Permalänk

Frågor ang TP link Deco M5 mesh

Har nu köpt mig en uppsättning Deco M5 mesh puckar ( 3 st ) och har några funderingar ang hur dessa bör kopplas... Har idag i lägenheten bredbands anslutning via Telenor via ett Technicolor TG799 vac Xtream modem.
Fråga 1. Skall jag koppla första Deco M5 pucken till detta modem eller behövs inte denna ?
Fråga 2. Om nu Technicolor modemet måste användas skall jag då koppla bort WiFi från modemet ?

McFeast1

Permalänk

Är technicolorn verkligen ett modem och inte en vanlig router?
Har du en fiberdosa/tjänstefördelare så kopplar du in Decon till den.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Lego Master

Ja, första M5-pucken ska agera router, dvs första enhet direkt efter fiberkonvertern. Technicolor-apparaten kan du sen använda som dörrstopp.

Gjorde samma installation i vintras, sjukt nöjd.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Hej.

Tack för svaren, men det enda jag har innan Technicolor TG799 är en liten RJ45 dosa innanför dörren på väggen ( ca 10 cm x 5 cm ), så menar ni att detta skulle kunna vara en fiberdosa/tjänstefördelare ?

McFeast

Permalänk
Lego Master

@McFeast52:
Enklaste sättet att prova: stoppa en nätverkssladd mellan dosan på väggen och en dator/laptop. Får du internet? Då duger M5an perfekt som ersättare för 799an.
Tänk på att operatören/leverantören kan ha MAC-adresslåsning som hindrar nya enheter från att få en adress från deras DHCP-server på en stund. Hur länge varierar, från 20 minuter till typ ett dygn i värsta fall.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield