Permalänk

Samsung C43J890 eller LG 38WK95C??

Hej vänner
Någon som har några erfarenheter av dessa Pc skärmar ?
Samsung C43J890 eller LG 38WK95C??
Lutar åt att köpa någon av dom, men vill gärna veta lite vad folk tycker om dom?
Skärmen ska användas för Foto/video redigering samt Lite spel
Tack för all hjälp

Permalänk
Bildexpert 📺

@Falconair: Samsungen använder en VA-panel med 3 840 × 1 200 pixlar och LG:n kör IPS med 3 840 × 1 600 pixlar. Den senare panelen är tämligen beprövad för foto/bildredigering och ger 1/3-del fler pixlar på ytan. VA-paneler i sin tur kan ha störande subpixelstrukturer som inverkar på hur text och grafik återges. Så det bör synas innan köp.

Permalänk

@Laxpudding: Detta skall jag se på. tack för att du påminner mig. men vad skulle du ha valt om du hade varit mig?
Har 2 laptop, en stor pc och en mobil jag tänkte koppla till skärmen..

Permalänk
Bildexpert 📺

@Falconair: Av de två du tittar på och det behov du beskriver så pekar det mesta på LG-skärmen.

Permalänk

@Laxpudding: tack för ditt svar; såg nu att lag skärmen inte klara nvidia grafikkort som jag har, tråkigt tycker ja

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Falconair:

@Laxpudding: tack för ditt svar; såg nu att lag skärmen inte klara nvidia grafikkort som jag har, tråkigt tycker ja

@Falconair: Vad menar du med att "lag skärmen" inte klarar Nvidia-kort? Menar du LG-skärmen? Vad är det som säger att Nvidia-kort inte fungerar med den? Är det något test som visar på problem?

Permalänk

@Laxpudding: Hejsan. ja det var så jag menade att inte LG skärmen klarar Nvida kort, att du inte kan få ut max av skärmen om du ska köra nvidia kort mot den. någon som visade på Youtube att hertzfrekvensen inte gick att ändra m.m
Låter märkligt tycker ja..
men å andra sidan så är den ju rätt så dyr för min plånbok just nu...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Falconair: En del skärmar har visat sig ha en kretsuppsättning som bråkar med Nvidia-kort pga av snäva toleranser, till exempel vid 144 Hz. Hur en tillverkare nu kan missa en sådan sak med den tillverkare som är den dominerande på marknaden idagsläget.

Lösningen, om inte tillverkaren får tummen ur och fixar, är göra en custom resolution på 142 Hz eller liknande så att bandbredden ligger inom toleransen för skärmens kretsuppsättning.

Kan vara något sådant du såg? Om inte är det kanske ett mindre lyckat att fatta köpbeslut baserat på något man minns lite vagt från youtube.