Dota 2 fryslaggar - hjälp sökes

Permalänk
Medlem

Dota 2 fryslaggar - hjälp sökes

Hej!

Det är så att jag tänkte mig börja spela lite dota 2 igen efter ett långt uppehåll. Tyvärr verkar spelet ha fått nå allvarliga problem för vissa användare, mig inkluderat.

Update: https://www.twitch.tv/videos/440425201 (för att se vad som händer i spelet)

PC Specs:
5930k
RTX 2080ti
32gb ram
x99 deluxe
960 pro
850 pro
Windows 10 1903

Felbeskrivning
Spelet fryser helt random, vare sig efter jag spelat 10min eller 30min in i ett game. och när det väl fryser sig så fastnar allt och det tar ca 30-40sec innan jag blir disconnectad, sen är det bara att reconnecta till spelet igen, oftast så fryser spelet direkt efter en reconnect och håller i ca 30-40sec igen. sen fungerar spelet som det skall i typ 10-30min igen innan detta sker ännu en gång och håller på så. you get the point.

När spelet hänger sig så är det bara spelet i sig. man får alltså upp "dota 2 is unresponsive" yada yada. Jag kan göra hur mycket jag vill i windows etc.

Det jag testat är: (taget från min tråd på steamcommunity)

1. Varified files
2. reinstalled the game (on multiple SSDs)
3. reinstalled steam
4. reinstalled OS.
5. run the game in administrator
6. run both x32 and x64.
7. run the game in compability mode (win7)
8. unplugged unnecessarily USB (like webcam)
9. tried all the troubleshoot from steam, as in try -autoconfig etc etc.
10. DDU and installing latest Drivers.
11. DDU , Installing another GPU + NEW and OLD drivers.
12. Tried all API's. (vulkan was worst, lots of small freezes, but also faster before the game became responsive again)
13. Started the game with -nosound
14. Disabled Gsync
15. Installed older drivers for chipset
16. Played the game in Windowed, Window borderless and Fullscreen Exclusive
17. Lowered all graphic settings.
18. removed OC on CPU.

Känns som jag verkligen testat allt nu utan lycka, det enda jag inte testat är att köra spelet på ett annat OS. Vilket jag tänkte att jag skulle testa, dock är det en väldigt tråkig lösning till ett problem att behöva boota till ett annat OS.

Det tål att nämnas att Dota2 är det enda spelet jag har problem med, spel som Overwatch, CS, Apex etc fungerar flawless.
Idér uppskattas.
Har även sett att det är massor med användare på Steam som har detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbeluff:

Hej!

Det är så att jag tänkte mig börja spela lite dota 2 igen efter ett långt uppehåll. Tyvärr verkar spelet ha fått nå allvarliga problem för vissa användare, mig inkluderat.

PC Specs:
5930k
RTX 2080ti
32gb ram
x99 deluxe
960 pro
850 pro
Windows 10 1903

Felbeskrivning
Spelet fryser helt random, vare sig efter jag spelat 10min eller 30min in i ett game. och när det väl fryser sig så fastnar allt och det tar ca 30-40sec innan jag blir disconnectad, sen är det bara att reconnecta till spelet igen, oftast så fryser spelet direkt efter en reconnect och håller i ca 30-40sec igen. sen fungerar spelet som det skall i typ 10-30min igen innan detta sker ännu en gång och håller på så. you get the point.

När spelet hänger sig så är det bara spelet i sig. man får alltså upp "dota 2 is unresponsive" yada yada. Jag kan göra hur mycket jag vill i windows etc.

Det jag testat är: (taget från min tråd på steamcommunity)

1. Varified files
2. reinstalled the game (on multiple SSDs)
3. reinstalled steam
4. reinstalled OS.
5. run the game in administrator
6. run both x32 and x64.
7. run the game in compability mode (win7)
8. unplugged unnecessarily USB (like webcam)
9. tried all the troubleshoot from steam, as in try -autoconfig etc etc.
10. DDU and installing latest Drivers.
11. DDU , Installing another GPU + NEW and OLD drivers.
12. Tried all API's. (vulkan was worst, lots of small freezes, but also faster before the game became responsive again)
13. Started the game with -nosound
14. Disabled Gsync
15. Installed older drivers for chipset
16. Played the game in Windowed, Window borderless and Fullscreen Exclusive
17. Lowered all graphic settings.
18. removed OC on CPU.

Känns som jag verkligen testat allt nu utan lycka, det enda jag inte testat är att köra spelet på ett annat OS. Vilket jag tänkte att jag skulle testa, dock är det en väldigt tråkig lösning till ett problem att behöva boota till ett annat OS.

Det tål att nämnas att Dota2 är det enda spelet jag har problem med, spel som Overwatch, CS, Apex etc fungerar flawless.
Idér uppskattas.
Har även sett att det är massor med användare på Steam som har detta problem.

https://www.reddit.com/r/DotA2/comments/6mg5ji/i_finally_foun...

Du har ju testat MKT, sjukt att ett sånt spel fryslaggar med denna spec.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka mig är att spelet inte fungerar med din specifika hårdvarukonfiguration. Det kan bero på en eller flera delar. Du kan göra en tråd på reddit och/eller dev.dota2.com för mer hjälp och tips.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Tycker att det låter som ett nätverkskortsrelaterat problem. Har du uppdaterat bios? Senaste drivare för nätverkskretsen?

/Lucas

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Trasiga minnen kanske? Testa köra memtest.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem

Kanske köra spelet på endast några av dina cores samt testa att sänka minnes-inställningar kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Kolla event viewer efter crashen
Då borde du se vad som jävlas.

Hittade den här också: https://www.dotainternational.com/how-to-fix-dota-2-crashes/

Kanske är nåt du inte testat

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@martak:
Eventviewer ger mig ingen crash. eller ja, jag har inte kollat efter jag faktiskt säger åt den att stänga av spelet när den är "not respnosive" men väntar man så kommer det igång igen.

Värt att kolla.

Permalänk
Medlem

@Vispsleven: Värt att testa, tycker bara att det är konstigt att det skall ha börjat nu men har fungerat innan.
Dota fungerar även utmärkt på en ryzen 1700 här i hemmet, vilket har 8c16t

men värt att testa. Tack för förslaget.

Permalänk
Medlem

@Vispsleven: Glömde även säga att mina minnen körs på 2400mhz, inte så farligt mycket högre än stock. men värt att göra ett test så klart. (2133mhz = non oc på moderkortet)

Permalänk
Medlem

@Zahedee: Tvivlar på det, men utesluter inte scenariot, will check! Tack för förslaget.

Permalänk
Medlem

@erssn: Kör nyaste bios (som ej är beta)
Fullt uppdaterade nätverkskorts drivare. direkt tagen från downloadcenter.intel

Permalänk
Medlem

@Treant: Spelet har fungerat utmärkt med samma hårdvara ända skillnaden är att förr körde jag ett 980ti på den, som sedan blev ett tag 780. vilket båda fungerade utmärkt med windows 10.
Sen nu med 2080ti slutade det fungera, så tänkte att jag testade med 780 igen, tyvärr så har jag problemet där.
Körde som sagt DDU och testade nya drivare och även DDU med äldre drivare. tyvärr finns problemet nu.

så känns som det borde isåfall vara något med en nyare version av windows 10 som orsakar det!

Permalänk
Medlem

@hznn: Ja det är ganska frustrerande.
Känns som det mesta hade jag testat i den där tråden, men värt att kolla om det är windows defender som spökar! Tack.

Permalänk
Medlem

Update:
Jag streamade lite för att få det på video:
https://www.twitch.tv/videos/440425201

Allt annat på datorn fungerar fint när spelet hänger sig.
Jag testade att ta ned CPU cores, så nu använde den bara 6 st av 12.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa en minnesmodul också samt se om det gör någon skillnad med annat nätagg om du har ett liggandes

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispsleven:

Du kan ju testa en minnesmodul också samt se om det gör någon skillnad med annat nätagg om du har ett liggandes

Givetvis.
Nätagget har jag svårt att tro att det är boven. har en EVGA Supernova P2 1000w (har givetvis fler nätagg här, men tror jag är för lat för just för att testa det )
Har nu också testat att köra minnerna på 2133mhz, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha ett grafikkort över också? Testa det isf, har för mig det var något med vissa 2080ti som hade defekta minnen typ.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Kör du dubbla sladdar från ditt nätagg eller kör du en single-kabel med splitter?

Mitt Vega 64 crashade också i Dota men funkade i några andra spel. När jag bytte till två separata kablar så fungerade allting bra.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispsleven:

Du råkar inte ha ett grafikkort över också? Testa det isf, har för mig det var något med vissa 2080ti som hade defekta minnen typ.

11. DDU , Installing another GPU + NEW and OLD drivers.

Har testat att byta 2080ti till ett GTX 780. (780 fungerar utmärkt med dota i en annan dator) med fräsha drivare, DDU till nyaste möjliga. och även DDU till äldre drivare. tyvärr samma fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Kör du dubbla sladdar från ditt nätagg eller kör du en single-kabel med splitter?

Mitt Vega 64 crashade också i Dota men funkade i några andra spel. När jag bytte till två separata kablar så fungerade allting bra.

Jag kör 2 sladdar från nätagget!

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Att köra spelet med Windows 7 har fungerat felfrit hela kvällen. 6 games i rad.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem och det beror på att datorn är överklockad. Ändrar jag alla settings till default så fungerar det. Oerhört frustrerande...

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC