Köpa min första NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag har ingen extremt supersnabb lina men en pålitlig 100MB/s ner som funkar bra för mig.

Mbit gissar jag du menar, annars har du grymt snabbt internet eller är sarkastisk

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Mbit gissar jag du menar, annars har du grymt snabbt internet eller är sarkastisk

Fel av mig...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

...Har fortfarande svårt att förstå att du lyckats fylla alla de diskarna. Allt superviktigt för mig ligger hos Tresorit och det är inte mer än 1.3GB och resten (alla mina bilder ex.) ligger på Onedrive. Jag har ingen extremt supersnabb lina men en pålitlig 100MB/s ner som funkar bra för mig.

Det är just den inställningen som gör det så svårt. ("att förstå")
Folk i allmänhet, så även du, har det svårt med att andra har andra krav.
TS ville ha förslag på NAS och tråden blir en splittrad guide i "vad och hur man måste" för att inte bli klassad som dum i huvet!

Att du valde att fimpa systemkameran till förmån för mobilen, är helt OK. (Den bästa kameran, är den man har med sig.)
Jag har dock inga planer på att lägga bort min systemkamera än på några år, så bra är inte mobil kamerorna.
Men kul att det funkar för dig!
TS skriver klart o tydligt att TS har RAW filer på ca 40MB styck. Troligtvis fotar inte heller TS med mobilen?

Viktiga dokument tar inte många Mb (för de flesta), de går säkert att smusla undan på diverse säkra ställen, utan att behöva införskaffa en NAS. Men nu är det en NAS TS undrar över. Så låt oss hjälpa TS med tips om NAS.

Jag själv har möjlighet till 1Tbit lina, men har inte sett behovet att öka månadskostnaden med så mycket, så jag nöjer mig med 100/100Gbit också. Jag har säkerhets kopiering aktiverad på helgnätter från NAS till Onedrive, märker inte av det alls.

I nu läget har jag två 4Tb diskar i en NAS (Synology 218play) som tar två diskar. När jag är uppe i +3,5Tb, är det bara att handla ett par större. (Är inte där än på ett tag, så större hinner bli billigare, innan jag behöver dem.) Och det är bara bilder, musik och dokument som lagras säkerhetskopieras till molnet.
(Att jag över huvud taget har molnet, är för att det ingår i office365. Annars hade jag bara haft backup på fysiska diskar.)
Den dagen 1TB som ingår i OneDrive inte räcker till, får jag återgå till att lagra mina RAW, eller AVIer med vintage tysk hårdporr, eller vad som faller mig in, på diskar hemma. igen. Kanske på en NAS?

PS. Försökt att få till den här med mobilkameran om du kan!

Bilden tagen igår kväll. 2019-06-21 kl:22.07 vid Näs Slott.

Vill du snacka foto, eller NAS? Så kan vi träffas på Faro, eller baren på 11an?
Jag bor också på Eriksberg, nära älven, vet precis hur det är med fönsterna! (Såg din katt bild med text.)
Säg en tid!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Det är just den inställningen som gör det så svårt. ("att förstå")
Folk i allmänhet, så även du, har det svårt med att andra har andra krav.
TS ville ha förslag på NAS och tråden blir en splittrad guide i "vad och hur man måste" för att inte bli klassad som dum i huvet!

Att du valde att fimpa systemkameran till förmån för mobilen, är helt OK. (Den bästa kameran, är den man har med sig.)
Jag har dock inga planer på att lägga bort min systemkamera än på några år, så bra är inte mobil kamerorna.
Men kul att det funkar för dig!
TS skriver klart o tydligt att TS har RAW filer på ca 40MB styck. Troligtvis fotar inte heller TS med mobilen?

Viktiga dokument tar inte många Mb (för de flesta), de går säkert att smusla undan på diverse säkra ställen, utan att behöva införskaffa en NAS. Men nu är det en NAS TS undrar över. Så låt oss hjälpa TS med tips om NAS.

Jag själv har möjlighet till 1Tbit lina, men har inte sett behovet att öka månadskostnaden med så mycket, så jag nöjer mig med 100/100Gbit också. Jag har säkerhets kopiering aktiverad på helgnätter från NAS till Onedrive, märker inte av det alls.

I nu läget har jag två 4Tb diskar i en NAS (Synology 218play) som tar två diskar. När jag är uppe i +3,5Tb, är det bara att handla ett par större. (Är inte där än på ett tag, så större hinner bli billigare, innan jag behöver dem.) Och det är bara bilder, musik och dokument som lagras säkerhetskopieras till molnet.
(Att jag över huvud taget har molnet, är för att det ingår i office365. Annars hade jag bara haft backup på fysiska diskar.)
Den dagen 1TB som ingår i OneDrive inte räcker till, får jag återgå till att lagra mina RAW, eller AVIer med vintage tysk hårdporr, eller vad som faller mig in, på diskar hemma. igen. Kanske på en NAS?

PS. Försökt att få till den här med mobilkameran om du kan!
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1aM2WSNNOOPfixT5nvDkXQ-cBUkB8Lf0b
Bilden tagen igår kväll. 2019-06-21 kl:22.07 vid Näs Slott.

Vill du snacka foto, eller NAS? Så kan vi träffas på Faro, eller baren på 11an?
Jag bor också på Eriksberg, nära älven, vet precis hur det är med fönsterna! (Såg din katt bild med text.)
Säg en tid!

Jag menar absolut inget illa, är bara förvånad att någon privatperson behöver dessa sanslösa mängder data lagrade.

Är själv definitivt ingen fotograf att tala om och jag har aldrig fixat en bild liknande den du visade. Tar nästan bara bilder på mina katter numera och då duger telefonen ganska bra. Min systemkamera finns kvar och kan plockas fram vid behov, har flera snordyra objektiv liggande också. Lite sjukt faktiskt att telefonen (en gammal telefon dessutom) tagit över nästan helt från en superfin kamera. Allt har väl med användarvänlighet att göra.

Hör av mig angående träff!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag menar absolut inget illa, är bara förvånad att någon privatperson behöver dessa sanslösa mängder data lagrade.

Är själv definitivt ingen fotograf att tala om och jag har aldrig fixat en bild liknande den du visade. Tar nästan bara bilder på mina katter numera och då duger telefonen ganska bra. Min systemkamera finns kvar och kan plockas fram vid behov, har flera snordyra objektiv liggande också. Lite sjukt faktiskt att telefonen (en gammal telefon dessutom) tagit över nästan helt från en superfin kamera. Allt har väl med användarvänlighet att göra.

Hör av mig angående träff!

Vi vill alla väl. Även jag och jag ber om ursäkt om jag låtit vass i tonen, det är svårt att alltid formulera sig korrekt, när man bara har text till sitt förfogande. (Det blir inte fel lika lätt när två människor sitter i samma rum och pratar.)
Men det är lätt hänt att trådar inte blir vad "de kunde vara", pga att folk spårar in på fel saker.

Jag var ute i midsommar och tog lite bilder. (Modern kamera med många mega-pixlar) ca 110st efter jag rensat bort ogräset.
Det är ca 3,5Gb. Jag var ute i natt igen, ca 110 foton, 3,5Gb. Det är nästan 7Gb bara denna helgen.
Då har jag inte nämnt storleken vissa av dem antar som projekt i Photoshop.
Min data mängd växer mao med ca 7-10Gb/veckan. Med några toppar och dalar givetvis, men ganska representativ siffra.
Då ligger mina RAW filer på lite mindre storlek än TS filer. (Hens kamera levererar troligen flera pixlar?)
Det är 0,5Tb/år. Och jag är långt ifrån extrem med mitt fotograferande.
Lägg på att man har hållit på i några år och inte vill förlora sina filer. Må hända var tidigare RAW filer inte lika stora pga färre pixlar ur kameran, men nu växer det så det knakar.
Att det skulle växa mer än 1Tb/år, är inget extremt nu för tiden.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

till TS:
Låter som du kollat upp bra, billiga stora diskar låter bra för ditt behov, hastighet behövs ej.
Raid 5 räcker gott, går en disk sönder så använder du inte NASen förrän du bytt disken så riskerar du inget.
Jag röstar på Synology för den har så grymt bra stöd för molntjänster så du kan få den att synka mot en mängd olika tjänster, betydligt bättre stöd än QNap som är det enda seriösa alternativet om du bara vill att de ska fungera och inte känner för att lägga ner en massa tid på att bli värdsbäst på NAS.

Till alla andra, såklart man vill spara alla sina RAW-filer och ja de är stora och tar plats. Deal with it.