Permalänk
Medlem

Med risk för att bli utskrattad, alla ni som talar om stålkvalitet och slipning, hur vassa vill ni ha era knivar?

Själv har jag ett par billiga knivar från typ Fiskars/Ikea, alla över 10 år tror jag, aldrig slipade, kockknivarna har nog alla något litet "hål" på eggen. Är nöjd om jag kan skära tomater i typ 2-3mm breda skivor (har inget behov av smalare än så), går inte det, drar jag lite med brynjärnet sedan brukar det inte vara problem mer.

Brukar ni skiva era tomater under millimetern, eller vad är problemet som gör att ni ställer så stora krav?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Är ju inte ovanligt med en viss mån av extremism med sådana här grejer, men ibland så känns det som att det tas en gnutta för långt to be honest xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är ju inte ovanligt med en viss mån av extremism med sådana här grejer, men ibland så känns det som att det tas en gnutta för långt to be honest xD

Givetvis, det finns inget verkligt behov av en kniv smidd i tusen lager av enarmad japansk pirat under ett stjärnfall slipad så den kan klyva atomer, det är bara förlängda kökspenisen

Men har man använt en vass kniv förstår man varför de behöver slipas ibland åtminstone.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Givetvis, det finns inget verkligt behov av en kniv smidd i tusen lager av enarmad japansk pirat under ett stjärnfall slipad så den kan klyva atomer, det är bara förlängda kökspenisen

Men har man använt en vass kniv förstår man varför de behöver slipas ibland åtminstone.

Hahah jag kan inte undvika att tänka på denna briljanta scen, även om det handlar om Whiskey i detta fallet xD

https://www.dailymotion.com/video/x2mlgw8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HugSeal:

Saken är ju den att tangentbord t.e.x i mångt och mycket är en smaksak och utsmyckning är rent bling. Det finns gott om mätbara och väldigt märkbara skillnader mellan olika slipstenar och det är en enorm skillnad på att använda en välslipad kniv i ett kök. Har man någon gång hackat upp en rejäl mängd morötter med både en dåligt slipad och en välslipad kniv så vet man skillnaden i hur handleden mår.

Vet inte om det är alltför mycket prylhysteri när vi pratar om något m har använts i tusentals år i olika iterationer och där ett inköp kommer räcka i flera livstider för de flesta som inte slipar knivar mer än för hemmabruk.

Jag skulle nog säga att det är rätt stor prylhysteri kring kockknivar och dess slipningar ;).
Med det sagt har jag både märkesknivar och flera våtslipstenar hehe. Jaaa, även med japanska namn.

Slipstenar har vi alltid haft i hemmet för att hålla diverse verktyg i trim så jag har alltid slipat själv.

Men ja, det räcker vanligen fint för gemene man när kniven är vass nog att raka av armhåret och det går att uppnå med en billig sten (behöver inte mer än 400 grit för det) och en ikeakniv. Knivbrev har jag aldrig testat, men de lär väl hålla den nivån tänker jag mig iaf.

Sedan kan man nörda ner sig vidare. Högre grits, hårdare stål med snävare vinklar and so on.
Eller som det nämnts i tråden - strigel och slippasta för köksknivar ;). Brukar annars vara ägnat rakblad (vilket jag också har såklart - jag är ju själv insnöad nerd).

Jag underskattar inte konsten att slipa knivar och hålla dem i bruksskick. Blir själv matt varje gång man lagar mat hos någon annan som inte tar hand om sina knivar (vilket är de flesta) (så ger dem vanligen en omgång mot nå keramiskt i köket så som undersidan av en tallrik eller liknande). Och det är ett hantverk att få till finare slipning på japanska knivar med snävare vinklar. Helt klart.
Men nivån blir lätt insnöad här hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e1m1:

Med risk för att bli utskrattad, alla ni som talar om stålkvalitet och slipning, hur vassa vill ni ha era knivar?

Själv har jag ett par billiga knivar från typ Fiskars/Ikea, alla över 10 år tror jag, aldrig slipade, kockknivarna har nog alla något litet "hål" på eggen. Är nöjd om jag kan skära tomater i typ 2-3mm breda skivor (har inget behov av smalare än så), går inte det, drar jag lite med brynjärnet sedan brukar det inte vara problem mer.

Brukar ni skiva era tomater under millimetern, eller vad är problemet som gör att ni ställer så stora krav?

Kanske handlar det inte så mycket om hur tunna skivor som går att göra med kniven. På samma sätt som att det nog inte är så ofta folk står och spontanhugger i papper. Det är väl mer sätt att visuellt demonstrera skärpan av eggen på knivar.

Så tunnare tomatskivor är nog inte riktigt målet. Men det är en jäkla skillnad på att skära allt möjligt - tomat, korv, sallad och fisk. Ja det mesta om kniven är vass. Är man inte van vid att ha en vass kniv så är det antagligen inget man längtar efter.
Själv upplever jag det lite som att spela nya spel på en skruttig dator om jag behöver laga mat med slöa knivar. Det går, men det är inge vidare kul.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle nog säga att det är rätt stor prylhysteri kring kockknivar och dess slipningar ;).
Med det sagt har jag både märkesknivar och flera våtslipstenar hehe. Jaaa, även med japanska namn.

Slipstenar har vi alltid haft i hemmet för att hålla diverse verktyg i trim så jag har alltid slipat själv.

Men ja, det räcker vanligen fint för gemene man när kniven är vass nog att raka av armhåret och det går att uppnå med en billig sten (behöver inte mer än 400 grit för det) och en ikeakniv. Knivbrev har jag aldrig testat, men de lär väl hålla den nivån tänker jag mig iaf.

Sedan kan man nörda ner sig vidare. Högre grits, hårdare stål med snävare vinklar and so on.
Eller som det nämnts i tråden - strigel och slippasta för köksknivar ;). Brukar annars vara ägnat rakblad (vilket jag också har såklart - jag är ju själv insnöad nerd).

Jag underskattar inte konsten att slipa knivar och hålla dem i bruksskick. Blir själv matt varje gång man lagar mat hos någon annan som inte tar hand om sina knivar (vilket är de flesta) (så ger dem vanligen en omgång mot nå keramiskt i köket så som undersidan av en tallrik eller liknande). Och det är ett hantverk att få till finare slipning på japanska knivar med snävare vinklar. Helt klart.
Men nivån blir lätt insnöad här hehe.

Helt klart finns det mycket att nörda sig in i och skall man slipa en random ikeakniv så är ju även 1000 grit i överkant för när man faktiskt får någon vettig förbättring.

Det är klart att det är mycket som man kan nörda ner sig i med slipning och det finns ju helt klart tillfällen när man kanske går lite till överdrift

Men personen jag svarade på sa att sandsten som sandsten är bara trams och far hans hade en slipsten så den duger åt allt. Och det är bara rakt ut tokfel.

En stor fördel med välslipade knivar annars är att man slipper göra något om man har vänner över på tacohäng. Så fort de börjar skära något så vill de inte sluta ^^

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Har Briljera från Ikea i både 20cm och 16cm, väldigt prisvärda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Till att börja med, du har köpt kolstålsknivar som är härdade rätt hårt. Jag skulle definitivt avråda dig från att "ståla" knivarna med ett bryne. Ett skärpstål använder man när eggen har utmattats och därför viker sig lite åt sidan när den används, då rätar stålet upp eggen igen.

Men knivarna som du har köpt är så pass hårda (och därmed spröda) att stålet inte viker sig på det sättet och om du ger dig på dem med ett bryne så är det troligare att du kommer flisa upp eggen och sluta med en brödkniv. (Okej, aningen till överdrift men du komemr troligen få hack i eggen)

Du har ju som sagt köpt kolstålsknivar. Är du medveten om skillnaderna mellan kolstål och rostfritt? Lämnar du en kolstålskniv framme fuktig så kommer du få rostfläckar, och när den är ny kan du beroende på kniv och hur den är smidd få rätt mycket oxidering, framförallt när du skär t.ex. lök. Det är ju inte raketforskning direkt, håll kniven torr och diska aldrig i diskmaskin (vilket ju gäller för alla knivar, men i ännu högre grad för kolstål).

Slipstenar är en djungel att dyka in i. När jag skaffade stenar så körde jag en overkill och skaffade Naniwastenar i 400, 100, och 3000 grit. Sedan har jag kompletterat med en kitayama 8000 (och en ännu finare natursten för rakknivar).

Skulle jag skaffat utrustning för att börja slipa idag så hade jag helt enkelt skaffat en bra sten på drygt 1000 grit. Det är en bra startpunkt och en 1000 grit egg ger en vass kniv som du kan göra det mesta med i köket, och får du inte en bra egg på 1000 grit så hjälper det inte att gå upp i grit.

Du har ju köpt hårda knivar i bra stål som faktiskt kan tjäna på att gå upp något högre i grit men till att börja med skulle jag klassa det som överkurs. Alternativt att du köper en kombinationssten på exempelvis 1000/6000 eller 1000/3000 (om det finns).

Kul att du skaffat ett par bra knivar och är sugen på att lära dig ta hand om dem. Det är en sån enorm skillnad när man går från maskinslipade ikea eller globalknivar till en kniv i ett mycket bättre stål och ger dem en mycket bättre egg.

Du har tidigare fått rådet att kolla igenom loppislådor efter knivar att öva på och det är ett utmärkt förslag. Gamla Karlsson/Nilsson eller eskilstunaknivar har generellt bra stål för pengarna och när du letar loppislådor efter något att öva på så skulle jag säga att rost eller en mörkgrå yta på knivarna är ett bra tecken. Det tyder på att det inte är rostfria knivar och det är mycket lättare att lära sig slipa på och mer likt knivarna du har köpt.

Det finns ett gäng bra videos på nätet JapaneseKnifeImports har en spellista med mycket matnyttigt t.ex.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLEBF55079F53216AB

Köpte en strigel + 1000/6000-kombo och en hållare idag. Tack för tipsen

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Köpte en strigel + 1000/6000-kombo och en hållare idag. Tack för tipsen

Låter som ett bra paket sm bör kunna hantera det mesta, då är det bara att nörda ner sig och öva kvar

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Låter som ett bra paket sm bör kunna hantera det mesta, då är det bara att nörda ner sig och öva kvar

Har kollat lite slipvideos på tuben, har även ett par skitknivar som jag använde innan jag kan pröva med. Santokun jag köpte var inte alltför skarp från början, skall bli kul att se hur vass den blir efter 6000-grit.

CleanCut har denna videon:
https://www.youtube.com/watch?v=yyGWbtFRNAY

Även dessa två, som du länkade till innan:
https://www.youtube.com/watch?v=GB3jkRi1dKs&list=PLEBF55079F5...
https://www.youtube.com/watch?v=SKeSRDMRpY0&list=PLEBF55079F5...

Skall nog gå bra, hoppas jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA