Intels mobila Ice Lake prestandatestas – överträffar AMD Ryzen 7 "Picasso"

Permalänk
Melding Plague

Intels mobila Ice Lake prestandatestas – överträffar AMD Ryzen 7 "Picasso"

Prestandasiffror för Intels mobila Ice Lake-processorer duggar tätt. Nu senast publiceras ytterligare data, där processorfamiljen jämförs mot AMD:s mobila Ryzen 3000-serie.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så Intel jämför alltså sin sprillans nya APU mot AMD APU som består av Zen+ och blir till sig när de slår den? Intressant men knappast imponerande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Lär väl dock endast finnas i de högre pris segmentet gissar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så Intel jämför alltså sin sprillans nya APU mot AMD APU som består av Zen+ och blir till sig när de slår den? Intressant men knappast imponerande.

Och Amd jämför sina nya 7nm med 9900k. Vem bryr sig? Bara du som spyr hat över Intel i varje tråd lägger dessa onödiga fanboy inlägg.
Roligt att det händer mycket i processorvärlden nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Och Amd jämför sina nya 7nm med 9900k. Vem bryr sig? Bara du som spyr hat över Intel i varje tråd lägger dessa onödiga fanboy inlägg.
Roligt att det händer mycket i processorvärlden nu.

Så du jämför alltså att AMD jämför sin sprillans nya produkt mot det bästa Intel har inom samma segment och därigenom visar "Kolla vad vi har lyckats med" med att Intel medvetet mäter sin nya produkt mot en äldre Zen arkitektur och därigenom bevisar det redan alla vet?

Det handlar inte om fanboyism så ditt ad hominem kan du ju hålla för dig själv utan om att bara påpeka det roliga med det hela. Jag spyr inte heller hat över Intel eller hatar Intel på något sätt utan jag är bara road över att ett företag i Intels storlek måste kasta sand på AMD trots att man ligger före. Samtidigt som jag kritiserar Intels beteende i segmenteringen av sina egna produkter. Det är skrattretande och ovärdigt för ett företag i Intels storlek.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jag jämför att Intel jämför sin sprillans nya produkt mot det bästa AMD har inom samma segment och därigenom visar "Kolla vad vi har lyckats med" med att Intel medvetet mäter sin nya produkt mot det bästa AMD Zen arkitektur och därigenom bevisar det redan alla vet?

Rättade det åt dig, inte lätt med den svenskan. Men ja Intel jämför med AMDs motsvarighet. Även om denna är äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du jämför alltså att AMD jämför sin sprillans nya produkt mot det bästa Intel har inom samma segment och därigenom visar "Kolla vad vi har lyckats med" med att Intel medvetet mäter sin nya produkt mot en äldre Zen arkitektur och därigenom bevisar det redan alla vet?

Det handlar inte om fanboyism så ditt ad hominem kan du ju hålla för dig själv utan om att bara påpeka det roliga med det hela. Jag spyr inte heller hat över Intel eller hatar Intel på något sätt utan jag är bara road över att ett företag i Intels storlek måste kasta sand på AMD trots att man ligger före. Samtidigt som jag kritiserar Intels beteende i segmenteringen av sina egna produkter. Det är skrattretande och ovärdigt för ett företag i Intels storlek.

Finns det någon nyare plattform för bärbara amd-processorer ute på marknaden som de hade kunnat jämföra med?

Permalänk
Medlem

Någon som vet när desktop- Ice Lake kommer?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Finns det någon nyare plattform för bärbara amd-processorer ute på marknaden som de hade kunnat jämföra med?

Nope. Och de lär inte komma förrän 2020.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

med att Intel medvetet mäter sin nya produkt mot en äldre Zen arkitektur och därigenom bevisar det redan alla vet?

Förlåt om det framgår någonstans, men är det Intel som mäter sin produkt mot den äldre Zen CPUn eller är det någon annan?

Sen kan det väl vara så att de mäter just för laptop segmentet... men inte säker

Permalänk

Spel och GPGPU hade varit intressant också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Härligt 😁
Kör hårt Intel.

Man blir helt varm i själen när man läser om nya prylar, vare sig det är Intel eller amd 💞.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Och Amd jämför sina nya 7nm med 9900k. Vem bryr sig? Bara du som spyr hat över Intel i varje tråd lägger dessa onödiga fanboy inlägg.
Roligt att det händer mycket i processorvärlden nu.

Inte så konstigt att man "spyr över" Intel idag, orkar inte dra fram alla argument och motiv för detta. Men det skall i samma andetag sägas, att Intel genom åren gjort väldigt mycket bra för datorers utveckling!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mithras:

Någon som vet när desktop- Ice Lake kommer?

En kanske allt mer sannolik spekulation är: "aldrig".

Sett flera göra en spekulation som faktiskt känns rätt sannolik. Kommande Rocket Lake är Ice Lake mikroarkitektur (Sunny Cove) bakporterad till 14 nm (någon Intel borde gjort för länge sedan!). Desktop går från 14 nm direkt till 7 nm 2022.

Både att Rocket Lake använder Sunny Cove och att Intel hoppar 10 nm för desktop är alltså spekulation, inte verifierad sanning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Att jämförelsen görs primärt mot Ryzen mobile borde förhoppningsvis vara uppenbart, Ice Lake är (initialt i alla fall) enbart en plattform för bärbara.

Men ändå intressant att ställa i7-1065G7 mot Ryzen 5 3600 då båda innehåller nya mikroarkitekturer.

Enligt meta-data i GB4 är genomsnittlig frekvens 3795 MHz för Intel och 4174 MHz för AMD i testkörningarna som jämförs.

GB4 delar in testerna i fyra klasser, jämför man dessa får man

Class

i7-1065G7

R5 3600

Crypto

7518

6983

Integer

5410

5115

Float

5609

5364

Memory

5678

6647

Vad det gäller minneshastighet går det tyvärr inte att se hastigheten för Intel-plattformen (saknas nog stöd just nu), medan det är DDR4-3200 minnen i Ryzen-systemet.

Edit: hmm, värt att notera är att Intel-systemet nog med största sannolikhet är kört med "power-save" läget, inte "performance". Kollar man in testet för minneslatens säger det 105,8 ns vilket är väldigt högt för Intel.

Testar jag min NUC (i7-8559U) i "power-save" får jag 106,4 ns i latens medan "performance" ger 69,2 ns. Då GB4 primärt testar interaktiv användning, d.v.s. testar typisk "race-to-sleep" fall påverkas prestanda en del av hur aggressivt "speedshift" är (medan det skulle ha noll påverkan på t.ex. Cinebench).

Kör Linux på min NUC, så kan inte direkt jämföras då olika kompilatorer används (de flesta Windows-program är tyvärr byggd med marknads sämsta C++ kompilator sett till prestanda...)

Class

Power Save

Performance

Crypto

4807

5004

Integer

6010

6439

Float

5541

5953

Memory

3979

5247

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jämförde inte AMD med Intels inbyggda grafik 630 eller har jag drömt det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det man kan spekulera om är tidpunkten för denna "läcka". Jag gissar att läckan kommer från Intel eller rättare sagt, godkänts av Intel för att jämföras mot amds 3000 serie bärbara för att så ett korn av osäkerhet hos de som tänkt hoppa till amds desktop 7nm CPU.
Lite av en " titta här, vår teknik är bättre än amds 3000 serie". Även om jämförelsen inte riktigt är rätt så finns det alltid nån som går i fällan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En kanske allt mer sannolik spekulation är: "aldrig".

Sett flera göra en spekulation som faktiskt känns rätt sannolik. Kommande Rocket Lake är Ice Lake mikroarkitektur (Sunny Cove) bakporterad till 14 nm (någon Intel borde gjort för länge sedan!). Desktop går från 14 nm direkt till 7 nm 2022.

Både att Rocket Lake använder Sunny Cove och att Intel hoppar 10 nm för desktop är alltså spekulation, inte verifierad sanning.

Nu får du gärna säga emot mig om jag har fel,
men är inte detta bra nyheter för AMD? Om de lyckas förbättra sina Ryzens på "7nm" (motsvarar väl Intels 10?) så kommer det inte vara värt alls att köpa en Rocket Lake?

Eller är det så att man ska helt enkelt strunta i nm hit och dit och säga att det är 50/50 vem som kommer att prestera bäst mellan 3000X-serien och Intels whatever uppkommande?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Förbannat klantigt av AMD att döpa Zen+ Mobile till 3000-serien, samtidigt som 3000-serien på desktop är en helt ny arkitektur på en helt ny nod.
Öppet mål för Intels marknadsdivision.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du jämför alltså att AMD jämför sin sprillans nya produkt mot det bästa Intel har inom samma segment och därigenom visar "Kolla vad vi har lyckats med" med att Intel medvetet mäter sin nya produkt mot en äldre Zen arkitektur och därigenom bevisar det redan alla vet?

Det handlar inte om fanboyism så ditt ad hominem kan du ju hålla för dig själv utan om att bara påpeka det roliga med det hela. Jag spyr inte heller hat över Intel eller hatar Intel på något sätt utan jag är bara road över att ett företag i Intels storlek måste kasta sand på AMD trots att man ligger före. Samtidigt som jag kritiserar Intels beteende i segmenteringen av sina egna produkter. Det är skrattretande och ovärdigt för ett företag i Intels storlek.

Men vilken 15w modell tänker du att de borde jämföra mot istället? Eller borde de jämföra sin laptop plattform mot desktop modeller som inte ens är lanserade enligt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Men vilken 15w modell tänker du att de borde jämföra mot istället? Eller borde de jämföra sin laptop plattform mot desktop modeller som inte ens är lanserade enligt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Min poäng var snarare "No shit?". Dessutom varför inte jämföra GPU prestanda istället för CPU prestanda om man nu är så säker på att man presterar bättre?

Skrivet av Yoshman:

Att jämförelsen görs primärt mot Ryzen mobile borde förhoppningsvis vara uppenbart, Ice Lake är (initialt i alla fall) enbart en plattform för bärbara.

Men ändå intressant att ställa i7-1065G7 mot Ryzen 5 3600 då båda innehåller nya mikroarkitekturer.

Enligt meta-data i GB4 är genomsnittlig frekvens 3795 MHz för Intel och 4174 MHz för AMD i testkörningarna som jämförs.

GB4 delar in testerna i fyra klasser, jämför man dessa får man

Class

i7-1065G7

R5 3600

Crypto

7518

6983

Integer

5410

5115

Float

5609

5364

Memory

5678

6647

Vad det gäller minneshastighet går det tyvärr inte att se hastigheten för Intel-plattformen (saknas nog stöd just nu), medan det är DDR4-3200 minnen i Ryzen-systemet.

En mycket bättre jämförelse som visar att Sunny Cove har något bättre IPC än vad Ryzen 3000 har. Däremot verkar dess desktopvariant vara över ett år bort och då betyder denna skillnad mindre när det ändå inte finns en produkt att få tag i.

Skrivet av Dumbullen:

Förbannat klantigt av AMD att döpa Zen+ Mobile till 3000-serien, samtidigt som 3000-serien på desktop är en helt ny arkitektur på en helt ny nod.
Öppet mål för Intels marknadsdivision.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man absolut tycka och det ger ju Intel en chans att sprida lite vinklad information om inget annat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Frågan är hur många OEM tillverkare som faktiskt kommer använda dessa då det enbart finns 1-2 Intel fabs som faktiskt producerar/kommer producera 10nm (har för mig 4-5 var planerade).

Med Huawei grejen kommer TSMC lätt kunna tillverka ännu större mängder 7nm till AMD, så om ungefär ett år kommer AMD i värsta fall ligga 18% efter, men faktiskt klara av att skeppa sina produkter storskaligt (kanske vi kommer se 8c mobila processorer?).

Gillar att det faktiskt är ett prestandakrig, bäst för alla konsumenter.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det man kan spekulera om är tidpunkten för denna "läcka". Jag gissar att läckan kommer från Intel eller rättare sagt, godkänts av Intel för att jämföras mot amds 3000 serie bärbara för att så ett korn av osäkerhet hos de som tänkt hoppa till amds desktop 7nm CPU.
Lite av en " titta här, vår teknik är bättre än amds 3000 serie". Även om jämförelsen inte riktigt är rätt så finns det alltid nån som går i fällan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, lite så tänker jag också. Man borde hålla isär benämningen, ev köra på olika från amd. Dels kan man utnyttja det marknadsföringsmässigt, men kunder kan även bli lurade.

Men verkar vara ett steg upp ändå från intel då amd ju faktiskt laggar bakom ett år vad gäller laptops. Funderat på varför man inte satsar strömsnålt där det räknas mest
på konsumentmarknaden. Det är en batteritidsfråga, inte en elräkningsfråga för de flesta.

Permalänk
Medlem

Det är alltid samma sak, oavsett om det är intel eller nvidia nyheter, alltid någon som är ruskigt snabb på att hitta en vinkel att klanka ner på nyheten. Väldigt intressant möster må jag säga. Ni som nu håller på såhär, vad får ni ut från det? Boost på egot för att du som försvarar en underdog?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det är alltid samma sak, oavsett om det är intel eller nvidia nyheter, alltid någon som är ruskigt snabb på att hitta en vinkel att klanka ner på nyheten. Väldigt intressant möster må jag säga. Ni som nu håller på såhär, vad får ni ut från det? Boost på egot för att du som försvarar en underdog?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Varför ifrågasätta artiklar liksom. Låt oss alla svälja allt utan minsta kritik och se var det leder oss.

Intel är liksom "on a roll" just nu där de kraftigt vinklar eller cherrypickar (mer än vanligt dvs) test för att allt visa att de är bättre än AMD. Det börjar faktiskt bli lite tragikomiskt faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det är alltid samma sak, oavsett om det är intel eller nvidia nyheter, alltid någon som är ruskigt snabb på att hitta en vinkel att klanka ner på nyheten. Väldigt intressant möster må jag säga. Ni som nu håller på såhär, vad får ni ut från det? Boost på egot för att du som försvarar en underdog?

Skickades från m.sweclockers.com

Att hålla på en schysst underdog har nog inget med egot att göra. Intel och nVidia gör sitt bästa för att pulverisera Amd, tänk tanken att de skulle lyckas, skulle du bli nöjd och lycklig åt det. Vad händer då med priserna och incitamentet för utveckling när konkurrensen inte finns längre. Och vad gäller angrepp och motangrepp från de olika grupperingarna här i kommentarerna, så väger det nog rätt så jämt skägg.

Permalänk
Medlem

Snart finns processorn allmänt tillgängligt och kan testas med verkliga resultat, jag kan vänta tills dess.
Däremot kommer denna läckan väldigt bra tidsmässigt och hela teknikpressen skriver om det så den som söker på processorn får massor med träffar där det står att den överträffar AMD alternativ.
Det fanns väl endast ett exemplar testat och oavsett om resultaten stämmer eller inte så finns dessa artiklar som sökträffar från bred teknikpress, utomordentligt marknadsföring.
Ska bli intressant och se hur tillgängliga Intels 10nm blir och vad de kommer kosta.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HenrikM:

Det man kan spekulera om är tidpunkten för denna "läcka". Jag gissar att läckan kommer från Intel eller rättare sagt, godkänts av Intel för att jämföras mot amds 3000 serie bärbara för att så ett korn av osäkerhet hos de som tänkt hoppa till amds desktop 7nm CPU.
Lite av en " titta här, vår teknik är bättre än amds 3000 serie". Även om jämförelsen inte riktigt är rätt så finns det alltid nån som går i fällan.

Resultat från i7-1065G7 började läcka redan i maj, så att detta fått så mycket uppmärksamhet tror jag mer är medias förtjänst än Intels. Första resultaten som vi ni kan validera kom från Ice Lake dök upp redan slutet av oktober förra året.

Skrivet av Mithras:

Nu får du gärna säga emot mig om jag har fel,
men är inte detta bra nyheter för AMD? Om de lyckas förbättra sina Ryzens på "7nm" (motsvarar väl Intels 10?) så kommer det inte vara värt alls att köpa en Rocket Lake?

Eller är det så att man ska helt enkelt strunta i nm hit och dit och säga att det är 50/50 vem som kommer att prestera bäst mellan 3000X-serien och Intels whatever uppkommande?

Har inte ens ägnat det en tanke. Kommer med 100 % säkerhet köpa en 8C eller 12 C Ryzen 3000 i sommar, men har rätt mycket riktat om fokus på ARM. Tävlingen mellan AMD och Intel känns rätt mycket som två ånglok där man ny skyfflar in kol så allt ligger på bristningsgränsen, dånet har helt gjort att dessa två missat hur framtiden susat förbi i omkörningsfilen...

Apples CPU är i fläktlöst läge snabbare än 90 % av alla bärbara PC. Initialt kändes det rätt mycket som bullshit, men det är testat på så många sätt nu med rätt entydigt resultat. Apples CPU har 40-50 % högre IPC jämfört med Skylake. Nu har även ARMs Cortex serie passerat x86 i IPC (tänk vad det betyder för servers!!!).

x86 kommer leva kvar väldigt länge än p.g.a. av all legacy, framförallt på Windows. Men för oss som inte är bunden till Windows lär det rätt snart gå att få mer absolut prestanda i en MBP (mycket tyder på att de utrustas med Apples ARM nästa år) jämfört med en stationär PC. Ju fler kärnor man stoppar i systemet ju större fördel blir det både ur ett strömperspektiv och ur ett ISA perspektiv med 64-bitars ARM över 64-bitars x86.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Resultat från i7-1065G7 började läcka redan i maj, så att detta fått så mycket uppmärksamhet tror jag mer är medias förtjänst än Intels. Första resultaten som vi ni kan validera kom från Ice Lake dök upp redan slutet av oktober förra året.

Har inte ens ägnat det en tanke. Kommer med 100 % säkerhet köpa en 8C eller 12 C Ryzen 3000 i sommar, men har rätt mycket riktat om fokus på ARM. Tävlingen mellan AMD och Intel känns rätt mycket som två ånglok där man ny skyfflar in kol så allt ligger på bristningsgränsen, dånet har helt gjort att dessa två missat hur framtiden susat förbi i omkörningsfilen...

Apples CPU är i fläktlöst läge snabbare än 90 % av alla bärbara PC. Initialt kändes det rätt mycket som bullshit, men det är testat på så många sätt nu med rätt entydigt resultat. Apples CPU har 40-50 % högre IPC jämfört med Skylake. Nu har även ARMs Cortex serie passerat x86 i IPC (tänk vad det betyder för servers!!!).

x86 kommer leva kvar väldigt länge än p.g.a. av all legacy, framförallt på Windows. Men för oss som inte är bunden till Windows lär det rätt snart gå att få mer absolut prestanda i en MBP (mycket tyder på att de utrustas med Apples ARM nästa år) jämfört med en stationär PC. Ju fler kärnor man stoppar i systemet ju större fördel blir det både ur ett strömperspektiv och ur ett ISA perspektiv med 64-bitars ARM över 64-bitars x86.

Det verkar ganska uppenbart att även Microsoft inser vartåt det lutar, uppmanar ju att "get started developing apps" här: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/arm/. Det är mao inte nödvändigt att byta till Linux (eller macOS), vad tiden lider så kanske "Windows on Arm" kommer vara ett fullgott alternativ till Windows på x86.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Inte det jag säger, klart man ska se med kritiska ögon. Men det har hänt och fortsätter hända i princip alla artiklar jag läser här på forumet, något som jag inte ser i lika stor utsträckning avseende motsvarande artiklar om AMD. Det är bara tråkigt, lite mer substans än en fräck mening som "kritik" (om det nu är tanken) som faktiskt förklarar varför mätningen är vinklad eller vad det nu än gäller, hade lyft diskussionsnivån några pinnhål.

@NutCracker: Varken Intel eller Nvidia har så värst mycket att tjäna på att utplåna AMD då de Amerikanska konkurrenslagarna hade delat upp företagen just för de har för stor marknadsandel (om jag inte missat något). Med det sagt så har inte mitt inlägg något som helst att göra med att försvara Intel eller Nvidia, det handlade om att försöka höja nivån på inlägg, i det här fallet avseende inlägg i nyhetsartiklar om Intel/Nvidia.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.