Microsoft överväger dedikerad Office-knapp för tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Microsoft överväger dedikerad Office-knapp för tangentbord

En av två dedikerade Windows-knappar kan stryka på foten, då Microsoft nu överväger byta ut den ena mot en symbol för produktivitetssviten Office.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser absolut ingen fördel med detta, alla har en startmeny där de kan söka efter office på 2 sekunder

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Hell no!
Tycker vi kan byta ut den nuvarande windows knappen till något mer generiskt som passar alla operativ system.

Permalänk

Jag hade en dedikerad höger-klick knapp till höger istället för en andra windows. Det tyckte jag var sjukt praktiskt och något jag verkligen saknade när jag bytte dator! Mycket hellre att denna blir standard än en office-knapp IMO.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Jag använder förvisso Windows-tangenten ganska ofta när jag inte vill minimera helskärms-applikationer, men ändå komma åt startmenyn. Men någon office-knapp känns väldigt mycket "Nej, tack!"

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Att de vill byta ut den högra knappen skulle för mig personligen inte vara så farligt då jag aldrig använder den. Men den vänstra används extremt flitigt hela tiden till att få upp Startmeny, så den får de allt låta bli, annars blir jag ledsen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Föredetting
Citat:

De som finns i dagsläget är Office + O, T, W, X, P, D, N, Y och L. Vad kombinationerna har för funktioner är ännu inte känt.

En vild gissning: Outlook, Teams, Word, Excel, Powerpoint, OneDrive och OneNote. Y och L låter jag bli att gissa på.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem

Det handlar väl om marknadsföring antar jag. Ska finnas office på hårdvaran så att man grundmurar tänket kring office.
Undviker själv helst reklam i tangentbordet om jag får välja.
Startmenyn gör ju exakt samma sak redan så frågar ni mig så blir det nej tack på den.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@SweLingonBerry: Haha hittade precis den knappen på mitt tangentbord. Den va ju frän!

Permalänk
Gallerikonnässör

Jag tycker det är okej om det skulle vara en vanlig makroknapp, som standard öppnar office-paketet men att man enkelt kan ställa in vad man vill där istället.
Blir det en dedikerad knapp som man inte enkelt kan ändra på är det bara en dum idé.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av John22:

@SweLingonBerry: Haha hittade precis den knappen på mitt tangentbord. Den va ju frän!

Är den så frän?

Vad gör en "högerklicksknapp" på T-bordet frän?

Mitt qpad mk-85 har den (?) Och det är den mest oanvända. Som tur är så kan man ju binda om den

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Om nu inte bara den nuvarande Office-logon varit så erbarmligt dålig och intetsägande...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rör inte min "WINDOWS" knapp. Använder WINDOWS+D ofta och WINDOWS för att sen söka efter program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

Hell no!
Tycker vi kan byta ut den nuvarande windows knappen till något mer generiskt som passar alla operativ system.

Den fungerar redan i andra operativysytem. Du tänker kanske på att byta trycket på själva knappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

En vild gissning: Outlook, Teams, Word, Excel, Powerpoint, OneDrive och OneNote. Y och L låter jag bli att gissa på.

Nån av Y och L är säkert Skype for Business - den som brukade heta Lync. Vi har dessutom Publisher och Access som fortfarande ges ut och inte har någon bokstav.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Som Linux-användare använder jag dessa fönster-tangenter för att flytta fönster i Cinnamon, istället för standardalternativet Alt som krockar med tangentbordsgenvägar i vissa program jag använder. Men då använder jag den vänstra Windows-tangenten, den högra är nog tillsammans med "öppna meny"-tangenten som sitter bredvid de minst använda tangenterna för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Den fungerar redan i andra operativysytem. Du tänker kanske på att byta trycket på själva knappen?

Precis så jag tänkte

Permalänk
Inaktiv

[quote postid="17948214" userid="123185" name="Meantek"]
En vild gissning: Outlook, Teams, Word, Excel, Powerpoint, OneDrive och OneNote. Y och L låter jag bli att gissa på.
[/

L= Let's make America great again
Y= Yes we can

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nej tack. Jag gillar Windowstangenten då den kan användas i Linux också. Men en Office-tangent känns onödigt.

Office + O, T, W, X, P, D, N, Y och L;
Office + O = OneNote eller Outlook eller OneDrive?
Office + T = Tasks i Outlook?
Office + W = Word?
Office + X = Excel?
Office + P = PowerPoint?
Office + D = OneDrive?
Office + N = OneNote?
Office + Y = Yammer?
Office + L = Outlook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej tack. Jag gillar Windowstangenten då den kan användas i Linux också. Men en Office-tangent känns onödigt.

Office + O, T, W, X, P, D, N, Y och L;
Office + O = OneNote eller Outlook eller OneDrive?
Office + T = Tasks i Outlook?
Office + W = Word?
Office + X = Excel?
Office + P = PowerPoint?
Office + D = OneDrive?
Office + N = OneNote?
Office + Y = Yammer?
Office + L = Outlook?

Yammer är högst troligt att Y står för, L är den stora frågan. Att O skulle vara något annat än Outlook känns väldigt orimligt. T står för Teams (som var Lync, som blev Skype for Business). OneDrive och Note stämmer garanterat också, men finns ingen produkt i deras O365 E3-licens som jag skulle associera med L spontant. Inte helt orimligt att det skulle kunna står för Launch och få upp hela Office-paketet i ett fönster för att starta programmen där ifrån.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Är den så frän?

Vad gör en "högerklicksknapp" på T-bordet frän?

Mitt qpad mk-85 har den (?) Och det är den mest oanvända. Som tur är så kan man ju binda om den

Den är smidig om man vill komma åt de snabba valen som brukar finnas på en "högerklick" meny, men man har båda händerna på tangentbordet och då istället för att flytta högerhanden och högerklicka (å samtidigt leta upp var man har muspekaren när man sitter på flera högupplösta skärmar) är det ganska smidigt med en dedikerad högerklicks knapp

Är ju bra mycket mer användbar än typ scroll-lock eller prntscrn/sysrq, paus/break etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Yammer är högst troligt att Y står för, L är den stora frågan. Att O skulle vara något annat än Outlook känns väldigt orimligt. T står för Teams (som var Lync, som blev Skype for Business). OneDrive och Note stämmer garanterat också, men finns ingen produkt i deras O365 E3-licens som jag skulle associera med L spontant. Inte helt orimligt att det skulle kunna står för Launch och få upp hela Office-paketet i ett fönster för att starta programmen där ifrån.

Googlat lite, och det verkar som Teams skall ersätta Skype for Business men inte gjort det än. Fair enough, då behöver vi ingen bokstav till Lync/Skype for Business. Y för Yammer vet jag inte, det är väl inget eget program utan bara en tjänst i ett browser-fönster.

Program som ingår i Office men inte har någon bokstav enligt detta är

Project
Publisher
Access
Visio
Lens (bara på mobilen idag, men det kan ju ändras)
Remote (en presentations-fjärr för Powerpoint, osannolikt att den kommer i Windows-version).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Den är smidig om man vill komma åt de snabba valen som brukar finnas på en "högerklick" meny, men man har båda händerna på tangentbordet och då istället för att flytta högerhanden och högerklicka (å samtidigt leta upp var man har muspekaren när man sitter på flera högupplösta skärmar) är det ganska smidigt med en dedikerad högerklicks knapp

Är ju bra mycket mer användbar än typ scroll-lock eller prntscrn/sysrq, paus/break etc.

"högerklicksknappen" gör egentligen bara en sak bra - om man skriver i Word (eller Outlook) och får en understrykning för att något är fel, kan man trycka på den knappen och rätta felet utan att flytta handen till musen. Det är just allt. Men visst, i övre raden på tangenbordet finna massor av knappar som används mindre. Scroll Lock används så vitt jag vet bara för att jävlas med folk, och Pause/Break/Sys Rq gör normalt sett ingenting.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jehuty:

Rör inte min "WINDOWS" knapp. Använder WINDOWS+D ofta och WINDOWS för att sen söka efter program.

Jaha! Där ser man.
Inte ofta man ser någon som faktiskt använder den högra windowsknappen. Den brukar vara tämligen oanvänd av gemene man ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Själv har jag bytt ut min Windows-tangent mot en S-tangent istället. S står då för "Super key" som den kallas i Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej tack. Jag gillar Windowstangenten då den kan användas i Linux också. Men en Office-tangent känns onödigt.

Jag tror att de två knapparna redan skickar olika signaler (typ Windows-vänster och Windows-höger) vilka X11 normalt sett tolkar som Super eller möjligen som Meta (tror att det var Meta förr och är Super nu, men det var länge sen jag gjorde något med X11). Det enda som kommer att hända är antagligen att de ändrar trycket på knappen. Då behöver inte X11 göra någonting, utan det funkar som förut. Väljer MS att ändra så att den nya Office-knappen skickar något annat, så får väl X11 ta ett beslut om den signalen skall tolkas som Super, Hyper, Meta eller vad som helst. Vilket beslut de än tar, så kommer det att finnas en inställningsfil för att ändra på det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

Nån av Y och L är säkert Skype for Business - den som brukade heta Lync. Vi har dessutom Publisher och Access som fortfarande ges ut och inte har någon bokstav.

Gissar på att Y = Yammer, och L = Lync (Skype For Business)

Permalänk
Hedersmedlem

Grejen är att det redan går att snabb-starta alla officeprogrammen med tangentkombinationer idag. Lägg upp och fäst Office-programmen på aktivitetsfältet längst ner. Om då den första ikonen är t.ex. Outlook så blir det Win+1, om andra är Word blir det Win+2. Har också fördelen att det kräver noll kodförändringar, och att det funkar med annat än just bara Office-program.

Så nej tack, rör inte tangentbordet för min del. Och allra helst skulle jag vilja att Windows-knappen hade ett mer neutralt utseende/namn som inte är Microsoft-specifikt.

Däremot blir det ju svårt att stoppa Microsoft från att sälja egna tangentbord med en Office-knapp på. (Precis som min Omen-laptop, som för övrigt är en styggelse tangentbordslayoutmässigt, har en helst meningslös knapp för att starta Omen Command Center.) Kör på, så länge jag inte behöver köpa det.

Permalänk
Avstängd

Tror faktiskt aldrig jag använt Windowsknappen mer än när man spelat och tryckt fel. Blir lika arg varje gång.
Skulle alltså inte sakna om den försvann alls och har inget behov av en knapp till för att starta office.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med detta så länge vänster Windows-knapp lämnas orörd.
Många tangentbord har redan höger platsen som en "FN" knapp eller annat så helt ok.
Men varför inte låta människor själva få välja vad man vill ha knapparna till? (finns program men inbyggt i windows skulle det kunnat finnas några val angående detta)

Visa signatur