Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är väldigt svårt att se/märka om en katt är sjuk, så vida det inte är något som syns/märks.

Kan ta ett exempel.
Baylies visade inga direkta symptom, men hennes vikt pendlade ganska rejält och hon var lite hängig och allmänt slö och ville gärna vila huvudet på axeln när man hade henne upplyft.
Efter vetrinär konsultantion med blodprov tagning, misstänktes det att hon hade Pyometra (Livmoderinflamation), vilket bekräftades vid kastration.

Det var dock ingen billig historia, blodprovet gick på 8.000:- och efterföljande kastrering på ~12.000:-.
Nu betalade jag visserligen inte denna summa eftersom hon var försäkrad, men det blev en bra slant att betala ändå.

Så en uppmaning till alla kattägare som följer denna tråden, om ni inte har gjort det redan.
Försäkra katten!
Det kan tyckas som onödiga pengar, men ni ångrar er att ni inte hade det den dag ni behöver ta katten till vetrinär.

Min katt Carmen (avlivad nu) såg man att hon inte mådde bra. Hon åt inte och var lite gråaktig i pälsen fast hon var svart och bara låg helt slö på golvet. Dreglade. Hon fick i alla fall leva i 17 år som är ganska normal ålder på en katt

Hade jag haft mycket pengar så hade jag donerat en del för att det ska byggas fler djursjukhus i Sverige (alldeles för några tycker jag)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Du får aktivera katten lite. Är det en ensam katt så blir det nog lätt att den sover mycket mer än att den har en kattkompis att leka med

Han är ute och ränner på nätterna, då sover ju jag, ofta är han helt utmattad när han kommer hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Han är ute och ränner på nätterna, då sover ju jag, ofta är han helt utmattad när han kommer hem

Likadant med vår katt, kommer in på morgonen och ska sova på husses arm. När husse sen går upp då då följer han med och sitter vindtyrig och vinglar och vet inte var han är. Sen ska han bli utsläppt på framsidan och borstad med kvasten. Efter en stund kommer han in övertrött och gnällig så då får man följa med han upp till sängen och klappa han på huvudet tills han somnar. Om det inte är varmt som nu då ligger han under en buske tills det blir svalt. Sedan ut och ränna och jaga fiender på natten. Repeteras...
Laserpekare, gäspar han åt. Synd för han var roligare att busa med när han var liten. Han är 8 år eller 48 människoår, så än jag äldre.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Behold, Piraten och Diddy:

Min sambo och hennes mamma har uppfödning på norska skogisar. Eller ja, de har en uppfödning men det är inte så ofta de faktiskt föder upp, eller hur man ska säga 🤔
De planerar en kull ungefär varannat år eller så, och vill väldigt gärna att familjerna som kisarna går till har som intresse att gå på utställningar. Hela det där är en ren vetenskap som jag inte är väldigt intresserad av. Men av priset att döma per kiseunge så är det ganska klart att de inte är enbart är för den som bara vill ha en liten sällskapskatt 😬

Piraten är då min favorit och hon fick stanna eftersom att hon bara föddes med ett öga. Hon spinner bara man tittar på henne och om hon ska lägga sig någonstans så måste där finnas någon kant så att hon han ligga med armen på den och chilla. Alternativt ska hon ha någon form av stöd under huvudet. Kräsen den dära.

Hon är väldigt gärna med och spelar de nätter som jag har möjlighet till det.

Har egentligen alltid känt mig mer som en hundmänniska, men sen jag och min flickvän flyttade ihop och dessa djuren fick följa med så har jag lärt mig att uppskatta katter också 😁

Och Diddy? Hon är bara en clown 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Tänkte dela en historia som fick ett lyckligt slut! Den 4/6 sågs Ettan för sista gången av kattvakten och försvann sedan. Dagen efter kom vi hem efter en minisemester men vår kära Ettan var inte med oss längre Vi var förkrossade och har vandrat runt på alla skogsvägar och ropat, pratat med folk och lämnat ut efterlysningslappar. Varje kväll har vi varit ute i skogarna.

Varje dag har man ropat hemma vid gården medans tiden har gått i slowmotion samtidigt som hoppet har sjunkit för var dag.

Idag var vi hemkomna från dotterns skolavslutning och pratade precis om att den bästa sommarpresenten hade varit om Ettan kom tillbaka.

Då hör vi ett välbekant "kvittrande" och en omisskännlig katt nästan grå av damm skyndar upp för backen och in genom dörren där hon blir överöst med kärlek. Medtagen och trött och full av fästingar, men inte skadad.

Äntligen tillbaka efter 10 dagar! 😍😍😍

https://imgur.com/hKshVKq

Hon är rejält sleten och medtagen och har tappat lite vikt, men inga skador.
Mest troligt har hon gett sig av för att leta efter oss och kommit vilse.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

@Peter77: Alternativet är ju (om hon inte är kastrerad) att tvåan, trean, fyran, femman och sexan kommer om ca 2 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Peter77: Alternativet är ju (om hon inte är kastrerad) att tvåan, trean, fyran, femman och sexan kommer om ca 2 månader

Ha ha ha,

Hon är faktiskt kastrerad, så så roligt blir det nog inte

Mycket härligt iaf. Medveten om vilken otrolig tur vi haft. Nu känns familjen komplett igen.

//Peter

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Fäst den, sy, häfta, nita etc. Jävlas tillbaka

Jodå jag har försökt att jävlas tillbaka. Problemet är när jag ser till att kökshandduken inte går att dra ner så fastnar Kara med klorna i handduken och har ett litet helsike att komma loss. Jag har gett upp och insett att jag är handduksplockare på halvtid...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Varför inte låta handduken ligga till katten tappar intresset? Att jävlas tillbaka triggar ju bara kampviljan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@Bascule666: Varför inte låta handduken ligga till katten tappar intresset? Att jävlas tillbaka triggar ju bara kampviljan.

Jag har gått på den linjen sedan länge, Kara får riva ner hur mycket han vill och kommer att fortsätta den vägen men han samarbetar inte direkt.

Nu är det ett mikroproblem så jag kommer knappast att lägga för stora tankekrafter på detta framöver

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Nu fick jag extremt mycket vatten på min kvarn Har i tråden malt på om hur smart Spock är jämfört med andra katter. Se, jag hade rätt:

Världens 10 smartaste kattraser

Spock (Oriental), absolut smartast vilket kan vara svårt att se när man leker med resterna av en äggkartong...

Zelda (Ocicat) bara på nionde plats, lite surt tycker hon...

Karakissen (Turkisk Van) var som vanligt inte med, alla glömmer bort denna rasen (eller så är de inte så smarta).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Det här med tangentbord och katter. Jag har efter flera år av efterforskning kommit fram till att det sitter små "lustcentra" i tassarna på katterna som aktiveras när de beträder tangentbord, oavsett typ, det räcker att det är en knapp med en bokstav på...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

på den tiden man läste tidningar så var det samma osvikliga dragningskraft - dvs. trampar och placerar sig just dom där textraderna man försöker läsa... - de vet hur man skall pocka på uppmärksamhet!

Permalänk
Rekordmedlem

Trampa... ?? Fasiken vad era katter är duktiga, min hjälper inte till nått alls utan vill bara åka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att förstå nedanstående bild så måste man se igenom mina notoriskt otvättade fönster. Jag bor ett stenkast från Göta Älv på Eriksberg i Gbg och saltvattnet mer eller mindre sköljer över mina fönster, att tvätta känns som extremt bortkastad tid...

Mina två vakna kissar (Kara sov som en stock) fick nästan totalt hjärnsläpp när inte mindre än tio småfåglar landade på mitt balkongräcke. Katterna trodde de dött och återuppstått i himlen, snacka om tjatter, de var helt vilda. Fåglarna tog det piano och flög vidare efter en liten stund. Men snacka om ett minne som antagligen cementerats i huvudet på kissarna.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

handduken

Det är en lek hon leker med dig. Hon förstår inte att inte du tycker det är särskilt roligt, hon tycker ju det är jättekul att ni gör något tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det är en lek hon leker med dig. Hon förstår inte att inte du tycker det är särskilt roligt, hon tycker ju det är jättekul att ni gör något tillsammans.

Han, Kara är en hane. Vi leker mycket men just handduken känns lite irriterande.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Allt är segt när det är över 27 grader i lägenheten:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem

Ja katten var lite slö och la sig som vanligt där det blev en underlig ställning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja katten var lite slö och la sig som vanligt där det blev en underlig ställning.
https://i.imgur.com/CNNYoJf.jpg

Över 3 tusen inlägg i tråden och bara två Turkiska Van (om jag inte missat någon kisse). Varför, varför har inte folk tagit denna suveräna ras till sig?

Kanske för att de är väldigt ovanliga, bara 13 katter registrerade 2018 enligt SVERAK. Jag tror nog det mest beror på att folk inte ens vet att rasen existerar. Jag hade aldrig skaffat Kara om jag inte bilder på din katt i tråden...

Rasinformation från SVERAK: https://www.sverak.se/kattraser/turkisk-van/

PS! Det är rätt kul att ha en ovanlig raskatt. När jag var på Spa med Kara för någon månad sedan så brast tjejen ut som skötte det hela att det var den första Van-katten de haft i huset. Lika dant var det när jag vaccinerade Kara på Blå Stjärnan i Gbg, sköterskan som skulle ge sprutan försvann i runt tio minuter, när hon kom tillbaka sa hon att hon varit "tvungen" att googla Turkisk Van, hon hade aldrig sett en sådan katt förut. Ocicaten Zelda känner också igen sig...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Såg en katt som tuggade på nåt som visade sig vara en torkad måsskit som låg på backen urk

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kräsen katt

@AMD-FX: Min katt är bortskämd och mycket kattmat ligger och torkar och ser inte god ut. Men sådant duger åt skatorna så då lägger jag matresterna på garageuppfarten. Men när katten ser mej gå ut med fatet blir det fart på henne. Då springer hon före och när jag slängt maten på marken smakar den bra helt plötsligt. Synd att man inte kan fråga katten hur hon tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@AMD-FX: Min katt är bortskämd och mycket kattmat ligger och torkar och ser inte god ut. Men sådant duger åt skatorna så då lägger jag matresterna på garageuppfarten. Men när katten ser mej gå ut med fatet blir det fart på henne. Då springer hon före och när jag slängt maten på marken smakar den bra helt plötsligt. Synd att man inte kan fråga katten hur hon tänker.

Känner igen det där mat som ligger upplagt på rätt ställe duger inte , samma mat på annat ställe är toppen , eller t.ex. vatten/mjölk i en skål ratas och i stället är det nån random vattenpöl ute som gäller.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förberedd semestern och rev ut allt som har med campande att göra för att kolla och testa sakerna och fick naturligtvis goda råd av arbetsledaren som personligen kollade en ryggsäck.

Hon arbetade hårt i värmen men hon bestämde sig ändå för att själv testa även en vintersovsäck när vi kom in i det kalla huset med en hög av campingprylar och annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ture blir 5 år idag!

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ny "papperskorg" för kissarnas begagnade kattsand. Körde tidigare med en "Litter Champ" som lyckades hålla upp till en veckas avfall från tre katter utan att släppa ut någon lukt alls som jag kunde känna.

Nu har Zooplus som jag i princip köper allt från slutat sälja påsrefillerna och produkten verkar vara död (köp ingen nu!). Den har funkat bra och jag har väl plast/påsar kvar för några månader men sedan är det över.

Därför beställde jag en ny som jag hämtade idag som heter "Litter Locker Fashion" som blir ersättare när mina påsar är slut till den gamla utgångna modellen. Den verkar rymma mindre avfall men verkar å andra sidan betydligt mer genomtänkt som konstruktion, bla. kassetter istället för ihoprullade plastslangar. Skriver en liten recension när jag väl börjat använda den.

Här är den nya precis efter unboxing, notera att kattmönstret är ett extra tillbehör:

Finns bla. att köpa här: Zooplus

Även om detta sätt att ta hand om all jäkla använd kattsand blir dyrare än att dumpa den bland annat skräp hemma så är det värt varenda krona att slippa lukten och att behöva gå och slänga varje dag i soptunnan/sopnedkastet på gården.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag har flera gånger i tråden blivit uppmanad att skaffa en Kickeroo till katterna och nu knep jag en Kong Kickeroo för mina bonuspoäng hos Zooplus och jag har nog aldrig upplevt att alla tre katter slogs om samma leksak. Zelda och Kara "använde" den som den skall medans Spock kastade runt den i luften och sprang efter, alla var glada. Sedan blev det lite tandagnisslan när alla ville åt Kongen samtidigt...

Kong Kickeroo hos Zooplus.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Även om detta sätt att ta hand om all jäkla använd kattsand blir dyrare än att dumpa den bland annat skräp hemma så är det värt varenda krona att slippa lukten och att behöva gå och slänga varje dag i soptunnan/sopnedkastet på gården.

Min lösning för att samla kattsand var i princip gratis, och behöver inga speciella påsar eller annat.

Den består av en plastspann (som från början innehåll kattsand) och helt vanliga soppåsar.
Visst det luktar när jag håller på med lådorna eftersom jag har spannen öppen då, men när spannen är stängd slipper ingen lukt ut från den.

Hur ofta jag behöver slänga soppåsen, beror lite på hur ofta jag rengör lådorna, men är i genomsnitt 1-2 gång i veckan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Min lösning för att samla kattsand var i princip gratis, och behöver inga speciella påsar eller annat.

Den består av en plastspann (som från början innehåll kattsand) och helt vanliga soppåsar.
Visst det luktar när jag håller på med lådorna eftersom jag har spannen öppen då, men när spannen är stängd slipper ingen lukt ut från den.

Visst det finns många sätt att lösa de flesta problem. Personligen är jag inte så förtjust i att ha en spann någonstans i min lägenhet och grannarna skulle nog inte älska den på balkongerna heller så jag föredrar en mer diskret lösning vilket jag förklarade ovan

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

[..] ta hand om all jäkla använd kattsand blir dyrare än att dumpa den bland annat skräp hemma så är det värt varenda krona att slippa lukten och att behöva gå och slänga varje dag i soptunnan/sopnedkastet på gården.

Slår ett slag för denna "kattsand": https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/golden_gre...
Sjukt effektiv för mina katter (förvisso utekatter) när det gäller doften.
Inget Bentonitlera eller något.
Kattbajset spolar jag ner (med eventuell risk för stopp i avloppet, något som inte hänt ännu). Kissklumparna (klumpar väldigt bra) lägger jag i en papperspåse bredvid tills den är full. Då tar jag ut den till trädgårdskomposten och tömmer den där. Påsen går återanvända Väldigt drygt dessutom.

Lätt material, dock, så långhåriga katter har en tendens att dra med det en bit.