3 år av mitt liv bortslösade på högskola

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aene:

Både Chalmers och KTH har dock universitetsstatus trots att de heter "Högskola".

https://www.uka.se/fakta-om-hogskolan/universitet-och-hogskol...

Skrivet av Chibariku:

Chalmers fick universitetsstatus 1937 och KTH 1927, de har dock behållt högskola i namnen.

Tack för upplysningen. Det hade jag faktiskt ingen aning om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AuroraBorealis:

Jag har tagit ut ett kandidatexamen.
Jag var helt fixerad vid att avsluta det jag påbörjat.
<klippt och redigerat>

Exakt. Det är precis det som det går ut på. Du har visat att du kan ensam kan driva något stort projekt till ett framgångsrikt avslut.

Skolan är bara ett filter för sortera fram de som är dugliga. Du har klarat dig genom det filtret. Nu kan du gör precis vad sjutton du vill. Skit i vad det är, det viktiga är att du har en duktig chef och bra kollegor. Resten ordnar sig.

Strunt samma vilken examen du har. Du kommer ändå jobba med något helt annat. Det är inte många som jobbar med det dom utbildades till. Jag vet en psykolog som jobbar med CAD-standarder, en kemist som är mäklare och en arkeolog som är vinodlare. Som utbildad teoretisk fysiker (specialité kvantmekanik och elektrodynamik) jobbar jag naturligtvis med mobilutveckling samt frilansar i juridik och historia. Vad annars?

Grattis och lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AuroraBorealis:

Samtidigt läser man om folk som gått yrkesutbildning och fått jobb och har 30K i lön

Krävs ingen utbildning för att hitta jobb som ger 30k i lön
På sin höjd avslutat gymnasium, men intriktning spelar ingen roll.
Fan det är nästan vad jag tjänar som tidningsbud, hade varit där om det inte var en deltidtjänst (och ja jag förstår att det kan ses som fult att räkna in OB osv i sin lön men varje minut jag jobbar ger OB).

Hoppas du hittar något, försöker själv också ta mig in på jobb som betalar bättre
Hoppade dock av min högskoleutbildning så har inte ett sånt diplom att visa upp.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

KICKASS TIPS NEDAN MISSA INTE.
Kolla, det är lugnt. Chilla till 100%. 3 år är ingenting! När du är 95 år och ligger på dödsbädden kommer dina utvärderingar snarare handla om 20års-perioder. Det kanske rentav är så att du är intresserad av att fortsätta inom samma sfär, i så fall går den här erfarenheten rakt in i din bas av kompetens. Men även om du skulle göra något helt annat, kommer det vara värdefullt ändå.

Mitt tips är att inte stirra dig blind på formella utbildningar. För mig verkar det som att 90% av alla studenter i akademin tror att deras papper ska rädda dem. Så funkar inte jobbmarknaden idag - det folk letar efter är drivna och kompetenta personer. En stämpel från en skola hjälper, men den sortens person som viftar med ett papper och tror att det är en biljett nånstans kommer ALDRIG få ett riktigt skönt jobb.

TIPS:
Du har rätt att baka in dina poäng i en examen, från det lärosäte där du senast pluggade. En vän till mig har gjort det, pluggade random skit vid en random institution, drog in 15hp från Uppsala och fick sedan en filkand från Uppsala. Alltså jag skojar inte, typ 7.5hp kurs om svampar. Det gick rakt in i en fil kand i ekonomi. Killen tjänar idag 60k+/mån.
Läs på ORDENTLIGT om villkoren för sammansättningen av filkand på Uppsala/lund/gbg. Regga dig sedan på random skitkurs (som du kan tillgodoräkna) på Uppsala/Lund/Gbg. Räkna sedan ihop hur många poäng du har. Jag skulle tro att de flesta kan transferras/tillgodoräknas som komponenter i en vanlig kandidatexamen hos ett universitet med gott rykte. Du kommer möjligen att behöva komplettera med några poäng, men det är skitsamma. Även om det är 60hp, läs dem på plats eller distans på 150-200%. BAM. Du har nu en "stämpel" från ett gott lärosäte, och det tog dig 3-4 år. De flesta tar längre tid på sig att få en kandidat. 90% av vad framtida arbetsgivare kollar på, om din akademiska grundutbildning, är från vilket lärosäte du kommer. Du kan så också "rikta om" ditt plugg lite, om du vill, till ngt som ligger lite mer i linje med dina avsikter. Vill du helt "dölja" något som du tycker ser o-optimalt ut i din CV-historia, komplettera din kand med en master som ännu mera är i linje med vad du vill jobba med. BAM. Du är med i racet tillsammans med de som spelat sina kort helt rätt. Det viktiga är, igen, inte exakt vilka kurser eller sånt som du läst, det kommer liksom vara 3% av framtida arbetsintervjuer, utan vem du är, hur kompetent du är i verkligheten, hur driven du är, hur du funkar socialt, din arbetskapacitet, pålitlighet och vad du kan bidra med. Överdriv inte den formella träningens betydelse. Se bara till att få din akademiska stämpel från en mer creddig institution, jag befarar att med konkurrensen idag så är du bortselekterad redan innan processen börjat om du visar papper från en random skola (såvida inte jobbet är extremt specifikt). Idag handlar konkurrens inte ens om creddig examina, som nästan alltid förutsätts, utan oftast om erfarenhet/internships/fritidsgig. Det är total inflation i examina. Mitt bästa råd är att, vad du än gör, casha ut dina poäng genom en snygg institution. Det beror förstås på vad du vill, även om din kand är från random skola är du på pappret mer välkvalificerad än ~80% av din årgång. Det jag snackar om ovan är om du vill vara i 90e percentilen, vilket är roligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Krävs ingen utbildning för att hitta jobb som ger 30k i lön

Nej verkligen inte. Jobbar som lastbilschaufför i Norge och har ca 45k. Önskar att jag tatt lastbilskort och flyttat till Norge tidigare dock. Då hade jag vart "pensionerad" för längesen, istället får jag jobba tills jag är typ 40. ugh

Permalänk
Inaktiv

När det gäller utbildning så är det rätt utbildning för rätt person. Samlevnad och äktenskapsrådgivare idag är det brist utav, det betyder kanske inte nödvändigtvis att jag själv borde läsa en sådan utbildning...

Miljövetenskap får mig först tänka på en byråkrat som älskar att bråka med vanligt folk och såna jobb finns det väldigt gott om. De byråkrater jag har stött på har dessutom av flera orsaker vara ganska inkompetenta på sina arbetsuppgifter, så det ser inte så svårt ut att konkurrera om deras jobb.

När det gäller vidareutbildning så är det största problemet för de flesta rent ekonomisk. Från csn får man högst 240 veckor högskolestudier, även om vissa undantag finns. Det är just detta som spärrar majoriteten att läsa vidare.

Angående val av vidarestudier så brukar jag rekommendera något med anknytning till ämnet, tar vi en webbutvecklare så finns det mycket jobb inom detta där man just ska skapa dynamiska sidor för personer som håller på med miljöarbete.

Skrivet av AuroraBorealis:

Samtidigt läser man om folk som gått yrkesutbildning och fått jobb och har 30K i lön

Många orsaker till detta, extrem högkonjunktur och arbetskraftsbrist gör självklart sitt. Men extrem protektionism och överdrivet starka fackförbund gör sitt. Där de 2 sista inte kommer fungera i all oändlighet, speciellt inte i lågkonjunktur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Universitet och Högskola är samma sak. Skillnaden är att Universitet kan handleda på forskarnivå, d.v.s. de har personal som kan handleda exempelvis doktorander. Skolor med universitetsstatus har i regel högre bistånd, d.v.s. mer pengar. Men kvaliteten kan vara den samma.
...

Detta stämmer inte LTH har alltid haft en omfattande forskningsverksamhet. Jag kan inte uttala mig om statliga bistånden men huvuddelen av forskning inom tekniska områden kommer ändå från Vinnova, EU's forskningsprogram mm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliassund:

Detta stämmer inte LTH har alltid haft en omfattande forskningsverksamhet. Jag kan inte uttala mig om statliga bistånden men huvuddelen av forskning inom tekniska områden kommer ändå från Vinnova, EU's forskningsprogram mm.

LTH är inte en egen skola utan en del av Lunds Universitet.

Permalänk
Medlem

Väldigt viktigt att Du hittar något som är kul att arbeta med i längden, det höjer livsglädjen rejält och kan i sig vara en garant för bra löneutveckling om där finns karriärsvägar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AuroraBorealis:

Nu velar jag mellan att läsa in matematik 4 och fysik 1-2 för att komma in på någon ingenjörsutbildning. Allt som allt skulle det nog ta mig ca 4-5 år att bli färdig ingenjör. Jag är över 30 nu.

Tjenare! Mitt bästa tips är att söka tekniskt basår.Då får du också platsgaranti vilket senare innnebär att du kan söka in på nästan alla på program. Jag själv läste upp Matte 3-5 och fysik 1-2. Det tog ca 1 år och då får man fan imig läsa om du inte är bra från början (tummen upp).
I alla fall. Börja jobba på storesupport (jag jobbar där). Där bestämmer du själv när du kan och vill jobba.

Sen nämner du att du är över 30. Ta det lungt. Vi har folk som är över 40. På min brors program är två över 50. Åldern är bara en siffra.

Ett annat tips är ju att gå till exempelvis chalmers när de har öppet hus. Då kan du ju se vad de olika programmen gör osv. Självklart kommer man läsa ämnen som man tycker är mindre intressanta.

Jag själv läser sjöingejör sista året och det kan jag rekommendera då du kan jobba både till sjöss och land (driftansvarig/ingenjör, inom hamn, processindustri, kärnkraftverk, m.m)

Du löser detta ska du se! Lycka till

Permalänk
Medlem

@aliassund: LTH är ett universitet men har behållit högskola i namnet. LTH är en fakultet vid Lunds universitet.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

@fesoj: Hehe nej.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

@AuroraBorealis: Hej! Tråkigt att du valde fel utbildning och tappade några år, men det är inte för sent att reparera det! Det finns utbildningar inom mjukvaruutveckling som inte är kopplade till ingenjörstiteln och har i princip inga renodlade matematikkurser. T ex Innovativ Programmering vid Linköpings universitet, endast matematik C som inträdeskrav. Den utbildningen är på tre år och är bara ett exempel. Tror inte det finns kortare program på högskolor än tre år. Du kan även lära dig programmering vid en tvåårig yrkeshögskola. På mitt jobb har vi senaste året anställt flera stycken med en sådan utbildning i bagaget. Jag fick själv en mycket sen start yrkesmässigt (30+) och trodde ett tag att det kanske var kört för mig, men jag är nu förbi många vänner och kolleger, som kom ut på marknaden tidigare än vad jag gjorde, i termer om lön och ansvarsmängd på jobbet. Lycka till! När du väl valt en plan för framtiden och börjat exekvera den kommer det kännas mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Förstår dig TS. Jag är lite i samma sits. Läste en 3-årig kandidat i Retorik och insåg rätt snabbt att det inte skulle ge mig jobben jag ville ha. Jag läste en extra termin miljökurser direkt efter för att nischa mig, och slängde på en 2-årig Master i retorik där jag även klämmer in en termins praktik på ett hållbarhetsföretag och vips har jag massa möjligheter! Jag tror ärligt talat att om du läser nåt år till och fokuserar på att spetsa till kompetensen lite (miljö är ju ett stort område) så finns det många möjligheter för dig. Vad är det, i relation till miljö, som du är intresserad av? Yrkesutbildning + högskoleexamen låter inte dumt imo.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du känner så TS, det finns massor av kloka förslag här redan.

Själv har jag enbart gymnasieutbildning och jag behövde inte överlägga länge med mig själv om jag skulle studera vidare eller söka jobb. Det blev det senare, vilket jag inte ångrar. Något som jag märkte omgående när jag skulle bege mig ut i arbetslivet var att stor vikt läggs på hur bra du kan "sälja in dig själv" samt att ha ett rent och välskrivet CV. Det är där du kan sticka ut från mängden av alla sökande som förmodligen har snarlik kompetens och erfarenhet som dig.

Då jag har utbildning ekonomi/försäljning/marknadsföring så kände jag att det var relativt lätt att sälja in mig och hade ett välbetalt jobb inom någon månad. Så om du har sökt massor av jobb och inte fått något napp så skulle jag se över ditt CV och personliga brev samt öva på arbetsintervjuer. Att träna på att bli intervjuad tycker jag görs bäst på två olika sätt. Jag tycker det bästa är att söka massa jobb, även sådant som du inte vill ha och gå på alla intervjuer du får. Skulle du "råka" få ett jobb kan du ju också alltid överväga om det är något du kan göra tillfälligt och leta vidare. Annars kan du ta hjälp av en kompis, familjemedlem eller liknande och låta de intervjua dig så att du lär dig att svara på bra sätt (din medhjälpare får komma med relevant kritik).

En annan alternativ (förmodligen sista) väg kan vara att du kontaktar olika arbetsplatser som har tjänster med ditt intresse och försöka få en praktikplats. Säg att du kan jobba gratis och bevisa för dig själv att du kan, du får en referens att lägga till ditt CV och får lite yrkeserfarenhet. Jag vet inte om det gäller i alla kommuner, men i min kommun vet jag att AF ställer upp och täcker kostnader för arbetsgivaren så som försäkring för arbetsplatsen, även de du hittar helt på egen hand.

Lycka till oavsett vilken väg du väljer att gå härnäst!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hur var dina arbetserfarenheter innan utbildningen? Du framställer det som att du inte har någon relevant erfarenhet men som ovan nämns kan det vara taktiskt att se över ditt CV med någon annan, helst professionell hjälp. Som jag förstår det är jobb motivationen och hoppas du fortsätter och sen lyckas få in foten.

Edit: Dina personliga egenskaper bör vara långt mer raffinerade än en nyexad 22-åring. Hur har jobbsökningen gått för resten av klassen?

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem

Utbildning är aldrig bortkastad tid. Dessutom kan det ge dig en fördel inom andra jobb som gör det lättare att klättra uppåt i företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte problemet. Får du inget jobb inom miljöområdet? eller tycker du inte att du kan något inom miljö?
Jag gick också teoretisk högskola om man vill kalla de så och kunde ingenting i arbetslivet. Men du har en fördel att du kan lära dig snabbare då du har tänket och ofta har närliggande kunskap inom området som hjälper dig. Livet och arbetslivet blir inte lätt bara för du har en högskoleutbildning. Man måste alltid jobba hårt, för de finns de som är extremt duktiga utan utbildning men arbetsgivaren kan hålla nere deras lön p.g.a att dom inte har utbildning. Så för deras del är inte arbetslivet rättvist på något vis heller. Ett tips är att du börjar någonstans att jobba, kom in i branchen och byt jobb ganska ofta efter 1-2 år de gäller att byta upp sig och inte fastna på första bästa ställe i början.

Permalänk

Tack så mycket alla som engagerat sig och gav råd och tips! Jag känner mig mer uppmuntrad nu och mindre dyster. Jag ska fundera ut ett plan under sommaren. Antingen mer effektivare jobbsök eller jag kanske rent av söker till Chalmers tekniska högskola då jag bor i Göteborg. Annars kanske det får bli flytt till en annan ort beroende på jobb.

Tack ska ni ha för era uppmuntrande råd! Jag kunde inte citat svara på var och en tyvärr, men jag har läst igenom alla era kommentarer flera gånger och uppskattar dem väldigt mycket! Det är även tröstande att veta att man inte är ensam och att man ändå har en framtid på ett eller annat sätt!
Tack för att ni tog er tid att läsa och svara!/ Alexis

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att ts slösat bort sin tid helt i alla fall. Även om du inte skulle jobba med någonting du lärt dig så har du ändå fått annan kunskap och erfarenhet av att plugga. Du har säkert presenterat saker, träffat många olika typer av människor, läst mycket, lärt dig hur du lär dig saker, fått kontaker med emra. En erfarenhet helt enkelt som du kommer att bära med dig.

Permalänk

Mina 3½ år i högskola gav inte heller så mycket rent jobbmässigt men jag tyckte det var en riktigt kul period, aldrig ångrat mig en sekund Dessutom, då folk vägrar tro att man kan vara smart eller upprättstående om man inte har en eftergymnasial utbildning så kan man alltid säga att man gått högskola så att de kan säga "ah, då så".
Skönt då man svarar på enkäter och dylikt att kunna ange det, så att svarstolkarna får tänka: "Ah, det finns alltså folk med så sjaskiga åsikter men som ändå har eftergymnasial utbildning, vi får nog tänka om och lita på den här tungingen".

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag har en väldigt opopulär åsikt om utbildning. Ju mer utbildning du har ju mer "dum i huvudet" blir du. Självklart är det inte så men du blir mer och mer inrutad i ett litet hörn.

Jobbar själv som Serviceelektriker arbetat som detta i 6 år och jobbat totalt i 12. Har en lön på 35033 plus ett tillägg på 650 för att jag skrivit på papper om ansvar( för det ja gör(måste skrivas på om inte din chef ska åka och besikta alla dina arbeten)

+ Du får röra på dig, besöka massa spännande platser och träffa folk
- Din kropp kommer vara slut vid 50.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DwarF:

Jag har en väldigt opopulär åsikt om utbildning. Ju mer utbildning du har ju mer "dum i huvudet" blir du. Självklart är det inte så men du blir mer och mer inrutad i ett litet hörn.

Jobbar själv som Serviceelektriker arbetat som detta i 6 år och jobbat totalt i 12. Har en lön på 35033 plus ett tillägg på 650 för att jag skrivit på papper om ansvar( för det ja gör(måste skrivas på om inte din chef ska åka och besikta alla dina arbeten)

+ Du får röra på dig, besöka massa spännande platser och träffa folk
- Din kropp kommer vara slut vid 50.

Och detta kommer från en person som anser att andra blir mer inrutade i ett litet hörn..

Det finns många argument emot vidareutbildning, som att det idag är högkonjunktur och genom att bara åka till norge och ta ett knegarjobb, så kommer man troligen få mer pengar, bättre liv och allt, än en som sliter som en utbildad person i sverige.

Ditt påstående kring utbildning har funnits lika länge som utbildning har funnits, det finns även kring stadsbor från bönder. Jag vet inte hur mycket jag har hört om folk som har såna jobb som du från bönder, men det är inte lite personangrepp som att ni ej förstår världen och era jobb har gjort er som du själv skrev "dum i huvudet".

Nå vare sig din lön eller dina uppgifter är något speciellt för någon med en med utbildning, det handlar mer om var man väljer att jobba. Hade du däremot jobbar i norge så blir det skillnad.

*edit*
Min åsikt kring utbildning är att de som bryr sig om utbildning lägre än doktorsexamen är personer som antagligen är unga eller som ej har kommit långt i arbetslivet. Jag stöter hela tiden på duktiga personer med alltifrån civil till ingen eftergymnasial utbildning alls. Och de enda man undrar var de läste är de yngre juniorerna, vad en senior gjorde i sin ungdom skiter jag fullständigt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Jag har en väldigt opopulär åsikt om utbildning. Ju mer utbildning du har ju mer "dum i huvudet" blir du. Självklart är det inte så men du blir mer och mer inrutad i ett litet hörn.

Jobbar själv som Serviceelektriker arbetat som detta i 6 år och jobbat totalt i 12. Har en lön på 35033 plus ett tillägg på 650 för att jag skrivit på papper om ansvar( för det ja gör(måste skrivas på om inte din chef ska åka och besikta alla dina arbeten)

+ Du får röra på dig, besöka massa spännande platser och träffa folk
- Din kropp kommer vara slut vid 50.

Tja, lön är ju inte allt heller. De flesta vill nog trivas på sitt jobb när man ändå spenderar så mycket tid där. Man vill väl känna att man gör något viktigt och hjälper andra och med mycket variation. Jag skulle vilja påstå att lagom är bäst, sen får man ha tydliga mål. Vill man forska t ex är det ju rätt klokt att skaffa åtminstone en doktors examen eller två men vill man jobba med något mer praktiskt får man väl ta reda på vad man behöver lära sig för det. Det finns såklart ett problem när många pluggar random ämne för att de inte vet vad de ska göra, jag kan känna att dessa hellre borde ta ett jobb på Ica och fundera på sitt val istället för att slösa med skattepengar. Det blir allt svårare att motivera längre utbildningar i mitt tycke då arbetsmarknaden kommer att förändras extremt mycket de kommande kommande. Många yrken kommer automatiseras bort helt och vissa delvis vilket ställer nya krav på de anställda.

Jag hjälper daglien ca 25 miljoner människor med system jag jobbar med, tycker det är rätt cool. Att jag får betalt för det känns nästan som en bonus. Jag har nytta av många av de kunskaper jag fick på skolan, jobbet fick jag genom kontakter från skolan och hela pluggtiden var sjukt rolig och jag fick vänner för livet. Ångrar det inte en enda sekund.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett sidospår, vänligen återgå till ämnet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är visserligen lite sent nu men sök sommarjobb och liknande.

Även om du har en bra utbildning så kommer inte folk slänga jobb på dig. Få in foten genom sommarjobb eller exjobb om du vet var du vill jobba. Om du inte vet vad du vill göra så ta vilket jobb som helst, cyklar för Foodora eller något för att visa att du kan ha ett jobb.

Jag har själv en civilingenjörsexamen i teknisk fysik och lite annan skit men fick mitt jobb via exjobb. Min sambo som också är teknisk fysiker är arbetslös för att hon saknar praktiska erfarenheter.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Nu har mycket vettigt sagts i tråden redan, men du har sytt ihop en kandidat inom en rimlig tidsram vilket är mer än många har lyckats med, inklusive undertecknad. Du kan nu visa att du pallar bra ihop saker på beställning, och att du kan sätta dig ner och lära dig knepiga saker utan att nödvändigtvis vara 100% intresserad alla gånger.

För ett yrke som tjänsteman är denna oftast exakt vad som krävs. Med den utbildning du har ges du spets inom detta område och det kan du applicera på nya jobb inom annat, samtidigt som du lär dig nya arbetsuppgifter. En jobbannons är en önskelista från arbetsgivaren! Men en går inte alltid allt en vill ha.

Mina fem år på tvärvetenskaplig utbildning var helt fantastiska. Det var bara delar av denna som är direkt användbar i min yrkesliv, men det analytiska och den breda teoretiska grunden är vansinnigt bra och användbar.

Jag är lingvistik, filosof, läst psykologi och datavetenskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Har släktingar där ena har studerat hela sitt liv i princip, jobbat några år till och från av ca 20 års studier och doktorerande. En annan gick och blev officer efter gymnasiet (den gamla goda tiden) och tröttnade efter 30 år på militärlivet och satte sig vid skolbänken.
Jag själv, gymnasieutbildning med ett år extra i teknik. Gick till militären, blev kroniskt sjuk och fick lämna. Jobbar nu sedan 10 år tillbaka med R&D samt konstruktion av mestadels elektriska lösningar i en ljusskygg bransch.
Min poäng är, att så länge man är villig att köra fullt ös och hela tiden lära sig så spelar det ingen roll om du studerat genusvetenskap och jobbar som flyttkarl eller press-chef på Nordea. I vissa fall kan det dessutom vara till fördel att plocka in någon som inte trampat samma vatten som de 10 andra man senast anställde. Nya perspektiv och annorlunda erfarenheter är guld värt i de flesta situationer.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Läser du en Yrkesutbildning så är du så gott som garanterad ett jobb efter avslutade studier. Läser man något annat så kan man väl se det som en erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du vill ha praktik osv för att förbereda dig för yrkeslivet hjälper inte Chalmers.

Där hade vi verkligen bara teori och plöja böcker/föreläsningar. Jobbet lär man sig på plats inte i skolbänken.