Permalänk
Medlem

Downgrade från 240HZ

Hej! Jag har slutat spela csgo mm & spelar för det mesta nått lol game hit och dit eller runescape, är det ens värt att ha en 240hz för min del?

Permalänk
Sötast

100% Subjektivt, det är bara du själv som kan svara på den.

Permalänk
Avstängd

Har du den redan så är det väl bara att behålla den såvida du inte vill byta upplösning eller liknande..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Hedersmedlem

Ställ ner bildskärmen till 120 Hz och se om du saknar 240 Hz?

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med skärmen i övrigt tex med färger/osv så hade jag behållit den.
Är den ett år heller mer så har den ju sjunkit en hel del i värde och du får troligen en 120/144hz skärm frö det pris du får om du säljer den, samt om den du har är TN och du vill gå upp till nåt bättre så kommer du troligen få lägga till pengar.

Byter du till 60hz så kan du troligen få en bra IPS skärm för pengarna från din skärm.
Och allt det övre är om du håller dig till samma upplösning som den skärm du har (som jag gissar är en 1080p TN skärm) 1440p är dock inte så mycket dyrare än 1080p så du kan ha tur o hitta en men 4k är betydligt mer.

Frågan är om du kommer märka av att du bara har 60hz? Vissa kan märka det direkt (som jag) andra kan inte se skillnad alls på 60hz vs 120+hz hur länge/noggrant dom tittar.
Så svaret är det bara DU som kan veta/vet!

Jag har svårt att se skillnad mellan 120 och 144hz/165hz men har inte lagt så mycket tid på det om jag gjorde det så kanske jag skulel märka av det tydligare i vissa spel så är skillnaden lite mer märkbar men inte stor.
Däremot 60hz vs 120hz är en enorm skillnad för mig och kommer jag hem till nån så kan jag säga på 3sek om dom har en 60hz heller en 120hz+ skärm.
Själv skulle jag inte kunna gå tillbaks till en under 120hz skärm för "huvud skärmen", har två en 1440p 165hz o en 1080p60hz (båda flimmer fria dvs ej pwm styrd backlight).
Och 1080p skärmen är kopplad till en separat dator som i stort sett bara spelar musik/tv/film/etc som används ibland och då halv tittande på i bästa fall, till det duger den ok men stör mig ibland på 60hz när det kommer nåt intresant o titta på under lite längre tid.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Majoo:

Hej! Jag har slutat spela csgo mm & spelar för det mesta nått lol game hit och dit eller runescape, är det ens värt att ha en 240hz för min del?

Tolkar jag dig rätt att du har en 240 Hz-skärm idag och tänker inte spela spel längre? Söker du en förbättring av bilden eller tänker du i termer av att sälja skärmen och köpa en sämre skärm, samt spendera skillnaden på öl och korv i sommar?

I sådana fall kommer du troligtvis bara få en sämre bildkvalitet, särskilt med de flesta basgamingsskärmar, 144 Hz-1920x1080. Dock kan du sälja din befintliga skärm och därigenom få tillgång till skärmar av bättre kvalitet.