Facebooks kryptoplånbok Calibra lanseras 2020 med stöd från kontokortsföretag

Permalänk
Melding Plague

Facebooks kryptoplånbok Calibra lanseras 2020 med stöd från kontokortsföretag

Facebooks digitala plånbok Calibra lanseras nästa år och baseras på den digitala valutan Libra. Plånboken får stöd från bland andra VISA, Mastercard och Paypal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Framtiden kommer och det är kryptovaluta

Visst kommer det säkert ta ett tag men redan nu jobbar flera länder på framtida planer att introducera egna kryptovalutor.

Permalänk
Medlem

Sista valutan jag skulle investera i om jag gav mig in på cryptovalutor.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Nej tack! Ser verkligen inte hur de ska få liv i detta då gemene inte ens vet exakt vad bitcoin är eller hur det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Tycker det är svårt att få grepp på vad de tänkt sig. Man kan se det här lite som rikskuponger eller kanske flygpoäng på sitt SASkort. Eller som riot points i league of legends. Alltså bara ett eget namn på ett poängsystem som då kan användas för handel i en viss utsträckning. Det i sig är inte nytt. Det som då är lite "hippt" är att blockkedjeteknik används och då blir det alltid lite skriverier om det här likt hur molntjänster fick uppmärksamhet för några år sedan.

Men det är också möjligt att de tänkt sig bli en reell valutakonkurrent. Det här kanske kan uppfattas som - eller det är väl ganska filosofiska frågor. Kanske kan man ha tekniken utan att placera valutan i något speciellt fack.
Men ja. Jag har svårt att veta vad jag tycker om denna om jag inte får bättre grepp på den bakomliggande tanken ändå

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Sista valutan jag skulle investera i om jag gav mig in på cryptovalutor.

Säg inte det, kan vara den perfekta krypton att köpa sedan dumpa på första spiken.

Men Mark Zucker kommer säkert vara feg och koppla den till flera stora valutor runt om i världen för att den inte ska fluktuera i pris.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Sista valutan jag skulle investera i om jag gav mig in på cryptovalutor.

Jag tror väl inte den här valutan är tänkt att vara en värdepappershandel som övriga kryptovalutor i nuläget är. Syftet är något lite annat.
Med tanke på hur laguppställningen ser ut så ser det väl mer ut som att de siktar på reell användning i dagshandeln vilket de andra kryptovalutorna väl inte lyckats nå vidare med än så länge (även om det säkert är på väg och försöker).

Skrivet av anon246659:

Nej tack! Ser verkligen inte hur de ska få liv i detta då gemene inte ens vet exakt vad bitcoin är eller hur det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Måste man veta exakt vad det är då?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så, det är vad man skall betala med för att köpa gillande och följare på instagram?

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Krävs tillstånd för att ge ut elektroniska pengar, krävs tillstånd för att driva en betaltjänst så tycker det hela rimmar illa med deras mål.

Permalänk
Medlem

När man hör "Kryptovaluta" tänker man ju genast på att gräva Bitcoins och dess minst sagt ostabila pris. Ett annat problem, att det är omöjligt att få tillbaks sina Bitcoins om man slarvat bort nyckeln, gissar att Facebook bygger in någon bra lösning för.

Det jag undrar över är om detta kommer bli (är?) en egen valuta man kan spekulera i eller om den kommer att knytas till något.

Antar att det i övrigt inte har någonting med t.ex. Bircoins att göra, men det vore kanske intressant om man kunde ha sin Bitcoin-plånbok knuten till detta för att underlätta transaktioner.

Tror faktiskt detta skulle kunna bli en ganska stor tjänst, men det kommer nog dröja ett par år.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Säg inte det, kan vara den perfekta krypton att köpa sedan dumpa på första spiken.

Men Mark Zucker kommer säkert vara feg och koppla den till flera stora valutor runt om i världen för att den inte ska fluktuera i pris.

Mycket möjligt, men jag har ett Facebook-konto och känner att det räcker mer än tillräckligt utöver mitt väldigt sällan använda Instagram-konto. Det kartläggs redan mer än vad som känns rimligt, att jag utöver det även skulle stödja Facebook med ytterliga finansiell framgång på crypto känns tveksamt. När VISA, Mastercard och PayPal sedan går in stödjer dessa känns det än mer tveksamt.

Folk ojar sig över Huawei och Kina när man helt glömmer bort att man med största sannolikhet bör vara klart med oroliga för USA.

Skrivet av Söderbäck:

Jag tror väl inte den här valutan är tänkt att vara en värdepappershandel som övriga kryptovalutor i nuläget är. Syftet är något lite annat.
Med tanke på hur laguppställningen ser ut så ser det väl mer ut som att de siktar på reell användning i dagshandeln vilket de andra kryptovalutorna väl inte lyckats nå vidare med än så länge (även om det säkert är på väg och försöker).

Måste man veta exakt vad det är då?

Mycket möjligt men mest pga. det jag skrev ovan

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Facebook är obehagligt stora.

Permalänk
Medlem

Men alltså varför? Blir det inte jobbare för vanliga användare att hålla på med att växla? Måste ju va enklare med "vanliga" pengar?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Idén i sig har jag inget problem med, men Facebook vägrar jag i sten och de ska helst inte tjäna ett enda öre någonsin på min bekostnad, så Libra undviker jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Inget för mig!

Permalänk
Medlem

Ja, varför vill jag inte låta facebook få tillgång till mina transaktioner också...?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Om får be att dra på mig foliehatten, lite grann iaf.
Jag tror den traditionella valutan kommer krascha till slut och detta är nog rätt smart, att va ute i god tid för att etablera sig.

Och varför jag tror att hela system som vi har idag kommer rasa, är att människor/länder är belånade långt över tillgångarna, och det är betydligt mer än 2008 kraschen.
Det krävs en "reset" för att få saker i ordning igen.

Att ett så stort företag som Facebook anammar kryptovaluta är för att jag tror dom ser att folk kommer nog tappa förtroendet till bankerna efter nästa krasch, och mer kommer söka sig in till alternativ valuta. Är dom etablerade redan nu så ökar chanserna att dom blir bland dom största aktörerna på den fronten också.

Jag har troligen totalt fel, men kryptovaluta är nog oundvikligt till slut då vi konverteras in i den digitala framtiden mer och mer.
Finns det en marknad för krypto, så kommer någon göra nått åt det till slut. Och finns det någon som har förtroende för bankerna idag eller har någonsin haft...

Permalänk
Medlem

@backfeed: Tycker det är fel bolag som försöker slå kraft i kryptovalutor. VISA och MasterCard tycks dom enkelt ha fått med sig bara för att det är just Facebook.

Permalänk
Medlem

@anon190792: Ditt innehav kommer aldrig var mer värt än det du stoppade in här mer eller mindre. Är inte riktigt tänkt att du ska sitta på Libra, och Libra ska inte ha hög volatilitet. Sjunker valutorna som folk använder så sjunker också Libra eftersom det är uppbackat av riktiga valutor skulle jag nog snarare säga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror väl inte den här valutan är tänkt att vara en värdepappershandel som övriga kryptovalutor i nuläget är. Syftet är något lite annat.
Med tanke på hur laguppställningen ser ut så ser det väl mer ut som att de siktar på reell användning i dagshandeln vilket de andra kryptovalutorna väl inte lyckats nå vidare med än så länge (även om det säkert är på väg och försöker).

Måste man veta exakt vad det är då?

Det är ju en fördel om man vill att saker och ting ska användas. Jag är rätt säker att detta kommer floppa rejält

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon246659:

Det är ju en fördel om man vill att saker och ting ska användas. Jag är rätt säker att detta kommer floppa rejält

Skickades från m.sweclockers.com

Fast är det avgörande? Tänker att Euron ju används en hel del och den har väl inte ens dubblat sitt värde mot dollarn sedan lansering.
Även rikskuponger används väl en del och de har inte heller haft någon extrem värdeökning.
Jag vill påstå att betalmedel inte måste vara investeringsobjekt för att få utbredning helt enkelt.

Ja, det är lätt att se hur poppis bitcoin blivit i media tack vare dess enorma värdeökning på några år. Men jag tror inte det är ett måste på något vis för ett betalningsmedel att denna måste ta samma resa som bitcoin. Än mindre om syftet och baktanken är lite annorlunda. Även om det handlar om en kryptovaluta.
Tänker jag...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Av principskäl hoppas jag många känner avsmak till detta. Det är inte direkt så att Facebook byggt upp ett starkt förtroende för hur man hanterar känsliga uppgifter.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Varför inte bara använda en kryptovaluta som inte kräver någon centraliserad tredjepart och tuggat på i över 10 år -> Bitcoin.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Fast är det avgörande? Tänker att Euron ju används en hel del och den har väl inte ens dubblat sitt värde mot dollarn sedan lansering.
Även rikskuponger används väl en del och de har inte heller haft någon extrem värdeökning.
Jag vill påstå att betalmedel inte måste vara investeringsobjekt för att få utbredning helt enkelt.

Ja, det är lätt att se hur poppis bitcoin blivit i media tack vare dess enorma värdeökning på några år. Men jag tror inte det är ett måste på något vis för ett betalningsmedel att denna måste ta samma resa som bitcoin. Än mindre om syftet och baktanken är lite annorlunda. Även om det handlar om en kryptovaluta.
Tänker jag...

Förstå mig rätt. Jag syftar inte på att någon privatperson ska göra vinst genom investering av denna lizardmancoin valuta. Jag menar att om folk inte tagit till sig bitcoin för vardagligt bruk så lär de inte heller ta till sig lizardmancoin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Petterk: Yes, jag tänkte inte att det ska va till för att få pengarna att växa. Mer som en trygghet att ha pengarna på utan att banken använder mina pengar till någons annans lån som dom inte kan betala tillbaka, som vi har mycket mer av idag än 2008 och tidigare.

Jag är inte ekonom så jag kan inte systemet helt ut, även ekonomer säger emot andra ekonomer så dom verkar inte heller förstå hur det fungerar.
Vad jag ser är att 2008 låg den globala skulden på 177 biljoner dollar och kraschade nästan hela den globala marknaden. Redan då talades det om att 2018 skulle bli en kollaps av hela det kapitalistiska systemet. Idag är vi nära en lågkonjunktur och vi är uppe i 245 biljoner? i skuld från 177.

Jag tänker att det kommer bli värre denna lågkonjunktur och att nuvarande system inte är hållbart i längden, att en alternativ valuta är att föredra i framtiden.

Permalänk
Medlem

Deras så kallade kryptovaluta blir väl som en variant av Swish som kommer att fungera till större delen av världen..ja till de som har FB dvs. Tanken är väl att det skall bli enklare att skicka instant "pengar" till folk på andra sidan jorden.

Permalänk
Medlem

Tror många här underskattar kraften facebook har hos unga människor... Är det enkelt att använda och man inte behöver sätta sig in i krypto och allt runtomkring så kan jag tänka mig att detta slår och desutom blir användbart. Tänk er swish, i facebook?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

@Petterk: Yes, jag tänkte inte att det ska va till för att få pengarna att växa. Mer som en trygghet att ha pengarna på utan att banken använder mina pengar till någons annans lån som dom inte kan betala tillbaka, som vi har mycket mer av idag än 2008 och tidigare.

Jag är inte ekonom så jag kan inte systemet helt ut, även ekonomer säger emot andra ekonomer så dom verkar inte heller förstå hur det fungerar.
Vad jag ser är att 2008 låg den globala skulden på 177 biljoner dollar och kraschade nästan hela den globala marknaden. Redan då talades det om att 2018 skulle bli en kollaps av hela det kapitalistiska systemet. Idag är vi nära en lågkonjunktur och vi är uppe i 245 biljoner? i skuld från 177.

Jag tänker att det kommer bli värre denna lågkonjunktur och att nuvarande system inte är hållbart i längden, att en alternativ valuta är att föredra i framtiden.

Tror inte de kommer omfattas av insättningsgarantin, så det blir betydligt mindre säkert än att använda vanliga konton.

Du kommer alltså sakna insättningsgaranti och du kommer knappast ha något skydd mot hur ekonomin går i övrigt. Kraschar stora valutor eller marknader så kommer såklart också Libra att försvagas eftersom deras reserv blir värd mindre i samma veva. Registrerar de sig inte som elektroniska pengar i EU så kommer du också få betala skatt för all handel.

Permalänk
Medlem

Calibra? Opel borde kunna få en sisådär 3000 miljarder för varumärkesintrång.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Tappar hoppet för mänskligheten om dethär slår igenom och blir stort...