AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk

Säg att jag vill köpa ett X470-moderkort tillsammans med en Ryzen 3000-CPU. Måste jag då ha en gammal Ryzen för att installera ny firmware-support för Ryzen 3000 på moderkortet?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur tänker du nu? Det har kommit flera rapporter om att 3900X och nedåt kan nå 5Ghz+ med AIO, då "dålig" OC? Nej knappast! Att de inte kan gå högre är pga att de bestämt ett visst TDP vid stock, som självklart flyger all världens väg om man klockar, men det är så det fungerar och det gäller även t. ex 9900K. Sen, visst, om du tycker 5Ghz är "dåligt" upp från 4.6 så får det väl stå för dig men fan vad du gnäller ärligt talat. Här har vi minst 8% extra prestanda som förmodligen kommer göra att den även slår en klockad 9900K, och det kallar du "dåligt". Vad får det lov att vara om det skall vara "bra" då enligt dig. 7, 8 Ghz på luft eller? Lycka till. Med de måtten så klockar också 9900K dåligt då i så fall.

Edit: Jag var en aning het på gröten här och ber så mycket om ursäkt för det. Hoppas att efterföljande inlägg ger en djupare förklaring till hur jag menar. Inte meningen att komma med påhopp och bidra till dålig stämning, sorry. Låter det dock stå kvar som en påminnelse till mig själv att inte vara så snabb jämt, samt som en liten skampåle till mig själv. Förlåt!

Tar inte illa upp :). Men du måste nog läsa noga igen vad jag skrev.

Säger aldrig det är dåligt och tycker att Ryzen 3000 ser ut att blir en fantastisk produkt.

Dock så vill jag hålla i tyglarna lite då folk snabbt drar iväg med sina förväntningar för att sedan bli besviken. Ryktena för Ryzen 1 sa ju 5ghz på luft ;).

OC på Ryzen 1 var dålig och OC på Ryzen 2 var dålig. Även om man har gjort stora ändringar till 3 så kommer antagligen OC vara dåligt. 5ghz kanske går men jag tror 4.6-4.7 all Core kommer vara taket.

AMD vill slå Intel på fingrarna och så hårt man kan medans dom ligger ner. Så hade man kunnat släppa en 5ghz produkt så hade vi sett en. Sedan kanske enstaka exemplar klarar det.

Man får också komma ihåg att en krympning generellt också ger lägre frekvenser. Att AMD sluppit gå ner i frekvens för 7nm är en enorm prestation.

Kan ju nämna vad jag anser vara dålig och bra OC

Upp till 150mhz dåligt
150-250mhz är ok
300-400mhz är bra
400 och uppå är fantastiskt bra

Men jag räknar från topp chipets max frekvens. så allt över 4.7ghz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Oneirogen:

Såg det med och slog till 😄

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

@Oneirogen:

Såg det med och slog till 😄

Härligt :D. Tittade på den och bevakade på prisjakt under en vecka. Den har bara en kort stund tidigare varit nere på 2750:-.
Var beredd på att punga ut 3090 på netonnet, sen så på morgonen BAM, rea på komplett. 10% är fortfarande 10% och högre än 0% :D.

Tror inte detta kort kommer gå ner mera. Eller kanske om 1 år typ, med då är de oväsentligt.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Väntar på VIII Hero, som sagt, är det under 4000Kr blir det köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

CPU+ minne + moderkort är det AMD eller Intel som vinner pris vs prestanda det är frågan om 570korten är så dyra. Att välja AMD och inte välja ett 570 mamma kort känns ju som man tappar hela grejen med den nya 3000 serien och då kan man lika väl köpa Intel. Som ryktarna stämmer så kommer AMDs moderkort vara minst 500kr dyrare vs Intels vilket gör att intel blir helt plötsligt billigare?

Skrivet av sesese:

Ja det är PCIE-4 som jag anser är den stora grejen. Snart kommer M2 enheter presterar på en helt ny nivå. kommande Grafikkort från AMD är också pcie-4. Nvidias ny kommer med stor sannolikhet också komma med PCI-e 4 tvivlar på att du då är så nöjd med ditt nya mammakort som inte kan leverera full fart. Det är sällan som CPUn är den enhet som begränsar prestandan men laddtider och Grafikkortet är ofta den begränsande faktorn. Så varför skulle man välja ett utdöende gränssnitt? Vinsten med OC idag är sällan värt de nackdelar som blir när man inte låter får jobba självständigt. Ett billigt 570 kort är "alltid" bättre än ett dyrt 470kort ekonomist och framtids säkrat.

Så om man inte köper x570 så kan man lika gärna köpa Intel för man får inte PCIe 4.0? Men det får du ju inte med Intel heller så med din logik kan man diska Intel direkt.

Jämför man med Intel kan man ju helt klart jämföra med B450/X470 moderkort. Sen kanske det ändå är värt att lägga 5-1000 kr extra på ett x570 om man behöver det nya, men i och med att Intel inte erbjuder det alls är ju det i så fall en bonus.

Jag behöver inte det själv så för mig är det intressanta prestanda och då till vilken strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Tar inte illa upp :). Men du måste nog läsa noga igen vad jag skrev.

Säger aldrig det är dåligt och tycker att Ryzen 3000 ser ut att blir en fantastisk produkt.

Dock så vill jag hålla i tyglarna lite då folk snabbt drar iväg med sina förväntningar för att sedan bli besviken. Ryktena för Ryzen 1 sa ju 5ghz på luft ;).

OC på Ryzen 1 var dålig och OC på Ryzen 2 var dålig. Även om man har gjort stora ändringar till 3 så kommer antagligen OC vara dåligt. 5ghz kanske går men jag tror 4.6-4.7 all Core kommer vara taket.

AMD vill slå Intel på fingrarna och så hårt man kan medans dom ligger ner. Så hade man kunnat släppa en 5ghz produkt så hade vi sett en. Sedan kanske enstaka exemplar klarar det.

Man får också komma ihåg att en krympning generellt också ger lägre frekvenser. Att AMD sluppit gå ner i frekvens för 7nm är en enorm prestation.

Kan ju nämna vad jag anser vara dålig och bra OC

Upp till 150mhz dåligt
150-250mhz är ok
300-400mhz är bra
400 och uppå är fantastiskt bra

Men jag räknar från topp chipets max frekvens. så allt över 4.7ghz.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror ju helt på. Har tillverkarna maximerat prestandan från början och säljer det bästa de kan göra. Eller snålar de med MHz för att sälja uppgraderingar i form av clockade chip och kalla de för ny generation till de som inte kan eller vill klocka själva.

En clockningspotential på 1 ghz låter ju skoj, men det betyder att tillverkaren hållit tillbaka produkten för vanliga konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Tar inte illa upp :). Men du måste nog läsa noga igen vad jag skrev.

Säger aldrig det är dåligt och tycker att Ryzen 3000 ser ut att blir en fantastisk produkt.

Dock så vill jag hålla i tyglarna lite då folk snabbt drar iväg med sina förväntningar för att sedan bli besviken. Ryktena för Ryzen 1 sa ju 5ghz på luft ;).

OC på Ryzen 1 var dålig och OC på Ryzen 2 var dålig. Även om man har gjort stora ändringar till 3 så kommer antagligen OC vara dåligt. 5ghz kanske går men jag tror 4.6-4.7 all Core kommer vara taket.

AMD vill slå Intel på fingrarna och så hårt man kan medans dom ligger ner. Så hade man kunnat släppa en 5ghz produkt så hade vi sett en. Sedan kanske enstaka exemplar klarar det.

Man får också komma ihåg att en krympning generellt också ger lägre frekvenser. Att AMD sluppit gå ner i frekvens för 7nm är en enorm prestation.

Kan ju nämna vad jag anser vara dålig och bra OC

Upp till 150mhz dåligt
150-250mhz är ok
300-400mhz är bra
400 och uppå är fantastiskt bra

Men jag räknar från topp chipets max frekvens. så allt över 4.7ghz.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast vilken var den senaste generationen av CPU:er som faktiskt överklockade bra på riktigt? Jag tycker förövrigt att 400mhz idag inte är så mycket att fira heller, vi snackar liksom om under 10%. Men det är ju det som verkar vara standard idag tillsammans med att stockkylarna har blivit bättre eller ersatts helt av andra alternativ.

Känns som 3000-serien kommer vara bättre än de tidigare Ryzen iaf.

Skrivet av HenrikM:

Det beror ju helt på. Har tillverkarna maximerat prestandan från början och säljer det bästa de kan göra. Eller snålar de med MHz för att sälja uppgraderingar i form av clockade chip och kalla de för ny generation till de som inte kan eller vill klocka själva.

En clockningspotential på 1 ghz låter ju skoj, men det betyder att tillverkaren hållit tillbaka produkten för vanliga konsumenter.

Ja, och nej. Känns ju inte ens som att majoriteten av värsting CPU:er både från både Intel och AMD ens skulle klara sina boostfrekvenser med en "gammal" stockkylare. De pressar helt enkelt processorerna så hårt redan från början.

Däremot är ju clockade versioner alltid ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

@Oneirogen:

Såg det med och slog till 😄

Skrivet av Oneirogen:

Härligt :D. Tittade på den och bevakade på prisjakt under en vecka. Den har bara en kort stund tidigare varit nere på 2750:-.
Var beredd på att punga ut 3090 på netonnet, sen så på morgonen BAM, rea på komplett. 10% är fortfarande 10% och högre än 0% :D.

Tror inte detta kort kommer gå ner mera. Eller kanske om 1 år typ, med då är de oväsentligt.

Schysst pris! Hur gör ni med bios-update?

Visa signatur

i9 9900K @4.9GHz | Gigabyte Z390 Aorus Elite | 16GB 3200cl14 | Asus GTX 1080 Ti ROG Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Säg att jag vill köpa ett X470-moderkort tillsammans med en Ryzen 3000-CPU. Måste jag då ha en gammal Ryzen för att installera ny firmware-support för Ryzen 3000 på moderkortet?

Om moderkortet är kompatibelt dvs har rätt firmware på den så ska det stå en dekal på kartongen som säger Ryzen 3000 kompatibel.
Alternativt är att ex Asus Crosshair VII har en funktion som gör det möjligt att flasha moderkortet utan en installerad cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av affew:

Schysst pris! Hur gör ni med bios-update?

Asus Crosshair VII har en funktion som gör det möjligt att uppdatera bios utan att ha en cpu installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Asus Crosshair VII har en funktion som gör det möjligt att uppdatera bios utan att ha en cpu installerad.

Helt missat. Tack för info!

Visa signatur

i9 9900K @4.9GHz | Gigabyte Z390 Aorus Elite | 16GB 3200cl14 | Asus GTX 1080 Ti ROG Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Fast vilken var den senaste generationen av CPU:er som faktiskt överklockade bra på riktigt? Jag tycker förövrigt att 400mhz idag inte är så mycket att fira heller, vi snackar liksom om under 10%. Men det är ju det som verkar vara standard idag tillsammans med att stockkylarna har blivit bättre eller ersatts helt av andra alternativ.

Känns som 3000-serien kommer vara bättre än de tidigare Ryzen iaf.
Ja, och nej. Känns ju inte ens som att majoriteten av värsting CPU:er både från både Intel och AMD ens skulle klara sina boostfrekvenser med en "gammal" stockkylare. De pressar helt enkelt processorerna så hårt redan från början.

Däremot är ju clockade versioner alltid ett skämt.

Håller med att 400mhz inte är mycket men kollar man på en normal OC på all core turbo så hamnar man runt singel core turbo stock. så ~3.9-4Ghz för ryzen 1. ~4.1-4.2ghz ryzen 2.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Tar inte illa upp :). Men du måste nog läsa noga igen vad jag skrev.

Säger aldrig det är dåligt och tycker att Ryzen 3000 ser ut att blir en fantastisk produkt.

Dock så vill jag hålla i tyglarna lite då folk snabbt drar iväg med sina förväntningar för att sedan bli besviken. Ryktena för Ryzen 1 sa ju 5ghz på luft ;).

OC på Ryzen 1 var dålig och OC på Ryzen 2 var dålig. Även om man har gjort stora ändringar till 3 så kommer antagligen OC vara dåligt. 5ghz kanske går men jag tror 4.6-4.7 all Core kommer vara taket.

AMD vill slå Intel på fingrarna och så hårt man kan medans dom ligger ner. Så hade man kunnat släppa en 5ghz produkt så hade vi sett en. Sedan kanske enstaka exemplar klarar det.

Man får också komma ihåg att en krympning generellt också ger lägre frekvenser. Att AMD sluppit gå ner i frekvens för 7nm är en enorm prestation.

Kan ju nämna vad jag anser vara dålig och bra OC

Upp till 150mhz dåligt
150-250mhz är ok
300-400mhz är bra
400 och uppå är fantastiskt bra

Men jag räknar från topp chipets max frekvens. så allt över 4.7ghz.

Skickades från m.sweclockers.com

OK, då är jag med på vad du menar, för min del så handlar det mer om vilken extra prestanda man kan få ut av överklockningen ifråga. Efterso man pratar om att det är PBO det handlar om så skulle det ju i teorin kunna vara så att det är 5Ghz på en kärn, 4.975Ggz på 2 kärnor, 4.95Ghz på 3 kärnor och så vidare, och i sådant fall så bör det ju bli ett fint lyft i fåtrådade laster, så vad som är "dåligt" i siffror jämfört med Intel behöver inte medföra ett "dåligt" resultat. Men ja vi får se hur det blir. Jag tycker i alla fall det är spännande att det verkar vara på att PBO kan pressa upp frekvenserna utöver fabrik, det har ju inte varit möjligt tidigare och hur det faktiskt presterar i praktiken jämfört med oklockat är det som avgör för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Naturligtvis kommer de lyckas att öka frekvens med tiden även på nya noderna men ibland tar det tid, 2600k kunde exempelvis klockas till 5GHz (klockade min till 4.9GHz 24/7), det dröjde ett bra tag med nya processer innan man nådde 5GHz igen, AMD hade rötan denna gången att inte råka ut för så kraftigt frekvenstapp som är normalt vid krympning av process men de som har insikt säger att Intels nya har problem att komma upp i tidigare satta frekvenser, stora problem.

Detta kan ge AMD ett välbehövligt utrymme att andas ut lite och finpolera Zen2+ och samtidigt kanske vi alla kan få lite priskrig om Zen2 och intels nuvarande är såpass nära i prestanda som AMD vill hävda

Hade en 2500k själv. Klarade 4.7ghz stabilt och det var riktigt bra på den tiden och som du säger nådde många 5ghz.
Amd kommer ha utrymme ett tag framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Säg att jag vill köpa ett X470-moderkort tillsammans med en Ryzen 3000-CPU. Måste jag då ha en gammal Ryzen för att installera ny firmware-support för Ryzen 3000 på moderkortet?

Jag tror fortfarande att AMD erbjuder så du får hem en låne CPU som du kan kasta på för att flasha bios. Sen skickar du tillbaka den. Men dyrare Asus kort har som nämnt funktion så du kan flasha bios utan varken CPU eller ram installerat. Jag tror även nån annan tillverkare har det på utvalda kort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Nya x570 Taichi har tydligen T-topologi för minnen, det betyder att såvitt vi vet är ASRock ensamma att kunna leverera T-topologi för de som vill köra 4 minnen i absolut högsta frekvens på x570, gigabyte och MSI kör daisy chain/fly by rakt av och det sägs att så gör även ASUS, har även uppdaterat vrm listan lite för dessa bord, creator och phantom gaming bordet ska enligt utsago dela design med taichi men det skulle kunna vara andra fets i bruk, aquan är lite av ett frågetecken dock då VRM designen på taichi/phantom/creator är mer bang for buck än de flesta och Aqua är inte bang for buck bord. (se länk i signatur)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Härligt :D. Tittade på den och bevakade på prisjakt under en vecka. Den har bara en kort stund tidigare varit nere på 2750:-.
Var beredd på att punga ut 3090 på netonnet, sen så på morgonen BAM, rea på komplett. 10% är fortfarande 10% och högre än 0% :D.

Tror inte detta kort kommer gå ner mera. Eller kanske om 1 år typ, med då är de oväsentligt.

Var bra nära att det vart ett köp här med faktiskt, jag lär ha ett extra moderkort för 1800an så antingen ska jag köpa ett nytt flådigt kort till en 3900x eller ett billigt enkelt till 1800an och köra vidare med mitt x370. Tänker faktiskt prova 3900x i mitt x370 först och se hur det rullar men annars känns kanske ett x570 lockande men det är mycket pengar för kanske ingen skillnad alls. Jag som har svårt att välja frukost...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Var bra nära att det vart ett köp här med faktiskt, jag lär ha ett extra moderkort för 1800an så antingen ska jag köpa ett nytt flådigt kort till en 3900x eller ett billigt enkelt till 1800an och köra vidare med mitt x370. Tänker faktiskt prova 3900x i mitt x370 först och se hur det rullar men annars känns kanske ett x570 lockande men det är mycket pengar för kanske ingen skillnad alls. Jag som har svårt att välja frukost...

Jag är i exakt samma situation. Det är sååå jobbigt att vara oss nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag är i exakt samma situation. Det är sååå jobbigt att vara oss nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ja det är kanske definitionen av ett i-lands problem xD
Jag tog helt enkelt i lite för mycket med mitt x370 från början så den praktiska skillnaden mellan det och nya moderkort är inte jättestor för min del, det har en VRM som klarar klockad 3950x och funktioner som inte ens instegs x570 har så som 5Gbps Lan, om jag satt på ett sämre x370 skulle jag inte tveka till ett bra x470 eller x570 men nu är det lite lurigare i fråga om vad man får för pengarna i slutändan.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag är 100% på att mitt Asus Crosshair VI klarar av en 3800X eller 3900X galant Ser fram emot att köpa ny processor, ska vänta på tester först dock.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag är i exakt samma situation. Det är sååå jobbigt att vara oss nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tellus82:

Haha, ja det är kanske definitionen av ett i-lands problem xD
Jag tog helt enkelt i lite för mycket med mitt x370 från början så den praktiska skillnaden mellan det och nya moderkort är inte jättestor för min del, det har en VRM som klarar klockad 3950x och funktioner som inte ens instegs x570 har så som 5Gbps Lan, om jag satt på ett sämre x370 skulle jag inte tveka till ett bra x470 eller x570 men nu är det lite lurigare i fråga om vad man får för pengarna i slutändan.

Hehe, tur att vara mig då, eftersom jag tänker klocka så vet jag att jag behöver byta moderkort för 3900X
Det enda jag behöver ta ställning till är om man ska behålla det gamla eller försöka sälja det vidare...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har börjat fundera på att vänta med uppgradering tills DDR5. Tanken var en 6/12 nu men ju mer jag tänker på det desto mer känns det som att man kan vänta. När NDA går ut lär väl dom där förbannade staplarna pusha en över gränsen ändå..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nya x570 Taichi har tydligen T-topologi för minnen, det betyder att såvitt vi vet är ASRock ensamma att kunna leverera T-topologi för de som vill köra 4 minnen i absolut högsta frekvens på x570, gigabyte och MSI kör daisy chain/fly by rakt av och det sägs att så gör även ASUS, har även uppdaterat vrm listan lite för dessa bord, creator och phantom gaming bordet ska enligt utsago dela design med taichi men det skulle kunna vara andra fets i bruk, aquan är lite av ett frågetecken dock då VRM designen på taichi/phantom/creator är mer bang for buck än de flesta och Aqua är inte bang for buck bord. (se länk i signatur)

Kudos till dig att du lägger länkarna till super-trådarna i din signatur!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO, Socket-AM4
2.790:-
Passa på
https://www.komplett.se/product/1006064/datorutrustning/dator...

Tackarrrr! Hade tänkt avvakta allt vad gäller uppgradering, meeeen... det gick inte. Haha.

Jag vet inte alls vilken CPU jag ska köpa - om det blir en 3900x eller 3800x förtäljer inte historien ännu. Jag spelar lite (men ganska lite), och då spel som BF:V. Jag kommer inte uppgradera mitt 1070, det duger för tillfället. Jag kommer inte klocka något märkvärdigt, klart man kommer vilja testa lite, men ffa vill jag ha bättre renderingstider och prestanda vid videoredigering. Har inte ens SSD-lagring i dag, bara en mindre SSD som systemdisk så det blir lite sådant också. Jag vet inte om jag kommer sakna att inte ha PCI-E 4.0, jag tror inte jag kommer ha de kraven i den närmsta tiden i vart fall (svårt att sakna något man inte har testat). Det här med lanes et. c. flyger verkligen över mitt huvud men i bästa fall är jag lyckligt ovetande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag är 100% på att mitt Asus Crosshair VI klarar av en 3800X eller 3900X galant Ser fram emot att köpa ny processor, ska vänta på tester först dock.

Mvh

Är det Hero eller extreme?, Hero kör 8x CSD 87350 för totalt 320A, Extreme kör 8xIR3555 för 480A. Hero bör klara upp till och med 3950x i stock utan problem och upp till 3900x vid OC utan att behöva bry sig alls om VRM temp, för en 3950x med OC behöver man se upp lite med temps på vrm. Extreme klarar upp till och med 3950x klockad utan att vrm temp behöver ens kollas.

Skrivet av Icte:

Kudos till dig att du lägger länkarna till super-trådarna i din signatur!

Jag tänker att det kanske håller ner repetitiva frågor och svar en smula

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Är ett Hero, så känns bra efter din beskrivning. Kommer nog köpa 3800X, har inget behov av mer än 8 kärnor i dagsläget på speldatorn, och prioriterar högre frekvenser än antal kärnor. Jag hoppas dock att 3700X kan klocka lika bra som 3800X, då blir det mest pang för pengarna

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@tellus82: Är ett Hero, så känns bra efter din beskrivning. Kommer nog köpa 3800X, har inget behov av mer än 8 kärnor i dagsläget på speldatorn, och prioriterar högre frekvenser än antal kärnor. Jag hoppas dock att 3700X kan klocka lika bra som 3800X, då blir det mest pang för pengarna

Mvh

Vet vad du menar, har egentligen inte skäl att köra mer än 3800x heller så jag är typ 70% säker att det blir en 3900x, skulle det dock visa sig att dubbel chiplet faktiskt har en nackdel i fråga om extra core till core latens så kan det bli en 3800x.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Tackarrrr! Hade tänkt avvakta allt vad gäller uppgradering, meeeen... det gick inte. Haha.

Jag vet inte alls vilken CPU jag ska köpa - om det blir en 3900x eller 3800x förtäljer inte historien ännu. Jag spelar lite (men ganska lite), och då spel som BF:V. Jag kommer inte uppgradera mitt 1070, det duger för tillfället. Jag kommer inte klocka något märkvärdigt, klart man kommer vilja testa lite, men ffa vill jag ha bättre renderingstider och prestanda vid videoredigering. Har inte ens SSD-lagring i dag, bara en mindre SSD som systemdisk så det blir lite sådant också. Jag vet inte om jag kommer sakna att inte ha PCI-E 4.0, jag tror inte jag kommer ha de kraven i den närmsta tiden i vart fall (svårt att sakna något man inte har testat). Det här med lanes et. c. flyger verkligen över mitt huvud men i bästa fall är jag lyckligt ovetande.

Nemas problemas! hehe.

Jag uppgraderar med 3-4 år i åtanke, så då har jag inget emot att fläska på lite :D.

Är också osäker vilken CPU jag ska stoppa i dock. Det hänger mycket på Reviews, vad det blir för överklockningsmöjligheter, hur stor skillnaden blir mellan 3700X och 3800X, vad den drar vid en all core överklock och även såklart vad priset på CPUn hamnar.

Visar det sig att de inte överklockar bra alls, då kanske jag satsar på en 3600 eller 3600X för nu, och sedan byter upp mig när ryzen 4000 kommer nästa år. Förhppningsvis blir det lite högre frekvenser då.

3700x blir nog utmärkt om du renderar och spelar lite. PCI 4.0 tycker jag att du inte ska lägga någon krut på att fundera över.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10