Permalänk
Medlem

Samsung Q7FN, Q8FN eller Sony XF9005?

Hej,

är lite intresserad av att köpa en ny tv och hade egentligen ögonen på en oled, men p.g.a. tv:n står på rätt mycket så försvinner det då jag är lite rädd för burn-ins etc. Är i övrigt inte särskilt insatt i tv-världen, men har idag en edge-lit tv som jag föredrog över back-lit när jag köpte den. Nu verkar det som att alla föredrar back-lit över edge-lit. Jag har svårt för back-lit p.g.a. "blooming". Jag har hittat tre alternativ, men förstår inte riktigt vissa grejer så tar tacksamt emot alla tips och råd.

1. Samsung QE55Q7FN (https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE55Q7FNATXXC/sa...) Finns för 9900kr hos andra åf.

2. Sony KD55XF9005BAEP (https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-kd55xf9005baep-55-...) 9900kr

3. Samsung QE55Q8FN (https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE55Q8FNATXXC/sa...) 12990kr

När jag läser på olika sidor så står det att Q8FN ska vara back-lit precis som Sonyn, men på Elgiganten, Prisjakt etc så står det att även den är edge-lit, vad gäller?

Har tittat på samtliga i butik, men miljöerna är minst sagt inte optimala. Såg lite "blooming" på Sonyn, men ej på de andra två, dock så visade de inte särskilda bilder med mycket svart i.

Som sagt, alla råd mottages tacksamt.

Permalänk

Q8FN i Nordamerika är inte samma modell i Europa, utan det är Q8DN som är bakbelyst för oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag valde också mellan dessa modeller fast 65" åt ett par grannar, och valet föll tillslut på Sonyn som dom även beställde. I mångt och mycket handlade det om att priset på Q8 var mycket dyrare än Sonyn, som dessutom är bättre än Samsung Q7 eftersom Sonyn har FALD.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag valde också mellan dessa modeller fast 65" åt ett par grannar, och valet föll tillslut på Sonyn som dom även beställde. I mångt och mycket handlade det om att priset på Q8 var mycket dyrare än Sonyn, som dessutom är betydligt bättre än Samsung Q7 eftersom Sonyn har FALD.

Här är man borta en stund och förväntar sig att tråden spunnit vidare, men icke! Vore kul att höra hur andra resonerar, inte minst om @laxpudding har något kort svar om vilken modell som är bättre än den andra?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Valde själv mellan Sony och q7fn i 65". Båda för 15k kronor. Valde Samsungs tillslut då jag läst en del om att Sonys FALD är av den enklaste sorten och att de användare som har den haft svårighet med blooming eller dålig svärta. Verkar som att inställningar antingen får bort blooming eller bra svärta men svårt att få riktigt bra av båda.

Sen kommer jag även att spela en del på TVn och jag har Samsungs mobil som ger en sömfri användarupplevelse. Återkommer när jag hunnit få hem och testa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@YamahaDGX630: Det är inte jag som ska köpa TV:n utan jag ger den information och upplysning jag kan ge. Sedan måste folk själv fatta ett köpbeslut. Det är någon annans användning, förväntan och plånbok. Inte min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@YamahaDGX630: Det är inte jag som ska köpa TV:n utan jag ger den information och upplysning jag kan ge. Sedan måste folk själv fatta ett köpbeslut. Det är någon annans användning, förväntan och plånbok. Inte min.

Absolut är det så! Jag tänkte mer för egen skull om du hade någon invändning till att Samsung Q7 skulle varit ett bättre val än Sony XF9005 sett till bildkvalité. Men jag tolkar på dig som att frågan kanske inte är helt enkel att besvara?

EDIT: Dom ligger just nu båda två på 14 990:-

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av YamahaDGX630:

Absolut är det så! Jag tänkte mer för egen skull om du hade någon invändning till att Samsung Q7 skulle varit ett bättre val än Sony XF9005 sett till bildkvalité. Men jag tolkar på dig som att frågan kanske inte är helt enkel att besvara?

Beror på vilken värdering man lägger i ordet bildkvalitet – ifall det är förmåga att återge färger korrekt och minska godtycket i hur bilden återges är det Sonyn som är det starkare kortet. Samsung adderar en hel del automagi. Pratar vi i mer breda termer om kontrast och upplevelse överlag är det ganska snarlikt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror på vilken värdering man lägger i ordet bildkvalitet – ifall det är förmåga att återge färger korrekt och minska godtycket i hur bilden återges är det Sonyn som är det starkare kortet. Samsung adderar en hel del automagi. Pratar vi i mer breda termer om kontrast och upplevelse överlag är det ganska snarlikt .

Tack!
O tack för genomgången om bildskärmar som kom upp idag också!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag slänger in Q8DN i mixen, Mediamarkt har sänkt den till 13490kr. Är svärtan bättre på den än på Sonyn? Försökte se i butik, men väldigt svårt att se där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av db1:

Jag slänger in Q8DN i mixen, Mediamarkt har sänkt den till 13490kr. Är svärtan bättre på den än på Sonyn? Försökte se i butik, men väldigt svårt att se där.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x900f-vs-samsung...

Permalänk
Medlem

Jo, jag har tittat där, och visst är Q8:an lite bättre, men inte så värst mycket, varför jag ville höra folks åsikter och upplevelser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går själv och kollar på antingen Q8FN eller Q9FN och det som väger upp stort mot LG och dom andra OLED jag kollat på är samsungs 10 års garanti mot just burnin då jag spelar ps4 på den och även pausar streamad film under långa perioder 20 min+ för att göra annat. Rent bildmässigt tycker jag alla dessa TV har sjukt bra bild och färger. Q9FN hade även otrolig svärta.

Permalänk
Medlem

enklaste sorten

Haznes
Medlem

RegistreradDec 2018
Valde själv mellan Sony och q7fn i 65". Båda för 15k kronor. Valde Samsungs tillslut då jag läst en del om att Sonys FALD är av den enklaste sorten och att de användare som har den haft svårighet med blooming eller dålig svärta. Verkar som att inställningar antingen får bort blooming eller bra svärta men svårt att få riktigt bra av båda.

Sen kommer jag även att spela en del på TVn och jag har Samsungs mobil som ger en sömfri användarupplevelse. Återkommer när jag hunnit få hem och testa

Skickades från m.sweclockers.

var ar du läst detta, Sony har Full Array bakbelysning.

Permalänk
Skrivet av db1:

Jo, jag har tittat där, och visst är Q8:an lite bättre, men inte så värst mycket, varför jag ville höra folks åsikter och upplevelser.

Skickades från m.sweclockers.com

Det pluset jag själv ser med Q8 jämfört med XF9005 är de extra spelfunktionerna och möjligtvis smart tvn.
Men jag hade inte varit beredd att betala 3000-4000 mer för det.

Jag slog till på 65Q7 då jag hellre tar större tv och One connect box.

Skall dock tilläggas att om det är 55" som är aktuellt och budgeten låg på 15k så hade jag släppt oron för inbränning och tagit en oled 😁

Permalänk
Medlem

Verkar som att Q8 är marginellt bättre, främst ska den väl va lite bättre på blooming (något som är viktigt för mig), men ändå kan jag inte motivera 3500kr mer för den än Sonyn så blir det en ny tv blir det Sonyn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av db1:

Verkar som att Q8 är marginellt bättre, främst ska den väl va lite bättre på blooming (något som är viktigt för mig), men ändå kan jag inte motivera 3500kr mer för den än Sonyn så blir det en ny tv blir det Sonyn

Skickades från m.sweclockers.com

Så vad blev det tillslut och är du nöjd?

Jag var lite i din sits fast med 65". Efter mycket forskning och egen trådstart blev det XF9005 då hifiklubben endast tog 13900kr för den nu. Men eftersom jag forskat massor ser jag också de "problem" som diskuteras friskt om den. Q8DN verkar ha mindre problem med just blooming om man ska tro de flesta på youtube men den kostar också för tillfället 5000kr mer än Sonyn.

Jag tröstar mig med att blooming endast är någonting jag ser om jag letar efter det medan jag kollar på mörk skräckfilm. Jag upplever också att ändra undertexter till grå minskar detta fenomen.

En sak som stör mig med XF9005 dock är att motionflow ibland laggar till lite. Måste undersöka den biten mer. Men förutom det är jag mycket nöjd speciellt sett till priset

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyckelpiga:

Så vad blev det tillslut och är du nöjd?

Jag var lite i din sits fast med 65". Efter mycket forskning och egen trådstart blev det XF9005 då hifiklubben endast tog 13900kr för den nu. Men eftersom jag forskat massor ser jag också de "problem" som diskuteras friskt om den. Q8DN verkar ha mindre problem med just blooming om man ska tro de flesta på youtube men den kostar också för tillfället 5000kr mer än Sonyn.

Jag tröstar mig med att blooming endast är någonting jag ser om jag letar efter det medan jag kollar på mörk skräckfilm. Jag upplever också att ändra undertexter till grå minskar detta fenomen.

En sak som stör mig med XF9005 dock är att motionflow ibland laggar till lite. Måste undersöka den biten mer. Men förutom det är jag mycket nöjd speciellt sett till priset

Det blev inget alls dessvärre. Var nära att köpa XF9005 men den bloomingen jag såg på div. youtube-klipp fick mig att avstå. Tror att OLED är det som jag måste köpa om jag ska ha ny tv. Var nära att köpa Philips 55OLED803 när den kostade 10990kr för någon månad sen, men var lite rädd för kvaliteten på den, både bygg och bild (för "falsk bild"). Har börjar snegla på Panasonics 55:a nu, såg den i butik för någon dag sen och den såg grym ut. Men tycker fortfarande att den är lite dyr på 12990kr, verkar dessutom bara finnas hos Netonnet som jag tycker aldrig kör rea förutom BF.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av db1:

Var nära att köpa XF9005 men den bloomingen jag såg på div. youtube-klipp fick mig att avstå.

Av de YT-klipp jag sett med blooming och liknande handlar det om dåligt/felaktigt inställda modeller som körs i kartongläge. Då kommer hur local dimming arbetar blir tydligt, särskilt i mer ljusdämpade miljöer.

Detta är inte ett Sony-problem på något sätt utan en effekt av hur local dimming fungerar. Man får samma problem på alla FALD-LCD:er – eller synligare problem (pelare etc.) med kant-dimming – när man kör dessa TV-apparater för överdrivet.

Men ja, för att slippa detta helt måste du välja OLED. Så blir en fråga om vad som prioriteras.

Permalänk
Skrivet av db1:

Det blev inget alls dessvärre. Var nära att köpa XF9005 men den bloomingen jag såg på div. youtube-klipp fick mig att avstå. Tror att OLED är det som jag måste köpa om jag ska ha ny tv. Var nära att köpa Philips 55OLED803 när den kostade 10990kr för någon månad sen, men var lite rädd för kvaliteten på den, både bygg och bild (för "falsk bild"). Har börjar snegla på Panasonics 55:a nu, såg den i butik för någon dag sen och den såg grym ut. Men tycker fortfarande att den är lite dyr på 12990kr, verkar dessutom bara finnas hos Netonnet som jag tycker aldrig kör rea förutom BF.

Ok,

Ja, hade jag endast sett till de klipp som visar bloomingen på XF9005 på youtube så hade möjligen jag också avstått men nu är jag glad att jag köpte. Blooming blir väldigt tydlig så fort man inte sitter rakt framför TV'n och många videoklipp visar TV'n just i en vinkel. Dessutom upplever jag att det syns mer på just videoklipp än vad det gör i verkligheten.

Letar jag efter blooming när jag sitter i kolsvart rum ser jag den. Men annars märker jag mest av det när jag stängt av datorn och TV står med helsvart skärm med text i vitt som visar att den saknar input från HDMI.

Mao för 99% av tiden jag kikar på TV'n så är jag riktigt nöjd med fördelarna FALD verkar ha.
Angående lagging på motionflow så visade det sig vara relaterat till datorn, inte TV'n

Skrivet av Laxpudding:

Av de YT-klipp jag sett med blooming och liknande handlar det om dåligt/felaktigt inställda modeller som körs i kartongläge. Då kommer hur local dimming arbetar blir tydligt, särskilt i mer ljusdämpade miljöer.

Detta är inte ett Sony-problem på något sätt utan en effekt av hur local dimming fungerar. Man får samma problem på alla FALD-LCD:er – eller synligare problem (pelare etc.) med kant-dimming – när man kör dessa TV-apparater för överdrivet.

Men ja, för att slippa detta helt måste du välja OLED. Så blir en fråga om vad som prioriteras.

Håller med här efter att ha ägt min XF9005 i snart 2v. Jag har hittat inställningar som funkar för mig och ångrar inte köpet
Att kika filmen Bilar 3 som dottern vill göra jämnt blev sjukt mycket roligare efter nya TV'n kom på plats. Upptäckt hur mycket nya detaljer som helst och framförallt hur vissa scener utspelar sig i gryning och skymning blev makalöst tydligt.

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem

Jag håller också på att kolla på följande modeller med 15 000 i budget. Jag kommer använda tvn till film och sport främst. Kan hända att jag spelar lite.

Samsung QE65Q7FNAT
SONY KD-65XF9005
LG 65SK8500

Vad rekommenderar ni eller finns det någon annan modell jag har missat?

Visa signatur

D e D!

Permalänk
Bildexpert 📺

@xipish: Jag går igenom 2018-utbudet gär och lista under "toppklass" i avsnitt 3 vilka apparater som är jämförbar i fråga om bild och egenskaper. https://www.sweclockers.com/artikel/26529

LG:n är en modell från 2019 och är inte på nivå med den Samsung och den Sony du jämför. Jag går igenom 2019-utbudet om någon månad eller så inför reaperioden.

Permalänk
Skrivet av xipish:

Jag håller också på att kolla på följande modeller med 15 000 i budget. Jag kommer använda tvn till film och sport främst. Kan hända att jag spelar lite.

Samsung QE65Q7FNAT
SONY KD-65XF9005
LG 65SK8500

Vad rekommenderar ni eller finns det någon annan modell jag har missat?

Ljud och bild skriver såhär om LG modellen:
Minus:
En störande effekt med vertikala linjer/brus sänker helhetsintrycket när man tittar på sport.

Jag har själv ingen erfarenhet av detta men kommer ihåg att jag kikade på en 55SK8500 i butik och tyckte den såg trevlig ut. Men efter mkt tid på nätet och leta information reggade jag mig här och fick bra tips. Slutade med den Sony du pratar om för knappt 14k och jag är jättenöjd fortfarande. Men är du tvärallergisk mot blooming ska du välja någonting annat.

Jag ser det ibland men tänker inte på det speciellt ofta. Allt de andra som är grymt bra med TV'n väger upp det för mig med hästlängder.

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag kanske skulle uppdatera denna tråd lite. Jag övergav tankarna på att köpa en ny TV tills jag såg att Netonnet hade sänkt LG OLEDB9 till 9990kr, då slog jag till. Jag är väldigt glad att jag väntade, då denna TV är mycket bättre än de jag ursprungligen tänkt köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Tänkte att jag kanske skulle uppdatera denna tråd lite. Jag övergav tankarna på att köpa en ny TV tills jag såg att Netonnet hade sänkt LG OLEDB9 till 9990kr, då slog jag till. Jag är väldigt glad att jag väntade, då denna TV är mycket bättre än de jag ursprungligen tänkt köpa.

Noterade också det priset för några dagar sedan och blev mäkta imponerad! Äntligen har OLED letat sig ned under 10K

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless