Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Skulle tro att det är en variant av 7100 serien. Tidigare har det i alla fall varit så att sista siffran endast(?) visar på kosmetiska skillnader mellan modellerna, kanske en annan nyans på stativet eller på ramen.

Utförlig recension av RU7100 finns här:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ru7100

Vill man grotta ner sig i mer paneltekniska specifikationer så finns det info här:
https://www.displayspecifications.com/en/brand/08cd6

Kort sagt så bör det vara en någorlunda ok tv, men precis som du säger så har de haft en viss glidning i serierna. Om man tycker bildkvaliteten duger beror som alltid på vilka krav och förväntningar man har

Jag skulle sagt spara 4000:- och klipp valfri 55" OLED när de dippar under 10k, då får du en av marknadens bästa TV jämfört med en av de simplaste LCD på marknaden för 6k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

vet inte vilket språk jag ska skriva på men ja alltså ändå det du säger har du ju rätt i, men på vilket sätt gör det tv:en till en sämre tv. jag tror inte att han kommer hitta en bättre tv för under 6k, oavsett om samsung trixar eller inte.

2019 års modeller är fortf i sin högsta prisklass.
Varje år i feb-maj släpps årets modeller, de ligger då absolut högst i pris, under året går de sakta ned för att nå sina lägsta priser kring BF, julen, och efter jul tills modellen utgår(oftast i samma vevea de nya kommer in)
Köp en NU7445 (2018) lovar den är bättre än RU7105, och bör gå hitta för ungefär samma pris tror jag

Sorry det blev tre inlägg, sitter på mobil

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Har haft VPN Unlimited i snart två år. Visst det funkar för att kringgå lite geo-restriktioner, men du kan glömma att köra tex torrents över de få servrar som tillåter detta då hastigheten är riktigt kass.

Så värdet är väl sådär imo, deras ordinarie priser är uppblåsta då det alltid finns kampanjer tillgängliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar! Så de verkar legit iaf, glömde helt bort att använda ett virtuellt kreditkort *dumt* jag vet..

Verkar helt ok att surfa med, lite beroende på server man väljer så hittade jag en USA som gav mig 34 Mbit/s ned, men rätt dåligt ping såklart. 100kr för att ha möjligheten att vara lite anonym lifetime på vissa sidor är väl helt ok..

Tackar den som tipsade!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av raks0:

2019 års modeller är fortf i sin högsta prisklass.
Varje år i feb-maj släpps årets modeller, de ligger då absolut högst i pris, under året går de sakta ned för att nå sina lägsta priser kring BF, julen, och efter jul tills modellen utgår(oftast i samma vevea de nya kommer in)
Köp en NU7445 (2018) lovar den är bättre än RU7105, och bör gå hitta för ungefär samma pris tror jag

Sorry det blev tre inlägg, sitter på mobil

Skickades från m.sweclockers.com

Vet att de släpps då, å nej, RU7105 är inte i sin högsta prisklass. När den kom ut har låg den på 9990 kr, och sedan efter ungefär nån månadstid gick den ner till 8990 kr. Den har varit på rea engång tidigare förutom denna. Hur som helst detta kan man se på prishistorik, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5052028. 5990 kr är inte ordinarie pris. säger absolut inte att den är värd 8990 kr, eller 9900kr för det är den inte men din retorik som du använder gör det nästan omöjligt att köpa en TV i 5-6000krs klassen, för de är många som inte tänker köpa en OLED TV för 13k+). tvn som du nämnde (NU7455) kostar 8,5k på MM och det är en prisskillnad från RU7105. Skulle du kunna ta fram en TV som är (mycket) bättre för 6k- så gör gärna det.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Skrivet av raks0:

I wouldn't touch it. It's a model only elgiganten sells(the others on prisjakt selling that model buys it from EG and they are not any recognized retailers) so they control price 100%. Basicly what theyve done is take the standard model in their 7series(2019) the RU7445, then stripped it off many fratures and technologies to get the price down, probably it's more similar to a 6-series in performance or even worse than the standard NU6035 (2018 model). But they market is as a 7series and hence it looks cheap.

However a samsung 7 series today isnt what is was a few years ago. Today the 7 series is their cheapest/worst model of 2019 lineup. Previously it was second best to the 8 series(sometimes third when they had the 9series a few years) but then they had a 6, 5 and sometimes 4 series.
Today the samsung ranking goes from best to theit cheapest tvs.
(Q950R 8K)
Q90R
Q80R
Q70R
Q60R
8 series
7 series

Skickades från m.sweclockers.com

Thanks, could you suggest a similar TV in the 5000 to 6000kr price range?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeatherPatch:

Thanks, could you suggest a similar TV in the 5000 to 6000kr price range?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/UE50NU7475XXC/sa... 50 inch however........

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk

Do you know what is better? It looks to be same panel and also edge lit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeatherPatch:

Do you know what is better? It looks to be same panel and also edge lit.

Skickades från m.sweclockers.com

i would go with nu7455 if was the same price but take in mind that nu7455 will cost 7,500kr for 55"

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Skrivet av Philip320:

i would go with nu7455 if was the same price but take in mind that nu7455 will cost 7,500kr for 55"

Okay I'm going to spend max 6000 so the deal seemed good. Any other tv for the price?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeatherPatch:

Okay I'm going to spend max 6000 so the deal seemed good. Any other tv for the price?

Skickades från m.sweclockers.com

would say that you wont get much better than the ru7105

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Föredetting

Någon som sett någon schysst deal på mSATA-SSD på sistone? (Ja, mSATA, inte M.2.) Runt 500GB skulle sitta.

Känner att min gamla bärbara skulle behöva lite mer än 120GB när man kör dual boot och ska in med ett par hundra GB diagnostikmjukvara och ISO-filer.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Någon som sett någon schysst deal på mSATA-SSD på sistone? (Ja, mSATA, inte M.2.) Runt 500GB skulle sitta.

Känner att min gamla bärbara skulle behöva lite mer än 120GB när man kör dual boot och ska in med ett par hundra GB diagnostikmjukvara och ISO-filer.

Efter en sökning på prisjakt är det bästa erbjudandet just nu:

https://www.webhallen.com/se/product/281269-Samsung-SSD-860-E...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Pulver:

Efter en sökning på prisjakt är det bästa erbjudandet just nu:

https://www.webhallen.com/se/product/281269-Samsung-SSD-860-E...

Mitt egna prisjaktande gav bilden av att Kingstons 480GB-disk för styvt 700:- var betlydligt mer prisvärd, men ändå inte så jag slängde mig på köpknappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Var det inte så att inet hade ett sånt där specialerbjudande till Sweclockers medlemmar runt BF2018 då först till kvarn kunde få tag i en 500 gb ssd för 590 kr om mitt minne inte sviker mej? Med det i bakhuvudet sitter även jag och väntar på en grym rea när det handlar om ssd lagring 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Var det inte så att inet hade ett sånt där specialerbjudande till Sweclockers medlemmar runt BF2018 då först till kvarn kunde få tag i en 500 gb ssd för 590 kr om mitt minne inte sviker mej? Med det i bakhuvudet sitter även jag och väntar på en grym rea när det handlar om ssd lagring 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Yes 599kr för evo 860.
Sitter en i burken nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meantek:

Mitt egna prisjaktande gav bilden av att Kingstons 480GB-disk för styvt 700:- var betlydligt mer prisvärd, men ändå inte så jag slängde mig på köpknappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Håll ögonen på tyska Amazon. De har riktigt bra priser ibland (och fri frakt till Sverige vid beställningar över 39 euro).
Det kan kanske även vara värt att kolla vilken hastighetsstandard för SATA din dator stöder. Om den, precis som min gamla laptop, bara stöder 3 Gbit/s-standarden och inte 6 Gbit/s-standarden märker du kanske inte så stor skillnad på diskarna i praktiken ...?

Permalänk
Medlem

Eftersom någon ansåg att mitt inlägg inte var ett fyndrelaterat tips och istället för att flytta det så raderade man, så skriver det här istället.

Teknikmagasinet i gallerian har 50% på hela sortimentet.

T.ex HyperX Cloud 2 995:- -50% = ~500:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon36896:

Håll ögonen på tyska Amazon. De har riktigt bra priser ibland (och fri frakt till Sverige vid beställningar över 39 euro).
Det kan kanske även vara värt att kolla vilken hastighetsstandard för SATA din dator stöder. Om den, precis som min gamla laptop, bara stöder 3 Gbit/s-standarden och inte 6 Gbit/s-standarden märker du kanske inte så stor skillnad på diskarna i praktiken ...?

Precis, kikade på Amazon, men det är inget vettigt på mSATAfronten just nu. Hastighet är relativt ointressant, processorn är en i5-3337U, liksom. Det är för videotittande och bildiagnostik (där 32-bitsoperativ fortfarande är aktuellt), behöver bara utrymme.

Kingston 500U står högst upp på listan, behöver bara en sweet deal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meantek:

Precis, kikade på Amazon, men det är inget vettigt på mSATAfronten just nu. Hastighet är relativt ointressant, processorn är en i5-3337U, liksom. Det är för videotittande och bildiagnostik (där 32-bitsoperativ fortfarande är aktuellt), behöver bara utrymme.

Kingston 500U står högst upp på listan, behöver bara en sweet deal.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du redan handlat hos Amazon? Om inte, så registrera dig där.
Lägg sedan till alla intressanta diskar i en inköpslista och skaffa Amazon-appen för din mobil.
Om priset sänks tipsar appen dig automatiskt. Det funkar riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

SanDisk Extreme Pro SDXC Class 10 UHS-I U3 V30 170/90MB/s 128GB för 440 kronor / €39,7 EUR med frakt och svensk moms osv.

Billigaste efter det kostar 536 kronor med frakt. ~18% rabatt är aldrig fel.

http://i.imgur.com/Itl7CHp.png

För lägre växlingskurs välj EUR, inte SEK

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jungleboss:

För lägre växlingskurs välj EUR, inte SEK

Eller, ännu enklare - stäng av valutaomvandlingen permanent så att du inte råkar göra fel (Amazon tar över 1,5 procent extra om du väljer SEK):
Gå till
Account & Lists -> Your account -> Amazon currency converter (i rutan Ordering and shopping preferences) -> klicka på ”Turn Off Amazon Currency Converter”

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

För lägre växlingskurs välj EUR, inte SEK

Tack, lade in det i inlägget att det finns ytterligare ~10 kr att spara in där. Gick lite på autopilot i morse så trodde det mer eller mindre var självklart, vilket det såklart inte är. Bra att vi kan hjälpas åt och ur det sista lilla som går ur varje krona.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Eller, ännu enklare - stäng av valutaomvandlingen permanent så att du inte råkar göra fel (Amazon tar över 1,5 procent extra om du väljer SEK):
Gå till
Account & Lists -> Your account -> Amazon currency converter (i rutan Ordering and shopping preferences) -> klicka på ”Turn Off Amazon Currency Converter”

Skrivet av aMp:

Tack, lade in det i inlägget att det finns ytterligare ~10 kr att spara in där. Gick lite på autopilot i morse så trodde det mer eller mindre var självklart, vilket det såklart inte är. Bra att vi kan hjälpas åt och ur det sista lilla som går ur varje krona.

En annan sak är att skaffa appen Revolut då får man ett elektroniskt visa gratis som man laddar med pengar utan växlingskurs för de flesta Svenska banker brukar ta mellan 1-3% i växlingsavgift utom möjligtvis klarnakortet.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

En annan sak är att skaffa appen Revolut då får man ett elektroniskt visa gratis som man laddar med pengar utan växlingskurs för de flesta Svenska banker brukar ta mellan 1-3% i växlingsavgift utom möjligtvis klarnakortet.

Funkar det med Mastercard också eller bara för VISA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Funkar det med Mastercard också eller bara för VISA?

Du kan ladda kortet med vad du vill visa, mastercard, paypal osv men du får ett elektroniskt visa kort av dem som man laddar på med pengar på valfritt sett.
Fördelen är ju också att jag brukar ladda på med ungefär det belopp som ska användas så det är ingen ide att "kapa" mitt kort för det finns normalt bara några tior där bra vid e-handel dvs.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brainsplitter:

Eftersom någon ansåg att mitt inlägg inte var ett fyndrelaterat tips och istället för att flytta det så raderade man, så skriver det här istället.

Teknikmagasinet i gallerian har 50% på hela sortimentet.

T.ex HyperX Cloud 2 995:- -50% = ~500:-

Skickades från m.sweclockers.com

Du skriver inte ens vilken galleria det handlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du skriver inte ens vilken galleria det handlar om?

Jag tror att han syftar på gallerian som heter Gallerian som ligger i Normalm mellan kungsan och plattan i Stockholm.
https://www.gallerian.se/
Kanske inte jätte tydligt om man inte bor i Stockholm eller vistas där ofta.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Inet har ju bra kampanj på EVGA Supernova 1000w, Vad rekommenderas mellan G1+ och G3? Jag har läst pros och cons om bägge aggen. Främsta fördelen med G3 är att den har eco-mode.
Eller ska jag kanske snegla lite på Corsair RM850X V2?

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Om man istället köper delarna från datorn med RTX 2070 separat betalar man 13103:- på kompletts hemsida, så någon vidare superrea skulle jag inte säga att det är. Köper man dessutom delar från olika säljare så kan man säkert få det billigare.

Permalänk
Medlem

Komplett verkar ha höjt priset på vissa varor innan deras "rea"

iiglo M200 hade ordinarie pris på 399:- tidgare
Ordinarie pris under rea 499:-
Rea pris 349:-

... deras -30% är bs, höja priset innan rea för att sedan va "generösa" med 30% rabatt