Permalänk
Medlem

@vickos: För långsiktigt sparande skulle jag leta efter aktiefonder med låga avgifter. De har högst risk men om det väljer ett par olika och sprider ut ger det högst sannolikt bäst avkastning.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

@vickos: För långsiktigt sparande skulle jag leta efter aktiefonder med låga avgifter. De har högst risk men om det väljer ett par olika och sprider ut ger det högst sannolikt bäst avkastning.

Nej, bra avkastning, inte bäst.
De fonder som ger bäst avkastning har inte låga avgifter.
Gå in på Morningstar och sortera på de bästa fonderna så ser du att de inte har låga avgifter.

Med det sagt säger jag inte att strategin att välja fonder med låg avgift är dålig. Själv blandar jag billiga indexfonder, typ Avanza global med dyra, typ Core ny teknik och Seb småbolag C/R

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xelfeir:

Era rikedomar imponerar på mig som enbart är här för kärleken till teknik. Det känns som verkligt arbete är det som skapar minst pengar. Eller njae, att tjäna pengar på andras verkliga arbete är väl det mest lukrativa.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror majoriteten här investerar relativt små summor månadsvis som ursprungligen kommer från verkligt arbete. Att det skulle finnas något motsatsförhållande mellan att tjäna pengar på arbete och på investeringar är något som endast existerar i Jonas Sjöstedts hjärna.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Xelfeir:

Era rikedomar imponerar på mig som enbart är här för kärleken till teknik. Det känns som verkligt arbete är det som skapar minst pengar. Eller njae, att tjäna pengar på andras verkliga arbete är väl det mest lukrativa.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är möjligt att om du ska bli extremt rik och festa på din privata yacht dagarna i ända så kräver det ju lite mer.

Men att spara ihop din egna miljon kan nästan vem som helst göra med ganska små medel utan att kunna något alls om aktier eller fonder, i alla fall historiskt. Själv har jag i alla fall aldrig varit annat än anställd, inte haft super hög lön, eller haft någon egentlig planering i mitt sparande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xelfeir:

Era rikedomar imponerar på mig som enbart är här för kärleken till teknik. Det känns som verkligt arbete är det som skapar minst pengar. Eller njae, att tjäna pengar på andras verkliga arbete är väl det mest lukrativa.

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig för sent att börja spara.

För oss normala människor som inte växt upp med rika föräldrar så är det ju fortfarande vanligt/verkligt arbete som gör att vi har möjligheten att skapa/tjäna/spara ihop högre summor. Det jag själv sparar är det jag kan avvara av lönen. Faktum är att jag till och med satte in uppgraderingsbudgeten för min primära dator då jag helst väntar lite med uppgraderingen. September är bättre månad och vid det laget har jag en färsk budget redo. Men i mitt fall är det att spara för husköp som är prio ett dock, ingen datorbudget, mindre distraktioner.

Och för att citera Kenta från Småstadsliv, "Fan det går inte bara att ta hundringar ä, hundringar är nästan början på en miljon dä.". Vilket han ju faktiskt har rätt i hehe. En sparad hundring i månaden är fortfarande bättre än 0kr i månaden. Eller för den delen 99kr, egentligen.

Finns dock bättre experter på ekonomi men i sammanhanget tycker jag det är ett halvpassande klipp iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Nej, bra avkastning, inte bäst.
De fonder som ger bäst avkastning har inte låga avgifter.
Gå in på Morningstar och sortera på de bästa fonderna så ser du att de inte har låga avgifter.

Med det sagt säger jag inte att strategin att välja fonder med låg avgift är dålig. Själv blandar jag billiga indexfonder, typ Avanza global med dyra, typ Core ny teknik och Seb småbolag C/R

Tanken är att aktivt förvaltade fonder över tid inte kommer att slå indexfonder, då är det bättre med indexfonder med så låga avgifter som möjligt. Som det brukar stå runt fonder och andra värdepapper: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida vinster

Bara för att fond tidigare slagit index finns det ingen garanti att de kommer att fortsätta göra det. Om man inte tror att några specifika förvaltare har en extra bra investeringsfilosofi så finns det egentligen ingen anledning att betala högre avgifter. Man bör tänka på att det rent statistiskt lär finnas en hel del dyra fonden som tappat mot index så det bör även finnas en del som gått bättre än index. Återigen rent statistiskt så bör en hel del av de fonder som gått bättre mest haft tur än att förvaltarna varit skickliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Era rikedomar imponerar på mig som enbart är här för kärleken till teknik. Det känns som verkligt arbete är det som skapar minst pengar. Eller njae, att tjäna pengar på andras verkliga arbete är väl det mest lukrativa.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu förstår jag inte till 100% vad du vill ha sagt, men ett vardagligt arbete med lågt sparande kan på sikt dra ihop mycket pengar. Många tror att sparande ger så otroligt lite tillbaka, men faktum är att du efter 10 år kan förvänta dig att din månatliga avkastning blir lika stor som ditt månatliga sparande tack vare ränta-på-ränta-effekten. Ju mer du sparar desto större avkastning. 10 år kan låta långt men får du tidigt igång ditt framtidsspar så ligger det och tickar tills du blir pensionär och kan leva på räkmackor.

Experimentera med en sparkalkylator som motivation
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@Xelfeir:

Jag kan säga (genom att titta på den data som finns) att den absoluta majoriteten av Sveriges miljonärer, är personer med "vanliga" jobb som under många år kontinuerligt investerat en summa av lönen.

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Nu förstår jag inte till 100% vad du vill ha sagt, men ett vardagligt arbete med lågt sparande kan på sikt dra ihop mycket pengar. Många tror att sparande ger så otroligt lite tillbaka, men faktum är att du efter 10 år kan förvänta dig att din månatliga avkastning blir lika stor som ditt månatliga sparande tack vare ränta-på-ränta-effekten. Ju mer du sparar desto större avkastning. 10 år kan låta långt men får du tidigt igång ditt framtidsspar så ligger det och tickar tills du blir pensionär och kan leva på räkmackor.

Experimentera med en sparkalkylator som motivation
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-...

Skrivet av Icaruz:

@Xelfeir:

Jag kan säga (genom att titta på den data som finns) att den absoluta majoriteten av Sveriges miljonärer, är personer med "vanliga" jobb som under många år kontinuerligt investerat en summa av lönen.

Precis.
Är det något jag ångrat i livet, är det att att jag inte började spara tidigare. Spelar ingen roll hur mycket man sparar - bara man gör det.
100:-/månad räcker till att börja med.
"Ingen vill bli rik långsamt" - Warren Buffet

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@Xelfeir:

Don't hate the player...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Funderingar kring fondrobotar som t ex Lysa? Använt rikatillsammans nybörjarportfölj i några år och har haft god och relativt säker avkastningen. På sistone har Jan börjat rekommendera fondrobotar en hel del och jag undrar vad ni tycker om det? Jag tycker det är ganska kul att pilla med det själv även om det inte är mer än några timmar om året.

För skojs skull satte jag in 10k med en 80/20 split på aktier och räntor hos Lysa, ska bli spännande att se skillnaden mot min portfölj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Era rikedomar imponerar på mig som enbart är här för kärleken till teknik. Det känns som verkligt arbete är det som skapar minst pengar. Eller njae, att tjäna pengar på andras verkliga arbete är väl det mest lukrativa.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktum är att dina pengar är bättre på att tjäna pengar än vad du någonsin kommer att bli.
Tumreglerna är att pengarna:

Dubblas (ca. 2,2 gånger) på 10 års sikt
Femdubblas (ca. 4,7 gånger) på 20 års sikt
Tiodubblas (ca. 10,1 gånger) på 30 års sikt

Så investerar du säg 10 000kr idag som en ny burk kostar så hade den kostat 100 000kr om 30 år.

Just därför jag har extremt svårt att köpa bil. Om jag köper en bil för 500 000kr idag så hade den kostat 2 500 000kr om 20 år. 👀

Kan rekommendera denna bloggen som sammanfattar det hela rätt bra: https://rikatillsammans.se/kom-igang-med-sparande/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Funderingar kring fondrobotar som t ex Lysa? Använt rikatillsammans nybörjarportfölj i några år och har haft god och relativt säker avkastningen. På sistone har Jan börjat rekommendera fondrobotar en hel del och jag undrar vad ni tycker om det? Jag tycker det är ganska kul att pilla med det själv även om det inte är mer än några timmar om året.

För skojs skull satte jag in 10k med en 80/20 split på aktier och räntor hos Lysa, ska bli spännande att se skillnaden mot min portfölj.

Återkom gärna med resultat då jag själv kollar på detta.

Mvh

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Faktum är att dina pengar är bättre på att tjäna pengar än vad du någonsin kommer att bli.
Tumreglerna är att pengarna:

Dubblas (ca. 2,2 gånger) på 10 års sikt
Femdubblas (ca. 4,7 gånger) på 20 års sikt
Tiodubblas (ca. 10,1 gånger) på 30 års sikt

Så investerar du säg 10 000kr idag som en ny burk kostar så hade den kostat 100 000kr om 30 år.

Just därför jag har extremt svårt att köpa bil. Om jag köper en bil för 500 000kr idag så hade den kostat 2 500 000kr om 20 år. 👀

Kan rekommendera denna bloggen som sammanfattar det hela rätt bra: https://rikatillsammans.se/kom-igang-med-sparande/

Det måste finnas en mening med pengarna på hög, men visst. Om man utesluter allt så får man en ansenlig summa pengar när man ligger på dödsbädden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det måste finnas en mening med pengarna på hög, men visst. Om man utesluter allt så får man en ansenlig summa pengar när man ligger på dödsbädden.

det finns något mellanläge. Det behöver inte vara "Spendera allt YOLO!!" och inte heller "Jag sitter hemma på en stol för då kan jag spara allt jag tjänar men inte ha något liv".
Den stora frågan är, vad är det som du brinner för? Kommer du på det och lägger tid och energi på det så kan du både tjäna pengar på det du är bra på och sätta undan pengar. Jag håller med om att massa pengar på kontot som ärvs vidare till någon annan när man dör är bort kastat. Har man då ens levt?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Baxtex:

Funderingar kring fondrobotar som t ex Lysa? Använt rikatillsammans nybörjarportfölj i några år och har haft god och relativt säker avkastningen. På sistone har Jan börjat rekommendera fondrobotar en hel del och jag undrar vad ni tycker om det? Jag tycker det är ganska kul att pilla med det själv även om det inte är mer än några timmar om året.

För skojs skull satte jag in 10k med en 80/20 split på aktier och räntor hos Lysa, ska bli spännande att se skillnaden mot min portfölj.

Skrivet av nino:

Återkom gärna med resultat då jag själv kollar på detta.

Mvh

Jag har investerat månadsvis med samma belopp i två olika portföljer senaste året eller så.
• Lysa: 100% Aktier
• Avanza ISK: Blandning av lågkostnadsfonder, främst index, 100% aktiefonder dock med vissa möjligheter för förvaltare att köpa räntepapper. Totalavgift fondavgift: 0.36%

Sedan 1 Februari 2018-----------------------------------------------
• Lysa: +12.4 %
• Avanza ISK: +11.41%

12 månader-----------------------------------------------------------
• Lysa: +7.44%
• Avanza ISK: +5.42%

I år--------------------------------------------------------------------
• Lysa: +20.52%
• Avanza ISK: +17.82%

Uppenbarligen lämpar sig Lysa alldeles utmärkt för min del om man stirrar blint på siffrorna. En stor del av värdeökningen hos Lysa kopplat till att svenska kronan har fallit då det främst är fonder i amerikanska dollar. Skulle växlingskursen vända så kommer en stor del av vinsten på Lysa bli utraderad. Eventuellt har Lysa Hedge:at dollarkursen men det har jag svårt att tänka mig med den låga avgiften.

Valutautveckling USD-SEK:
• 21.8% - 1 Feb 2018:
• 8.20% - Ett år
• 7.68% - I år

Mina utvalda direkta aktier har dock gott bättre med lite mer handpåläggning. Lysa är dock bäst utveckling mot mängden jobb man lägger ned. Det finns även ett alternativ till lysa som heter Opti men endast finns som mobilapp och inte webbsida.

Jag hoppas denna informationen kommer väl till pass.

La till valutautveckling
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det måste finnas en mening med pengarna på hög, men visst. Om man utesluter allt så får man en ansenlig summa pengar när man ligger på dödsbädden.

10% av nettolönen brukar man säga är en bra summa. klarar man att spara mer är det givetvis bra.
Man ska självklart leva under tiden också och på 80-90% utav sin nettolön klarar sig nog de flesta utmärkt.
Dom som har noll kronor på kontot dagen innan lön förstår jag mig inte på alls.

jag avser inte att dö med pengar på hög, jag avser att leva bra även efter att jag slutat arbeta. Om jag trillar av pinn innan så har jag en dotter som pengarna kommer till gagn istället.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tanken är att aktivt förvaltade fonder över tid inte kommer att slå indexfonder, då är det bättre med indexfonder med så låga avgifter som möjligt. Som det brukar stå runt fonder och andra värdepapper: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida vinster

Bara för att fond tidigare slagit index finns det ingen garanti att de kommer att fortsätta göra det. Om man inte tror att några specifika förvaltare har en extra bra investeringsfilosofi så finns det egentligen ingen anledning att betala högre avgifter. Man bör tänka på att det rent statistiskt lär finnas en hel del dyra fonden som tappat mot index så det bör även finnas en del som gått bättre än index. Återigen rent statistiskt så bör en hel del av de fonder som gått bättre mest haft tur än att förvaltarna varit skickliga.

Ok, så morningstar ljuger?
Ser du några indexfonder i topplistan?
https://www.morningstar.se/Funds/Quickrank.aspx?sort=Year_15&...

Ta en av mina favoritfonder som ex, upp 155% på 5 år:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2007/seb-sverigef...
och jämför med Avanza Zero, upp 41% på 5 år :
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/41567/avanza-zero

Du har rätt i att "Bara för att fond tidigare slagit index finns det ingen garanti att de kommer att fortsätta göra de" men jag har svårt att se Seb småbolag vända och dyka under Avanza zero de kommande 5 el 15 åren.

Du glömmer dessutom en sak i ditt resonemang. Du utgår från att förvaltarna inte handlar enligt någon inriktning. Mina förvaltade fonder (som över tid slår index) har inriktningar som småbolag, teknik, finans el fastigheter. Branscher som generellt går bättre än index.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Ok, så morningstar ljuger?
Ser du några indexfonder i topplistan?
https://www.morningstar.se/Funds/Quickrank.aspx?sort=Year_15&...

Ta en av mina favoritfonder som ex, upp 155% på 5 år:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2007/seb-sverigef...
och jämför med Avanza Zero, upp 41% på 5 år :
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/41567/avanza-zero

Du har rätt i att "Bara för att fond tidigare slagit index finns det ingen garanti att de kommer att fortsätta göra de" men jag har svårt att se Seb småbolag vända och dyka under Avanza zero de kommande 5 el 15 åren.

Du glömmer dessutom en sak i ditt resonemang. Du utgår från att förvaltarna inte handlar enligt någon inriktning. Mina förvaltade fonder (som över tid slår index) har inriktningar som småbolag, teknik, finans el fastigheter. Branscher som generellt går bättre än index.

Tänker inte skriva en hel bibel, men att jämföra en småbolagsfond och de 30 mesta omsatta aktierna på Stockholmsbörsen är väl lite fel om man ska jämföra avkastning. (Som sagt ingen bibel, men i sämre tider bör[som sagt det finns inga garantier] Avanza Zero prestera bättre än småbolag, samtidigt som småbolag presterar bättre under bull-market, men sämre under nedgång).

Samtidigt håller jag med dig om att vissa stirrar sig ont blinda på fondavgifter och liknande. Visst, jag kör själv på indexfonder i mitt sparande men samtidigt får man utvärdera resultat från varje enskild fond och utifrån det bestämma om den presterar bra nu och om det finns underlag för avkastning i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riskjusterad avkastning är nyckelordet.

Om man tycker det är krångligt så kan man tänka sig ett enkelt exempel: köp fond A eller belåna huset och köp sedan fond A för 10x beloppet.
Efter en tid kanske första alternativet har gett en avkastning på 10%, andra alternativet kanske 90%, det låter ju busenkelt att bli miljonär! Tänk då istället att börsen går ner..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Ok, så morningstar ljuger?
Ser du några indexfonder i topplistan?
https://www.morningstar.se/Funds/Quickrank.aspx?sort=Year_15&...

Ta en av mina favoritfonder som ex, upp 155% på 5 år:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2007/seb-sverigef...
och jämför med Avanza Zero, upp 41% på 5 år :
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/41567/avanza-zero

Du har rätt i att "Bara för att fond tidigare slagit index finns det ingen garanti att de kommer att fortsätta göra de" men jag har svårt att se Seb småbolag vända och dyka under Avanza zero de kommande 5 el 15 åren.

Du glömmer dessutom en sak i ditt resonemang. Du utgår från att förvaltarna inte handlar enligt någon inriktning. Mina förvaltade fonder (som över tid slår index) har inriktningar som småbolag, teknik, finans el fastigheter. Branscher som generellt går bättre än index.

tänk också på vad avgiften kostar över tid. en aktivt förvaltad fond måste slå index rätt hårt för att vara värd det på 25 års sikt.
Det är inte bara att fonden är dyrare, även fondavgiften påverkas av ränta på ränta effekt. Samt att pengarna som går till förvaltaren går inte in i ditt spar och förräntas.

det är inte alltid rätt med aktivt förvaltade fonder och det är inte alltid rätt med index. Finns flera anledningar att välja en förvaltad fond, tex att du vill åt bolag som du annars inte kan handla av en eller annan orsak. Men det gäller att den presterar.

Nedan exempel har jag satt avgiften från din favoritfond mot avgiften på länsförsäkringar indexnära över 25 år. allt annat lika med 8% snitt per år.

https://imgur.com/r0DCnll

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Ok, så morningstar ljuger?
Ser du några indexfonder i topplistan?
https://www.morningstar.se/Funds/Quickrank.aspx?sort=Year_15&...

Ta en av mina favoritfonder som ex, upp 155% på 5 år:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2007/seb-sverigef...
och jämför med Avanza Zero, upp 41% på 5 år :
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/41567/avanza-zero

Du har rätt i att "Bara för att fond tidigare slagit index finns det ingen garanti att de kommer att fortsätta göra de" men jag har svårt att se Seb småbolag vända och dyka under Avanza zero de kommande 5 el 15 åren.

Du glömmer dessutom en sak i ditt resonemang. Du utgår från att förvaltarna inte handlar enligt någon inriktning. Mina förvaltade fonder (som över tid slår index) har inriktningar som småbolag, teknik, finans el fastigheter. Branscher som generellt går bättre än index.

Håller med föregående om att din jämförelse mellan två fonder som följer två helt olika index/marknader blir lite skev. Ska du jämföra SEB Sverigefond Småbolag så måste du jämföra med någon fond som följer samma index (Carnegie Small Cap Net Return Index) eller liknande index. Men, du har rätt i ditt resonemang. Däremot är ju rekommendationen med indexfonder riktat mot den kundgrupp som har svårt att välja de aktivt förvaltade fonderna över tid som slår index. Här går man ju efter statistik gällande alla fonder på marknaden och då är ju indexfonder oslagbart för den som inte är så insatt, speciellt eftersom kostnaderna hålls nere vilket är ett stort plus över lång tid. Men är du väldigt intresserad, lägger en del tid på din analys och väljer "rätt" så kan du ju absolut prestera bättre än index. Frågan är ofta hur lång tid du har på dig

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

en aktivt förvaltad fond måste slå index rätt hårt för att vara värd det på 25 års sikt.

Det är ju det den (seb småbolag) gör

Skrivet av htbtoma:

Nedan exempel har jag satt avgiften från din favoritfond mot avgiften på länsförsäkringar indexnära över 25 år. allt annat lika med 8% snitt per år.
https://imgur.com/r0DCnll

Vad spelar det för roll om en den aktivt förvaltade fonden ändå utklassar indexfonden. Det är väl hur mycket pengar man har efter alla år som räknas, då kan det vara värt att ha betalat mer för att få mer

Skrivet av Elloy:

i sämre tider bör[som sagt det finns inga garantier] Avanza Zero prestera bättre än småbolag, samtidigt som småbolag presterar bättre under bull-market, men sämre under nedgång

Det är sant, men sparar man långsiktigt kommer man stöta på fler positiva tider än negativa. Men visst, sparar man kortsiktigt är nog index-fonder att föredra pga volatiliteten

Skrivet av Icaruz:

Håller med föregående om att din jämförelse mellan två fonder som följer två helt olika index/marknader blir lite skev. Ska du jämföra SEB Sverigefond Småbolag så måste du jämföra med någon fond som följer samma index (Carnegie Small Cap Net Return Index) eller liknande index.

Valde bara dem eftersom någon ovan påstod att det alltid är bäst med indexfonder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WIRN:

Det är ju det den (seb småbolag) gör

Vad spelar det för roll om en den aktivt förvaltade fonden ändå utklassar indexfonden. Det är väl hur mycket pengar man har efter alla år som räknas, då kan det vara värt att ha betalat mer för att få mer

Det är sant, men sparar man långsiktigt kommer man stöta på fler positiva tider än negativa. Men visst, sparar man kortsiktigt är nog index-fonder att föredra pga volatiliteten

Valde bara dem eftersom någon ovan påstod att det alltid är bäst med indexfonder.

Tveksamt om den gör det

Det blir som sagt skevt om du jämför med en fond som har ett helt annat jämförelseindex. Andra typer av bolag, annan risk, därför ska det också vara annan avkastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Återkom gärna med resultat då jag själv kollar på detta.

Mvh

Absolut, men lär ju ta ett tag innan man kan titta på resultatet.

Skrivet av anon2110:

Det måste finnas en mening med pengarna på hög, men visst. Om man utesluter allt så får man en ansenlig summa pengar när man ligger på dödsbädden.

Som redan sagts behöver det inte vara svart eller vitt. 10% av lönen brukar vara en rimlig summa och något de flesta borde kunna avvara. Själv investerar jag 70% av lönen då jag är i en situation som tillåter det just nu, så blir det kanske inte senare så jag passar på. Planerar att köpa hus runt medelhavet om några år och hyra ut det tills vi blir pensionärer och sedan flytta ner där. Kommer aldrig få råd genom att jobba ihop det såvida man inte blir mutbar politiker eller vd med sanslösa fallskärmar.Att inte tänka på framtiden alls är ganska naivt, med allra största sannolikhet så komer de flesta att leva och vara pensionärer i rätt många år. Dör jag så skänker jag hälften till välgörenhet och andra hälften till efterlevande så det kommer till nytta ändå.

Bara en hundring i månaden blir mycket i längden och är ju inte mer än en vanlig lunch. Idag är det ju dessutom extremt eneklt och snabbt att komma igång, tänk förr när man behövde gå till ett bankkontor. Tycker synd om de som inte gör det, ni lämnar pengar på bordet och blir fast i ekorrhjulet för evigt.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har investerat månadsvis med samma belopp i två olika portföljer senaste året eller så.
• Lysa: 100% Aktier
• Avanza ISK: Blandning av lågkostnadsfonder, främst index, 100% aktiefonder dock med vissa möjligheter för förvaltare att köpa räntepapper. Totalavgift fondavgift: 0.36%

Sedan 1 Februari 2018-----------------------------------------------
• Lysa: +12.4 %
• Avanza ISK: +11.41%

12 månader-----------------------------------------------------------
• Lysa: +7.44%
• Avanza ISK: +5.42%

I år--------------------------------------------------------------------
• Lysa: +20.52%
• Avanza ISK: +17.82%

Uppenbarligen lämpar sig Lysa alldeles utmärkt för min del om man stirrar blint på siffrorna. En stor del av värdeökningen hos Lysa kopplat till att svenska kronan har fallit då det främst är fonder i amerikanska dollar. Skulle växlingskursen vända så kommer en stor del av vinsten på Lysa bli utraderad. Eventuellt har Lysa Hedge:at dollarkursen men det har jag svårt att tänka mig med den låga avgiften.

Valutautveckling USD-SEK:
• 21.8% - 1 Feb 2018:
• 8.20% - Ett år
• 7.68% - I år

Mina utvalda direkta aktier har dock gott bättre med lite mer handpåläggning. Lysa är dock bäst utveckling mot mängden jobb man lägger ned. Det finns även ett alternativ till lysa som heter Opti men endast finns som mobilapp och inte webbsida.

Jag hoppas denna informationen kommer väl till pass.

Väldigt intressant! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Vad spelar det för roll om en den aktivt förvaltade fonden ändå utklassar indexfonden. Det är väl hur mycket pengar man har efter alla år som räknas, då kan det vara värt att ha betalat mer för att få mer

om du ska följa ett specifikt index kan du lika gärna köpa aktierna själv som att låta någon göra det åt dig mot en avgift. din favoritfond har ju alla innehav synliga så det är bara att köpa samma bolag och vikta likadant med justering årsvis så slipper du avgiften.

anledningen att köpa en aktivt förvaltad fond som jag ser det är

1: du har inte råd att köpa aktierna fonden placerar i för sig, tex FAANG, men vill ändå äga dom
2: du kan inte investera på handelsplatsen. Jag vill tex åt tencent och alibaba och har därför en kinafond som viktar tungt mot dessa bolag.

SEB Sverigefond har gått 131% upp på 5 år
Länförsäkringar USA Indexnära har gått upp 128% på samma tid.

du har på fem år i SEB Sverigefond betalat drygt 8% i avgift mot 1% i LF USA index. Alltså har en passiv USA fond slagit din favoritfond senaste fem åren med betydligt bättre riskspridning.

Att du på morningstar inte hittar några index i topp på lång sikt beror på att indexfonder är en relativt ny företeelse, bankerna tjänar inga pengar på dig så de har dragit sig in i det längsta att erbjuda detta.

Det är inte så svart eller vitt som du verkar tro och tycka men det är dina pengar, du investerar dom som du vill.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Ok, så morningstar ljuger?
Ser du några indexfonder i topplistan?
https://www.morningstar.se/Funds/Quickrank.aspx?sort=Year_15&...

Ta en av mina favoritfonder som ex, upp 155% på 5 år:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2007/seb-sverigef...
och jämför med Avanza Zero, upp 41% på 5 år :
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/41567/avanza-zero

Du har rätt i att "Bara för att fond tidigare slagit index finns det ingen garanti att de kommer att fortsätta göra de" men jag har svårt att se Seb småbolag vända och dyka under Avanza zero de kommande 5 el 15 åren.

Du glömmer dessutom en sak i ditt resonemang. Du utgår från att förvaltarna inte handlar enligt någon inriktning. Mina förvaltade fonder (som över tid slår index) har inriktningar som småbolag, teknik, finans el fastigheter. Branscher som generellt går bättre än index.

Uppenbarligen ett känsligt ämne. Jag påstår inte att morningstar ljuger. Varför skulle jag göra det? Poängen är att det finns aktivt förvaltade fonder som gått bättre än index och det finns aktivt förvaltade fonder som gått sämre än index. Bara för att en fond gått bättre än index över ett visst tidsspann så finns det inget som säger att den kommer att fortsätta göra det. Hur många fonder tror du att det finns som slagit index under långa perioder och sedan gått betydligt sämre än index? Vad är det som garanterar att exempelvis teknikfonder inte kommer att gå sämre än index de närmsta 10 åren? Är företagen i dessa fonder rimligt värderade? Är de övervärderade? Undervärderade?

När du skriver att dina fonder slår index över tid så menar du egentligen att de historiskt slagit index och att du är övertygad om att de kommer att fortsätta göra det.

Med det sagt så kommer det alltid att finnas aktivt förvaltade fonder som kommer att fortsätta slå index, problemet är att de flesta inte kommer att göra det och man vet inte i förväg vilka som kommer att hamna var. Tyvärr tror jag inte det är många fondsparare som sparar i aktivt förvaltade fonder som ens har koll på vad förvaltaren/förvaltarna heter eller om dessa slutar eller byts ut. Det är ju ändå förvaltaren och dennes strategi som står för eventuell överavkastning och det är det man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

om du ska följa ett specifikt index kan du lika gärna köpa aktierna själv som att låta någon göra det åt dig mot en avgift. din favoritfond har ju alla innehav synliga så det är bara att köpa samma bolag och vikta likadant med justering årsvis så slipper du avgiften.

anledningen att köpa en aktivt förvaltad fond som jag ser det är

1: du har inte råd att köpa aktierna fonden placerar i för sig, tex FAANG, men vill ändå äga dom
2: du kan inte investera på handelsplatsen. Jag vill tex åt tencent och alibaba och har därför en kinafond som viktar tungt mot dessa bolag.

SEB Sverigefond har gått 131% upp på 5 år
Länförsäkringar USA Indexnära har gått upp 128% på samma tid.

du har på fem år i SEB Sverigefond betalat drygt 8% i avgift mot 1% i LF USA index. Alltså har en passiv USA fond slagit din favoritfond senaste fem åren med betydligt bättre riskspridning.

Att du på morningstar inte hittar några index i topp på lång sikt beror på att indexfonder är en relativt ny företeelse, bankerna tjänar inga pengar på dig så de har dragit sig in i det längsta att erbjuda detta.

Det är inte så svart eller vitt som du verkar tro och tycka men det är dina pengar, du investerar dom som du vill.

Tror faktiskt att avgifterna är inbakade i de kurvor man ser?

Att morningstar inte hittar några indexfonder i topp beror på att indexfonder i princip blir ett medelvärde av bra och dåliga fonder. Det kommer alltid att finnas fonder som slår index med god marginal och det kommer alltid att finnas fonder som presterar betydligt sämre än index. Problemet är som sagt att tidigare högpresterande förr eller senare troligen kommer att tappa fart. Att konsekvent över tid prestera bättre än index är få förunnat.

Investerar du i flera fonder och hälften går 5% bättre än index och hälften går 5% sämre än index så har du i praktiken tappat mot en billig indexfond då avgifterna kommer att ha knaprat i sig en eller ett par %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tror faktiskt att avgifterna är inbakade i de kurvor man ser?

Att morningstar inte hittar några indexfonder i topp beror på att indexfonder i princip blir ett medelvärde av bra och dåliga fonder. Det kommer alltid att finnas fonder som slår index med god marginal och det kommer alltid att finnas fonder som presterar betydligt sämre än index. Problemet är som sagt att tidigare högpresterande förr eller senare troligen kommer att tappa fart. Att konsekvent över tid prestera bättre än index är få förunnat.

Investerar du i flera fonder och hälften går 5% bättre än index och hälften går 5% sämre än index så har du i praktiken tappat mot en billig indexfond då avgifterna kommer att ha knaprat i sig en eller ett par %.

Avgifter är dragna i kurvorna.

Problemet med aktiva fonder är att de kan göra bra ifrån sig när de är små, men när de väl växt sig stora så påverkar de kursen i aktier om de försöker köpa in sig.

Ett bra exempel är de hyllade Didner and Gerge som haft en fantastiskt resa, men som helt tappat stinget senare år.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1919/didner---ger...

Det andra problemet är att vi människor är mer rädda att förlora än att våga och kunna vinna. Det gör att storbankers aktiva fonder i många fall är dolda indexfonder med väldigt låg förvaltad del.

Sett över en "livscykel" (30+ år sparande) så blir det väldigt svårt att hitta vinnare över tiden, därför jag kör lata stilen med bara indexfonder (50% Global, 25% tillväxt, 25% småbolag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tyvärr tror jag inte det är många fondsparare som sparar i aktivt förvaltade fonder som ens har koll på vad förvaltaren/förvaltarna heter eller om dessa slutar eller byts ut. Det är ju ändå förvaltaren och dennes strategi som står för eventuell överavkastning och det är det man betalar för.

Skrivet av Ibymafayhas:

Avgifter är dragna i kurvorna.

Problemet med aktiva fonder är att de kan göra bra ifrån sig när de är små, men när de väl växt sig stora så påverkar de kursen i aktier om de försöker köpa in sig.

Precis! ett typexempel är Robur ny teknik, den blev för stor för sitt eget bästa. Jag bytte till Core så fort den började handlas då det var Erik Sprinchorns och Carl Armfelts track record jag ville åt. De allra flesta som har ägt fonden ett tag vet troligtvis inte om detta utan tänker att "den har ju gått bra innan" fast anledning till att den presterat så bra, förvaltarna, inte längre finns kvar.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR