Permalänk
Medlem

Biltema Multislip MG 150

Jag tänkte kapa lite av min mobo tray i mitt chassi (stål) och funderar på om en Multislip MG 150 "will cut it".

Någon som har annat tips på billig Dremel/ alt kan tänka sig låna ut i Malmö / Lund- området

Permalänk
Avstängd

Jag har en äkta dremel men givetvis mycket dyrare än Biltemas alternativ. Tror också den stora skillnaden mellan dessa två är tillbehören.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

Jag tänkte kapa lite av min mobo tray i mitt chassi (stål) och funderar på om en Multislip MG 150 "will cut it".

Någon som har annat tips på billig Dremel/ alt kan tänka sig låna ut i Malmö / Lund- området

Biltema har många bra produkter men den slipen är inte en av dem.

Köpte den själv men efter ett par omgångar av användning så blev axeln skev.

Nej jag kan inte rekommendera den. Däremot kanske den duger för det du skall göra.

Men köp den inte om du behöver precision.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

@Lifooz: aj aj, Jag ska bara kapa en drygt 20 cm lång bit i vinkel. Vad kapade du för att axeln skulle bli skev?

Permalänk
Medlem

Köp rätt tillbehör och låt det ta lite längre tid än det skulle gjort med ett mer gediget verktyg.
D v s låt låt maskinen arbeta utan att du applicerar stor kraft.

Edit: Glöm ej skyddsglasögon.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om den specade effekten översätts någorlunda effektivt så borde ju 150W räcka gott och väl.

Ett chassi är ju inte direkt något som är särskilt svårt att såga sig genom, tunn mjuk plåt kan du ju i princip ta dig genom med en liten metallsåg eller en fil. Är det bara 20 cm så lär det ju inte ta jättelång tid.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Det får bli den billiga multislipen. Jag har svårt att tro att jag behöver använda den fler gånger inom den närmsta tiden.

Tack för feed back!

Permalänk
Medlem

@Trullon:

Enligt bilden på produktsidan så är det små bruna kapskivor som följer med. De funkar säkert helt okej för ett så litet projekt, men lägg inte för mycket tryck på dem när du kapar, då kommer du äta dig igenom skivorna kvickt

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

@Lifooz: aj aj, Jag ska bara kapa en drygt 20 cm lång bit i vinkel. Vad kapade du för att axeln skulle bli skev?

Jag kapade bort en hårddisk-vagga i ett chassi. Nu vet jag inte tjockleken i den plåten men vad kan det vara, typ 0.2mm?

Den var inget vidare iallafall.
Den har legat hos en av mina vänner som numera efter min tillsägelse, kastat skiten, då han själv har en dremel-original.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

För framtida forum-miners där ute! Jag använde multislipen från biltema (de större, förstärkta skivorna) och det gick hur enkelt som helst! Rakt och bra blev det också. Bara låt slipen göra jobbet och lägg minimalt tryck.

Kapskivan jag använde är ganska sliten nu efter vara drygt 20cm 1,5mm stål, men you get what you pay for

Permalänk
Skrivet av Trullon:

För framtida forum-miners där ute! Jag använde multislipen från biltema (de större, förstärkta skivorna) och det gick hur enkelt som helst! Rakt och bra blev det också. Bara låt slipen göra jobbet och lägg minimalt tryck.

Kapskivan jag använde är ganska sliten nu efter vara drygt 20cm 1,5mm stål, men you get what you pay for

Har oxå en dremel kopia och köpte till ett sånt här kit https://www.clasohlson.com/se/Startsats-SpeedClic,-Dremel/30-...
dom skivorna kapar mycket bättre än dom billigare kopiorna.

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Clas Ohlsson dremel-ersättare och ångrar det. Satsa på kvalitétprylar från början. Ditt kvalitétsverktyg funkar för dig hela livet.