Får bara 1280*1200 på mitt Vega56

Permalänk
Medlem

Får bara 1280*1200 på mitt Vega56

Hej!
Har köpt ett begat MSI Vega56 OC och jag har en gammal HP 3065 30" (2560*1600) skärm.
Funkat bra med mina gamla Radeon 7970 GHz med full upplösning.
HP skärmen har bara DVI in och Vegan har bara 4*DP + 1 HDMI ut.
Har kopplat en DP ->DVI-D(DL)adapter ->DVI-D kabel men som sagt bara 1280*800.
Kopplade in en DVI-D(SL) till men det blir bara som två skärmar.

Windows10 Home version 1803
Radeon 19.6.2

Stundar det skärmbyte? Den är nog 10år gammal så kanske inte kompatibelt med DP

Nån som har någon ide?

mvh
/Fredrik

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | ASUS X470 C7H| G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz CL14 | MSI Radeon 56| Fractal Design

Permalänk
Inaktiv

Du måste ha grafikkort med DVI annars får du köpa ny skärm.
Det funkar ej med adapter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns aktiva DP-DVI-DL adaptrar som klarar av din bildskärm (det är ju ändå 2560x1600 @ 60Hz, hade det varit en skärm med hög uppdateringsfrekvens hade det sannolikt inte gått), så du kan köpa en aktiv adapter. Dessvärre kostar dessa runt ~1500 kr... brukar inte vara värt pengarna.

Adaptern du har är sannolikt passiv eller klarar endast single link DVI.

Kolla denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/27530-throwback-thursday-... särskilt kapitlet om kostsam omvandlare.

Permalänk
Medlem

@pv2b: funkar inte hdmi? 2560x1600 i 60hz stöds väl även av hdmi 1.3 ..? Vet inte vilken hdmi version. Skärmen har men är väl inte så gammal ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nima2001:

@pv2b: funkar inte hdmi? 2560x1600 i 60hz stöds väl även av hdmi 1.3 ..? Vet inte vilken hdmi version. Skärmen har men är väl inte så gammal ?

TS uppger att bildskärmen är ~10 år gammal och endast har DVI.

Permalänk
Medlem

Dessa skärmar har ingen inbyggd scaler och kan bara ta emot 1280x800 via Single-Link DVI eller 2560x1600 via Dual-Link DVI. Som @pv2b skrev så fungerar endast aktiva adaptrar för att få 2560x1600. Billigaste jag kan hitta just nu kostar €122 på amazon.de.

Har själv en 12 år gammal Dell 30" med samma panel och vet hur jobbigt det kan vara. Fungerade t.ex inte med en passiv dvi-hdmi adapter med ett PS3, för PS3 kan inte skicka ut 1280x800, och skärmen kunde inte ta emot 1280x720!

Permalänk
Medlem

Bummer detta
Jag som tänkte uppgradera i juli. Det få bli ny upphandling av skärm istället. Minst 27”
Högre frekvens. Räcker vega56 till 4K?

Tusen tack alla för snabb och konsis respons. Allt blev enklare nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | ASUS X470 C7H| G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz CL14 | MSI Radeon 56| Fractal Design

Permalänk
Medlem
Skrivet av frni:

Bummer detta
Jag som tänkte uppgradera i juli. Det få bli ny upphandling av skärm istället. Minst 27”
Högre frekvens. Räcker vega56 till 4K?

Tusen tack alla för snabb och konsis respons. Allt blev enklare nu.

Den räcker inte till prestandamässigt för 4K. Då är det 1080TI/2080/2080Ti som gäller (troligen med lite kompromisser på grafikinställningarna...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av frni:

Bummer detta
Jag som tänkte uppgradera i juli. Det få bli ny upphandling av skärm istället. Minst 27”
Högre frekvens. Räcker vega56 till 4K?

Tusen tack alla för snabb och konsis respons. Allt blev enklare nu.

Vega klarar inte det i nyare spel. Men 4k @ 144hz kostar ju ändå skjortan!
Köp 27" 144hz 2K istället. Brukar gå att hitta för vettig peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Är ingen skärmexpert. Med detta är väl ett budgetalternativ som har allt det viktigaste men inte creme de la creme grejerna.

https://www.proshop.se/Bildskaerm/Samsung-27-Bildskaerm-CJG5-...

Eller denna. Den har jag själv och jag är mycket nöjd. Det är freesync men jag råkar ha ett 2070 och vet att den är fullt fungerande i G-sync kompatibelt läge. Även om den officiellt inte stöds ännu.
https://www.computersalg.se/i/3632676/iiyama-g-master-red-eag...

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av frni:

Bummer detta
Jag som tänkte uppgradera i juli. Det få bli ny upphandling av skärm istället. Minst 27”
Högre frekvens. Räcker vega56 till 4K?

Tusen tack alla för snabb och konsis respons. Allt blev enklare nu.

Räcker och räcker, du får inga 100+fps om du har ultra settings och 4k. Men spelbart och om man drar ner på inställningarna, de flesta spel ser riktigt bra ut även i medium inställningar och med AA osv av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk

Hellre köra 1080p med allt på max med ditt vega 56 än 4k och downgrade i grafiken även med ett top of the line kort. Inte värt pengarna i min mening. Upplösning gör bara så mycket. Satsar själv mycket hellre på effekter, fint med detta och även ha jävligt hög fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blev en AOC Agon 27" 144Hz . Grafiken blev en enorm uppgradering(WoT).
Jag har missat mycket under många år(sista åren fungerade inte alls).
Enormt ljusstark skärm, känns som för mycket kantskärpa dock.
Fick inte igenom den med min SpyderPro kalibrering men det kan ju bero på vad som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | ASUS X470 C7H| G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz CL14 | MSI Radeon 56| Fractal Design

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frni:

Bummer detta
Jag som tänkte uppgradera i juli. Det få bli ny upphandling av skärm istället. Minst 27”
Högre frekvens. Räcker vega56 till 4K?

Tusen tack alla för snabb och konsis respons. Allt blev enklare nu.

Hoppas du blev nöjd med denna skärm och inte en 4K dito.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: Nu är jag nöjd hittade factory reset och då gick det att kalibrera skärmen. Väldigt smutt med fjärren som man kan ha lite ljusstarkare när man spelar och sedan ett läge för foto. Har dock inte kommit en enda Hz över 60. Låga inställningar på WoT men det är väl nån bock som jag glömt någonstans.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | ASUS X470 C7H| G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz CL14 | MSI Radeon 56| Fractal Design

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av frni:

Har dock inte kommit en enda Hz över 60. Låga inställningar på WoT men det är väl nån bock som jag glömt någonstans.

Här misstänker jag att du menar fps, inte Hz – men jag är inte säker, och enda anledningen att jag ens misstänker att du egentligen menar fps är att du nämner låga grafikinställningar i spelet.

Om du verkligen menar Hz: Vilken skärm är det du har köpt och hur har du anslutit den? Beskriv så noggrant som möjligt; inkludera i synnerhet kablage och om du anslutit skärmen till grafikkortet eller moderkortet.

(På UFO Test kan du testa om du har 144 Hz, om du inte ser det med blotta ögat.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av frni:

@Jalle64: Nu är jag nöjd hittade factory reset och då gick det att kalibrera skärmen. Väldigt smutt med fjärren som man kan ha lite ljusstarkare när man spelar och sedan ett läge för foto. Har dock inte kommit en enda Hz över 60. Låga inställningar på WoT men det är väl nån bock som jag glömt någonstans.

Hoppas du är nöjd med kortet som jag förmodar är det du köpte av mig.

Kanske så enkelt som att skärmen är inställd på 60Hz refresh rate i Windows 10?

Permalänk
Medlem

@Wcx: Tack! Där var där skon klämde, nu är det 144fps/Hz.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | ASUS X470 C7H| G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz CL14 | MSI Radeon 56| Fractal Design