Permalänk
Skrivet av Petterk:

Hade ett US Robotics som gick att uppgradera till V.90 (och alltså 56K), rättare sagt jag har fortfarande detta modem någonstans. Det modemet inhandlades 1996, så innan Winamp (släpptes 97) var en grej. Det är mer troligt att det var mp2-filer om du fick det på diskett under den riktiga 28K/33K-tiden. I mitten av 1997 när första Winamp släpptes lär de flesta modem som såldes varit 56K, men långsammare modem såldes givetvis som budgetmodeller även då.

Minns inte exakt, kan ha varit så att modemet införskaffades innan 56k-eran. Coolt var det iaf !

Skrivet av anon301768:

Och då tog de runt 10 min att tanka ner en låt på några mb, sedan fick man 56k modem och man tyckte att skillnaden var enorm.
Och porrsurf var inte lätt, ladda en nakenbild tog nån minut och titta på rörlig film gick knappt.

Mm, det var spännande tider !

Permalänk
Medlem

Svårt att glömma någonting man använder dagligen

Permalänk
Medlem

Samma här, dock så började jag använda Wimamp för säg 5 år sedan. Gillar att den är så liten, alltså fönster mässigt, men ändå vara så bra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har licens för winamp 5 och använder den än idag, gillar designen.
Foobar2000 är klumpig och tar plats på UHD skärmen, hur än jag försöker slimma den så tar det plats.
Winamp saknar plugin med stöd för FLAC ver. 4, har inte lyckats hitta plugin för senaste versionen.

Permalänk
Medlem

WinAmp var det självklara valet under många, många år. Riktigt bra produkt som glänste under 2.x dagarna. Minns det som om det vore igår med skins som man plockade hem och hur många låtar man hade i biblioteket.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Givetvis var Winamp ett självklart val vid uppspelning av .mp3 när man var ung och satt på mIRC och hängde. Påminner om min bror som tyvärr inte finns kvar i livet, då det var han som introducerade programmet för mig med sina häftiga Sverige-flagga-skins. Fantastiska minnen.

Oj, känner mig gammal... när jag va ung så vände man på LP skivor när ena sidan va slut... sedan kom lyxen då man kunde spela in blandade mixband… Basfband va va bäst, tyckte man...

Beklagar ang din bror...

Winamp använde jag när jag hade mycket mp3.... gillade det... men sen har det ju blivit streaming som gäller, spotify etc...
Men ska köpa cd spelare, och LP spelare snart igen, har massa LP skivor i gamla läskbackar hemma hos farsan!

Permalänk
Inaktiv

Senaste uppspelningsprogram jag använde var jriver mediacenter, winamp är föråldrat tycker jag, jag lyssnar på all musik i min stereo sedan flera år sedan och jriver kunde jag styra från app och datorn behövde bara stå på, numera kör jag från hårddisk kopplad till min cd spelare.
Vinyl är tillbaka, har kört vinyl i snart 10 år, bara ett uppehåll på ca 30 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Senaste uppspelningsprogram jag använde var jriver mediacenter, winamp är föråldrat tycker jag, jag lyssnar på all musik i min stereo sedan flera år sedan och jriver kunde jag styra från app och datorn behövde bara stå på, numera kör jag från hårddisk kopplad till min cd spelare.
Vinyl är tillbaka, har kört vinyl i snart 10 år, bara ett uppehåll på ca 30 år.

Härligt... då väljer man låtar med omsorg! hähä

Permalänk

Som en ovanstående talare påpekade, svårt att glömma något man använder dagligen

Varenda gång Windows Media Player av någon anledning startas eller behöver användas så ser jag mig paniskt om efter Winamp för att få syre.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Winamp är för mig en ikon jag aldrig kommer glömma, Användes flitigt under flera år back in the day.
Hittar fortfarande gamla 0-day skivor i garagets många lådor med finmusik från 90 och tidigt 2000 tal

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Medlem

Använder uteslutande winamp, finns ingen bättre spelare. Slå på nån bra musik och sätt på visualizations

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Oj, känner mig gammal... när jag va ung så vände man på LP skivor när ena sidan va slut... sedan kom lyxen då man kunde spela in blandade mixband… Basfband va va bäst, tyckte man...

Beklagar ang din bror...

Winamp använde jag när jag hade mycket mp3.... gillade det... men sen har det ju blivit streaming som gäller, spotify etc...
Men ska köpa cd spelare, och LP spelare snart igen, har massa LP skivor i gamla läskbackar hemma hos farsan!

Tack ska du ha, det värmer.

Kommer också ihåg dessa LP-skivor om än väldigt lite. Hade Smurfarna - Hallonsaft som jag älskade att spela. Då kan du förstå var jag ligger åldersmässigt!

Jag tror att det simpla gjorde att Winamp faktiskt blev så populärt som det blev. Det var litet, hade ett enkelt lätthanterligt gränssnitt och var anpassningsbart på samma gång, vilket var skoj. För att inte tala om att det spelade upp de flesta format som jag personligen använde.

Låter väldigt trevligt. För några år sedan var vi hos en polare på födelsedagsfest, och drog igång en LP-spelare. Vilket knaster och ljud. Där låg vi långt in på småtimmarna och skjutsade runt en Whiskeyflaska och lyssnade på Nationalteatern och bara njöt. Det är något speciellt med det gamla faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag använde uteslutande Winamp på 90-talet. Vet inte riktigt varför jag slutade. Utvecklas det fortfarande?

Permalänk
Medlem

Använt mig av Winamp ett bra tag fram till nyligen, härlig musikspelare/hanterare. Nu kör jag Audacious med klassiskt Winamp interface, då jag helt gått över till Linux.

Visa signatur

MB Gigabyte Z690 UD DDR4 CPU Intel i5 12600K @ 4.90GHz GPU RTX 3060 RAM Corsair 16 GB DDR4 3200Mhz SSD WD_BLACK SN770 1TB / Samsung 860 QVO 1TB PSU Seasonic 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille123:

Använt mig av Winamp ett bra tag fram till nyligen, härlig musikspelare/hanterare. Nu kör jag Audacious med klassiskt Winamp interface, då jag helt gått över till Linux.

Använder själv det än varje dag för musiken som finns på diskarna annars är det spotify.

Permalänk
Medlem

Oj! Winamp hör ju till ungdoms-nostalgin!
Första lyan, winamp på med Danzig & Type O Negative på repeat, EverQuest raider mitt i natten, röda Koff i kylen, handrullade cigaretter och pasta med tonfisk och Gorby's när man blev hungrig.
Det var tider det...

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Oj! Winamp hör ju till ungdoms-nostalgin!
Första lyan, winamp på med Danzig & Type O Negative på repeat, EverQuest raider mitt i natten, röda Koff i kylen, handrullade cigaretter och pasta med tonfisk och Gorby's när man blev hungrig.
Det var tider det...

Låter sjukt trevligt! Längtar tillbaka! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Jag använde uteslutande Winamp på 90-talet. Vet inte riktigt varför jag slutade. Utvecklas det fortfarande?

Företaget såldes till Radionomy, något digital radio företag.. inte riktigt koll på dom (verkar som dom mest var intresserade av Shoutcast streaming programmet och inte hela Winamp).
Verkar som dom i sin tur är uppköpta av Vivendi. Det pratades om en ny Winamp version men verkar inte hända speciellt mycket.
2018 kom någon 5.8 beta version, men verkar vara mindre funktionalitet än den förra versionen. CDDB, CD-bränning och kanske annat är borttaget, antagligen p.ga att nya ägarna saknar vissa licenser.

Finns även ett fan-projekt med uppdateringar till Winamp 5.666.
WACUP (WinAmp Community Update Project)
https://getwacup.com/