Guide för att följa en Dota 2-sändning

Permalänk
Hedersmedlem

Guide för att följa en Dota 2-sändning

Den 14 mars börjar nästa Dota 2 Major, som hålls i Stockholm. I och med att det är en av de stora turneringarna under året och att den anordnas i Sverige skrev jag ihop en guide med det man behöver veta för att följa en Dota 2-sändning, om man inte är så insatt.

Som lite bakgrund hålls det under året ett flertal turneringar, men det finns några som är extra viktiga och som kallas Majors och Minors. De är en del av Dota Pro Circuit (eller DPC), namnet på säsongen som slutar med Valves stora turnering The International (TI). Alla DPC-turneringar ger DPC-poäng och de 12 lag med mest poäng vid säsongens slut får automatiskt en inbjudan till TI. Majors ger ut totalt 15000 poäng och Minors ger totalt 500.

Vad är Dota 2?

Dota har många likheter med andra i genren, men skiljer sig också på många sätt. Förenklat sett är det två lag med fem spelare i varje som alla väljer en av 115 tillgängliga hjältar, och alla har unika förmågor. Målet är att förstöra motståndarens Ancient (DotA = Defense of the Ancients, get it?).

För att göra det dödar man creeps (datorstyrda units som går längs varje lane), dödar motståndaren och förstör deras torn som skyddar basen, för att få guld och xp. Det gör i sin tur att man går upp i level och kan köpa bättre items och förhoppningsvis blir man starkare än motståndaren för att slutligen invadera deras bas.

Lagen är uppdelade i positionerna 1-5, där siffrorna visar hur hög prioritet de har när det kommer till guld och xp. I korthet kan de förklaras så här:

  • Pos 1/Carry. Spelas på safe lane/bot lane och tar mest guld och xp för att sedan kunna "bära" matchen i mid och late game

  • Pos 2/Mid. Spelas i mid lane och lämnas ofta själv för att kunna hantera motståndarens mid. Har oftast kraftfulla ultimates och står för det mesta av lagets skada i början, då de ofta når level 6 först.

  • Pos 3/Off lane. Spelas på off lane/top lane och är oftast den som står för att starta fighter senare, så kallad initiator.

  • Pos 4/Support. Köper items som hjälper laget att vinna fighter, men också wards. Lite mera fri och kan röra sig mellan lanes för att hjälpa till/ganka.

  • Pos 5/Support. Även kallad "ward bitch". Oftast väldigt fattig och fokuserar på att köpa wards, smokes och att ge carryn ett bra game. Gemensamt för både pos 4 och 5 är att de ofta har stuns och/eller heals som gör att de kan hålla pos 1-3 vid liv och låsa ner motståndarna.

Kartan och lanes

Kartan består av tre "lanes" för vardera lag, Radiant till vänster och Dire till höger. De olika lanes:en heter safe lane/bot lane, mid lane och off lane/top lane. Carry spelas på safe lane med en eller två supports som hjälper till för att hålla motståndarens off lane borta. Fokuserar på att få så mycket xp och guld som möjligt genom att slå på datorstyrda creeps.

Mid spelas i mid lane och lämnas för det mesta ensam, bortsett från ganks då och då.

Off lane kan spelas själv eller tillsammans med en support på off lane. Fokuserar på att hålla borta motståndarens carry och se till att denne inte får farm.

Det finns även djungelområden på båda sidor av kartorna där det går att döda creeps mer säkert, men de ger mindre xp och guld. I vissa fall har laget en dedikerad ”djunglare” som bara dödar creeps i skogen. Då har de också endast en support, men det händer i princip inte i proffsmatcher.

I matchen

1. Minimap. Ger en överblick över kartan och var spelarna befinner sig. Visar också wards i form ikoner (gröna ögon för Radiant, röda för Dire.)

2. Fortify/glyph, scan och Rosh respawn timer (nerifrån och upp). Visar cooldown för glyph (se nedan), scan och tid till Roshan respawnar. Båda lagen kan använda sin scan för att ”skanna” efter fiender i ett område på kartan som de väljer själva. Har cooldown på 3,5 minuter.

3. Talents. Extraförmågor som väljs på level 10, 15, 20 och 25 (max). Kan göra allt från att ge permanent extraskada till att förbättra vissa förmågor. Finns två att välja mellan vid varje "steg".

4. Hjältens abilities/förmågor. Längst till höger är ultimate eller "ult". Starkare förmåga som levlas upp på lvl 6, 12 och 18.

5. Items och backpack. De tre översta visar hjältens item som är aktiva/kan användas. De tre undre platserna är backpack och items som är där kan flyttas till de aktiva, men hamnar då på cooldown i några sekunder.

6. Aktuellt guld och planerade item-köp, även kallat quick buy. Visar hur mycket guld hjäten har. Spelare kan också dra items hit från shoppen för att snabbare kunna köpa dem när de får tillräckligt med guld.

7. Ledning i net worth. 1K betyder att Dire leder med 1 000 guld i net worth över Radiant.

8. Klocka för dag/nattetid. Tiden på dygnet växlar under matchens gång och en "dag" är 10 minuter i matchtid. Hjältar och wards har mer vision på dagen än på natten. Vissa hjältars förmågor modifieras också beroende på om det är dag eller natt, till exempel Nightstalker som är starkare på natten.

9. Kills/deaths/assists (K/D/A) och last hits/denies (LH/DN). Last hits motsvarar antalet dödade creeps och denies hur många allierade creeps som dödats. Kan göras när de har lågt HP för att se till att motståndaren inte får lika mycket xp/guld för dem.

10. Stats-sidebar. Visar på bilden net worth, som är totalt värde på köpta items och insamlat guld för enskilda hjältar. Högre net worth = bättre. Pos 1-3 vill ligga så högt upp som möjligt. Kan ändras när som helst av "kameramannen" för att visa last hits/denies, om spelarna har råd med buyback eller inte och annat.

Last hits och denies

Last hits och denies är en stor del av Dota och något som skiljer spelet från andra i genren. Det finns otroligt mycket att gå igenom här, men jag ska försöka hålla det på en grundläggande nivå. Last hits innebär, som namnet antyder, att få det sista dödande slaget på ett creep i sin lane.

Last hits ger både xp och guld till spelaren och att få många last hits krävs för att senare kunna köpa föremål, som i sin tur gör att man kan döda motståndaren. Om ett creep dör av motståndarens creeps får man fortfarande xp, men inget guld. Mängden xp är också mindre än om man fått sista slaget. Därför är det viktigt att få så många last hits som möjligt.

Unikt för Dota är deny-mekaniken, vilken innebär att båda lagen kan döda sina egna creeps när de har lågt HP. Att deny:a ett creep innebär att motståndaren går miste om det guld och en stor del av xp:n denne skulle ha fått genom att döda creep:et. Det är alltså en viktig del för att se till att hålla övertaget över motståndaren.

Vanliga begrepp

Nedan följer några begrepp som ofta används av kommentatorer, och som kan vara bra för att förstå vad som händer i matchen.

Courier: Unit som levererar items som köps utanför basen, side shop eller secret shop. Har begränsat utrymme och kan endast ge items till en spelare i taget. Köps av lagets support i början av matchen.

Roshan (även kallad Rosh): Monstret i grottan i övre delen av floden. Släpper Aegis när han dör. Respawnar inom 5-8 minuter efter att han dött.

Aegis/Aegis of the Immortal: Ett engångs-item som ger ett extraliv i fem minuter. Vem som helst kan plocka upp den efter att Rosh dött, även motståndaren.

Cheese: Spawnar tillsammans med Aegis när Rosh dör andra gången. En consumable som kan användas en gång och ger tillbaka mycket mana och HP.

Farming: Döda creeps för att få xp och guld. Mycket farm = mycket xp och mycket guld/många items.

Gank: Gå från en lane och försöka döda en hjälte på en annan. Görs ofta av supports och mid.

Glyph/fortify/fortification: Kan aktiveras av laget en gång var femte minut för att göra byggnader och creeps odödliga i fem sekunder.

Teleport/TP scroll: Engångsitem som används för att teleportera till någon av ens egna byggnader.

Observer ward, sentry ward: Köps av supports. Observer "lyser upp" och ger vision i ett litet område på kartan. Sentry avslöjar osynliga hjältar och motståndarens observer wards, som normalt är osynliga.

Smoke: Engångsitem som oftast köps av supports. Döljer hjältar från att synas tills det att de kommer nära en motståndare. Används ofta för ganks.

Push: Gå med en/flera hjältar i en lane för att aktivt försöka få ner motståndarens torn.

Buyback: Använda en del av sitt guld för att respawna direkt. Kan användas var 8:e minut, om spelaren har råd. Kostnaden ökar ju mer net worth spelaren har.

Stack/stacking: Dra ut creeps från sina "camps" i skogen för att nya ska spawnas så att man får flera i samma camp. Creeps spawnar varje hel minut om campet är tomt, vilket det anses vara om en hero drar ut dem vid rätt tidpunkt.

High ground: Områden som är högre upp på kartan, särskiljs från low ground med trappor. Units på low ground kan inte se upp på high ground om det inte finns en ward där, vilket innebär ett taktiskt övertag. Ingångarna till baserna är på high ground.

För den som vill läsa mer om sådant som hjältar och föremål rekommenderar jag Dota 2-wikin.

Om det är något du tycker jag missat eller om du undrar något, så fråga gärna i tråden.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Mycket fin och välskriven guide! 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Fin guide! Perfekt för nya spelare. Den här guiden kan komma väl till hands när TI9 börjar. På tal om TI så kan jag lägg till lite info om det:

Battle Pass: Extra innehåll/content till spelet som man betalar för (tänk DLC). Kan innehålla allt från kosmetiska föremål för hjältar, ny visuell karta, nya spellägen, etc. Detta gäller under en begränsad period.

The International (förkortas TI): Världsmästerskapet i Dota 2 och som länge varit den största esport-turneringen i världen (kanske inte gäller längre). Det är 18 lag som spelar i turneringen. Valve har satt prissumman till 1 600 000 $ + 25 % av alla köpta Battle Pass. Så om du köper 1 Battle Pass för 10 $ så går 2,5 $ till prispotten i The International och 7,5 $ till Valve. Detta gör att prispotten växer enormt och i skrivande stund är den snart uppe i 20 000 000 $. Turneringen spelas en gång om året preliminärt i augusti.

Genom att lägga till en siffra i slutet så anger man vilken version/år man menar. Där exempelvis TI3 betyder den tredje TI som spelades 2013. Och TI9 är alltså den nionde som spelas i år 2019.

Dota Pro Circuit (förkortas DPC): En liga där professionella lag tävlar mot varandra under en säsong i mindre (Minor - 300 000 $) eller större (Major - 1 000 000 $) turneringar världen över. Varje turnering ger DPC-poäng och de 12 lagen med högst DPC-poäng i slutet av säsongen, d.v.s de 12 högsta lagen i ligan, får spela i The International.