Intel prissänker processorer för att kontra AMD Ryzen 3000-serien

Permalänk
Melding Plague

Intel prissänker processorer för att kontra AMD Ryzen 3000-serien

AMD Ryzen 3000-serien lurar på horisonten och väntas ge Intels alternativ en rejäl match. För att möta detta uppges Intel prissänka Core 8000- och Core 9000-serierna, med upp till 15 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och därför, bör alla vara glada att AMD finns och ger Intel en match.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

mm vi får se finns fler i leden som vill ha in lite pengar ..
Men att AMD lyckas sätta press på Intel inte illa

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Detta är bara en ren tillfällighet att det råkade bli så. De som tror att monopol är skadligt för marknader är individer som också tror på jultomten.

Nå det blir intressant att se, AMD verkar ha lyckas med Ryzen 3000, men de konkurrerar emot 2st jättar Intel och Nvidia som på senare tid också har gjort bra ifrån sig.

Det jag önskar är bra slutprodukter som skapas av konkurrens, nu har dock x86an råkat ut för lite konkurrens under många år vilket har varit tragisk. Arm växer sig dock större på alla områden för varje dag. (undantag Kina, ty Trump och övriga politiker)

Permalänk
Medlem

För mig blir det varken Nvidia eller Intel oavsett priser. Dom har sugit åt sig tillräckligt med pengar och sedan gillar jag AMD bättre
Jag har både Intel och Nvidia också ett billigt 560 Ti kort samt att jag hittat Inteldatorer i skrotlådor

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Om nu 3800x sifforna är korrekta så har dom ju all anledning att svettas. En 9900k för tusenlappen mindre 😍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

15% täcker väl iofs kostnaden för en potent cpu-kylare.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Inaktiv

Se om man får en 9900k för 2490kr snart då 🤪😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Om nu 3800x sifforna är korrekta så har dom ju all anledning att svettas. En 9900k för tusenlappen mindre 😍

Skickades från m.sweclockers.com

Fast om 9900k fortfarande är snabbare så är det ju klart värt för vissa att få bättre prestanda för en tusing mer.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta är bara en ren tillfällighet att det råkade bli så. De som tror att monopol är skadligt för marknader är individer som också tror på jultomten.

Permalänk
Medlem

Hoppas det sänks inte bara för OEM.
9900k prissänkning hade inte varit helt fel

Tackar AMD iaf för man kanske kan köpa billigare Intel.

Permalänk
Medlem

5800 kr på Inet, inte speciellt förvånade dock!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Nu händer det saker och det som är mest intressant är att se hur teknik utvecklingen nu kommer ta fart. AMD vill nog hålla tronen(ser ut som de kommer ta den) vilket gör att intel måste tänka i nya banor för att få kundernas gunst och amd måste vara lika uppfinningsrika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hoppas det sänks inte bara för OEM.
9900k prissänkning hade inte varit helt fel

Tackar AMD iaf för man kanske kan köpa billigare Intel.

Så det är därför alla ropar att AMD ska spöa intel, så att ni kan fortsätta köpa intel processorer billigare?:P

Permalänk
Medlem

Kan ju inte säga att 15% gör mig superexalterad. Var är Torvalds finger när man behöver det!?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Förlåt mig, man ska ej skämta om tomten för visa kan ta åt sig. Men jag hade en roleyes efter.

Skrivet av ExcZist:

Så det är därför alla ropar att AMD ska spöa intel, så att ni kan fortsätta köpa intel processorer billigare?:P

Många har upplevt trög utveckling på flera områden, det har den senaste tiden varit höga priser och dålig utveckling på cpu, gpu, ssd och ramminne. Ofta har en aktör där dominerat marknaden rejält, detta till den grad att de ej behöver prispressa. Mycket av denna hårdvara har man tidigare för varje år bara sett att den blir billigare, men nu helt tvärtom.
Så mer konkurrens behövs, men det är ingen bra att någon aktör blir för stor.
Jag köpte runt 1999 ett grafikkort från en underdog-tillverkare som hette Nvidia, denna tillverkare växte till sig. Nu är jag inte riktigt med i grafikkortsmarknaden, men jag tror att de idag t.o.m. har högre försäljning än 3DFx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Så det är därför alla ropar att AMD ska spöa intel, så att ni kan fortsätta köpa intel processorer billigare?:P

Typ precis så

Känner inget behov utav att gå till AMD personligen.
Men billigare skadar inte

Så go AMD.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara ett rykte att samsung ska tillverka Intel cpuer? Som jag fattar det är det endast chipsets som lejs ut till Samsung

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Även med en prissänkning så är dem fortfarande på tok för högra priser.

Skrivet av theailer:

Är det inte bara ett rykte att samsung ska tillverka Intel cpuer? Som jag fattar det är det endast chipsets som lejs ut till Samsung

Skickades från m.sweclockers.com

verkar som om det handlar om styrkretsar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Det bekräftar att Zen 2 klår Skylake.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

När jag byggde min dator fanns inte AMD som ett alternativ . Detta visar hur viktigt det är med flera bolag i toppen . Roliga nyheter jag kommer köpa AMD prolle nästa gång även om den skulle vara 4-5 % sämre i spelande för att gynna konkurrensen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av theailer:

Är det inte bara ett rykte att samsung ska tillverka Intel cpuer? Som jag fattar det är det endast chipsets som lejs ut till Samsung

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av _Merc_:

verkar som om det handlar om styrkretsar.

Enligt den sydkoreanska nyhetsbyrån Sedaily ska Intel nyttja Samsungs fabriker för att producera hela eller delar av "Rocket Lake"-familjen, som ska efterträda "Comet Lake" (som i sin tur är efterträdaren till dagens Coffee Lake Refresh)

https://www.sweclockers.com/nyhet/27757-intel-gar-till-samsun...

Permalänk
Medlem

Tycker det är fulspel att sänka priset bara av att en konkurrent lurar runt hörnet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tycker det är fulspel att sänka priset bara av att en konkurrent lurar runt hörnet.

Välkommen ut i verkligheten, det är lite så öppen marknad alltid fungerat.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Så det är därför alla ropar att AMD ska spöa intel, så att ni kan fortsätta köpa intel processorer billigare?:P

De som inte klarar av att tänka längre än sitt nästa köp.

Kortsiktigt så köper de nästa cpu billigare, men om det här visar sig vara AMD:s stora chans att ta igen marknadsandelar och att öka sin vinst, så, om de håller sig fast vid sitt märke, så finns chansen att Intel svarar om några år, och att AMD då inte har finansiella muskler att komma tillbaka igen och så får vi alla dyra Intel cpu:er även i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Mycket bra med konkurrens. Vid hyfsat lika läge i prestanda per krona hoppas jag dock att många väljer AMD så de får upp sina vinstmarginaler och kan satsa vidare. Annars är det snart 2016 all over again.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nimin:

Mycket bra med konkurrens. Vid hyfsat lika läge i prestanda per krona hoppas jag dock att många väljer AMD så de får upp sina vinstmarginaler och kan satsa vidare. Annars är det snart 2016 all over again.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag personligen skulle aldrig köpa något bara för att det ska gynna ett speciellt företag.
Jag köper det som är bäst för mitt behov.

Permalänk

@anon298854: Själv skiter jag fullständigt i AMD, Intel och Nvidia som företag. Däremot vill jag att konkurrensen ska finnas kvar även om 5, 10 och 20 år framöver. Därför väljer jag ofta "the underdog" så länge de har en tillräckligt bra produkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tycker det är fulspel att sänka priset bara av att en konkurrent lurar runt hörnet.

Man får tycka vad man vill. Jag tycker inte alls det är något konstigt utan kallas konkurrens. Att Intel nu sänker priserna betyder att AMD också måste bibehålla en låg prisnivå vilket gynnar oss. Fulspel tycker jag det blir när man utnyttjar sin marknadsposition för att tvinga bort mindre konkurrenter, men så små är nog inte AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tycker det är fulspel att sänka priset bara av att en konkurrent lurar runt hörnet.

Is it though? Företag måste ju hitta sätt att konkurrera och att sänka priset är i sig inte ett fulspel. Det är liksom marknadspraxis och känner Intel att deras försäljning blir lidande pga. höga priser så har de ju all rätt att sänka dem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |