Microsoft överväger dedikerad Office-knapp för tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tror faktiskt aldrig jag använt Windowsknappen mer än när man spelat och tryckt fel. Blir lika arg varje gång.
Skulle alltså inte sakna om den försvann alls och har inget behov av en knapp till för att starta office.

På mitt "gaming" tangentbord sitter en knapp uppe ovanför F10 ungefär som deaktiverar windows (meta) knappen med ett tryck. Rätt trevligt om man ska vara inne och gejma, rätt jobbigt om man råkar peta på den på fyllan och sen inte förstår varför startmenyn inte kommer upp. Jag gissar att det finns på flera modeller.

https://www.teknikmagasinet.se/storage/ma/cdef0e4e57f7464db43...

Litet hänglås där, Corsair K63 för intresserad.
Gissningsvis kan man binda om någon knapp men inte använder till att fungera likadant. Kanske scroll-lock eller liknande?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

De kan ju få byta ut typ scroll-lock om de vill. Den har jag aldrig ens tryckt på. Iofs, högerklicksknappen är ju inte direkt välanvänd hos mig heller.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

"högerklicksknappen" gör egentligen bara en sak bra - om man skriver i Word (eller Outlook) och får en understrykning för att något är fel, kan man trycka på den knappen och rätta felet utan att flytta handen till musen. Det är just allt. Men visst, i övre raden på tangenbordet finna massor av knappar som används mindre. Scroll Lock används så vitt jag vet bara för att jävlas med folk, och Pause/Break/Sys Rq gör normalt sett ingenting.

När du sitter och kodar kan den vara väldigt användbar med, ffa när man är i ett flow och det bara sprutar ut kod ur fingrarna. Men gäller ju att programmet har användbara saker på högerklicken alternativt man fixat egna macron etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

På mitt "gaming" tangentbord sitter en knapp uppe ovanför F10 ungefär som deaktiverar windows (meta) knappen med ett tryck. Rätt trevligt om man ska vara inne och gejma, rätt jobbigt om man råkar peta på den på fyllan och sen inte förstår varför startmenyn inte kommer upp. Jag gissar att det finns på flera modeller.

https://www.teknikmagasinet.se/storage/ma/cdef0e4e57f7464db43...

Litet hänglås där, Corsair K63 för intresserad.
Gissningsvis kan man binda om någon knapp men inte använder till att fungera likadant. Kanske scroll-lock eller liknande?

Har den knappen också men inte alltid man kommer ihåg att låsa windowsknappen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
99:e percentilen

Har väl liten betydelse vilken symbol tangenten har på sig, så länge den går att mappa om som vilken annan tangent som helst. Hårdkodade tangenter är ju däremot något av det dummaste som existerar. (I'm looking at you, HP!)

Skrivet av perost:

[…] den högra är nog tillsammans med "öppna meny"-tangenten som sitter bredvid de minst använda tangenterna för mig.

Jag som suttit i timmar de senaste dagarna och försökt binda någon tangent (gärna höger Ctrl, men till att börja med vilken som helst) till Application Key ("högerklick")!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt/installerat Office! 😂 En dedikerad knapp verkar överflödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Verkar som ännu ett försök från microsoft att göra mig till en linux användare. Tvi.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Googlat lite, och det verkar som Teams skall ersätta Skype for Business men inte gjort det än. Fair enough, då behöver vi ingen bokstav till Lync/Skype for Business. Y för Yammer vet jag inte, det är väl inget eget program utan bara en tjänst i ett browser-fönster.

Program som ingår i Office men inte har någon bokstav enligt detta är

Project
Publisher
Access
Visio
Lens (bara på mobilen idag, men det kan ju ändras)
Remote (en presentations-fjärr för Powerpoint, osannolikt att den kommer i Windows-version).

Aha, se där. Alltid undrat över vad Yammer var, haha. Spontant skulle jag säga Visio då, sett till användandet bland kunder. Slutar ju dessutom på O. Access är väl mer eller mindre nedlagt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Beroende på vad man kan göra för kortkommandon med denna knapp så skulle det helt klart vara önskvärt på jobburken. Spenderar nästan all tid med webbläsare + O365

Men som sagt, det gäller då såklart den högra windowskanppen. Den använder jag lika sällan som den högra "command" tangenten på Macen.

Vad det är för motiv på själva tangenten kan jag inte bry mig mindre om. Är det något annat än en windowsflagga som tröstar icke-windowsanvändare så är det väl fine med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Aha, se där. Alltid undrat över vad Yammer var, haha. Spontant skulle jag säga Visio då, sett till användandet bland kunder. Slutar ju dessutom på O. Access är väl mer eller mindre nedlagt?

Yammer är, vad jag kan förstå, typ Twitter fast internt på ett företag. Alla på jobbet fick konton och prenumererades på olika grupper. Jag engagerade mig så mycket som krävdes för att stänga av de automatiska mailen och sen struntade jag i det.

Jag har också förstått det som att Access är nedlagt, men officiellt kom det en ny version med Office 2019. Kan ju vara samma som den gamla med nytt namn iofs. Aldrig gillat Access, men använt det en del genom åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Beroende på vad man kan göra för kortkommandon med denna knapp så skulle det helt klart vara önskvärt på jobburken. Spenderar nästan all tid med webbläsare + O365

Men som sagt, det gäller då såklart den högra windowskanppen. Den använder jag lika sällan som den högra "command" tangenten på Macen.

Vad det är för motiv på själva tangenten kan jag inte bry mig mindre om. Är det något annat än en windowsflagga som tröstar icke-windowsanvändare så är det väl fine med det

Personligen önskar jag att MS hade ”lånat” Apples design här så att det är den svenska fornminnes-symbolen. Det skall föreställa ett stiliserat slott med fyra torn, och det är väl en OK symbol för Command?

Annars är ju MS ganska logiska här. Windows-knappen är kopplad till kommandon som påverkar själva operativsystemet, medan Control styr det främsta programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

"högerklicksknappen" gör egentligen bara en sak bra - om man skriver i Word (eller Outlook) och får en understrykning för att något är fel, kan man trycka på den knappen och rätta felet utan att flytta handen till musen. Det är just allt. Men visst, i övre raden på tangenbordet finna massor av knappar som används mindre. Scroll Lock används så vitt jag vet bara för att jävlas med folk, och Pause/Break/Sys Rq gör normalt sett ingenting.

Smidig för att till exempel infoga rader/kolumner i excel också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

En dedikerad knapp för Office är ju bara grundläggande fel monopoltänk av MS...
Varför skulle en specifik applikation som låååååååångt från alla windowsanvändare har installerad ha en egen knapp på tangentbordet??

Windowstangenten är ju i grunden fel redan den. Varför ska standardtangentbordet på en PC ha knappar med utseende och funktion kopplad mot ett specifikt operativsystem?

Men mer praktiskt: jag använder aldrig höger windowstangent, så visst skulle man kunna använda den till en annan funktion än specifikt windowsknappsfunktionaliteten... Men inte en Officebrandad knapp!!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mpat:

"högerklicksknappen" gör egentligen bara en sak bra - om man skriver i Word (eller Outlook) och får en understrykning för att något är fel, kan man trycka på den knappen och rätta felet utan att flytta handen till musen. Det är just allt.

Långt ifrån. Att navigera i filhanteraren och liknande gränssnitt är helt hopplöst utan den tangenten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har inget emot att knapparna finns, men problemet är att jag Aldrig använt en windows eller meny knapp med flit, Utan enbart när jag råkar komma åt dom när man sitter och spelar.
Nu finns det ju ofta en knapp för att stänga av windows knappen, men meny knappen är fortfarande aktiv. (sitter bredvid högra ctrl, en knapp jag ofta använder)
Så jävla irriterande. Det slutade med att jag tryckte in en plåtbit och limmade fast så att det inte går att trycka ner knappen alls.

Behöver jag öppna start meny eller nått så funkar ju ctrl+esc utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Smidig för att till exempel infoga rader/kolumner i excel också.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Alling:

Långt ifrån. Att navigera i filhanteraren och liknande gränssnitt är helt hopplöst utan den tangenten.

Jag vet att den fungerar på fler ställen, men poängen är att den egentligen bara är meningsfull om man har bägge händerna på tangentbordet och vill göra något som finns i kontextmenyn som man inte kan kortkommandon för (eller där det inte finns något). Det är väldigt sällan. Filhanteraren kör jag normalt med en hand på musen, och då är ett högerklick lättast. Infoga rader/kolumner i Excel är Ctrl-+ (leder till en dialogruta där man väljer exakt vad man vill infoga), och det finns egentligen alltid ett kortkommando för vad jag gör med bägge händer på tangentbordet. Någon annan nämnde en kompilator, och det kan jag tänka mig. Jag har inte programmerat på Windows på 20 år men visst sitter man med alla fingrarna på tangentbordet, så det kan väl funka. Det plus den där rättstavningsgrejen känns som det enda rimliga - en meny som man inte riktigt kan förutse, eftersom den påverkas av vad man precis skrivit och man måste se den för att ta ett vettigt beslut.

Märk förresten hur Office agerar när man klistrar in formaterad text. Eftersom den alltid måste gissa om man vill ha med formateringen eller inte, finns det en meny så snart man gjort det. Den menyn hade varit perfekt för högerklicksknappen, men det är inte den man använder för att trigga den. Istället trycker man en gång på Ctrl för att få upp den menyn. Antyder att MS vet att få använder den där högerklicksknappen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

För oss som inte har Office installerat på våra datorer känns det rätt meningslöst. Iofs är två windowsknappar meningslöst i sig, men de kan programmeras om lite beroende på vilket tangentbord man använder.

Sen har vi ju SysRq knappen. Skall M$ köra sitt spår så känns ju faktiskt den funktionaliteten som det mest naturliga att ersätta.

Disclaimer: Microsoft gullar ju med Linux nuförtiden iom Nadella, men ja...

Permalänk
Medlem

Självklart ska en knapp för Office finnas!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Yammer är högst troligt att Y står för, L är den stora frågan. Att O skulle vara något annat än Outlook känns väldigt orimligt. T står för Teams (som var Lync, som blev Skype for Business). OneDrive och Note stämmer garanterat också, men finns ingen produkt i deras O365 E3-licens som jag skulle associera med L spontant. Inte helt orimligt att det skulle kunna står för Launch och få upp hela Office-paketet i ett fönster för att starta programmen där ifrån.

Är inte Teams separat från Skype för Företag? Skulle tippa på att L är Lync dvs Skype för Företag (Som iaf på min PC fortfarande körs i Lync.exe)

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

En vild gissning: Outlook, Teams, Word, Excel, Powerpoint, OneDrive och OneNote. Y och L låter jag bli att gissa på.

Låter rätt,
Yammer och Lens
https://www.onmsft.com/news/office-lens-now-available-windows...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Är inte Teams separat från Skype för Företag? Skulle tippa på att L är Lync dvs Skype för Företag (Som iaf på min PC fortfarande körs i Lync.exe)

MS håller på att avveckla Skype for business till förmån för Teams (thank god). Skype går väl inte att röra då det har en enorm användarbas fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zymax:

För oss som inte har Office installerat på våra datorer känns det rätt meningslöst. Iofs är två windowsknappar meningslöst i sig, men de kan programmeras om lite beroende på vilket tangentbord man använder.

Sen har vi ju SysRq knappen. Skall M$ köra sitt spår så känns ju faktiskt den funktionaliteten som det mest naturliga att ersätta.

Många tangentbord har inte äns en SysRq knapp nu för tiden eller så är den kombinerad med en annan knapp.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nån av Y och L är säkert Skype for Business - den som brukade heta Lync. Vi har dessutom Publisher och Access som fortfarande ges ut och inte har någon bokstav.

MS utvecklar inte Skype längre och den kommer försvinna så fort MS känner sig redo med Teams.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Jag hade en dedikerad höger-klick knapp till höger istället för en andra windows. Det tyckte jag var sjukt praktiskt och något jag verkligen saknade när jag bytte dator! Mycket hellre att denna blir standard än en office-knapp IMO.

Skickades från m.sweclockers.com

En högst underhållande detalj i sammanhanget är att knappen mellan Alt-GR och högerCtrl på ett Sidewinder X4 som jag sitter med är just en högerklicksknapp (vilken i sin tur antagligen bara skickar shift+f10 vilket är högerklick). Och vilka tillverkade X4:an? Just det.,.

En dedikerad högerklicksknapp har jag funnit användning för i ett antal program som bokningsprogram för hotell och spa, kassasystem, bokföringssystem mm. Alla har det gemensamt att de kan styras enbart med tangentbordskommandon vilket är sjukt mycket snabbare än att använda musen när man väl kan det (eller de var ända tills det hela skulle app-ifieras och hamnade i webläsaren men ingen orkade göra ordentliga tgb-genvägar till saker, ett system hade t.ex. mappat Bekräfta till Alt+F4 vilket ju gick sådär i webläsaren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Är inte Teams separat från Skype för Företag? Skulle tippa på att L är Lync dvs Skype för Företag (Som iaf på min PC fortfarande körs i Lync.exe)

Nej, Teams är vad nuvarande Skype for business (gamla Lync) kommer att bli inom snar framtid.

Skrivet av huxflux:

MS utvecklar inte Skype längre och den kommer försvinna så fort MS känner sig redo med Teams.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror de är väldigt nära, har ett par kunder som redan fått det ersatt med Teams.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Tror de är väldigt nära, har ett par kunder som redan fått det ersatt med Teams.

Ja du har rätt, glömde att de redan ersatt den i senaste Office imagen. Men det går att opta ut.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Återupprepas historien av sig självt? (-Det fanns ju en tid innan RGB-eran...)

Haha, med tanke på hur MS har hanterat sin Start-meny de senaste åren är man mindre förvånad över tilltaget!
Sökfunktionen, indexeringen mm. har ju varit under all kritik.

Hade dock hellre, som någon tidigare föreslog, sett en mer generisk knapp där då det är långt ifrån alla som har nytta av en "Start-knapp" och än mindre en "Office-knapp" i sin dagliga användning.

Edit: Personligen tycker jag att Caps Lock också är en het kandidat som kan flyttas eller helt stryka på foten!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Har väl liten betydelse vilken symbol tangenten har på sig, så länge den går att mappa om som vilken annan tangent som helst.

För min del gör det skillnad.
Idén om att använda tangentbordslayouten som reklamplats för office (eller andra program för den delen) har jag väldigt svårt för.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Återupprepas historien av sig självt? (-Det fanns ju en tid innan RGB-eran...)
https://www.ht4u.net/old/2000/intellieye/Internet%20Pro%20-%20Straight%20shot%20JPEG.jpg

Haha, med tanke på hur MS har hanterat sin Start-meny de senaste åren är man mindre förvånad över tilltaget!
Sökfunktionen, indexeringen mm. har ju varit under all kritik.

Hade dock hellre, som någon tidigare föreslog, sett en mer generisk knapp där då det är långt ifrån alla som har nytta av en "Start-knapp" och än mindre en "Office-knapp" i sin dagliga användning.

Edit: Personligen tycker jag att Caps Lock också är en het kandidat som kan flyttas eller helt stryka på foten!

Jösses, den där gamla besten hade jag helt glömt bort

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Fullt rimligt, det är ju högst frivilligt att certifiera sitt tangentbord för windows. Klart dom vill optimera upplevelsen.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift