Permalänk
Medlem

Spara kvitto digitalt?

Hej,

Kan ni rekommendera någon mjukvara för att spara analoga kvitto till digitala och samtidigt läser av vad som står på dem? Jag vill alltså ha in kvittona i någon mjukvara som gör det enkelt att hitta och även skriva ut i efterhand.

Någon som använder sådant program?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag tar kort med mobilen sen trycker jag på den där "dela" ikonen som finns i varenda app och väljer att ladda upp på min google drive. SUPERSMIDIGT!

Permalänk
Medlem

På jobbet vet jag att några pratat om Expensify för att hantera kvitton. Jag har inte provat den själv men den verkar göra sitt job.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Jag tar kort med mobilen sen trycker jag på den där "dela" ikonen som finns i varenda app och väljer att ladda upp på min google drive. SUPERSMIDIGT!

Men hur söker du upp dem sen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Är det för företags/jobb-bruk så kolla med leverantören av affärs-/ekonomisystemet.

Är det privat så kan du fota och läsa in i Evernote för OCR och allt sånt, de har något tillägg så du ser allt sammanställt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

På jobbet vet jag att några pratat om Expensify för att hantera kvitton. Jag har inte provat den själv men den verkar göra sitt job.

Ser bra ut, kostar dock 50 kr / mån om man vill kunna läsa av kvitto. Osäker på om det är värt pengarna, kanske får testa det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det för företags/jobb-bruk så kolla med leverantören av affärs-/ekonomisystemet.

Är det privat så kan du fota och läsa in i Evernote för OCR och allt sånt, de har något tillägg så du ser allt sammanställt också.

Det är privat och det är av fler anledningar.

- Bättre ordning på kvitto.
- Snabba upp sökning över specifika kvitto.
- Förlänga livet på kvittona.

Kan Evernote läsa av ett kvitto o göra om det till text? Lyckades inte hitta någon bra info om det?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Det är privat och det är av fler anledningar.

- Bättre ordning på kvitto.
- Snabba upp sökning över specifika kvitto.
- Förlänga livet på kvittona.

Kan Evernote läsa av ett kvitto o göra om det till text? Lyckades inte hitta någon bra info om det?

Evernote kan skanna in och lägga kvittot i t.ex. en egen katalog, och den inskannade filen är väl sökbar via OCR. Det finns dock lite olika sätt att skanna in saker, t.ex. ScanSnap på Win/MacOS eller Evernote-appen på telefon. Finns nog helt enkelt lite olika sätt att göra det på.

Några alternativ för Android verkar vara Receipts - Expense Tracker, CamScanner och möjligen Evernote-appen på Android eller Scannable på iOS.

Finns också svenska tjänster som Sparakvittot från Findity/Kivra eller kvitto.se/Storebox som har appar/tjänster som går ut på att registrera och sammanställa kvittona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Men hur söker du upp dem sen?

Filnamnet döper jag till något enkelt.
Barnvagn.png

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör https://www.mayan-edms.com/ i docker.

Använder ScannerPro som laddar upp till gdrive, har sedan ett script som hämtar hem pdf filen till lokal mapp där mayan läser in den.

OCR funktionen har väl lite svårt med ÅÄÖ men i det stora hela fungerar det bra.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Hmm skulle det fungera med Microsoft Office Lens och spara kvittona som PDF hos t.ex. Onedrive. Lens har OCR så det borde bli sökbara pdf filer av det. Kanske ute på hal is nu, har aldrig prövat just detta och om filerna blir sökbara.

Permalänk
Medlem

Scannar in kvitton som jag behöver spara.
Ger ett bra namn på filen och lägger på onedrive i dedikerad mapp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Jag skulle göra som jag gör med digitala, tar alltid kort på bekräftelsen efter att avslutat köp och sparar i en mapp, döper filen till företagets namn och produkten eller produkterna jag köpt. Köper man mycket brukar jag försöka hitta ett samlingsnamn, men tror och det känns som att företagsnamn är det viktigaste.
Ta en bild på kvittot och spara på samma sätt, så hade nog jag gjort.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite applefierad men det borde gå lika bra med google pryttlarna.
Har köpt Scanbot Pro på appstore. Ta kort på kvitto i appen, croppa den lite snyggt, den kör OCR på kvittot och lägger automatiskt på min icloud.
Då är kvittona sökbara på alla mina enheter.
När jag har tid och lust så brukar jag även gå in på mappen och döpa om kvittona efter datum / ställe / pryl standard men det är overkill eftersom datorerna och mobilerna hittar det ändå om jag bara skriver "webhallen" eller "kjell" i sökning.
Har ej hittat någon annan metod som känner att den passar mig

Permalänk
Medlem

De är inte alltid så enkelt att komma ihåg var en pryl är köpte efter 1 år eller 2. Och det är inte helt sällan som jag har massor med kvitto från en o samma butik. Ex Biltema har jag hur många kvitto som helst ifrån, hur ska jag kunna hitta det där kvittot som innehåller den där tången som nyss gick sönder?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

De är inte alltid så enkelt att komma ihåg var en pryl är köpte efter 1 år eller 2. Och det är inte helt sällan som jag har massor med kvitto från en o samma butik. Ex Biltema har jag hur många kvitto som helst ifrån, hur ska jag kunna hitta det där kvittot som innehåller den där tången som nyss gick sönder?

I Evernote går det att tagga kvittona med vad som helst, om det nu hjälper dig att söka upp specifika artiklar. Raden som står på kvittot är inte alltid så hjälpsam.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Jimmy:

De är inte alltid så enkelt att komma ihåg var en pryl är köpte efter 1 år eller 2. Och det är inte helt sällan som jag har massor med kvitto från en o samma butik. Ex Biltema har jag hur många kvitto som helst ifrån, hur ska jag kunna hitta det där kvittot som innehåller den där tången som nyss gick sönder?

Oavsett vilken lösning du väljer, så kommer inte det systemet kunna extrapolera information som inte finns på kvittot, tex om det bara står något artikelnummer och en obskyr beskrivning/förkortning. Om du vill veta att ett kvitto gäller en specifik tång och namnet inte finns på kvittot, så kommer du ändå behöva handpåläggning genom att fylla i extra information och sökbar text nånstans i relation till kvittot, antingen som metadata eller bara som bildnamn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Relaterad fråga: hur är det med kvittooriginal nuförtiden? Jag menar, om man skannar in och sedan slänger originalkvittot, finns inte risken att butiken vägrar godta utskriven kopia (pga att det är lättare att förfalska)?

I praktiken lär det antagligen aldrig hända förstås, butiker brukar ju normalt försöka undvika att djävlas med sina kunder i onödan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Använder Google Drive, finns en inbyggd funktion för att scanna saker med kameran på telefonen och spara det hela som en PDF på Drive. Det går oftast att söka efter saker som står skrivna på kvittot, men det varierar lite beroende på kvalitén på scanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Hmm skulle det fungera med Microsoft Office Lens och spara kvittona som PDF hos t.ex. Onedrive. Lens har OCR så det borde bli sökbara pdf filer av det. Kanske ute på hal is nu, har aldrig prövat just detta och om filerna blir sökbara.

Detta är vad jag gör med visitkort - tar kort med Office Lens och sparar i Onenote. Man kan ha olika anteckningsböcker osv om man vill lagra grejerna manuellt. Alltihop OCRas sedan av datorn så att det blir sökbart. Funkar helt OK.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Visst är inte kvitto helt tydliga alltid men det är samtidigt många kvitto som faktisk är. Oftast brukar det iallafall framgå någon form av artikel nr som går att söka på.

Det optimala hade varit följande :

- Fotografera kvitto
- Gör om till text
- Möjlighet att markera den text som ska vara sökbar
- Möjlighet att lägga till ytterligare meta data
- Kraftfull sökmotor för registrerad metadata

Helt enkelt ett system som förenklar hanteringen av kvitto.

När ett kvitto väl är inskannat finns det ingen anledning att behålla originalet, allt butiken behöver för att verifiera köpet står på kvittot.

Vad jag förstår av de flesta kommentarer här så nöjer man sig med att få in en bild på kvittot och manuellt själv skriva meta data. Visst, det funkar men inte jätte kul med kvitto som har 20 plus artiklar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Visst är inte kvitto helt tydliga alltid men det är samtidigt många kvitto som faktisk är. Oftast brukar det iallafall framgå någon form av artikel nr som går att söka på.

Det optimala hade varit följande :

- Fotografera kvitto
- Gör om till text
- Möjlighet att markera den text som ska vara sökbar
- Möjlighet att lägga till ytterligare meta data
- Kraftfull sökmotor för registrerad metadata

Helt enkelt ett system som förenklar hanteringen av kvitto.

När ett kvitto väl är inskannat finns det ingen anledning att behålla originalet, allt butiken behöver för att verifiera köpet står på kvittot.

Vad jag förstår av de flesta kommentarer här så nöjer man sig med att få in en bild på kvittot och manuellt själv skriva meta data. Visst, det funkar men inte jätte kul med kvitto som har 20 plus artiklar.

Som jag skrev ovan, ge mayan-edms ett försök. Docker-compose filen för enkel setup:
https://gitlab.com/mayan-edms/mayan-edms-docker/blob/master/d...

OCR på all text och sökbart, går att få till metadata och tags om man vill.

https://www.mayan-edms.com/

Upload från telefon till katalog i google -> schemalagda körningar som hämtar ned pdfen till mayan-edms watch katalog som sedan läser in filen

nyttjar rclone för att få ned filerna
Powershellscript:

$files = (rclone ls gdrive:/ScannerPro --max-depth 1 | Select-String -Pattern "\S+\w+.pdf").Matches.Value foreach($file in $files) { rclone copy "gdrive:/ScannerPro/$file" /home/qhrizz/mayan-edms/watch rclone move "gdrive:/ScannerPro/$file" gdrive:/ScannerPro/Archive/ }

Sen finns ju paperless också https://github.com/the-paperless-project/paperless men tror inte att den underhålls längre.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000