Permalänk
Medlem

Flytta med PC, packning?

Hej!

Jag ska flytta datorn och naturligtvis var jag smart nog att slänga originalförpackningen :/
Planen är att plocka ut allt ur datorn som är relativt enkelt att sätta in igen(nätaggregat, SSD, fläktar, grafikkort osv), sedan försluta chassit och lägga i en flyttlåda omringad av kuddar. Är detta en dålig idé? isf varför?

Permalänk
Medlem

Hur långt ska du flytta? Tänker ju rent spontant att om det inte är några 200 mil bör det funka finfint att bara köra datorn i bilen som vanligt, som om du ska på ett lan eller så. Då plockar man ju inte direkt isär datorn

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Flyttade 120 mil för något år sedan. La bara chassit inuti ett täcke för att skydda från repor och monterade bort cpu kylaren, har en ganska stor luftkylare.

Permalänk
Medlem

Har du större luftkylare och en dedikerad GPU (läs grafikkort) så är det en bra idé att plocka ur dessa och frakta på sidan av. Har hört mardrömshistorier om hur moderkort knäckts, det verkar inte vara nå vidare kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sist jag flyttade så (och gångerna innan) så har jag inte monterat isär datorn.
Den har istället fått åka i "min" bil och fått ligga på sidan.
Detta så att grafikkort och CPU kylare inte ska belasta moderkortet så mycket.

Tror att detta funkar för dig också, ska du köra skogsstig med massa hål i vägen så får du naturligtvis tänka om - men för vanlig svensk landsväg så har detta räckt för mig.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

När jag pluggade i Göteborg för några år sen så förflyttade jag min stationära dator mellan lägenheten till mina föräldrarnas hus minst 3 gånger i månaden och det är en enkelresa på 20 mil. Datorn som vägde nästan in på 25 kg med ett GTX 980 Ti och någon koloss till kylare från Noctua som vägde över 1kg. Lastade jag in i bagaget under lastnätet på en BMW e92 med sportfjädring. 19 mil är landsväg och sista milen in till mina föräldrars hus är en grusväg med potthål och bucklor. Datorn klarade sig finemang under 2 åren som jag transporterade den

Permalänk
Medlem

Äh, även om man har tornkylare så sätter man någon skumbit mellan den och chassit, ser till att moderkort ligger ner mot sätet så att tornet står upp, släng skiten på baksätet i en bil/på hyllan i tåget.
Du riskerar nog mer skada när du tar ur fläktar/nätaggregat än att låta dem sitta i oavsett hur du fraktar chassit.

Permalänk
Medlem

@he1234: Åkt på DH några gånger, det är ca 90 mil bort, åkt både tåg och bil. Har inte plockat ur nånting ur datorn nån av gångerna.
Har numera AIO vattenkylare, men hade första gångerna luftkylare.
Har du en fet luftkylare så tänk bara på o lägga datorn med baksidan nedåt. Komponenterna kommer mest troligen inte ta skada i vilket fall, men du minskar ju klart risken om du lägger chassit med baksidan nedåt, lägg den på en filt eller något om du inte vill ha repor.
Att ställa tunga saker runtomkring är en bra idé så den inte kan röra sig så mycket, lösa saker i en bil som bromsar kraftigt, kan bli farligt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Knappast att det finns studier tillgängliga för allmänheten kring detta. Givetvis har stora datortillverkare god koll, men de använder samtidigt sällan stora, tunga kylare på sina moderkort. Därav är deras studier knappast speciellt generaliserbara. Antingen får du gå på sunt förnuft eller anekdoter från nätet.

Själv hade jag knappast att orka demontera datorn vid flytt utan snarare varit varsam och hoppats på det bästa. Kanske om jag använt stora luftkylare. Jag hade dock tagit ut grafikkortet om jag använt en tornlåda. Lösa okänsliga komponenter såsom SSD och annat kraft hade jag inte brytt mig om.

Sedan beror allt detta så klart på dig, operatören. Är man varsam i hanterandet av komponenter vid demontering så stärker det så klart det alternativet. Är du oförsiktig är det en anledning att köra monterat. Oavsett så är backup av data mycket viktigt då hårdvara alltid går att ersätta.