(Löst) Ingen UDP koppling via hemma routern

Permalänk
Medlem

(Löst) Ingen UDP koppling via hemma routern

Jag har en Comhem router som inte längre vill skicka/ta emot UDP och jag vet inte riktigt varför.

Jag försökte innan problemen uppstod sätta upp en Minecraft server så jag och mina vänner kunde spela tillsammans. Jag försökte sätta upp port forward till den som jag gjort med tidigare utan problem på min d-link router. Jag tänkte inget mer på det och UDP fungerade fortfarande 2-3 dagar till. (Vet detta då jag bland annat använde min VPN och pratade på Discord som kräver UDP under tiden.)
Jag ställde tillbaka allt som jag hittade det på routern och såg till att ip-adresser matchar osv.
Det som gör mig förvirrad är att det endast är UDP och inte TCP också då min port forward innehöll båda, kan det vara något annat orelaterat?
Tack i förväg för alla idéer -Alex

Routern är en ComHem wifi hub c2
Uppkopplad via Kabel och Wifi på stationär dator

Edit:
Nvm, efter lite factory resets och ominstallationer så började det fungera tillslut... Vet fortfarande inte vad som orsakade detta men nu fungerar det så intresset är numera borta. Good riddance

"Löste" problemet
Permalänk
Medlem

Det är rätt många grejer som använder UDP och skulle nu all UDP filtreras bort skulle exempelvis DNS inte fungera och därmed hade du upplevt det som helt oanvändbart. Det är en regel som krånglar eller liknande, nollställ allt och börja om.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T