55-tummare till vardagsrummet, ca 6000 kr?

Permalänk
Medlem

55-tummare till vardagsrummet, ca 6000 kr?

Flickvännen behöver en tv till vardagsrummet. Min tanke är att hon ska ha en runt 55”, men exakt vet jag inte. Vill gärna kunna se tvn i affär så inga webbshoper helst. Har kollar på mediamarkts samsung tv för 5790. Vad tycker ni om den? Kraven är att det i alla fall är tillgängligt för att kolla netflix, viafree/play, hbo osv. Några tips?

Förtydligade rubriken från "TV till flickvännen"/Thomas Y
Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Samsungs NU 6-serie (2018/2019) är väldigt bra sett till smart-tv funktionalitet och bildkvalite.
Kalibrerat ett 30-tal av modellerna 6025/6035 med "bättre" resultat än flera tv modeller i betydligt högre prissegment. Nackdelen är att TV:n subjektivt kan anses aningen "ful" men TV/kr kvoten är skyhög.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Inaktiv

Vad har hon till den? Appletv, chromecast ? Tänker hon använda de inbyggda apparna till netflex etc?
Något jag tycker underskattas är fjärrkontrollen, vi fick nyligen telias digitalbox hemma. Och den som har skapat denna fjärrkontroll har inte hört talas om ordet ergonomi.
Förutom detta gillar många användarvänliga fjärrkontroller.

*edit*
Telias fjärrkontroll, ser inte helt galen ut. Men jag har inte hört någon som ej säger dem är obekväm att hålla i: https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/fj...

Permalänk
Medlem

Även om TVn inte har smartfunktionerna, att lägga till en chromecast fungerar ganska bra. I det billiga segmentet så skulle jag kolla på ljudet, då vissa kan ha taskigt sådant. Bildmässigt så fungerar de ganska liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad har hon till den? Appletv, chromecast ? Tänker hon använda de inbyggda apparna till netflex etc?
Något jag tycker underskattas är fjärrkontrollen, vi fick nyligen telias digitalbox hemma. Och den som har skapat denna fjärrkontroll har inte hört talas om ordet ergonomi.
Förutom detta gillar många användarvänliga fjärrkontroller.

*edit*
Telias fjärrkontroll, ser inte helt galen ut. Men jag har inte hört någon som ej säger dem är obekväm att hålla i: https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/fj...

Skrivet av Reyintaz:

Även om TVn inte har smartfunktionerna, att lägga till en chromecast fungerar ganska bra. I det billiga segmentet så skulle jag kolla på ljudet, då vissa kan ha taskigt sådant. Bildmässigt så fungerar de ganska liknande.

Hon tänkte köra dom inbyggda, men är chromecast bättre? varför en chromecast?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Buzz996: När du väljer enklare TV-modeller får du även ett enklare smart-system som kanske, kanske inte hänger med i utvecklingen och kanske, kanske inte har de appar du behöver eller framför allt, appar du behöver om ett, två eller tre år framåt. Till exempel att du vill åt en viss tjänst eller funktion som inte fungerar på just din TV.

Håll därför vägen öppen för alternativ, likt Chromecast, AppleTV med mera. Gjorde en artikel/diskussion om detta för något år sedan: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494555