Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Precis! ett typexempel är Robur ny teknik, den blev för stor för sitt eget bästa. Jag bytte till Core så fort den började handlas då det var Erik Sprinchorns och Carl Armfelts track record jag ville åt. De allra flesta som har ägt fonden ett tag vet troligtvis inte om detta utan tänker att "den har ju gått bra innan" fast anledning till att den presterat så bra, förvaltarna, inte längre finns kvar.

De flesta jag pratat med vet om att förvaltarna ny teknik har bytt till core. Stod väl på aftonbladet som jag inte minns fel

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Funderingar kring fondrobotar som t ex Lysa? Använt rikatillsammans nybörjarportfölj i några år och har haft god och relativt säker avkastningen. På sistone har Jan börjat rekommendera fondrobotar en hel del och jag undrar vad ni tycker om det? Jag tycker det är ganska kul att pilla med det själv även om det inte är mer än några timmar om året.

För skojs skull satte jag in 10k med en 80/20 split på aktier och räntor hos Lysa, ska bli spännande att se skillnaden mot min portfölj.

Skrivet av nino:

Återkom gärna med resultat då jag själv kollar på detta.

Mvh

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har investerat månadsvis med samma belopp i två olika portföljer senaste året eller så.
• Lysa: 100% Aktier
• Avanza ISK: Blandning av lågkostnadsfonder, främst index, 100% aktiefonder dock med vissa möjligheter för förvaltare att köpa räntepapper. Totalavgift fondavgift: 0.36%

Sedan 1 Februari 2018-----------------------------------------------
• Lysa: +12.4 %
• Avanza ISK: +11.41%

12 månader-----------------------------------------------------------
• Lysa: +7.44%
• Avanza ISK: +5.42%

I år--------------------------------------------------------------------
• Lysa: +20.52%
• Avanza ISK: +17.82%

Uppenbarligen lämpar sig Lysa alldeles utmärkt för min del om man stirrar blint på siffrorna. En stor del av värdeökningen hos Lysa kopplat till att svenska kronan har fallit då det främst är fonder i amerikanska dollar. Skulle växlingskursen vända så kommer en stor del av vinsten på Lysa bli utraderad. Eventuellt har Lysa Hedge:at dollarkursen men det har jag svårt att tänka mig med den låga avgiften.

Valutautveckling USD-SEK:
• 21.8% - 1 Feb 2018:
• 8.20% - Ett år
• 7.68% - I år

Mina utvalda direkta aktier har dock gott bättre med lite mer handpåläggning. Lysa är dock bäst utveckling mot mängden jobb man lägger ned. Det finns även ett alternativ till lysa som heter Opti men endast finns som mobilapp och inte webbsida.

Jag hoppas denna informationen kommer väl till pass.

Har själv samma funderingar och har sedan 1 Januari jämfört en 58 % aktier, 42 % räntor-profil på Lysa med Rikatillsammans Hink 2 60/35/5 (nybörjarportföljen) med 11 fonder (två globalfonder).

Båda kursdatum är till 19 Juni.

Avgift: 0,31%
-------------

Lysa:

Avgift: 0,385%
---

Ser ut som att lysa går aningen bättre, men också aningen dyrare. Skillnaden kanske också beror på valutakurser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nidala:

Har själv samma funderingar och har sedan 1 Januari jämfört en 58 % aktier, 42 % räntor-profil på Lysa med Rikatillsammans Hink 2 60/40 (nybörjarportföljen) med 11 fonder (två globalfonder).

Båda kursdatum är till 19 Juni.

https://i.imgur.com/2dII6en.png
https://i.imgur.com/NbTx65y.png

Avgift: 0,31%
-------------

Lysa:
https://i.imgur.com/1TBc1US.png

Avgift: 0,385%
---

Ser ut som att lysa går aningen bättre, men också aningen dyrare. Skillnaden kanske också beror på valutakurser?

Egentligen blir det ju lite fel eftersom du har Pacific Precious (Hedgefond inriktad på ädelmetaller/produktion av dessa) också.

Det fina med Lysa är ju att den automatiskt ombalanserar om kursen börjar ändras så pass mycket att din portfölj inte längre ser ut som den borde. Ombalansering har ju en bevisad positiv effekt på en portföljs utveckling (då man i viss mening köper billigt och säljer dyrt). Det är ju något som man själv måste göra om man skapar portföljen själv.
Lysa passar bra för den som inte vill tänka på varken sparandet eller fördelningen större delen av tiden. Det går nog att få lite bättre avgift om man väljer billiga indexfonder själv, men Lysa ger en hel del för pengarna.

Jag skulle däremot inte ta 100% aktiefonder eller 100% räntor i Lysa, då förlorar man ju ombalanseringen som enligt mig är en av dom största fördelarna med Lysa.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

Egentligen blir det ju lite fel eftersom du har Pacific Precious (Hedgefond inriktad på ädelmetaller/produktion av dessa) också.

Just det, det stämmer ju. Fördelningen på avanza blir då 60/35/5 i exemplet ovan.
Stämmer dock ur ett jämförelseperspektiv då det är så portföljerna ser ut i tillgångsslag.
På väg bort i mina egna investeringar pga den höjda avgiften till fördel för räntorna som nu får 10% styck i fördelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tveksamt om den gör det

https://i.ibb.co/NCYTfrj/F70-A7396-CC38-4412-8527-843372-F70-E0-A.jpg

Det blir som sagt skevt om du jämför med en fond som har ett helt annat jämförelseindex. Andra typer av bolag, annan risk, därför ska det också vara annan avkastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, anledningen till att jag tog dessa exempel var för att någon ovan helt simpelt kastade ut sig att billiga indexfonder alltid är bäst vilket inte stämmer.
Mig veterligen finns ingen fond som följer det micro-CAP-index du jämför med

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Som sagt, anledningen till att jag tog dessa exempel var för att någon ovan helt simpelt kastade ut sig att billiga indexfonder alltid är bäst vilket inte stämmer.
Mig veterligen finns ingen fond som följer det micro-CAP-index du jämför med

Med tanke på att det var mitt inlägg du citerade så känner jag mig manad att svara

Det går kanske att tolka mitt inlägg så, men det var inte det jag menade och jag tycker inte heller att det var det jag skrev. Du kommer alltid att hitta aktivt förvaltade fonder i topp, oavsett vilket tidsspann du tittar på. Däremot så tyder det mesta på att en indexfond kommer att slå de flesta aktivt förvaltade fonder över tid. Det är inte så lätt att pricka in just den/de fonder som kommer att gå bäst i framtiden då tidigare resultat inte garanterar fortsatt överavkastning gentemot index.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Med tanke på att det var mitt inlägg du citerade så känner jag mig manad att svara

Det går kanske att tolka mitt inlägg så, men det var inte det jag menade och jag tycker inte heller att det var det jag skrev. Du kommer alltid att hitta aktivt förvaltade fonder i topp, oavsett vilket tidsspann du tittar på. Däremot så tyder det mesta på att en indexfond kommer att slå de flesta aktivt förvaltade fonder över tid. Det är inte så lätt att pricka in just den/de fonder som kommer att gå bäst i framtiden då tidigare resultat inte garanterar fortsatt överavkastning gentemot index.

Jag skulle säga att det både stämmer och inte.
Det stämmer att det finns massor av aktivt förvaltade fonder som presterar sämre än index men håller inte med om att det inte är så lätt att pricka in de som går bättre än index.
Det är tex kännt att småbolag över lag och tid presterar bättre än stora bolag och därav bör de flesta småbolagfonder utprestera index. Att tekniksektorn helt plötsligt skulle sluta gå bra känns även det rätt orimligt, därför bör teknikfonder prestera bättre än index över tid.

Vissa branscher slår helt enkelt index över tid. Det kan man tex se här: https://www.avanza.se/aktier/temalistor.html

Sen har de ofta en högre risk än indexfonder men det är ju en helt annan diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Jag skulle säga att det både stämmer och inte.
Det stämmer att det finns massor av aktivt förvaltade fonder som presterar sämre än index men håller inte med om att det inte är så lätt att pricka in de som går bättre än index.
Det är tex kännt att småbolag över lag och tid presterar bättre än stora bolag och därav bör de flesta småbolagfonder utprestera index. Att tekniksektorn helt plötsligt skulle sluta gå bra känns även det rätt orimligt, därför bör teknikfonder prestera bättre än index över tid.

Vissa branscher slår helt enkelt index över tid. Det kan man tex se här: https://www.avanza.se/aktier/temalistor.html

Sen har de ofta en högre risk än indexfonder men det är ju en helt annan diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Den förväntade avkastningen baseras ju i väldigt stor utsträckning på vilken risk en placering innebär så det är inte så konstigt att vissa branscher slår breda index. Men det som är mest intressant är ju att hitta den bästa riskjusterade avkastningen och vill man sen öka sin risk så belånar man portföljen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Jag skulle säga att det både stämmer och inte.
Det stämmer att det finns massor av aktivt förvaltade fonder som presterar sämre än index men håller inte med om att det inte är så lätt att pricka in de som går bättre än index.
Det är tex kännt att småbolag över lag och tid presterar bättre än stora bolag och därav bör de flesta småbolagfonder utprestera index. Att tekniksektorn helt plötsligt skulle sluta gå bra känns även det rätt orimligt, därför bör teknikfonder prestera bättre än index över tid.

Vissa branscher slår helt enkelt index över tid. Det kan man tex se här: https://www.avanza.se/aktier/temalistor.html

Sen har de ofta en högre risk än indexfonder men det är ju en helt annan diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att ni pratar förbi varandra. Det finns index för småbolag också. Frågan är hur enkelt det är att hitta en aktivt förvaltad fond som slår en lågavgiftsfond med samma inriktning.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag tror att ni pratar förbi varandra. Det finns index för småbolag också. Frågan är hur enkelt det är att hitta en aktivt förvaltad fond som slår en lågavgiftsfond med samma inriktning.

Finns inga passivt förvaltade småbolag- el teknikfonder så vitt jag vet så det blir svårt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag känner en företagsägare som vill att jag ska köpa mig in i hans företag. Det handlar om småsummor, men det kan ändå vara intressant. Men hur blir med akassa och sånt om man äger aktier i ett icke börsnoterat företag? Jag ser att om mitt inköp leder till att akassan ger mig pekfingret om jag blir arbetslös, så är det bara dumt att vara en liten delägare i ett företag.

Permalänk
Skrivet av WIRN:

Finns inga passivt förvaltade småbolag- el teknikfonder så vitt jag vet så det blir svårt

Skickades från m.sweclockers.com

Vet ej om indexfonder inom teknik finns men småbolag finns definitivt, här är två exempel:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/789175/plus-smabo...
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/799913/handelsban...

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearolverine:

Vet ej om indexfonder inom teknik finns men småbolag finns definitivt, här är två exempel:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/789175/plus-smabo...
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/799913/handelsban...

Ser man på.
Dock stärker det min tes om att indexfonder inte alltid är bäst för de har gått betydligt sämre än tex seb småbolag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Finns inga passivt förvaltade småbolag- el teknikfonder så vitt jag vet så det blir svårt

Skickades från m.sweclockers.com

Det är möjligt att det inte finns passivt förvaltade fonder inom småbolag respektive teknik. Det jag ville ha sagt att det finns indexför såväl småbolag som teknik. Småbolag länkat ovan, teknikindex finns exempelvis här.

Edit: stavning.
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Ser man på.
Dock stärker det min tes om att indexfonder inte alltid är bäst för de har gått betydligt sämre än tex seb småbolag

Skickades från m.sweclockers.com

En indexfond är ju ett genomsnitt, den kommer aldrig att vara bäst men den kan absolut ha den bästa riskjusterade avkastningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag känner en företagsägare som vill att jag ska köpa mig in i hans företag. Det handlar om småsummor, men det kan ändå vara intressant. Men hur blir med akassa och sånt om man äger aktier i ett icke börsnoterat företag? Jag ser att om mitt inköp leder till att akassan ger mig pekfingret om jag blir arbetslös, så är det bara dumt att vara en liten delägare i ett företag.

På vilket sätt skulle detta bli ett problem med akassan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt skulle detta bli ett problem med akassan?

Det är lurigt, citat: Enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring bedöms den som företagare som är delägare, verksam och har väsentligt inflytande i företaget https://ka.se/2008/07/11/forlorar-jag-a-kassa-som-aktieagare/

Problemet är att vet man vad som gäller idag så vet man ej vad som gäller imorgon, då dessa regler ofta ändras. Säg att man köper in sig i ett litet företag för 1 miljon, detta beslut får man kanske ha i en 20år då det inte är superlätt att sälja aktierna. Och vem vet akassareglerna i så många år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är lurigt, citat: Enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring bedöms den som företagare som är delägare, verksam och har väsentligt inflytande i företaget https://ka.se/2008/07/11/forlorar-jag-a-kassa-som-aktieagare/

Problemet är att vet man vad som gäller idag så vet man ej vad som gäller imorgon, då dessa regler ofta ändras. Säg att man köper in sig i ett litet företag för 1 miljon, detta beslut får man kanske ha i en 20år då det inte är superlätt att sälja aktierna. Och vem vet akassareglerna i så många år?

Det är ju ganska rimligt att någon som är såväl delägare, verksam och har väsentligt inflytande över företaget också förlorar sin a-kassa. Notera att alla tre omständigheter ska vara uppfyllda. När det gäller ägarandel så behöver du äga 40 % för att det ska räknas som väsentligt inflytande. Dessutom ska du vara verksam i företaget.

Så länge du har en passiv roll och äger en liten andel av företaget kan du vara lugn.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Personlig
Horisont 25-30 år
Månadssparande
100% Aktier
Tanken med denna är att leva på utdelningar och gå i pension i förtid.

Barnen
Horisont 18-22 år.
Månadssparande
100% Aktiefonder (60% Globalt, 25% Sverige, 15% Tillväxtmarknader)
Tanken med denna främst kontantinsats till lägenhet, men även körkort etc.

Permalänk
Medlem

En relaterad fråga. Jag bor utomlands och har kollat över investeringsmöjligheter i landet jag bor i. Jämfört med Sverige är förvaltningsavgifter för fonder löjligt höga. I princip får man räkna med runt 3 procent årligen. För mig är det lugnt, då jag har kvar BankID, så jag kör Nordnet.

Dock har en kollega frågat mig om han skulle kunna skaffa en svensk depå. Någon som vet om det är möjligt, och i så fall hur jobbigt det är? Han är från Indien om det skulle spela någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

En relaterad fråga. Jag bor utomlands och har kollat över investeringsmöjligheter i landet jag bor i. Jämfört med Sverige är förvaltningsavgifter för fonder löjligt höga. I princip får man räkna med runt 3 procent årligen. För mig är det lugnt, då jag har kvar BankID, så jag kör Nordnet.

Dock har en kollega frågat mig om han skulle kunna skaffa en svensk depå. Någon som vet om det är möjligt, och i så fall hur jobbigt det är? Han är från Indien om det skulle spela någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Är man inte folkbokförd i Sverige så får man inte tillgång till ISK utan endast klassisk depå som gäller med de gällande reglerna på beskattning.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Är man inte folkbokförd i Sverige så får man inte tillgång till ISK utan endast klassisk depå som gäller med de gällande reglerna på beskattning.

Tack för svaret.

Bortsett från ISK (som är mindre relevant, då vi beskattas i landet vi bor i), är det ngn som har i sikt i hur processen går till för att öppna ett depåkonto utan att ha anknytning till Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Ökade i positon i aspire global gick även nyss in i mentice som core ny teknik och bure äger mycket i

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: Jag tror det är upp till banken om de tillåter dig öppna ett ett konto eller ej. Jag vet personligen att inte ens jag kan öppna ett nytt konto hos varken Avanza eller Nordnet, för jag är inte bokförd i Sverige. Jag skulle ha öppnat fler konton innan jag drog om jag visste det tidigare.

Edit: varken sparkonto, depåkonto, särskilt inte ISK såklart .. de vill helt enkelt inte ha någon ny bizniz med mig.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Söker för tillfället lite hyffsat stabila och trygga aktier med högre än medel direktavkastning(ca 4-6% iaf).

Har än så länge funderat och investerat i bl.a Fortum, Nobina, Cibus, Fjordkraft, PEAB och ABB t.ex.
Finns ju även bankaktier med ca 10% men undrar om någon har tips ni delar med er av? Någon favorit kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@bubbelbabbel: Jag tror det är upp till banken om de tillåter dig öppna ett ett konto eller ej. Jag vet personligen att inte ens jag kan öppna ett nytt konto hos varken Avanza eller Nordnet, för jag är inte bokförd i Sverige. Jag skulle ha öppnat fler konton innan jag drog om jag visste det tidigare.

Edit: varken sparkonto, depåkonto, särskilt inte ISK såklart .. de vill helt enkelt inte ha någon ny bizniz med mig.

Tack för svar. Jag kollade upp det och det verkar som om Nordnet till och med tillåter utländska medborgare att öppna konto: https://www.nordnet.se/kundservice/start/bli-kund-och-oppna-k...https://www.nordnet.se/kundservice/start/bli-kund-och-oppna-konto/ny-kund.html#kan-jag-som-utlandsk-medborgare-eller-bosatt-i-utlandet-oppna-depa

Jag har BankID och har trots det haft varierande framgång med att öppna fasträntekonto hos diverse institut.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

Söker för tillfället lite hyffsat stabila och trygga aktier med högre än medel direktavkastning(ca 4-6% iaf).

Har än så länge funderat och investerat i bl.a Fortum, Nobina, Cibus, Fjordkraft, PEAB och ABB t.ex.
Finns ju även bankaktier med ca 10% men undrar om någon har tips ni delar med er av? Någon favorit kanske?

Jag går mer på en trygg vd som levererar Lars wingefors thq har alltid levererat fina rapporter å fina förvärv. Han tog in över 2 miljarder till nya förvärv känner mig väldigt trygg som aktieägar med honom. Men visst är det trevligt med direktavkastning har bara en aktie med det just nu aspire global som nyligen gjorde ett mindre förvärv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: Se där, något de måste ha ändrat. Borde kolla upp med Avanza också, som har lite mer variation på deras konton.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Eco wave power? Några åsikter om det? Värt att satsa eller är det som allt annat med vågenergi, dömt att misslyckas?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Jag hade tänkt börja investera igen. Flyttade ihop med min sambo nyligen och sålde då alla fonder för att finansiera köpet till vi sålt lägenheter. Nu har jag en hel del jag kan lägga på fonder. Samt att vi amorterar då, men dåligt sparande. Men vart börjar man? Har ICA Banken och fixa ISK och köpa fonder via dom är väl enklast. Men vilka fonder?
Vilka guider är bra att läsa. Det är långsiktigt sparande. Typ pension kan man väl säga.
Gärna etiska och miljöfonder men samtidigt så kan man ju skänka pengar istället. Vilket jag redan gör.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line