Permalänk
Medlem

1440p 27 tum 144hz skärm tips

Tjena!

Tänkte köpa ny skärm, men har lite dålig koll på huruvida man behöver g/freesync eller ej. Kommer köra ett par spel som jag inte kommer upp i 144 fps på. Om jag tolkat det rätt så är det för dessa det är bra med freesync. I övrigt kommer jag nog ligga över 144 fps och då spelar det inte så stor roll om man har freesync eller inte om jag tolkat det rätt.

Kikar på denna skärm: https://www.komplett.se/product/1090437/gaming/gamingskarmar/...
Skulle den fungera väl med spel där jag kanske ligger på 90 fps tror ni?

Är ute efter något i den prisklassen som inte ser ut som ett rymdskepp, om det finns andra alternativ!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phillen:

Tänkte köpa ny skärm, men har lite dålig koll på huruvida man behöver g/freesync eller ej.

Du har fångat det ganska väl och jag går igenom ämnet i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/26863

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en Acer XB270HU och kan med gott samvete rekommendera en sådan(om du hittar en).

Permalänk
Gallerikonnässör

Hemma kör jag en C27JG50 som mainskärm och är riktigt nöjd! För det priset tycker jag att man får mycket skärm för pengarna.

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Skrivet av Phillen:

Tjena!

Tänkte köpa ny skärm, men har lite dålig koll på huruvida man behöver g/freesync eller ej. Kommer köra ett par spel som jag inte kommer upp i 144 fps på. Om jag tolkat det rätt så är det för dessa det är bra med freesync. I övrigt kommer jag nog ligga över 144 fps och då spelar det inte så stor roll om man har freesync eller inte om jag tolkat det rätt.

Kikar på denna skärm: https://www.komplett.se/product/1090437/gaming/gamingskarmar/...
Skulle den fungera väl med spel där jag kanske ligger på 90 fps tror ni?

Är ute efter något i den prisklassen som inte ser ut som ett rymdskepp, om det finns andra alternativ!

Vad har du för grafikkort? Har du gtx1xxx så kan du ha en med freesync om det står att den är gsync kompatibel. Så är den samsungen det eller inte vet jag inte kollade bara hur den såg ut. Så kolla på en asus med freesync ips skulle jag nog säga om du du vill ha bra färg och kunna se på skärmen på sidan.. va-panel funkar åxå..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

My bad, länkade till 1080p skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Vad har du för grafikkort? Har du gtx1xxx så kan du ha en med freesync om det står att den är gsync kompatibel. Så är den samsungen det eller inte vet jag inte kollade bara hur den såg ut. Så kolla på en asus med freesync ips skulle jag nog säga om du du vill ha bra färg och kunna se på skärmen på sidan.. va-panel funkar åxå..

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett 980 just nu, men tänkte skaffa ett 1080 ti inom en snar framtid tänker jag. Samsungen jag länkade har inte freesync, så undrar om huruvida det är nödvändigt eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du har fångat det ganska väl och jag går igenom ämnet i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/26863

Tack, läste artikeln. Tror jag skippar Freesync då och chansar på att jag är nöjd med Samsungskärmen. Om jag tolkar din artikel rätt så är det bara att slå på V-sync då man ligger mellan 72-143fps för att det ska flyta på om man stör sig på tearing

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phillen:

Om jag tolkar din artikel rätt så är det bara att slå på V-sync då man ligger mellan 72-143fps för att det ska flyta på om man stör sig på tearing

Då tolkar du det tvärtom. V-sync när du ligger mellan 72-143 FPS gör endast att du får 72 FPS utan tearing och inget mer. Det är adaptiv sync som gör att du kan pendlar mellan 72-143 Hz när grafikkortet klarar 72-143 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då tolkar du det tvärtom. V-sync när du ligger mellan 72-143 FPS gör endast att du får 72 FPS utan tearing och inget mer. Det är adaptiv sync som gör att du kan pendlar mellan 72-143 Hz när grafikkortet klarar 72-143 FPS.

Jaha nej, menade att jag skulle få nöja mig med 72 fps om det är mkt tearing i det intervallet. Förstår att det är där som adaptiv sync skulle pressa rates utan tear 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Phillen:

Jaha nej, menade att jag skulle få nöja mig med 72 fps om det är mkt tearing i det intervallet. Förstår att det är där som adaptiv sync skulle pressa rates utan tear 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska skaffa 1080ti så köp en med freesync som är kompatibel med gsync.. finns nog en lista på Nvidias hemsida om vilka som är kompatibela med gsyncen.. du kommer nog vilja ha den adaptiva syncen om du kör på som t.ex 144hz skärm och har 120fps.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns lite snedtänkt, varför skulle du vilja köpa en 144 Hz-skärm för att sedan planera att köra den med V-sync på så att du får ut 72 fps i de flesta spel där du ligger och pendlar mellan 72-144? Då kan du lika gärna köra en 1440p 60Hz-skärm. Skillnaden blir då 60 eller 72 visade FPS...

Adaptiv synk gör att det flyter på bättre samtidigt som du eliminerar tearing. Jag hade aldrig velat gå tillbaka till spelskärm utan.

Jag hade rekommenderat en skärm med FreeSync/VESA Adaptive Sync, där du kollar att adaptive sync-implementationen lirar okej med Nvidia:s nyare modeller. FreeSync/VESA Adaptive Sync kommer i och för sig inte inte funka tillsammans med ditt 980, men det tänkte du ju ändå uppgradera. Det gör att du inte låser in dig i Nvidias ekosystem i onödan.

Själv äger jag en Acer Predator XB271HU som jag är rätt nöjd med. Jag hade förmodligen inte köpt den igen idag dock givet en likvärdig FreeSync-skärm till samma eller bättre pris, eftersom den har G-sync vilket låser in mig till Nvidia. När jag köpte skärmen hade Nvidia inte släppt stöd för VESA Adaptive Sync ännu, vilket gjorde att jag blev tvungen att köra G-sync-skärm för att ha adaptiv synk. Så är inte fallet längre.