Svart skärm efter BIOS-uppdatering som gick fel

Permalänk
Medlem

Svart skärm efter BIOS-uppdatering som gick fel

Hej!

Igår så uppdaterade jag bios på min laptop men datorn stängde av sig själv innan installationen blev klar. När jag startade upp igen så är skärmen helsvart och jag får inte alls någon bild.

Jag har provat att:

Ta ur batteriet och hålla in strömknappen i 60 sekunder
Ta ur bios-batteriet och hålla in strömknappen i 60 sekunder
Hålla in CTRL+HOME när jag startar bärbara datorn

Inget av detta har funkat och jag börjar undra om datorn har pajjat? Den startar ju dock och tangentbordet lyser m.m...

Behöver hjälp, skulle uppskattas väldigt mycket..

Visa signatur

_HEHE_

Permalänk
Medlem

Hej det beror lite på hur du kan återställa ditt bios ibland kan man ladda hem bios och lägga på usb minne och sedan med en tangent kombination vid uppstart läsa in bios den vägen annars är det nog bara en omprogramering som löser detta bioset är ju en "soic typ" 8pin ytmonterad dito ibland lär man ta hetluft med vart bor du?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Vet du om programmet du använde som skulle uppdatera, skapade en bakup fil av bios? brukar heta bios.bak typ finns den filen så är det bara att löda loss serial EEPROMET och köra tex minipro programmeraren och skriva tillbaka den gamla biosen till ditt eprom.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

@Hagis2k Nej, ingen backupfil.

Tyvärr så förstår jag inte vad du menar

Visa signatur

_HEHE_

Permalänk
Medlem

Jo vad jag menar är att vissa tillverkare har tillgång till olika sätt att återställa bios tror det är winkey + b på hp tex och man har ett usb minne formaterat i fat32 och döper filen till "bios.bin" sen trycker man på powerknappen och håller in winkey+b

Vad är det för dator du har?

Sök på din dator + modell och bios recovery se vad du kan finna

Och det där med att flasha om bios på det mer avancerade sättet lär du nog lämna datorn till någon som kan löda av bios icn och programmera om den.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850