Permalänk
Medlem

Dator fast i en startloop

[ursprunglig rubrik med felmeddelande nedan]

Hej!

Efter en uppdatering av Windows 10 slutade mitt ljud fungera på datorn. Testade olika tips från google sök. Efter att försöka installera om drivrutinen och datorn skulle startas om fick jag alltid meddelandet: "your pc ran into a problem and need to restart.... irql_not_less_or_equal". Så när inget fungerade så har jag nu omformaterat datorn. När allt nästan var helt klart skulle och skulle datorn startas om får jag nu samma meddelande "your pc ran into a problem and need to restart.... irql_not_less_or_equal" sedan startars datorn om och jag kommer tillbaka till samma meddelande. Så nu är jag fast i denna loop.

Jag har testat att starta med ett USB minne med windows 10 på via BIOS men det fungerar ej.

Har ni några tips?

Är det bäst att lämna tillbaka den på garantin eller går det att fixa tro?

Tack för er hjälp!

- Joakim

Förtydligade/kortade rubriken från "HJÄLP! Fast i en loop : your pc ran into a problem and need to restart.... irql_not_less_or_equal" sedan startars datorn om och jag kommer tillbaka till samma meddelande."/Thomas Y
Permalänk
Skrivet av schacko:

Hej!

Efter en uppdatering av Windows 10 slutade mitt ljud fungera på datorn. Testade olika tips från google sök. Efter att försöka installera om drivrutinen och datorn skulle startas om fick jag alltid meddelandet: "your pc ran into a problem and need to restart.... irql_not_less_or_equal". Så när inget fungerade så har jag nu omformaterat datorn. När allt nästan var helt klart skulle och skulle datorn startas om får jag nu samma meddelande "your pc ran into a problem and need to restart.... irql_not_less_or_equal" sedan startars datorn om och jag kommer tillbaka till samma meddelande. Så nu är jag fast i denna loop.

Jag har testat att starta med ett USB minne med windows 10 på via BIOS men det fungerar ej.

Har ni några tips?

Är det bäst att lämna tillbaka den på garantin eller går det att fixa tro?

Tack för er hjälp!

- Joakim

Försök starta Windows i safemode, det är F8 man spammare innan Windows startas tror jag och därifrån kan du eventuellt avinstallera nya program eller drivrutiner som du petat in som orsakar blå skärm, kan ju även vara fel på hårdvaran, du kan kolla event viewer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du överklockat?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

När jag överklockade mina ram minnen fick jag en del blåskärmar och då fick jag ofta det meddelandet

"irql_not_less_or_equal" kanske är nåt minne som strular eller XMP i bios

ren gissning dock, då jag inte har koll på den fel koden mer än att jag fick den själv några gånger.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

@ziltharon: hej! Det funkar inte med f8. Är det inte så att man bara kan starta i felsäkertläge från själva windows 10 när allt är fullt igång och inte från start?

Permalänk
Medlem

@JohanssoN85: Hej! OK, tack för svar. Verkar som att jag får lämna in den på Garatin.

Permalänk
Bildexpert 📺

@schacko: Kortade ned din rubrik då längden och "HJÄLP"-rubriker upplevs som störande. Titta gärna igenom trivselreglerna, särskilt avsnitt 3: https://www.sweclockers.com/forum/regler

Välkommen till forumet!

Permalänk
Medlem

Har du testat att inaktivera moderkortets ljud i UEFI? Testa också att ta ur hårdvara du inte absolut inte behöver för att starta datorn. Extra hårddiskar, separat ljudkort, har du integrerad grafik i processorn kan du även testa att ta ut grafikkortet. Allt för att utesluta grejer du enkelt kan kolla själv innan du lämnar in den och kanske inte får tillbaka den på X antal veckor (plus kostnaden det kommer att medföra).

Permalänk

Du borde nog googla hur du får din datormodell i felsäkert läge. F8 brukar vara standard. Du kan ju även testa F9.
Får du felmeddelandet när Windows har bootat upp eller innan?

En snabb googling från Microsoft verkar tala på drivrutinsfel, minnesfel eller antivirusprogram. Men i ditt fall är det troligtvis drivrutinsfel iom att du har fifflat med det innan. Men jag skulle nog ändå råda dig till att testa plocka ur ett ram-minne om du har flera och sedan boota upp igen.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4028391/windows-how-...

När du gjorde omformateringen, rensade du disken helt och hållet? Det kan vara bra att göra om och göra rätt annars så kanske du kan bli kvitt den där drivrutinen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claesgoeran:

Du borde nog googla hur du får din datormodell i felsäkert läge. F8 brukar vara standard. Du kan ju även testa F9.
Får du felmeddelandet när Windows har bootat upp eller innan?

Jag får felmeddlandet precis efter Lenovo loggan dyker upp, precis vid start. Så jag kommer inte in till själva windows. Kollade in Lenovo supporten ska testa så fort jag kommer hem.

Skrivet av Claesgoeran:

En snabb googling från Microsoft verkar tala på drivrutinsfel, minnesfel eller antivirusprogram. Men i ditt fall är det troligtvis drivrutinsfel iom att du har fifflat med det innan. Men jag skulle nog ändå råda dig till att testa plocka ur ett ram-minne om du har flera och sedan boota upp igen.

Precis, det är nog drivrutinsfel. Tor att jag bara har ett ram-minne till den, ska kolla (det är en enkel lenovo IdeaPad). Har aldrig byggt eller plockat isär en dator så det kanske är en dum idé att börja göra det om jag inte har någon erfarenhet? Kanske finns bra guider på webben som gör det enkelt och särkert?

Skrivet av Claesgoeran:

När du gjorde omformateringen, rensade du disken helt och hållet? Det kan vara bra att göra om och göra rätt annars så kanske du kan bli kvitt den där drivrutinen

Först gjorde jag en omformatering där jag sparade allt i disken men det gick inte. Samma meddelande kom efter uppstart men jag kom vidare då till någon felsökningshjälp och där valde jag att omformatera igen och då valde jag att rensa disken helt och hållet. Väl gjort kom samma meddelande precis efter uppstart, datorn startas om och jag får samma meddelande. Nu kommer jag inte åt någonting, bara BIOS sidan. Så jag är fast här nu. Tack för din hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Har du testat att inaktivera moderkortets ljud i UEFI? Testa också att ta ur hårdvara du inte absolut inte behöver för att starta datorn. Extra hårddiskar, separat ljudkort, har du integrerad grafik i processorn kan du även testa att ta ut grafikkortet. Allt för att utesluta grejer du enkelt kan kolla själv innan du lämnar in den och kanske inte får tillbaka den på X antal veckor (plus kostnaden det kommer att medföra).

Tack för ditt svar! Nej, jag har inte testat detta och har aldrig gjort något sådant. Är det lätt att googla hur man gör eller bör jag inte göra det om jag är okunnig om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har du överklockat?

Hej! Nej, bara formaterat datorn. Är det något du rekommenderar att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@schacko: Kortade ned din rubrik då längden och "HJÄLP"-rubriker upplevs som störande. Titta gärna igenom trivselreglerna, särskilt avsnitt 3: https://www.sweclockers.com/forum/regler

Välkommen till forumet!

Hej!Ok. Det ska jag göra.

Tack så mycket

Permalänk
Skrivet av schacko:

Precis, det är nog drivrutinsfel. Tor att jag bara har ett ram-minne till den, ska kolla (det är en enkel lenovo IdeaPad). Har aldrig byggt eller plockat isär en dator så det kanske är en dum idé att börja göra det om jag inte har någon erfarenhet? Kanske finns bra guider på webben som gör det enkelt och särkert?

Ja det borde vara enkelt att googla. Nu har jag inte skruvat i en Lenovo men oftast brukar man plocka bort undersidan för att komma åt minnesplatserna. En liten skruvmejsel och glatt humör är allt du behöver

Skrivet av schacko:

Först gjorde jag en omformatering där jag sparade allt i disken men det gick inte. Samma meddelande kom efter uppstart men jag kom vidare då till någon felsökningshjälp och där valde jag att omformatera igen och då valde jag att rensa disken helt och hållet. Väl gjort kom samma meddelande precis efter uppstart, datorn startas om och jag får samma meddelande. Nu kommer jag inte åt någonting, bara BIOS sidan. Så jag är fast här nu. Tack för din hjälp!

Okej, men om du kör en ny installation och välja "Delete" på C: i installationsguiden för att sedan lägga till den igen med "New". Kan hända att det hjälper dig.

Permalänk
Medlem

Lyckades!

Tack alla för er support! På Lenovo datorer finns det en slags återställningsknapp "novo knapp". Med hjälp utav den kunde jag installera om Windows via usb. Nu fungerar allt som den ska!

Joakim

Skickades från m.sweclockers.com