Facebooks kryptoplånbok Calibra lanseras 2020 med stöd från kontokortsföretag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Calibra? Opel borde kunna få en sisådär 3000 miljarder för varumärkesintrång.

Kanske varit bättre med ”fejs buck’s” och ”fejs sack” 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Delta e ju tänkt till folk som inte har bankkonton.
Direkt tänker jag på folk i U-länder men internet där ör ju inte så utvecklat.....

Stå på ICA så funkar inte internet....nähäpp!

Däremot ett annat användningsområde.....kriminella! Om detta konto e dolt från staten precis som PayPal så kommer ju detta vara ett himmelrike för all kriminell handel!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Facebook, NOT A CHANCE = NEVER!!!

Är det tydligt nog?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Kanske varit bättre med ”fejs buck’s” och ”fejs sack” 😏

Skickades från m.sweclockers.com

”fejs buck’s” klart roligaste idag:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Om detta konto e dolt från staten precis som PayPal så kommer ju detta vara ett himmelrike för all kriminell handel!

PayPal är la inte dolt? Du måste ju ge ut adress och namn för att ens kunna handla online med ditt konto?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Själv ser jag genuint fram emot detta. Finns redan svensk representation i Calibra genom Spotify också.

Permalänk
Medlem

Faktum är att jag absolut tror att de kan vara något på spåren. Som en som reser en del ser jag också fördelar, mycket i att jag exempelvis kan spara pengar i en valuta som förhoppningsvis visar sig vara mer stabil än vad svenska kronan varit nu de senaste åren. Men vi får se.

Pengar är ju över lag väldigt abstrakt, jag misstänker att de allra flesta inte egentligen kan förklara vad pengar faktiskt är. Och det gäller nog också efter en Googling, för det är som sagt abstrakt. Detta kommer nog slå hos de yngre först, och sedan arbeta sig uppåt i åldrarna, ungefär som det brukar vara.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Kommer definitivt skaffa det, att kunna Swisha folk i andra länder skulle vara kanon.
Reser ofta och delar notan osv med bekanta som man till 90% har på FB ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur de ska hålla valutan stabil ?! Vi i Sverige lyckades inte med fast växelkurs, hur ska Facebook lyckas med det ?!

Permalänk
Medlem

Kryptovalutor och vanliga pengar har båda bra men också negativa sidor, mycket beror på vem som kontrollerar mediet och vad som backar upp värdet.

Frågan i det här fallet ligger i om ett vinstgivande företag som Facebook som just exploaterar på vad du tycker och tänker ska ha hand dina transaktioner också.

Skrivet av Sunix:

Jag förstår inte hur de ska hålla valutan stabil ?! Vi i Sverige lyckades inte med fast växelkurs, hur ska Facebook lyckas med det ?!

Värdet på statliga valutor utgör numera främst med utgångspunkt på beskattningsbar befolkning, ju fler andelar som bidrar med skatteinkomster (förtäckt slaveri) ju högre värde på valutan och vise versa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Nej tack! Ser verkligen inte hur de ska få liv i detta då gemene inte ens vet exakt vad bitcoin är eller hur det funkar

Tror detta kommer ta fart på emerging markets. Afrika hade Swish (motsvarande) i utbredd användning år innan det kom till oss i norden. Jag minns när jag hörde talas om det att jag inte äns fattade vad den stora poängen med det var; ok så du kan betala för t.ex. en trädgårdsmästare med mobilen - vad va det för fel på det gamla sättet att betala? Nu fattar man när det finns överallt runtomkring en.

Det är fördelen med högrisk marknader: de är ibland snabbare på att testa ny teknik eftersom de eventuella fördelarna lockar och de eventuella riskerna smälter in i mängden av andra risker ändå. Här tror vi att vi ligger i framkant men sanningen är att vi är lite segare eftersom vi är lite försiktigare. Inget fel med att vara försiktig dock.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Värdet på statliga valutor utgör numera främst med utgångspunkt på beskattningsbar befolkning, ju fler andelar som bidrar med skatteinkomster (förtäckt slaveri) ju högre värde på valutan och vise versa.

Skickades från m.sweclockers.com

En valutas värde beror på hur många som köper eller säljer valutan. Vid fast växelkurs så måste centralbanken köpa valutan om spekulation pågår och många säljer.
Facebook kommer aldrig uppnå centralbanksstatus vilket kommer resultera i en flytande växelkurs vilket kommer skapa instabilitet, precis som bitcoin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dpom86:

Tror detta kommer ta fart på emerging markets. Afrika hade Swish (motsvarande) i utbredd användning år innan det kom till oss i norden. Jag minns när jag hörde talas om det att jag inte äns fattade vad den stora poängen med det var; ok så du kan betala för t.ex. en trädgårdsmästare med mobilen - vad va det för fel på det gamla sättet att betala? Nu fattar man när det finns överallt runtomkring en.

Det är fördelen med högrisk marknader: de är ibland snabbare på att testa ny teknik eftersom de eventuella fördelarna lockar och de eventuella riskerna smälter in i mängden av andra risker ändå. Här tror vi att vi ligger i framkant men sanningen är att vi är lite segare eftersom vi är lite försiktigare. Inget fel med att vara försiktig dock.

My är detta en ny valuta och inte ett snabbare alternativ till banköverföring. Ingen cryptovaluta används till dagligt bruk. Vad jag funnit dvs! Så att denna nya valuta ska gå vägen är föga troligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Registrerar de sig inte som elektroniska pengar i EU så är det som sagt beskattning på alla transaktioner som gäller. Även i staterna så är det skatt på så kallade virtuella valutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

En valutas värde beror på hur många som köper eller säljer valutan. Vid fast växelkurs så måste centralbanken köpa valutan om spekulation pågår och många säljer.
Facebook kommer aldrig uppnå centralbanksstatus vilket kommer resultera i en flytande växelkurs vilket kommer skapa instabilitet, precis som bitcoin.

Mitt resonemang kanske berör mer ”förtroende” om en valuta som sedan återspeglar handel valutor emellan och då själva värdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på om jag har förstått vad en "kryptovaluta" är för något.
Jag ser den inte som en riktig valuta, mer som en sorts aktie.
En aktie som lämpar sig perfekt för svart- och grå-handel...

Menar Facebook på riktigt att jag skulle växla SEK till deras Calibra i andra syften än att försöka tjäna en snabb hacka?
I så fall, vg jämför avgifterna med Swish

Permalänk
Medlem

Låta Facebook få full insyn i ens pengatransaktioner och exakt vart man handlat? Jo men visst...
Skulle personligen inte ta i den kryptovalutan med tång ens.

Permalänk
Avstängd

Gäller det att läsa avtalen hos diverse kontokort då..vill inte se att FB har tillgång till mina köp.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Calibra? Opel borde kunna få en sisådär 3000 miljarder för varumärkesintrång.

Undrar hur det blir med Libra i Skåne?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Delta e ju tänkt till folk som inte har bankkonton.
Direkt tänker jag på folk i U-länder men internet där ör ju inte så utvecklat.....

Stå på ICA så funkar inte internet....nähäpp!

Däremot ett annat användningsområde.....kriminella! Om detta konto e dolt från staten precis som PayPal så kommer ju detta vara ett himmelrike för all kriminell handel!

Ja om kriminella börjar använda detta kommer alla andra kryptos att dö ut helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är inte säker på om jag har förstått vad en "kryptovaluta" är för något.
Jag ser den inte som en riktig valuta, mer som en sorts aktie.
En aktie som lämpar sig perfekt för svart- och grå-handel...

Menar Facebook på riktigt att jag skulle växla SEK till deras Calibra i andra syften än att försöka tjäna en snabb hacka?
I så fall, vg jämför avgifterna med Swish

I sådana fall kan du väl lika gärna växla till Euro som är ungefär likadan där den fungerar mellan olika länder rakt av.
Att ha en världsvaluta med konfirmerade användare tillåter exempelvis direkta överföringar precis som Swish (anledningen till att överföringarna sker omgående är för att alla användarna är konfirmerade, till skillnad från en vanlig banköverföring) och det skulle skapa nya företag med nya tjänster.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Paypal finns redan. Kommer de inte söka tillstånd för utgivning av elektroniska pengar i EU så kommer du få skatta på alla Libra-transaktioner, så att de inte säger hur de tänker göra regulatoriskt är ett problem. Vanliga valutakonton har dessutom insättningsgaranti, det kommer inte Calibra eller andra Libra-tjänster ha och det har inte Paypal heller.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Du kan inte jämföra PayPal och Calibra. PayPal är ju mer som Revolut eller N26.
Spekulationer om vad de tänker göra eller inte göra känns inte relevant och det finns nog en bra plan framåt. Du får förstå att detta kan vara den första seriösa aktören inom kryptovalutor, på samma sätt som Facebook blev det första stora sociala mediet efter halvdana lösningar som Skunk, Lunarstorm, Spray och vad som nu fanns på sin tid. Sköts det rätt kan det rita om kartan ordentligt och med vassa aktörer, inkl Spotify och andra stora företag, så finns också möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Petterk: Du kan inte jämföra PayPal och Calibra. PayPal är ju mer som Revolut eller N26.
Spekulationer om vad de tänker göra eller inte göra känns inte relevant och det finns nog en bra plan framåt. Du får förstå att detta kan vara den första seriösa aktören inom kryptovalutor, på samma sätt som Facebook blev det första stora sociala mediet efter halvdana lösningar som Skunk, Lunarstorm, Spray och vad som nu fanns på sin tid. Sköts det rätt kan det rita om kartan ordentligt och med vassa aktörer, inkl Spotify och andra stora företag, så finns också möjligheten.

Nej, Paypal är en betaltjänst med banktillstånd i Luxemburg, utan insättningsgaranti eftersom de bara har tillstånd att tillhandahålla betaltjänster eller elektroniska pengar i vår del av världen. N26 och Revolut är vanliga banker med banktillstånd, erbjuder vissa banktjänster helt enkelt och täcks av insättningsgarantin i länderna de har tillstånd, ja Revolut täcks först när de flyttat kunderna till Litauen då. De är inga betaltjänster.

Ska Facebook erbjuda Calibra här måste de ha tillstånd, annars kommer det räknas som köp och försäljning av värdepapper för varje transaktion du gör. De kan inte gå runt de finansiella regleringarna. I staterna får användarna betala både federal och delstatsskatt på den eventuella vinsten om de inte skaffar tillstånd. Deras tekniska lösningar gör det däremot svårt att få tillstånd och behålla tillstånd så att de inte tar upp den delen gör de ingen tjänst.

Edit: I USA är Calibra redan registrerad hos myndigheterna som betaltjänstföretag, men kan behöva ytterligare tillstånd i delstaterna. I EU/EES kommer de behöva skaffa tillstånd liknande det Paypal har, men lär väl göra det i ett land som inte kallar det ett banktillstånd. Med alla dessa tillstånd blir själva blockkedjetekniken och enheten Libra ganska poänglös. De jämför sig själva med Paypal för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, Paypal är en betaltjänst med banktillstånd i Luxemburg, utan insättningsgaranti eftersom de bara har tillstånd att tillhandahålla betaltjänster eller elektroniska pengar i vår del av världen. N26 och Revolut är vanliga banker med banktillstånd, erbjuder vissa banktjänster helt enkelt och täcks av insättningsgarantin i länderna de har tillstånd. De är inga betaltjänster.

Ska Facebook erbjuda Calibra här måste de ha tillstånd, annars kommer det räknas som köp och försäljning av värdepapper för varje transaktion du gör. De kan inte gå runt de finansiella regleringarna. I staterna får användarna betala både federal och delstatsskatt på den eventuella vinsten om de inte skaffar tillstånd. Deras tekniska lösningar gör det däremot svårt att få tillstånd och behålla tillstånd så att de inte tar upp den delen gör de ingen tjänst.

Edit: I USA är Calibra redan registrerad hos myndigheterna som betaltjänstföretag, men kan behöva ytterligare tillstånd i delstaterna. I EU/EES kommer de behöva skaffa tillstånd liknande det Paypal har, men lär väl göra det i ett land som inte kallar det ett banktillstånd. Med alla dessa tillstånd blir själva blockkedjetekniken och enheten Libra ganska poänglös. De jämför sig själva med Paypal för övrigt.

Men snälla - det är ju dit dem ska till slut. Vad är det du inte förstår? Du argumenterar alltid för saker som är just nu kommer alltid vara i framtiden och att kalla en av de senaste enhörningarna för vanlig bank är väl ganska...magstarkt? Vart jämför dem sig med Paypal? Enda jag hört är att de ska samarbeta med bland annat Paypal för att knyta samman fler människor. Givetvis kommer de att skaffa tillgång till någon form av banklicens även inom EU och EES och de kommer säkerligen hitta de lösningar som krävs för att vara verksamma där de vill. Det är väl USA, handelsregler (Kina exempelvis) och länder som är emot denna typ av valuta som kommer avgöra vart Calibra finns eller inte finns snarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Men snälla - det är ju dit dem ska till slut. Vad är det du inte förstår? Du argumenterar alltid för saker som är just nu kommer alltid vara i framtiden och att kalla en av de senaste enhörningarna för vanlig bank är väl ganska...magstarkt? Givetvis kommer de att skaffa tillgång till någon form av banklicens även inom EU och EES och de kommer säkerligen hitta de lösningar som krävs för att vara verksamma där de vill. Det är väl USA, handelsregler (Kina exempelvis) och länder som är emot denna typ av valuta som kommer avgöra vart Calibra finns eller inte finns snarare.

?

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jag förstår att du inte förstår. Hela syftet går dig ju förbi. Det här är enkla grejer som förhoppningsvis kommer bli stort om några år. Indien är väl ett av de länder som kommer släpa efter under lång tid som exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Petterk: Jag förstår att du inte förstår. Hela syftet går dig ju förbi. Det här är enkla grejer som förhoppningsvis kommer bli stort om några år. Indien är väl ett av de länder som kommer släpa efter under lång tid som exempel.

Du blandar allt möjligt.

Kommer inte Calibra kunna skicka Libra över hela världen så kan man ju undra vad poängen ska vara, för det kommer de inte kunna göra om de ska följa regleringarna i olika länder. Betaltjänster har vi redan, men ser inte hur en betaltjänst ska konkurrera med bankkonton och betal- och kreditkort (eller varför du jämför det med dito), de flesta kommer liksom behöva ett kort för att kunna använda Calibra och de kommer behöva ett bankkonto för att kunna hämta ut medel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du blandar allt möjligt.

Kommer inte Calibra kunna skicka Libra över hela världen så kan man ju undra vad poängen ska vara, för det kommer de inte kunna göra om de ska följa regleringarna i olika länder. Betaltjänster har vi redan, men ser inte hur en betaltjänst ska konkurrera med bankkonton och betal- och kreditkort, de flesta kommer liksom behöva ett kort för att kunna använda Calibra och de kommer behöva ett bankkonto för att kunna hämta ut medel.

Nej det gör jag inte - det är du som inte förstår det här. Världen är inte så svart/vit eller statisk som du får det att låta som. Poängen är att lyfta bort landsgränser och göra det mer som Revolut eller N26 där man som användare kan betala eller skicka pengar till en annan person inom samma nätverk och det sker omgående. Det är så Swish fungerar och det är av samma anledning de flesta länder har en motsvarighet till Swish. Steget efter Swish är Revolut och steget efter det är att knyta sociala medier (eller nätverken genom sociala medier) för att lyfta bort detta förlegade banksystem som vi idag använder.

Idag när vi handlar privat eller med företag så heter det "tar du Swish?" men i framtiden kan det säkerligen heta "tar du Libra?" och då när jag som turist konsumerar i Italien. Framtiden är kortlös, flera afrikanska länder har redan gått förbi Europa när det gäller hanteringen av pengar och istället för bankkort använder de telefonen.

Jag hoppas att Calibra lyckas men gör dem inte det så kommer det att komma en variant efter det för det är så här framtiden kommer att se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nej det gör jag inte - det är du som inte förstår det här. Världen är inte så svart/vit eller statisk som du får det att låta som. Poängen är att lyfta bort landsgränser och göra det mer som Revolut eller N26 där man som användare kan betala eller skicka pengar till en annan person inom samma nätverk och det sker omgående. Det är så Swish fungerar och det är av samma anledning de flesta länder har en motsvarighet till Swish. Steget efter Swish är Revolut och steget efter det är att knyta sociala medier (eller nätverken genom sociala medier) för att lyfta bort detta förlegade banksystem som vi idag använder.

Idag när vi handlar privat eller med företag så heter det "tar du Swish?" men i framtiden kan det säkerligen heta "tar du Libra?" och då när jag som turist konsumerar i Italien. Framtiden är kortlös, flera afrikanska länder har redan gått förbi Europa när det gäller hanteringen av pengar och istället för bankkort använder de telefonen.

Jag hoppas att Calibra lyckas men gör dem inte det så kommer det att komma en variant efter det för det är så här framtiden kommer att se ut.

Det går generellt på en gång att överföra pengar inom samma bank. Det som ingår i gratisvarianten hos Revolut är ett brittisk bankkonto och ett EUR-valutakonto, samt ett Visa eller Mastercard-kort som du också kan lägga till i Apple Pay. Så de verkar inte ute efter att agera betalväxel på nätet och liknande som Paypal. Det N26 och Revolut sysslar med är banktjänster. Det Revolut skaffat sig i Litauen är en vanlig banklicens, men innan de flyttat sina kunder dit har du ingen insättningsgaranti.

Bankkontot som är knutet till Swish har insättningsgaranti, Calibra kommer troligen inte ha insättningsgaranti. Företags avgifter för att ta Swish är högre än för att ta kort rent generellt. Paypal är också dyrt för företag, men alla konkurrenter måste ju också ta avgifter.

Rants och påhopp för inte diskussionen om tjänsten Calibra framåt. Hur de löser det regulatoriska och vad det innebär när det gäller begränsningar i betaltjänsten bör vara intressant och del av det som avgör om det blir lyckat eller inte.