Throwback Thursday – sju år sedan Linus Torvalds bad Nvidia att dra åt helvete

Permalänk
Melding Plague

Throwback Thursday – sju år sedan Linus Torvalds bad Nvidia att dra åt helvete

Hårdvara från Nvidia och operativsystem baserade på Linux har inte alltid lekt snällt tillsammans, vilket var något som fick Linus Torvalds att gå i taket under en frågestund för sju år sedan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ärlighet varar längst.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag minns det här, det var episkt. 😂👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det ju så både intels och AMDs drivrutiner har bra open source alternativ i Linux nuförtiden. Vad jag förstått det som har det inte alltid varit så från AMDs sida heller? Medans Nvidias open source alternativ är skit. Nu har jag personligen inte haft några problem med Nvidias drivrutiner i Linux men vet att det kan vara ett helvete ibland. Speciellt om man just som hon säger vill köra med optimus. Så Intel grafiken jobbar för lätta laster och Nvidia grafiken jobbar för tyngre laster.

Bumblebee funkar ju sådär vad jag förstått det som.

Permalänk
Medlem

Hahaha detta hade jag missat. Epic!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Apple vägrar väl jobba med Nvidia också.
Verka inte vara nåt företag man vill jobba med men de gör ju bra grafikkort

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Bumblebee funkar inte med Vulkan så det har blivit sämre igen på det sättet...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Det finns inget universitet i Aalto, utan Aalto University är ett universitet i Helsingforsområdet. På svenska heter det helt enkelt Aalto-universitetet. Namnet kommer från designern Alvar Aalto.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Sando:

Det finns inget universitet i Aalto, utan Aalto University är ett universitet i Helsingforsområdet. På svenska heter det helt enkelt Aalto-universitetet. Namnet kommer från designern Alvar Aalto.

Skickades från m.sweclockers.com

Korrigerade det här i artikeln!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Apple vägrar väl jobba med Nvidia också.
Verka inte vara nåt företag man vill jobba med men de gör ju bra grafikkort

Exakt. Och nVidia gnäller om att Apple slutat implementera deras drivrutiner till nyare chips.
När man ropar in i skogen....

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Tyvärr är det ju så både intels och AMDs drivrutiner har bra open source alternativ i Linux nuförtiden. Vad jag förstått det som har det inte alltid varit så från AMDs sida heller? Medans Nvidias open source alternativ är skit. Nu har jag personligen inte haft några problem med Nvidias drivrutiner i Linux men vet att det kan vara ett helvete ibland. Speciellt om man just som hon säger vill köra med optimus. Så Intel grafiken jobbar för lätta laster och Nvidia grafiken jobbar för tyngre laster.

Bumblebee funkar ju sådär vad jag förstått det som.

Inte riktigt, AMD började OpenSourca sina grejer för ett bra tag sedan. Men innan dess fanns bara catalyst. Sedan började de sakta men säkert släppa specar till sina GPU:er varefter de också började släppa egen kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Tyvärr är det ju så både intels och AMDs drivrutiner har bra open source alternativ i Linux nuförtiden. Vad jag förstått det som har det inte alltid varit så från AMDs sida heller? Medans Nvidias open source alternativ är skit. Nu har jag personligen inte haft några problem med Nvidias drivrutiner i Linux men vet att det kan vara ett helvete ibland. Speciellt om man just som hon säger vill köra med optimus. Så Intel grafiken jobbar för lätta laster och Nvidia grafiken jobbar för tyngre laster.

Bumblebee funkar ju sådär vad jag förstått det som.

Nouveau är verkligen inte skit, dom försöker ju att bakvägen lista ut hur skiten fungerar och hacka ihop något. Du får ju bild och kan logga in med alla grafikkort åtminstone, men på senare generationer fungerar inte allt helt riktigt, kan inte förklara helt tekniskt, men det är ungefär som så att grafikkorten körs väldigt nerklockade, typ som idle, och man kan inte få upp dom i frekvens/boost så du får dålig prestanda. Men det är inte deras fel, dom får ju ingen information från Nvidia och blir utestängda. Knappast lätt att reverse engineera ett grafikkort och försöka skriva egna drivrutiner men inte ha någon direkt information om hur skiten funkar.

Det är ett gäng passionerade neck-beards som ser till att du i alla fall kommer in till Desktop. Ok, drivaren är ju inte Bäst för spelare eller överlag, men dom gör vad dom kan med det dom har. Jag välkomnar det initiativet och är glad för att man faktiskt kan få bild på skärmen med ett Nvidia kort även utan deras drivrutins blob.

Har själv haft Amd grafik kort dom senaste åren, har mest installerat och kört på, det är ju inbyggd i kärnan nuförtiden behöver inte göra annat än att installera valfri modern distrubition och allt fungerar. Nvidia är inte lika lätt, Men distributioner som inkluderar Nvidia's drivare och låter en enkelt installera den finns och det fungerar oftast Ok det med för slutanvändare. Solus os, riktigt bra, Även Pop_os och _Ubuntu från 1904 låter en enkelt installera Nvidia drivare.. Så även Manjaro tror jag? Arch är väl inga problem där heller, det är några kommandon och lägga till en rad i en textfil och starta om.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Tror nog att han ångrar sig i efterhand. Nvidia är ju inga man bråkar med om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tror nog att han ångrar sig i efterhand. Nvidia är ju inga man bråkar med om man säger så.

I framtiden har deras AI kommit så långt att något just sänts tillbaka till ~1969 för a-...Linus-...vem?

Själv bytte jag just från ett Nvidia till ett AMD-graffe i Solus 4. Efter samma blinkande markör på svart som när jag först försökta starta med Nvidia-graffet så mindes jag alt+f2 och kunde med lite hjälp få bort alla spår av proprietära nvidia-driven (hade inte tagit bort "-common" först) och därefter omstart så behövdes inget mer för AMD:t. Mesa 19.0.6 verkar rätt bra för de spel jag spelar )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Från en artikel i år.

Citat:

Today, Torvalds says "people take me seriously in a way they didn't do back in 1994."

"And that's absolutely not some kind of complaint about how I wasn't taken seriously back then – quite the reverse. It's more me grumbling that people take me much too seriously now, and I can't say silly stupid crap anymore," he said.

"So I'll still call out people (and particularly companies) for doing dumb things, but now I have to do it knowing that it's news, and me giving some company the finger will be remembered for a decade afterwards. Whether deserved or not, it might not be worth it."

Linus Torvalds är en intressant person. Jag tror hans största brist är att han har svårt att se att andras maskineri inte rullar efter hans logik - men det är mer en känsla än något annat hos mig.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Nu är jag väl dum i huvudet, men varför vill man som företag inte maximera möjligheten att använda ens produkter? Ok, inte enormt stor % andel totalt som använder Linux men tillräckligt många för att generera bra med $$$. Förstår inte resonemanget..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Nu är jag väl dum i huvudet, men varför vill man som företag inte maximera möjligheten att använda ens produkter? Ok, inte enormt stor % andel totalt som använder Linux men tillräckligt många för att generera bra med $$$. Förstår inte resonemanget..

Skickades från m.sweclockers.com

Både Linux och Unix andelen växer på marknaden. Även för desktop användare.
Servervärlden har ju redan avskedat Windows kan man säga.
Och sedan Virus10.exe kom, är det många som har flyttat till antingen Linux- eller Unix-System.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Nu är jag väl dum i huvudet, men varför vill man som företag inte maximera möjligheten att använda ens produkter? Ok, inte enormt stor % andel totalt som använder Linux men tillräckligt många för att generera bra med $$$. Förstår inte resonemanget..

Det skulle väl vara om företaget inte känner att det är värt att tillhandahålla stödet själv, samtidigt som man inte vill släppa all nödvändig information som krävs för att någon annan med öppen källkod ska kunna göra det.

Känslan av att tappa kontroll är något som många företag har svårt för. Men det är väl full förståeligt och det är svårt att estimera om man tjänar på det eller inte.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det skulle väl vara om företaget inte känner att det är värt att tillhandahålla stödet själv, samtidigt som man inte vill släppa all nödvändig information som krävs för att någon annan med öppen källkod ska kunna göra det.

Känslan av att tappa kontroll är något som många företag har svårt för. Men det är väl full förståeligt och det är svårt att estimera om man tjänar på det eller inte.

Jag ser inte någonstans att AMD/ATI förlorat på det.
Tvärtom, snickrar man ihop ett Linux-System, är AMD ett självklart val.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Nu är jag väl dum i huvudet, men varför vill man som företag inte maximera möjligheten att använda ens produkter? Ok, inte enormt stor % andel totalt som använder Linux men tillräckligt många för att generera bra med $$$. Förstår inte resonemanget..

Skickades från m.sweclockers.com

Om något bör dom fokusera på det mer imo, som tidigare nämnt är Linux stort på serversidan men det håller på att bli större inom gaming med tack vare projekt som DXVK, Steamplay och Lutris. Streaming tjänster såsom Google Stadia är också Linux baserade och använder Vulkan.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag ser inte någonstans att AMD/ATI förlorat på det.
Tvärtom, snickrar man ihop ett Linux-System, är AMD ett självklart val.

Håller med till 92% där 8% heter nvidia-smi och att man som Linux-användare gärna verkar vilja övervaka saker och visa i olika dashboards associerade med skrivbordet. (Av de flesta skrivbordsbilder att avgöra, är så själv med). Det går nog på nåt lite mer konvulerat sätt med radeontop, kanske..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Är det redan 7 år sen? Det har inte blivit bättre heller nvidia kör fortfarande sitt egen race och vägrar samarbeta med någon, distro utvecklarna får hacka ihop stöd för nvidia.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Nouveau är verkligen inte skit, dom försöker ju att bakvägen lista ut hur skiten fungerar och hacka ihop något. Du får ju bild och kan logga in med alla grafikkort åtminstone, men på senare generationer fungerar inte allt helt riktigt, kan inte förklara helt tekniskt, men det är ungefär som så att grafikkorten körs väldigt nerklockade, typ som idle, och man kan inte få upp dom i frekvens/boost så du får dålig prestanda. Men det är inte deras fel, dom får ju ingen information från Nvidia och blir utestängda. Knappast lätt att reverse engineera ett grafikkort och försöka skriva egna drivrutiner men inte ha någon direkt information om hur skiten funkar.

Det är ett gäng passionerade neck-beards som ser till att du i alla fall kommer in till Desktop. Ok, drivaren är ju inte Bäst för spelare eller överlag, men dom gör vad dom kan med det dom har. Jag välkomnar det initiativet och är glad för att man faktiskt kan få bild på skärmen med ett Nvidia kort även utan deras drivrutins blob.

Har själv haft Amd grafik kort dom senaste åren, har mest installerat och kört på, det är ju inbyggd i kärnan nuförtiden behöver inte göra annat än att installera valfri modern distrubition och allt fungerar. Nvidia är inte lika lätt, Men distributioner som inkluderar Nvidia's drivare och låter en enkelt installera den finns och det fungerar oftast Ok det med för slutanvändare. Solus os, riktigt bra, Även Pop_os och _Ubuntu från 1904 låter en enkelt installera Nvidia drivare.. Så även Manjaro tror jag? Arch är väl inga problem där heller, det är några kommandon och lägga till en rad i en textfil och starta om.

Absolut. Kanske tog i lite väl mycket när jag sa skit. Men i jämförelse är dom inte jätte bra i alla fall inte om man vill maximera prestandan ur korten och jag hoppas att dom någon gång lyckas få upp prestandan på Nouveau och/eller att Nvidia öppnar upp koden. Men... det lär nog aldrig hända... Men man kan ju hoppas i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Linux hemma i ca tre månader nu permanent (dualboot med Win 10).

Jag tycker Nvidias drivrutiner fungerar hyfsat bra utan trassel.

Jag har testat att spela i Linux Minte 19.1 (Mate) och Ubuntu 18.04 samt Manjaro (som funkar riktigt bra med steam utan tillägg).

Gjorde ett klipp (inte det snyggaste) men där jag kör F1 2017 i Linux Mint 19.1 genom att bara ha installerat steam precis på samma vis som i Windows och det fungerade utmärkt direkt på ett GTX 1060! (jag spelade in i ett fösnter pga jag inte riktigt har koll på hur man spelade in i fullscreen, men spelet fungerar utmärkt i fullscreen i 60fps / 1080p).
https://www.youtube.com/watch?v=jOtJtbRSqeE&feature=youtu.be&...

Ca 70% av mina Steamspel fungerar felfritt i Linux Mint. Linux har kommit väldigt långt på desktop sidan! Windows känns inte så självklart längre för spel, och i dagsläget kan jag köra nästan allt som jag trodde jag bara kunde göra i Windows 10 tidigare. Linux har kommit en bra bit på spelsidan även och det förbättras för varje år.

Kör man Manjaro så skulle jag vilja tipsa om detta klipp hur man uppdaterar drivrutinerna enkelt.
https://youtu.be/Co6FePZoNgE?t=456

Och kör man Ubuntu så kan man uppdatera alla drivritiner automatiskt via detta kommando i terminalen

sudo ubuntu-drivers autoinstall

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Hahaha jag visste inte så mycket om Linus Torvalds mer än när han tog en timeout för ett år sen och kröp till korset när han gjorde fel och nu i den här artikeln när han ber Nvidia dra åt h-e vi verkar ha ungefär samma temperament och kan ryta till när det behövs och om det går fel inse det och backa om det skulle behövas, en person helt i min smak

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Jag ser inte någonstans att AMD/ATI förlorat på det.
Tvärtom, snickrar man ihop ett Linux-System, är AMD ett självklart val.

Jag sa inte att AMD förlorar på det. De är ju redan ett företag som är mer öppna än t.ex. Nvidia.

Sen behöver det inte vara en förlust i praktiken, men jag tror att det är deras inställning till det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Både Linux och Unix andelen växer på marknaden. Även för desktop användare.
Servervärlden har ju redan avskedat Windows kan man säga.
Och sedan Virus10.exe kom, är det många som har flyttat till antingen Linux- eller Unix-System.

Vi kan diskutera din världsbild men din poäng är...? Torvalds kritik handlar om att Nvidia inte vill göra sin arkitektur öppen. Det har lite med antalet skrivbordsanvändare att göra. Nvidia tjänar storkovan på att licensiera ut sina drivruiner till datacenter och andra kommersiella applikationer oavsett vilken OS plattformen snurrar på. Något säger mig att man vill fortsätta tjäna dessa pengar...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

då detta enligt företaget gav en mer konsekvent upplevelse över olika plattformar.

Hur fan då? Om saker funkar i Windows och inte alls på något annat?

Permalänk
Medlem

Nä nu tror jag tuppen pissar i motvind....

Varför pixlar ni bilden?????

Är det censur à la USA, eller ???

Skärpning!!!!!