Intel går till Samsung för tillverkning av "Rocket Lake" på 14 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel går till Samsung för tillverkning av "Rocket Lake" på 14 nanometer

Intels trångmål på tillverkningssidan får processorjätten att vända sig till Samsung, som får i uppdrag att tillverka nästkommande processorgeneration "Rocket Lake".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

10 kärnor! Noice. Nu börjar det!

Edit: Jag fattar fortfarande inte vilken arkitektur som jag kan köpa löst. Är det Rocket eller Tiger? Det är väl 10nm som är nästa steg?

Edit 2: Är det Tiger Lake S? Men den är inte med på road map.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Härligt.

Snart borde man kunna gå att köpa processorer på lösvikt så mycket det finns att välja på 🤪.

Permalänk
Medlem

Finns det något som inte tillverkas av Samsung längre?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninjaflipp:

Finns det något som inte tillverkas av Samsung längre?

Ärtsoppa 😉

Permalänk
Medlem

Wow, vilken (ärt?)soppa med alla produktfamiljer från Intel! Är det Rocket Lake jag ska se fram emot nu alltså? Eller Ice Lake, Tiger Lake, Comet Lake, Whiskey Lake eller Cannon Lake? Eller någon jag missat nu?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Wow, vilken soppa med alla produktfamiljer från Intel! Är det Rocket Lake jag ska se fram emot nu alltså? Eller Ice Lake, Tiger Lake, Comet Lake, Whiskey Lake eller Cannon Lake? Eller någon jag missat nu?

Ice Lake är ju det perfekta namnet för Intels kommande CPU:er.

Djupfryst.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Starric:

Wow, vilken soppa med alla produktfamiljer från Intel! Är det Rocket Lake jag ska se fram emot nu alltså? Eller Ice Lake, Tiger Lake, Comet Lake, Whiskey Lake eller Cannon Lake? Eller någon jag missat nu?

Whiskey Lake serveras just nu, Cannon Lake är nedskjuten, givet nuvarande värme blir Ice Lake blir en trevligt tillägg till dagens Whiskey och har du tur gör kombon dig till en tiger! Ingen raketforskning

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

När det gäller Intels nya processorer kan man säga att dom finns i sjön

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ärtsoppa 😉

Säker på att det inte är en myt?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

2020-2021 och fortfarande 14nm. inte direkt upphetsande.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Gäääääääsp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Säker på att det inte är en myt?
https://i.imgur.com/aFFhEq6.jpg

Haha 😁

Permalänk

Nästa processor serie blir nog Aral-lake eller Dried Up Lake kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

När det gäller Intels nya processorer kan man säga att dom finns i sjön

En uppsjö nya processorer men tycks hamnat i djupt vatten med 10nm 😳

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Så detta kommer alltså vara en "Fuckit Lake" som outsourcas till Samsung. Can't wait!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fattar inte, om Intel ändå ska leja ut produktion av CPU:er till en extern tillverkare, varför då inte välja en nyare och bättre process än 14nm? Särskilt med tanke på att detta är 1,5 år i framtiden.

Är det något slags prestige där Intel fortfarande själva vill tillverka den "bästa" versionen av deras egna produkter själva?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Jag fattar inte, om Intel ändå ska leja ut produktion av CPU:er till en extern tillverkare, varför då inte välja en nyare och bättre process än 14nm? Särskilt med tanke på att detta är 1,5 år i framtiden.

Är det något slags prestige där Intel fortfarande själva vill tillverka den "bästa" versionen av deras egna produkter själva?

Det är billigare. Samsung tar säkerligen bra betalt, att tillverka själv är alltid billigast (massprod då)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Detta inlägg har inget med själva innehållet i artikeln.
Men de senaste månaderna så har jag märkt att intresset på artiklar om Intel har dött av helt i kommentarsfältet.
Brukar vara fullt med människor som försvarar intels aggerande eller produkten de släppt, men nu helt plötsligt så är det bara kritik, kanske det är en som säger nått i stil med "Intel är bäst, amd är pest", men inte i samma utsträckning.

Blir intressant att se vart detta slutar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Detta inlägg har inget med själva innehållet i artikeln.
Men de senaste månaderna så har jag märkt att intresset på artiklar om Intel har dött av helt i kommentarsfältet.
Brukar vara fullt med människor som försvarar intels aggerande eller produkten de släppt, men nu helt plötsligt så är det bara kritik, kanske det är en som säger nått i stil med "Intel är bäst, amd är pest", men inte i samma utsträckning.

Blir intressant att se vart detta slutar.

Kan ju vara för att det tidigare var massa meningslösheter om just “Aldrig köpa Intel för de är onda, AMD är goda!” trots att Intel var ohotat bäst när det kom till spelprestanda och hade en uppsjö av bra moderkortsstöd med mera. Nu verkar ju Intel inte vara ohotade längre och AMD verkar ju faktiskt lansera produkter som står sig bra på egna meriter.

De viktigaste är ju vilka produkter vi konsumenter kan köpa och i en artikel om Intelprodukter som ger AMDs diton pisk är det klart att de produkterna är lätta att “försvara”.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HenrikM:

Detta inlägg har inget med själva innehållet i artikeln.
Men de senaste månaderna så har jag märkt att intresset på artiklar om Intel har dött av helt i kommentarsfältet.
Brukar vara fullt med människor som försvarar intels aggerande eller produkten de släppt, men nu helt plötsligt så är det bara kritik, kanske det är en som säger nått i stil med "Intel är bäst, amd är pest", men inte i samma utsträckning.

Blir intressant att se vart detta slutar.

Det tror jag delvis beror på att Intel inte släppt något särskilt intressant utan bara Skylake på 14nm med två kärnor till om och om igen, medan resten av marknaden går framåt.

En ny arkitektur med 18% bättre ipc? Ja det kan vara intressant. Men det låter som bara lite bättre än Zen till Zen2.

Skickades från m.sweclockers.com