Permalänk
Bussovi_ by XHI

GymClockers/TräningClockers

Tjena!

Då jag nyligen tagit tag i träningen igen efter alltför många år utan det tänkte jag att det vore trevligt med en dagbok för det!

Detta får bli en dagbok där vi skriver om vi utfört någon slags träning nyligen (att gå från datorstolen/soffan till toaletten räknas inte), fråga efter tips och trix från andra medlemmar för att få ut det bästa av vår träning och kanske t.o.m fråga om kosten om någon är insatt i det.

Inget att skämmas över om man bara tränar 5minuter en gång i veckan.
Samtidigt inget att skämmas över om man kör loss varje dag.
Spelar ingen roll om du lyfter skrot på gymmet, är ute i spåren och springer/går eller sparkar sönder trädplankor för att få det svarta bältet.

Låt oss peppa varandra framåt!

Mvh, Bussović
Inofficiell ambassadör för GymClockers

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Bussovi_ by XHI

I tisdags var dag ett på gymmet.
Jag började lätt med mest fokus på armarna.
Bänkpress och lyfta vikter för biceps kördes mest.

Någon ryggövning gjordes också.
Blev en liten runda på crosstrainern för att få upp flåset lite innan skrotet lyftes!

Igår var det fokus på benen.
Blev dessutom över 13K steg på DreamHack som jag nog vill se som en form av träning

Nästa träningstillfälle får bli först imorgon.
Vill inte köra fullt ös medvetslös på direkten, särskilt inte med min otränade kropp.
Så dessa två första dagar har blivit en mjukstart innan jag tänkt följa ett träningsschema som brorsan håller på och lägger upp åt mig.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Inaktiv

Mitt mål är att gå ner i vikt, gym tar jag för att inte bli av med alla muskler. Alltså har man 30kg övervikt och dagligen skuttar runt med detta så har man ändå fått en muskelmassa som inte vore fel om man vägde 30kg mindre. Jag tränar runt 5 dagar i veckan just nu, kör ej hård träning någon gång, då fokus är att få ner vikten.

Mitt gymproblem är att jag inte riktigt vet vad jag ska göra när jag har kommit ner till mitt mål, men jag funderar på allmän träning, stora muskler är ej fel men jag har ej tid.

På sommaren kommer jag inte ha tillgång till gym (20 mil fram och tillbaka), men jag funderar då på svampplockning. Jag skulle vilja löpa men jag vill ej bli skadad.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Mitt mål är att gå ner i vikt, gym tar jag för att inte bli av med alla muskler. Alltså har man 30kg övervikt och dagligen skuttar runt med detta så har man ändå fått en muskelmassa som inte vore fel om man vägde 30kg mindre. Jag tränar runt 5 dagar i veckan just nu, kör ej hård träning någon gång, då fokus är att få ner vikten.

Mitt gymproblem är att jag inte riktigt vet vad jag ska göra när jag har kommit ner till mitt mål, men jag funderar på allmän träning, stora muskler är ej fel men jag har ej tid.

På sommaren kommer jag inte ha tillgång till gym (20 mil fram och tillbaka), men jag funderar då på svampplockning. Jag skulle vilja löpa men jag vill ej bli skadad.

Det är nog iaf bra att ha ett tydligt mål om man gått ner 30 kg, så att man fortsätter bibehålla den positiva inställningen till träning (det svåraste jag vet inom träning/diet är att bibehålla/förbättras när ett mål har uppnåtts, och just att ha gjort en stor viktnedgång vet man kan vara vanskligt att bibehålla). Om du fortfarande kan träna fem dagar i veckan senare så är ju det tillräckligt med tid för att bygga muskler (så länge passen kan bli minst typ trekvart långa).

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Det är nog iaf bra att ha ett tydligt mål om man gått ner 30 kg, så att man fortsätter bibehålla den positiva inställningen till träning (det svåraste jag vet inom träning/diet är att bibehålla/förbättras när ett mål har uppnåtts, och just att ha gjort en stor viktnedgång vet man kan vara vanskligt att bibehålla). Om du fortfarande kan träna fem dagar i veckan senare så är ju det tillräckligt med tid för att bygga muskler (så länge passen kan bli minst typ trekvart långa).

Tyvärr har jag mer än 30kg att gå ner. Mitt problem är dock tidbrist, som idag och igår så var det jobba. Jag kommer dock prioritera mig själv nu och hålla vikten och bra skick kräver mindre ansträngning än att gå ner.

Nå när man är i bra skick så 2-3 gånger i veckan bör man nog besöka gymmet. På sommaren är det nog enklare att bara öppna dörren och börja springa.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Igår va ja på min crossfitbox o körde OLY passet (Olympisk Lyft). Man lär sig rätt teknik o lastar på så mycket man orkar. Fick köra med tom stång det mesta av tiden för jag har inte tekniken lr vigheten....

Man har stången vid midjan o håller brett. Sen ska man få den över huvudet med raka armar samtidigt som man går ner i en knäböj. Så jäkla svårt!

Nästa pass bli på måndag 11.30. Ska försöka få in vad WOD:en handlade om.

Min nuvarande längd o vikt är 194cm o lite för plufsig runt mage o bröst. Har ingen våg.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tyvärr har jag mer än 30kg att gå ner. Mitt problem är dock tidbrist, som idag och igår så var det jobba. Jag kommer dock prioritera mig själv nu och hålla vikten och bra skick kräver mindre ansträngning än att gå ner.

Nå när man är i bra skick så 2-3 gånger i veckan bör man nog besöka gymmet. På sommaren är det nog enklare att bara öppna dörren och börja springa.

Jag kan rekommendera intermittent fasta. Gjorde det själv och gick ner 16 kg på 7 veckor.. Men då tog jag bort allt förutom kött & sallad.. Har aldrig mått så bra som jag gjorde under den tiden. Har även märkt att det är lättare att behålla vikten nu efter ner gången.

plus att alla mina ledbesvär är som bortblåsta, sover bara typ 5-6 timmar..

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Härlig tråd. Jag, Anton (@klorixx) och Vendela (@Gurt) brukar köra ett par dagar i veckan, oftast innan jobbet. Personligen tycker jag det är skönare för då känns det som att man är "klar" efter jobbet och kan fokusera på något roligare.

Idag blev det dock bara jag och Anton som körde armar och det kändes Funderar på att fixa någon app för att hålla koll på vilka vikter man tar och vad man bör öka till. Några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Härlig tråd. Jag, Anton (@klorixx) och Vendela (@gurt) brukar köra ett par dagar i veckan, oftast innan jobbet. Personligen tycker jag det är skönare för då känns det som att man är "klar" efter jobbet och kan fokusera på något roligare.

Idag blev det dock bara jag och Anton som körde armar och det kändes Funderar på att fixa någon app för att hålla koll på vilka vikter man tar och vad man bör öka till. Några förslag?

Jag körde BodyBuilding.com's app för att hålla koll på min träning ett tag. Sen gick jag över till fysisk bok (körde Body's träningsjournal) och slutligen skrev jag ut egna A4 och satte in i en pärm.

Finns garanterat appar för Sheiko, Strong Lifts, osv; men det är så mycket smidigare att kunna skriva en lite kommentar eller ändra en övning/ett set med en penna varför jag aldrig fastnade för appar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Man har stången vid midjan o håller brett. Sen ska man få den över huvudet med raka armar samtidigt som man går ner i en knäböj. Så jäkla svårt!

Ryck, position 4. (Följ inte deras teknik, men här ser ni tanken.)

Var varsam och skynda långsamt. OL är svårt men extremt bra träning när man börjar behärska det.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Kul initiativ! Själv hade jag idag inmätning vilket jag har varje måndag. Jag hade minskat 0.5 centimeter i omkrets kring magen. Myrsteg minst sagt, men jag väger strax under 70 kilo och har därmed inte speciellt mycket fett att ta av.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Styrkelabbet har en utmärkt app för ändamålet! De är värda att följa även om appen inte skulle falla dig i smaken. En avslappnad, men ändå forskningsbaserad, approach till styrketräning.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Kul tråd, bra initiativ! Jag lyfter själv skrot ungefär 3-4 pass i veckan, för underhåll. När man blivit äldre och har barn som ska hämtas mm får man ta de tider som passar... Jag föredrar egentligen morgonträning men nu på slutet har det mest blivit kvällsträning efter 19. Ska iväg och köra ett pass rygg, biceps och mage ikväll. (egentligen föredrar jag att köra en eller två muskelgrupper per pass, men den tiden har jag inte)

Jag har inget direkt mål med träningen längre då jag hållit på aktivt i ganska många år. Däremot har jag utvecklat någon form av abstinens som jag känner av om jag inte haft möjlighet att gå och träna på ett par dagar...

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Gött med lite liv i tråden!
Fortsätt så!

Jag vägar ca 105kg i dagsläget, vilket är mycket för mig då jag är 1,69m lång, så målet är dels att försöka omvandla dessa kilon till muskler men även dra ner till runt 80kg som var en helt okej vikt för mig när jag vägde det för sisådär 10år sedan...
Inte tanken att jag ska bli ett muskelberg men iallafall göra något åt min tjocka mage främst och få upp styrkan.

--------------------

Blev ett förmiddagspass på gymmet idag.
Fokus på överkroppen med armar, axlar och rygg.
Cyklade både dit och hem så lite kondition blev det också tränat

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av GLaDER:

Jag körde BodyBuilding.com's app för att hålla koll på min träning ett tag. Sen gick jag över till fysisk bok (körde Body's träningsjournal) och slutligen skrev jag ut egna A4 och satte in i en pärm.

Finns garanterat appar för Sheiko, Strong Lifts, osv; men det är så mycket smidigare att kunna skriva en lite kommentar eller ändra en övning/ett set med en penna varför jag aldrig fastnade för appar.

Skrivet av fetakniven:

@Kenneth: Styrkelabbet har en utmärkt app för ändamålet! De är värda att följa även om appen inte skulle falla dig i smaken. En avslappnad, men ändå forskningsbaserad, approach till styrketräning.

Tackar! Ska kika på dom och se vilken som passar bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Tackar! Ska kika på dom och se vilken som passar bäst

Beroende på vilken nivå du har din träningsplanering på skulle jag rekommendera att köra ett excel-ark i Drive. Det kan iofs vara "överflödigt" för dom flesta. Lyckades själv aldrig få det jag ville i appar.

Själv har jag inte tränat på ett tag nu men vissa på forumet känner säkert igen mig som "PureWhey" på Kolozzeum. Bland annat pluggat biomedicin mot fysisk träning samt tävlat i styrkelyft och andra styrkerelaterade tävlingar. Försöker gärna svara på lite nördigare frågor ang. både nutrition och träningsplanering.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Tar ni nån PWO för att överklocka kroppen inför träningspassen då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar starkt att folk som vill börja gå ner i vikt tränar varje dag kanske 6 gånger i veckan. Så himmelens lätt att man börjar fuska om man inte har som rutin att gå dit varje dag. Man slipper tänket att "var det idag jag skulle träna? Äsch gör det imorgon istället".

Permalänk
Avstängd

Tragiskt men sant är dock att man tyvärr måste hoppa över chipspåsen till sitt spelande om man vill se snabba resultat. Jag kan rekommendera att äta samma sak varje dag. Kom dock ihåg att äta mat som innehåller nästan alla vitaminer och mineraler man behöver. Själv har jag ätit ägg och makaroner + grönsaker dom senaste månaderna. Har aldrig mått bättre, trots att jag inte äter frukost eller kvällsfika. Lite heinz ketchup med mindre socker på och det blir en riktig aptitretare 😉

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Kossamu:

Även om jag förstår vad du menar så är jag inte helt på din sida med detta.

Om man aldrig tränat innan så är det inte det lättaste att starta på högsta växeln direkt och köra på. Man kommer förmodligen avsky det snabbt och inte vilja fortsätta.

Bättre att börja smått och sen öka successivt än att inte träna alls.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Avstängd

@Bussović: Man ska lägga in det som rutin att träna varje dag men inte träna för hårt i början. Inte bara för träningsmoralen men även för skaderisken. Lätt att få benhinneinflammation, tennisarm osv. Spinning eller crosswalk rekommenderas då löpning kan va väldigt avskräckande om man är ny.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Tar ni nån PWO för att överklocka kroppen inför träningspassen då?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, anser att det är pengar i sjön när det finns kaffe Dricker man inte kaffe/blir kass i magen finns det vatten och koffeinpiller (läs på om dosering).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Blev crossfit igår (tisdag).
Jag skulle hjälpa en vän med att klyva ved men han fick med mig på ett crossfit-pass innan det.

Efter 10min var det snurrigt för mig så jag var tvungen att ge upp ca 10min för att inte spy (brukar spy när jag blir såpass utmattad).
Sen tog jag det snäppet lugnare även om jag redan hade tagit det lugnt.

Sen kasta en del ved. Lite lättare och mindre svettigt

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Satt på drygt 10kg övervikt sedan ett gäng år tillbaka, jag gjorde enligt följande för att komma i form:

Steg 1 Ändrade mitt matintag innan jag började träna, mest för att komma in i matrutinerna
Steg 2 Började gå varje dag, målet var att varje dag ha gjort minst 10000 steg
Steg 3 Frustration över att inte gå ned i vikt gjorde att jag helt slutade väga mig men börhjade kolla på omfånget/storleken istället
Steg 4 Signa upp på gym och börja testa olika pass
Steg 5 Efter att ha hittat vilka träningspass som jag gillar och som funkar för mig så gjorde jag en "mentalt schema" för veckan, började litet med ett pass i veckan till där jag är idag o kör drygt 4-6 pass i veckan.
Steg 6 Hitta ytterligare träningsformer som man uppskattar (för mig blev det klättring och cykling)
Steg 7 Det mesta var på plats och för att upprätthålla mina rutiner så införde jag ett belöningssystem (skål där jag har lagt i massa olika aktiviteter som jag gillar), vid uppnådd träning/mål så får jag en vinstlott av min "fishbowl"

Det absolut svåraste för mig var att bryta min mentala matrutiner, det är väldigt lätt att hamna tillbaka i gamla rutiner.

Om det finns någon i Sthlmsområdet som är sugen på klättra @ Klättercenter får gärna höra av sig

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem

Bra tråd!

Vi har ett litet men välutrustat gym på jobbet där jag kör på lunchen varannan dag (sedan nyår). Brukade träna på kvällarna tidigare men det var bökigt.

Just försöker jag gå mycket också eftersom vi skall ut och vandra en vecka i höst (i Skottland som 50-årspresent). Den turen är cirka 2 mil om dagen (ca. 4h) så det sätter uthålligheten på prov.

Har inget viktmål även om jag är överviktig med ca 15 kg, däremot försöker jag träna för att slippa ont i axlar, knä, armar och rygg vid andra aktiviteter. Har gått upp och ned i vikt hela mitt liv och den senaste uppgången började 2014. Att gå ner i vikt kräver, för mig, ett helt annat fokus och massor av motivation vilket jag helt enkelt inte kan uppbåda just nu.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Är en strax över 40-årig småbarnsfar som inte har något gym i min omedelbara närhet, och är dessutom ganska så bekväm av mig (läs: lat). Träning har med andra ord lyst med sin frånvaro ganska många år, och kondition och hälsa är därefter.

Tog tag i saken när jag fyllde år i början av månaden och beställde helt enkelt en roddmaskin att ha hemma. Monterade i helgen som var och började träna i måndags. Det blir lugna och korta pass i början, och är förlagda till morgonkvisten innan "normal" uppstigning för familjen för att hinna till jobb och förskola.
Så endast två pass hitintills, men jag hoppas kunna hålla det här vid liv och inte ledsna efter ett tag. Beach 2025!

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Tränar på gymmet 1-3 gånger i veckan på lunchtid med kollegorna! Tränar mest styrka men blir lite löp ibland ca 10-15 minuter! Riktigt stor skillnad!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Gårdagens benpass gick åt skogen...
Skulle köra knäböj och shortsen sprack i bak...
Gamla shorts förvisso så på så sätt är det väl lugnt men ändå trökigt.

Nyss slog lite träningsvärk till på vaderna efter gårdagens pass. Rätt gött tycker jag.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Jag har själv gjort resan från 120kg > 84kg och vill bara klappa händerna till alla som tar initiativ till att förbättra sin hälsa. Jag kan säga att det bästa man kan göra i början är att nöta youtube videos så att man får kunskap om träning/diet/återhämtning. Speciellt om man vill gå den naturliga vägen <---.

Viktigaste egenskapen man bör ha är tålamod! Det tog tid att bli överviktig och det kommer ta tid innan man når sina mål. Fortsätt kämpa! :)💪

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Administrativ avgift

Kan tipsa folk om Stronglift 5x5 om man börjar som nybörjare för att sedan gå över till Madcow , kör lite cardio varannan dag för o träna andra muskler - åk o simma , ut o cykla eller jogga lite.

Ska tillbaka till gymmet nu efter semestern o hoppas att börja höja mina vikter lite då jag fastnat på dom ett tag.

SQUAT - 100kg - Här vågar jag inte gå högre då jag har skadat mitt knä innan , psykologiskt?
Bench Press - 65kg
Barbell ROW - 60kg
Overhead Press - 50kg
Deadlift - 145kg

Glöm inte bort att du måste öka vikter då och då bara, annars vänjer sig kroppen

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3