rättigheterna i Sverige för bio åtminstone, premiär 20:e juli.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Mortal Engines, 5/10

Mitt kritiska sinne ringde i varningsklockorna redan i början av filmen, så det vara bara att "jahaaa det är en sån film... " och fortsätta titta för ett det ändå var lite kul.

Något märklig men underhållande film, en stark femma får den i alla fall.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smkr:

Mortal Engines, 5/10

Mitt kritiska sinne ringde i varningsklockorna redan i början av filmen, så det vara bara att "jahaaa det är en sån film... " och fortsätta titta för ett det ändå var lite kul.

Något märklig men underhållande film, en stark femma får den i alla fall.

Jag tycker lite samma. Jag har börjat tröttna på actionfilmer som följer exakt samma mönster. -Någon blir dödad, personen har en nära anhörig som är en kampsportare med höga vapen skills och ger sig på att hämnas. I slutet får denna veta att någon nära till honom hade beordrat mordet och det blir en riktig thriller. Men efter ett hundratal såna filmer så gäsp.

Då var filmen Mortal Engines som du såg bättre, jag har ej set någon liknande denna innan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av smkr:

Mortal Engines, 5/10

Mitt kritiska sinne ringde i varningsklockorna redan i början av filmen, så det vara bara att "jahaaa det är en sån film... " och fortsätta titta för ett det ändå var lite kul.

Något märklig men underhållande film, en stark femma får den i alla fall.

Skrivet av anon159643:

Jag tycker lite samma. Jag har börjat tröttna på actionfilmer som följer exakt samma mönster. -Någon blir dödad, personen har en nära anhörig som är en kampsportare med höga vapen skills och ger sig på att hämnas. I slutet får denna veta att någon nära till honom hade beordrat mordet och det blir en riktig thriller. Men efter ett hundratal såna filmer så gäsp.

Då var filmen Mortal Engines som du såg bättre, jag har ej set någon liknande denna innan.

Kan meddela att bokserien Mortal Engines Quartet av Philip Reeve är riktigt bra;
https://en.wikipedia.org/wiki/Mortal_Engines_Quartet

Rivers film baserad på första boken är väl okej, men inte mer. Den följer heller inte böckerna till punkt och pricka, framförallt är slutet rätt annorlunda. Säger inget mer för att inte spoila om ni vill läsa/lyssna på dem.

Det var dock kul att se världen visualiserad på ett välgjort sätt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Jag efterlyser en film med Apollo 11, jag hoppas det är tillåtet att fråga.

Det ska komma ut en film om Apollo 11 https://www.rottentomatoes.com/m/apollo_11_2019 som ska vara en dokumentär film och jag undrar om den finns att se någonstans nu? Jag vet att i sverige kommer den finnas tillgänglig i slutet av augusti men i länken jag skickade så står det:
In Theaters: Mar 1, 2019 Limited
On Disc/Streaming: May 14, 2019

Kan man på något sett streama den någonstans nu?

Senaste filmen jag såg var Firstman, såg den senast igår och det blev tredje gången, väldigt bra, hade sämre förväntningar

Lite av ett sömnpiller tyckte jag.
Nästan en prestation att få ett så spännande ämne att kännas tråkigt
Men mycket fina bilder är det ju, och en hel del material man antingen inte sett tidigare eller glömt.
Sevärd, men inte som mysfilm.

Permalänk
Medlem

Hade man inte kunnat få till en bättre tagline? Även om betyget är högt så är intresset fortsatt med noll, finns absolut ingenting med vare sig filmen, eller beskrivningen som känns lockande :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Såg Directors Cut av JFK från 1991. En lång och spännande film om mordet på John F. Kennedy och alla dessa frågor som uppstår kring magiska kulor, hemlighetsstämplade dokument och annat. Störde mig bitvis på musiken som ibland tog över för mycket.

Jag ger den 8/10 kulhål.

https://www.imdb.com/title/tt0102138/

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hade man inte kunnat få till en bättre tagline? Även om betyget är högt så är intresset fortsatt med noll, finns absolut ingenting med vare sig filmen, eller beskrivningen som känns lockande :/

ja, du är ingen klättermäniska, det märker jag direkt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: nej, och jag tror det är rätt få som är det överlag :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

@griid: nej, och jag tror det är rätt få som är det överlag :>

Nej, där har du fel.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nej, där har du fel.

upp med hakorna nu, bara för att klättring inte är en nationalsport behöver du inte sura

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

upp med hakorna nu, bara för att klättring inte är en nationalsport behöver du inte sura

Du ville säga ditt och jag säger nu mitt..
Tycker det är meningslöst att kommentera det jag tycker om en film. Sätt ett eget betyg på filmen, om du ens sett den.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

wolfcop/wolfcop2 i direkt följd...mkt intressanta filmer.
Med A-films ögonen så får dom 2/10
Med B-films ögonen så blir det lätt 8/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

@griid: nej, och jag tror det är rätt få som är det överlag :>

Klättring som sport växer extremt snabbt, och inte bara i sverige utan på en väldans massa ställen över hela världen

Edit:
Och för att inte enbart vara off topic så tittade jag senast på Murder Mystery Med Adam Sandler och Jennifer Aniston.
https://www.imdb.com/title/tt1618434/
6.0 enligt IMDB's weighted rating (6.2 medelvärde rådata), och någonstans mellan 6 och 7 i betyg från mig :^)

Permalänk

@MarcusHuddinge: Enligt Riksidrottsförbundet så hade Sverige ca 15000 klättrare 2017, så jag håller med @trickeh2k. Det är rätt få som är klättermänniskor över lag. 15000 är jämförbart med folksporter som tyngdlyftning, skateboard och amerikansk fotboll. De listar 16 sporter med fler än 100000 utövare. Fotbollen är tveklöst störst med 850000 aktiva.

On topic: Senaste film - Frozen 7/10.