Testpilot: Qnap TS-251B

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Qnap TS-251B

Testpiloten Björn Endre tar sig an Qnap TS-251B. Det handlar om en funktionsrik NAS-enhet, vilken utmärker sig med stöd för att byggas ut med PCI Express-kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då fortsätter jag plocka hem grejer från jobbet å bygger eget hemma i källaren

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

2st nmve ssd:er i raid 0 och får bara prestanda som en enkel sata ssd. Något känns ju fel där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Då fortsätter jag plocka hem grejer från jobbet å bygger eget hemma i källaren

Eller bygga eget, blir inte speciellt dyrare, dock kanske inte lika "snyggt" paketerat, dock kan du köra allt du vill och komplettera med fler diskar m.m

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

min synology ds213j pratar inte. däremot piper den som den håller på att dö om det varit strömavbrott.
körde lite delar av huset på min bacup generator (biltema så den låter fördjävligt till grannarnas förtret ). har vattenburen värme och ingen eldstad i huset så jag behövde få lite värme så jag körde ett par olje element och några lampor med den.
sen kom vanliga elen tillbaka och jag trodde det bran för synologyn pep som en stucken gris. när man väl kunde komma in i den gick det att stänga av som tur va.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Kan man köra ZFS eller Btrfs som filsystem?
Kan man köra Git på den? Kan man installera GitLab på den?
Kan man nå filerna över SFTP/FTPS?
Kan man installera ownCloud eller Nextcloud på den?
Kan man autentisera med NTLM, Active Directory, IWA?
Kan man köra BitTorrent på den?

Permalänk
Inaktiv

Man önskar att fler (läs: alla) NAS kunde ha inbyggd nätdel, så man slipper ha två klumpar som skräpar i hemmet. En nätdel tar varken mycket plats eller genererar någon särskild mängd spillvärme, så det är ju bara lathet från tillverkarnas sida som gör att de envisas med externa tegelstenar (som dessutom inte är aktivt kylda, vilket kanske inte är det bästa ur hållbarhets/brandsäkerhetssynpunkt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Man önskar att fler (läs: alla) NAS kunde ha inbyggd nätdel, så man slipper ha två klumpar som skräpar i hemmet. En nätdel tar varken mycket plats eller genererar någon särskild mängd spillvärme, så det är ju bara lathet från tillverkarnas sida som gör att de envisas med externa tegelstenar (som dessutom inte är aktivt kylda, vilket kanske inte är det bästa ur hållbarhets/brandsäkerhetssynpunkt.)

Håller med. Sen tycker jag det är lite för dyrt fortfarande för att inte styra upp det själv. Det är väl typ halva priset om du köper motsvarande prestanda nytt, och begagnat kan du få mycket mer. Förutsatt att du är okej med ett större chassi och fixa mjukvaran själv.
Jag tycket det är lite för dyrt. Sen kör jag förvisso med WD MyCloud som NAS, vilket ju inte är så jättehäftigt. Men när jag kollar på att uppgradera lutar det pt att bygga eget. Då har jag förvisso också perfekt en perfekt plats att stuva undan ett större chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

vilket skräp.

köper folk som är intresserade av teknik verkligen sånt här?

Hårddiskar RAID1 (10 Gbps-anslutning)
Läs: 128 MB/s
Skriv: 136 MB/s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon40704:

vilket skräp.

köper folk som är intresserade av teknik verkligen sånt här?

Hårddiskar RAID1 (10 Gbps-anslutning)
Läs: 128 MB/s
Skriv: 136 MB/s

Som jag skrev så var anledningen att jag inte fick ut den förväntade dubbleringen av läs-hastigheten vid RAID1 för vanliga HDD att jag var tvungen att byta ut en av diskarna jag fått med till en annan långsammare då den var trasig när jag fick den. Då får man ut ungefär den långsammaste diskens läs-hastighet. Men även optimalt så kommer du självklart inte få ut mer än runt 200 MB/s kanske på RAID1 med vanliga diskar. Vad hade du förväntat dig? I detta fall är det diskarna som är begränsningen, inte gränssnittet.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Kan man köra ZFS eller Btrfs som filsystem?

Nej, för det stödet behöver man deras Enterprise-NAS:ar.

Skrivet av rektor:

Kan man köra Git på den? Kan man installera GitLab på den?

Ja, du kan t ex göra GitLab i Container Station (https://www.qnap.com/go/how-to/tutorial/article/how-to-use-co...)

Skrivet av rektor:

Kan man nå filerna över SFTP/FTPS?

SFTP för admin (SSH endast för admin), FTPS för alla andra. E

Skrivet av rektor:

Kan man installera ownCloud eller Nextcloud på den?

Finns "app" för OwnCloud 8.0.4 och OwncloudX 10. nextCloud finns inte som "app" men jag läste flera trådar där folk satt upp en in en VM eller via Docker.

Skrivet av rektor:

Kan man autentisera med NTLM, Active Directory, IWA?

AD stöd finns. Men detta är ett område jag inte är kunnig i så jag rekommenderar läsa artiklar t ex https://www.qnap.com/en/how-to/tutorial/article/how-to-join-q...

Skrivet av rektor:

Kan man köra BitTorrent på den?

Ja, DownloadStation har stöd för bland anant Bittorrent. Du kan prenumerera via RSS, söka bland Bittorrents via BT-Search etc. Motorn som används är antingen libtorrent, Deluge, Transmission, uTorrentMac.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Inaktiv

Intressant test. Jag har länge funderat på att skaffa en nas men det har alltid varit något. Runt 2012 vill jag minnas att det på synologys billiga stod max 2TB hdd och jag insåg att detta var tok för lite, men denna gräns snart skulle ökas. Just nu är det 1GB nätverk som sätter gränsen, denna NAS har stöd för 10Gbit nätverk, men vare sig min router eller andra datorer har det. Jag ser en kostnad nästan 20 000kr att gå upp till denna hastighet (ett antal nätverkskort, san etc) och det är idag för mig för mycket pengar på just denna lilla förbättring som det blir. Då skulle man dessutom gå ut i en bättre nas.

Så jag ser det mer som en positiv trend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Eller bygga eget, blir inte speciellt dyrare, dock kanske inte lika "snyggt" paketerat, dock kan du köra allt du vill och komplettera med fler diskar m.m

Skickades från m.sweclockers.com

jo de är de jag gör, har en HP G6 med en HP MAS disklåda i källarn.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Har själv nyligen köpt och uppgraderat till Qnap TS-453Be med 8 GB internminne. Detta är dock en fyrkärnig processor med något högre klockfrekvens. Älskar verkligen Qnap servrar innan jag uppgradera hade jag TS-451. Uppgradera endast för att få tillgång till 4K video uppspelning samt decoding. För alla de som inte vet finns Kodi 17 och även nyaste Leia att ladda ner via Qnaps sida till nästan alla Qnap servrar som har HD Station och HDMI utgång. Med Kodi får du det mest kompletta filmbiblioteket du kan tänka dig bättre ljusår bättre än Netflixs gränssnitt. Bara skanna in alla filmer du har på dina diskar och vips har du ett otroligt smidigt bibliotek du kan söka i. Länkar till Kodi här för de som är intresserade att testa. https://www.qnapclub.eu/en/qpkg/677 Så även om inte Hybriddesk Station är en komplett och helt felfri upplevelse så gör Kodi att du glömmer alla de problemen.

Permalänk
Skrivet av Skånegrabb90:

Har själv nyligen köpt och uppgraderat till Qnap TS-453Be med 8 GB internminne. Detta är dock en fyrkärnig processor med något högre klockfrekvens. Älskar verkligen Qnap servrar innan jag uppgradera hade jag TS-451. Uppgradera endast för att få tillgång till 4K video uppspelning samt decoding. För alla de som inte vet finns Kodi 17 och även nyaste Leia att ladda ner via Qnaps sida till nästan alla Qnap servrar som har HD Station och HDMI utgång. Med Kodi får du det mest kompletta filmbiblioteket du kan tänka dig bättre ljusår bättre än Netflixs gränssnitt. Bara skanna in alla filmer du har på dina diskar och vips har du ett otroligt smidigt bibliotek du kan söka i. Länkar till Kodi här för de som är intresserade att testa. https://www.qnapclub.eu/en/qpkg/677 Så även om inte Hybriddesk Station är en komplett och helt felfri upplevelse så gör Kodi att du glömmer alla de problemen.

Funkar lika bra att ha en crap nas och köra kodi på en nvidia shield.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv

Varför postas samma test en gång till nästan en månad senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Varför postas samma test en gång till nästan en månad senare?

Undrar densamma, trodde först det var ett nytt test som publicerats. Tycker inte om att man flyttar fram till synes random artiklar till framsidan hur som helst.
Eller finns det nån tanke bakom det hela, @jacob @dimestam ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Musikälskare

Gillade designen skarpt faktiskt!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av RVX:

Undrar densamma, trodde först det var ett nytt test som publicerats. Tycker inte om att man flyttar fram till synes random artiklar till framsidan hur som helst.
Eller finns det nån tanke bakom det hela, @jacob @dimestam ?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej! Alla större artiklar, tester och guider som vi publicerar drar vi ut på nytt inom ungefär 1-4 veckor. För folk som inte besöker SweClockers flera gånger dagligen är det ingen självklarhet att man ser varenda artikel vi drar ut. Det här är att sätt för oss att se till att fler ser och tar del av det material vi lägger enormt mycket tid på att producera.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Hej! Alla större artiklar, tester och guider som vi publicerar drar vi ut på nytt inom ungefär 1-4 veckor. För folk som inte besöker SweClockers flera gånger dagligen är det ingen självklarhet att man ser varenda artikel vi drar ut. Det här är att sätt för oss att se till att fler ser och tar del av det material vi lägger enormt mycket tid på att producera.

Ok ja, ur den synvinkeln förstår jag.
Tack för förklaringen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

AD stöd finns. Men detta är ett område jag inte är kunnig i så jag rekommenderar läsa artiklar t ex https://www.qnap.com/en/how-to/tutorial/article/how-to-join-q...

Snyggt svar! Inte ofta vi ser detta år 2019!

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att se hur enheten hanterar PCI Express-kort som inte officiellt stöds.