Rådande industristandard gällande GPU-tester?

Permalänk
Medlem

Rådande industristandard gällande GPU-tester?

Detta är en blandad fråga om rådande industristandard och förslag till alternativ.

Jag ser fram emot testerna på Navi, och hade en showerthought. Varför mäts elförbrukningen relativt till andra GPUn istället för absolut? Vad jag menar är att övriga systemet alltid inkluderas i siffrorna för förbrukningen. Visst är det samma system till samtliga tester, men jag köpte en sån där elförbrukningsmätare på Clas Ohlson för att se hur mycket min gamla kyl drar, och då kopplade jag in kylen direkt i mätaren, och jag kunde konstatera att den drog exakt 100W. Hur pålitlig hade siffran varit om jag hade kopplat denna mätare in till elcentralen till hela huset? Kanske ett dumt exempel, men ni förstår tankegången hoppas jag.

Att inkludera resten av systemet görs mig veterligen på samtliga hemsidor som testar hårdvara. Det gör det lätt att se hur dessa GPUn relaterar till varandra i samma system, men kan bli mer grötigt att jämföra mellan olika sidor som har olika testsystem när internet blir bombarderat av dussintals intressanta tester från lika många hemsidor. Varför inte exkludera övriga system i sin helhet och bara mäta GPU?

Förslag:
Använd två PSU, en som bara är kopplad till GPU (och den man mäter), och den andra är kopplad till övriga systemet som vanligt. Då kan man även mäta övriga system separat om man vill och se tydligare om en GPU ex är så kraftfull att den får CPU att jobba på hårdare, för vad det nu är värt. Bonus är att detta leder till mer kontext och diskussionsunderlag, och det nya testsystemet är någorlunda bakåtkompatibel då man kan slå ihop dessa grafer för att jämföra med tidigare tester som bara mätte hela systemet.

Och då detta är en blandad tråd och frågan kanske inte var lika tydlig som förslaget:

Varför är industristandarden att mäta hela systemet? Är det så enkelt som simplicitet? Följdfråga: Är vi nöjda med att simplicitet är det som avgör, eller gör vi tester för att vi är intresserade av resultatet?

(jag testar göra en [möjligtvis onödig] omröstning, mest för att se hur man gör en)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Anledningen varför industristandarden är att mäta hela systemet är rent krasst att det är enklast och inte kräver någon ytterligare utrustning än en energimätare. Att använda dubbla nätaggregat och mäta från det som är kopplat till grafikkortet fallerar tyvärr på att det sistnämda även drar ström från moderkortets PCI Express-port, något som innebär att man tappar en viktig mätpunkt där.

Med detta sagt så finns det ett flertal sajter som investerat i eller tagit fram egna lösningar för att mäta av endast effektuttaget från grafikkortet, och det är absolut något vi har i åtanke för framtiden.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar @JonasT!

Jag missade den biten av förslaget ser jag nu. Jag tänkte just på dessa <~75W som dras från moderkortet och tänkte att det borde väl finnas någon billig manick man kan trycka mellan. Jag gjorde en snabb googling och hittade inte riktigt vad jag hade i åtanke, men om du tänker följande fast med ett 6-pin uttag:

https://www.komplett.se/product/817148/datorutrustning/datork...

Eller en sån här fast med en 6-pin:

https://www.inet.se/produkt/5406545/deepcool-pec-300-pci-e-x1...

Jag vet inte om man kanske tom kan mäta elen som passerar i en sån sladd? Men det känns lite olustigt med en förlängningssladd, jag tänkte mig ett enkelt instickskort som är lite av en han-hona (tänk valfri HDMI->DVI adapter, fast för PCIe 16x) med en 6-pinskontakt. Ett litet instickskort som gör att man kan trycka in ström mellan (och som om möjligt bara tillåter kommunikation till moderkort, ej ström). Har aldrig sett en, men känns som att det är något som någon har nånstans, till en billig peng.

I det fall man hittar en sådan produkt och vill utesluta att GPUn drar el från moderkortet visar en snabb googling att strömkanalerna är dedikerade och man kanske tom bara kan skrapa bort dessa kontakter på instickskortet?

Men om det inte är särskilt aktuellt idag, ha ett öppet sinne när du åker runt i världen på hårdvarumässor och får erfara hårdvara många av oss bara kan drömma om, och du bara råkar se i ögonvrån att någon har något liknande som biprodukt för att presentera något annat, att du tar tillfället i akt för vidare efterfrågningar?

MVH!