Riksdagen klubbar höjning av kemikalieskatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Köper du från Europa slipper du skatten till 100%, dags att lära sig danska och tyska.

Är det fraktfritt från Europa?

En bekant skulle köpa ett Gigabyte Z390 Gaming X & jag tipsade honom om Casekings då det kom upp i tråden, men han beställde ett från Netonnet istället då det var billigare därifrån! Enligt honom då.

Danska kan varenda vettig svensk läsa likaså norska, det är ingenting man behöver lära sig! Tyska tar lite längre tid men det går om man bara vill.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Är det fraktfritt från Europa?

En bekant skulle köpa ett Gigabyte Z390 Gaming X & jag tipsade honom om Casekings då det kom upp i tråden, men han beställde ett från Netonnet istället då det var billigare därifrån! Enligt honom då.

Danska kan varenda vettig svensk läsa likaså norska, det är ingenting man behöver lära sig! Tyska tar lite längre tid men det går om man bara vill.

Komponenter omfattas inte av denna skatt heller... Men vi har ju annan skatt utöver såklart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Från januariöverenskommelsen:
"Sänkt skatt på arbete och grön skatteväxling. Värnskatten tas bort 1 januari 2020. Miljöskatternas andel av skatteinkomsterna ska öka. En kraftfull grön skatteväxling ska genomföras med höjda miljöskatter som växlas mot sänkt skatt på jobb och företagande. Målet är att den ska omsluta minst femton miljarder kronor inklusive de förslag som genomförs i vårändringsbudgeten 2019 och de förslag som genomförs i skattereformen. "

Ja, får du syndernas förlåtelse och accepterar du Jesus som din frälsare kommer du till himlen.
Tror jag på när jag ser det, sossarna är säkert jätteintresserade av att sänka skatten för höginkomsttagare.
Så de sänker skatten för de som tjänar är över 490k, på vilket sätt hjälper det kreti och pleti som kemikalieskatten riktas mot?
Bra för mig, men inte många andra. Sparar jag ett antal tusenlappar nästa år, snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ja, får du syndernas förlåtelse och accepterar du Jesus som din frälsare kommer du till himlen.
Tror jag på när jag ser det, sossarna är säkert jätteintresserade av att sänka skatten för höginkomsttagare.
Så de sänker skatten för de som tjänar är över 490k, på vilket sätt hjälper det kreti och pleti som kemikalieskatten riktas mot?

Du kanske har missat det, men det var en massa förhandlingar för ett tag sedan, vilket ledde fram till att C och L stödde en minoritetsregering där S och MP ingick.

Slopad värnskatt var ett krav från C som också, som sagt, är mycket för gröna skatteväxlingar.

S är inte särskilt intresserade att sänka skatten för höginkomstagare, men, återigen, det var ett krav från C. Så det kommer att ske.

Permalänk
Bildexpert

Nog för att miljöfrågan är oerhört viktig i min bok så finner jag regeringens agerande att till största delen vara symbolpolitik.

Man lägger en skatt på produkter baserat på att de innehåller miljöfarliga ämnen.
Man budgeterar utifrån att folk ska fortsätta köpa i samma takt.
Man höjer skatten för att dra in mer pengar.
Etc.

Egentligen gör de inget för att skapa en bättre miljöpolitik men får det att verka som så genom att livnära sin budget på folks levnadssätt. För all del är det bra om konsumtionen och svinnet minskar fast det är ju inte deras målsättning egentligen. Klart att jag har råd att betala lite extra de få gångerna jag köper spelkonsoler eller systemkameror men baserat på hur skatten som sådan är utlagd så känns allt som en slags sista minuten-lösning. Det är tråkigt när miljöpolitik utformas såhär, känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

@dlq84:
Allt du köper ifrån utomlands kommer beskattas i tullen?

Det är ingen kemikalieskatt på privatimport, men du kommer inte privatimportera (d.v.s. beställa från utanför EU) de produkter som täcks av kemikalieskatten heller. När det gäller datorer är det t.ex. bärbara datorer, och datorskärmar som punktskattas. En trådlös router punktbeskattas också, men det är tveksamt du hittar det billigare än i Sverige vilket som. D.v.s. du kommer inte ens beställa direkt från annat EU-land, åtminstone inte från butiker som inte marknadsför sig på svenska. Danmark är givetvis inte från utanför EU. Netonnet, Inet, Webhallen o.s.v. är ofta billigare på t.ex. en datorskärm än tyska Amazon, tillverkare, dist och/eller ÅF har ätit upp skatten för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Du får titta tillbaka ett par steg i tråden.
Min utgångspunkt är att det är en ren hitta på skatt för att dra in mer skatt och straffskatta konsumtion.
Att kalla den kemikalieskatt är ett rent svepskäl, då det saknas märkning och det existerar inte ens en lista över vilka produkter som uppfyller kraven.
Att Agneta på posten som har använt Iphones i 10 år köper en Android plötsligt för att den blev någon hundralapp dyrare faller på sin egen dumhet. För det har den i princip gjort varje generation utan skattens tillkomst.
Vet vi ens om någon produkt uppfyller kraven i olika produkt-kategorier och att skatten haft någon effekt överhuvudtaget?

Du glider lite i sidled när det gäller frågan om pris. Jag tror att det är väldigt få som kommer att byta från apple pga denna skatt. Men det är knappast det som är tanken heller. Däremot kanske man väljer ett märkeskylskåp som har mindre farliga kemikalier framför ett billigare noname kylskåp med mer farliga kemikalier om prisskillnaden minskar pga denna skatt.

Att skatten har effekt på konsumtionsmönster är rätt självklart, frågan är om det påverkar en ensam konsument eller om det påverkar 100k. Att den skulle styra allas konsumtionsmönster är det garanterat ingen som tror, så det blir lite av en halmgubbe. Agneta kommer nog fortsätta köpa iphone, men Anders 12 år kanske väljer en annan mobil i prisklassen runt tusenlappen om det skiljer en hundring mellan mobiler med olika skattesatser.

Någon skrev i en tidigare tråd att den absoluta majoriteten av saker hamnar på en åtminstone en skattereduktion på åtminstone 50%. Huruvida det stämmer har jag dock ingen aning om.

Permalänk
Medlem

Inte så intresserad av de som numera köper datorkomponenter från något annat EU-land (trots då att dessa inte råkar ut för någon kemikalieskatt). Man är fri att göra oinformerade val....

Mer intresserad av de som köpt vitvaror från Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, osv. En tvättmaskin ( en produkt som det faktiskt utgår kemikaleskatt på) på 70kg från tex Tyskland... Har svårt att hitta någon som faktiskt fraktar dessa till Sverige, så jag är intresserad av processen. Hur mycket kostade det i frakt? Fick man maskinen inburen in i hemmet? Tog de med sig den gamla? Hela vägen till Tyskland? Har de varit tvungna att skicka tillbaka maskiner? Hur fungerade det? Vad kostade det? Hur lång tid tog det?

Jag är genuint intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Du glider lite i sidled när det gäller frågan om pris. Jag tror att det är väldigt få som kommer att byta från apple pga denna skatt. Men det är knappast det som är tanken heller. Däremot kanske man väljer ett märkeskylskåp som har mindre farliga kemikalier framför ett billigare noname kylskåp med mer farliga kemikalier om prisskillnaden minskar pga denna skatt.

Att skatten har effekt på konsumtionsmönster är rätt självklart, frågan är om det påverkar en ensam konsument eller om det påverkar 100k. Att den skulle styra allas konsumtionsmönster är det garanterat ingen som tror, så det blir lite av en halmgubbe. Agneta kommer nog fortsätta köpa iphone, men Anders 12 år kanske väljer en annan mobil i prisklassen runt tusenlappen om det skiljer en hundring mellan mobiler med olika skattesatser.

Någon skrev i en tidigare tråd att den absoluta majoriteten av saker hamnar på en åtminstone en skattereduktion på åtminstone 50%. Huruvida det stämmer har jag dock ingen aning om.

Kemikalieskatten på en mobiltelefon är ju, pga vikt, försumbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Stefan Löven har ju fått höjd lön och man måste ju få in pengar så man
kan betala för dubbelt boende och andra förmåner som våra folkvalda
gör avdrag för.

Jo det är ju intressant att det fattas pengar till allt möjligt men ministrarnas löner måste ju givetvis höjas. Kan vi inte ha ett system där minister och politikers löner sänks när det går dåligt för ekonomin så kanske det finns lite incitament för att man ska göra något åt saken?

Permalänk
Skrivet av PippiRull:

Ska av princip köpa så mycket jag kan utomlands.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det låter som en utmärkt idé, eftersom det gynnar varken natur eller oss själva att betala hittepåskatter som dessa då de inte tvingar tillverkarna att dra ner på materialet.

Lilla Sverige står för så liten import av dessa OTROLIGT farliga material att det knappt syns i statistiken i jämförelse med resterande delen som helt ignorerar våra "good points skatter".

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inte så intresserad av de som numera köper datorkomponenter från något annat EU-land (trots då att dessa inte råkar ut för någon kemikalieskatt). Man är fri att göra oinformerade val....

Mer intresserad av de som köpt vitvaror från Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, osv. En tvättmaskin ( en produkt som det faktiskt utgår kemikaleskatt på) på 70kg från tex Tyskland... Har svårt att hitta någon som faktiskt fraktar dessa till Sverige, så jag är intresserad av processen. Hur mycket kostade det i frakt? Fick man maskinen inburen in i hemmet? Tog de med sig den gamla? Hela vägen till Tyskland? Har de varit tvungna att skicka tillbaka maskiner? Hur fungerade det? Vad kostade det? Hur lång tid tog det?

Jag är genuint intresserad.

En mer intressant fråga är om Ikea eller komplett flyttar ut sin lager från Sverige för att runda kemikalieskatten vad det får för konsekvenser.
"Man är fri att göra oinformerade val." .. Att inte frivilligt skattas till döds?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

En mer intressant fråga är om Ikea eller komplett flyttar ut sin lager från Sverige för att runda kemikalieskatten vad det får för konsekvenser.
"Man är fri att göra oinformerade val." .. Att inte frivilligt skattas till döds?

Hahhaha, Komplett.se har sitt lager i Norge och vet du vad de betalar svensk kemikalieskatt och svenska privatkopieringsersättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du kanske har missat det, men det var en massa förhandlingar för ett tag sedan, vilket ledde fram till att C och L stödde en minoritetsregering där S och MP ingick.

Slopad värnskatt var ett krav från C som också, som sagt, är mycket för gröna skatteväxlingar.

S är inte särskilt intresserade att sänka skatten för höginkomstagare, men, återigen, det var ett krav från C. Så det kommer att ske.

Du kanske missade flyktingkrisen, kommuner som snart går i konkurs, de nya reglerna för anhörighetsinvandring och att konjunkturen mattas av.
Sätter 100 spänn på att värnskatten skjuts på framtiden.
Vi får komma tillbaka om ett år och se vem som har rätt, sossarna har inte ens satt ett datum på sitt egna vallöfte "extra veckan" som har bantats ner till 3 dagar.

Permalänk
Medlem

Miljöfarliga ämnen globalt stoppas på andra sätt än att Sverige inför och ökar miljöskatter för svenska befolkningen.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hahhaha, Komplett.se har sitt lager i Norge och vet du vad de betalar svensk kemikalieskatt och svenska privatkopieringsersättningar.

Allt fler utländska aktörer har numera svenska webbplatser, mailadresser och telefoner, vilket gör att butikerna för kunder betraktas som svenska. Utredningen tillägger dock att fenomenet med att handla från utlandet än så länge är marginell, men att gränsen håller på att suddas ut. Detta ger således andra tillsynes "svenska" aktörer utan kemikalieskatten en klar konkurrensfördel.
Sweclockers..

Finns inget som hindrar dem att lämna Sverige skattemässigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Allt fler utländska aktörer har numera svenska webbplatser, mailadresser och telefoner, vilket gör att butikerna för kunder betraktas som svenska. Utredningen tillägger dock att fenomenet med att handla från utlandet än så länge är marginell, men att gränsen håller på att suddas ut. Detta ger således andra tillsynes "svenska" aktörer utan kemikalieskatten en klar konkurrensfördel.
Sweclockers..

Finns inget som hindrar dem att lämna Sverige skattemässigt

Eftersom Norge inte är med i EU och Komplettgruppen bara är verksamma i Norge, Danmark och Sverige så nej de kommer inte runda kemikalieskatten. Komplett importerar varorna till EU när de säljer något till Sverige och Danmark från sitt norska lager, således tillkommer eventuella punktskatter.

Hur t.ex. Proshop APs tänker göra vet jag inte, men de betalar åtminstone privatkopieringsersättning till Copyswede.

Även om vi får gratis frakt på t.ex. telefoner, surfplattor, bärbara datorer, datorskärmar och trådlösa routrar från tyska Amazon så kan de ofta inte konkurrera med de svenska priserna. Är svårt för andra aktörer också eftersom du måste lösa logistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Allt fler utländska aktörer har numera svenska webbplatser, mailadresser och telefoner, vilket gör att butikerna för kunder betraktas som svenska. Utredningen tillägger dock att fenomenet med att handla från utlandet än så länge är marginell, men att gränsen håller på att suddas ut. Detta ger således andra tillsynes "svenska" aktörer utan kemikalieskatten en klar konkurrensfördel.
Sweclockers..

Finns inget som hindrar dem att lämna Sverige skattemässigt

Skrivet av Petterk:

Eftersom Norge inte är med i EU och Komplettgruppen bara är verksamma i Norge, Danmark och Sverige så nej de kommer inte runda kemikalieskatten. Komplett importerar varorna till EU när de säljer något till Sverige och Danmark från sitt norska lager, således tillkommer eventuella punktskatter.

Hur t.ex. Proshop APs tänker göra vet jag inte, men de betalar åtminstone privatkopieringsersättning till Copyswede.

Även om vi får gratis frakt på t.ex. telefoner, surfplattor, bärbara datorer, datorskärmar och trådlösa routrar från tyska Amazon så kan de ofta inte konkurrera med de svenska priserna. Är svårt för andra aktörer också eftersom du måste lösa logistiken.

Som jag nämnde i nån annan tråd så kommer mitt företag att släppa en tjänst till hösten där vi erbjuder en factoring service, inkl faktura och avbetalning till och från alla länder inom EU och EES. Vi kommer kringgå eventuella punktskatter och just nu får man väl mest beklaga den svaga kronan så att det kanske inte är fullt så lönsamt längre. Men fri och framförallt jämställd handel är vad EU är ute efter och det kommer mer och mer skulle jag tro. Vi ser inte frakten som ett direkt problem, som Petterk skriver så är det inte en router man beställer utomlands utan snarare dyrare eller större saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

En mer intressant fråga är om Ikea eller komplett flyttar ut sin lager från Sverige för att runda kemikalieskatten vad det får för konsekvenser.
"Man är fri att göra oinformerade val." .. Att inte frivilligt skattas till döds?

Ikea? De säljer i stort sett bara några vitvaror som det utgår kemikalieskatt på. Inte en chans att de skulle göra det.

Japp, det är ett oinformerat val om man får för sig att köpa tex grafikkort från Tyskland för att komma undan kemikalieskatten, då det inte utgår någon kemikalieskatt på dem. De är också ett oinformerat val om man gör det för att försöka undkomma svensk moms, då gränsen gällande ett företags försäljning för att det skall tas ut svensk moms är väldigt låg. Men man kan säkert hitta något obskyrt bolag i EU med låg försäljning till Sverige, gissar dock att kostnaderna för frakten hit kommer att äta upp den minimala vinsten man gör med en lägre moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Som jag nämnde i nån annan tråd så kommer mitt företag att släppa en tjänst till hösten där vi erbjuder en factoring service, inkl faktura och avbetalning till och från alla länder inom EU och EES. Vi kommer kringgå eventuella punktskatter och just nu får man väl mest beklaga den svaga kronan så att det kanske inte är fullt så lönsamt längre. Men fri och framförallt jämställd handel är vad EU är ute efter och det kommer mer och mer skulle jag tro. Vi ser inte frakten som ett direkt problem, som Petterk skriver så är det inte en router man beställer utomlands utan snarare dyrare eller större saker.

Det är väl inga punktskatter på fakturatjänster hur som helst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Du kanske missade flyktingkrisen, kommuner som snart går i konkurs, de nya reglerna för anhörighetsinvandring och att konjunkturen mattas av.
Sätter 100 spänn på att värnskatten skjuts på framtiden.
Vi får komma tillbaka om ett år och se vem som har rätt, sossarna har inte ens satt ett datum på sitt egna vallöfte "extra veckan" som har bantats ner till 3 dagar.

Ett tips, alla vallöften infrias inte, speciellt inte när man inte har egen majoritet....

S ville ha fem dagar, i förhandlingarna med C och L kapades det till tre. L ville inte ha dem alls. Det är så det fungerar, ett givande och ett tagande som leder till kompromisser...

Citat:

Under valrörelsen lovade Socialdemokraterna fem extra lediga dagar, den så kallade ”familjeveckan”, för föräldrar med barn mellan 4 och 16 år.

Under uppgörelsen med Centerpartiet och Liberalerna kapades den till tre dagar.

Att minska antalet dagar var, enligt Ekots uppgifter, ett av de krav som S tvingades till för att få med C och L.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är väl inga punktskatter på fakturatjänster hur som helst...

Du missar poängen som vanligt - att handla en produkt i Sverige med punktskatt eller samma produkt inom EU utan punktskatt kan vara attraktivt för många att välja mellan. Att säljaren kan erbjuda faktura eller avbetalning till sina kunder är attraktivt för att det kan vara det som avgör om det blir en försäljning eller inte (typ Klarna alltså). Att mitt företag erbjuder säljaren en riskfri factoring tjänst till en kund, oavsett vart kund och säljare finns så länge det är inom EU eller EES, bör därför skapa tillväxt och en mer öppen marknad. Men sådana här enkla saker går väl dig förbi antar jag.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Jag förstod poängen när du skrev i den förra tråden, men du behöver komma med förolämpningar när inlägget här bokstavligen pratade om att du (företaget) skulle undgå punktskatter.

Det är för övrigt inget som hindrar utländska firmor att använda t.ex. Klarna, proshop.se, computersalg.se och conrad.se erbjuder Klarna exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom Norge inte är med i EU och Komplettgruppen bara är verksamma i Norge, Danmark och Sverige så nej de kommer inte runda kemikalieskatten. Komplett importerar varorna till EU när de säljer något till Sverige och Danmark från sitt norska lager, således tillkommer eventuella punktskatter.

Hur t.ex. Proshop APs tänker göra vet jag inte, men de betalar åtminstone privatkopieringsersättning till Copyswede.

Även om vi får gratis frakt på t.ex. telefoner, surfplattor, bärbara datorer, datorskärmar och trådlösa routrar från tyska Amazon så kan de ofta inte konkurrera med de svenska priserna. Är svårt för andra aktörer också eftersom du måste lösa logistiken.

Säg det när amazon kommer och slår ut hela svenska detaljhandeln pga statens hitta på skatter.
Aldrig hört talas om EES, är inte hundra på att du har rätt?

Genom EES-avtalet har Island, Liechtenstein och Norge tillgång till den inre marknaden, till exempel kan norska företag sälja sina varor på den europeiska marknaden på samma villkor som andra europeiska företag, utan några handelsrestriktioner. I utbyte måste de tre staterna bidra finansiellt till unionens budget och införliva de unionsakter som unionens institutioner antar gällande den inre marknaden; annars kan avtalet sägas upp i enlighet med en så kallad giljotinklausul. Eftadomstolen hanterar rättsliga tvister som rör Islands, Liechtensteins och Norges fullgörande av avtalet på motsvarande sätt som Europeiska unionens domstol hanterar tvister kring unionsrätten

Permalänk
Medlem

Tycker synd om svenska företag som ska försöka konkurrera när dårarna i Rosenbad beter sig på det här viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Om du nu inte förstod mitt tidigare inlägg så menades givetvis att våra kunder som vill sälja till svenska kunder kringgår punktskatt.

Om man tänker till lite så är det alltså inte konsument som tjänsten är riktad till utan till företag, som i sin tur kan erbjuda tjänsten till konsument. På grund av detta nämnde jag att den svaga kronan antagligen gör att tjänsten i sig är mindre attraktiv - och för att förtydliga så gäller det förstås på produkter som berörs av dessa skatter.

Jag fattar faktiskt inte hur du inte kan förstå detta enkla. Det är som att du misstolkar med vilje.
Din sista mening förstår jag tyvärr inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Säg det när amazon kommer och slår ut hela svenska detaljhandeln pga statens hitta på skatter.
Aldrig hört talas om EES, är inte hundra på att du har rätt?

Genom EES-avtalet har Island, Liechtenstein och Norge tillgång till den inre marknaden, till exempel kan norska företag sälja sina varor på den europeiska marknaden på samma villkor som andra europeiska företag, utan några handelsrestriktioner. I utbyte måste de tre staterna bidra finansiellt till unionens budget och införliva de unionsakter som unionens institutioner antar gällande den inre marknaden; annars kan avtalet sägas upp i enlighet med en så kallad giljotinklausul. Eftadomstolen hanterar rättsliga tvister som rör Islands, Liechtensteins och Norges fullgörande av avtalet på motsvarande sätt som Europeiska unionens domstol hanterar tvister kring unionsrätten

Norge ingår inte i EU:s tullområde eller EU:s skatteområde.

Skrivet av MsSmith:

*
Din sista mening förstår jag tyvärr inte alls.

Vill en tysk eller dansk firma erbjuda Klarna så kan de göra så, flera tyska och danska företag utan dotterbolag i Sverige gör redan så. De kan t.o.m. skaffa Trygg E-handel-certifiering och liknande. Att ha samma tjänst för hela EES kan givetvis vara en fördel, men det kommer ändå finnas olika preferenser av tjänster bland 31-32 länder som gör att man ändå kanske inte vill köra med samma tjänst överallt.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Tur att vi kan få betala mer för våra plastpåsar i Sverige.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vill en tysk eller dansk firma erbjuda Klarna så kan de göra så, flera tyska och danska företag utan dotterbolag i Sverige gör redan så. De kan t.o.m. skaffa Trygg E-handel-certifiering och liknande. Att ha samma tjänst för hela EES kan givetvis vara en fördel, men det kommer ändå finnas olika preferenser av tjänster bland 31-32 länder som gör att man ändå kanske inte vill köra med samma tjänst överallt.

Men det gäller väl inte i de länder som Klarna inte är verksamma i? Alltså att ditt företag baserat i Portugal säljer till en kund i ett land som Klarna inte finns i, exempelvis Österrike (om nu dessa alternativ fungerar, mest exempel) . Det handlar oftast om riskminimering och att driva inkassouppdrag utomlands är svårt och framförallt kostsamt. Men att det finns alternativ är bra, det ena utesluter inte det andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Uppfattade inte hennes uttalande på det sättet om jag ska vara ärlig utan att hon var trött på hur det har sett ut där människor - likt din diktator - sätter folk i fack och istället ville se människan.

Med det i bakhuvudet hävdar jag fortsatt att bådas uttalanden kanske inte är så lämpliga men däremot korrekta.

Hon är trött på vita heterosexuella medelålders män som sätter folk i fack istället för att se dom som människor?
Samtidigt så sätter hon just dom männen i fack. Sen om man frågar henne vilka män som placerar henne i fack, så kanske hon nämner några få, men det ger inte en bild av majoriteten som hon beskriver. Man kan också fråga sig hur hudfärg, ålder och kön samt sexuell läggning har med saken att göra.

Nea, Politikerna har tappat vettet. Det är därför landet ser ut som det gör också och kommer sjunka som en sten. Bara det att Strandhäll kunde använda Nya Chernobyl serien från HBO som argument för att stänga kärnkraften visar ju att hela bunten borde åka in på mentalsjukhus

Hoppas hon inte ser 9/11, det kanske förhindrar framtida höghus, eller ser Titanic för att förbjuda båtar. Politikerna har fått fnatt..