Det här är på gång i Wifi 6 – nästa generations trådlösa nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

När du kompilerat flyttar du över binärfilen till enheten du vill köra den på och exekverar som vilket annat program som helst.

Såååååå busybox? Det är inte direkt så att det finns en "execute arbitrary user supplied software with root privileges here"-tabb.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Såååååå busybox? Det är inte direkt så att det finns en "execute arbitrary user supplied software with root privileges here"-tabb.

Busybox sh eller annat shell finns i regel redan på allt som kör *nix så det behöver du inte fundera på, men ja, eftersom goben är ett kommandoradsverktyg behöver du hitta in i ett shell, vilket enklast görs genom telnet eller SSH om enheten kör sådana servertjänster. I annat fall får man koppla på sig via serieport och har man en rejält tråkig pryl finns det ingen lätt väg in.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ZaInT:

Såååååå busybox? Det är inte direkt så att det finns en "execute arbitrary user supplied software with root privileges here"-tabb.

För att köra program som gobel och iperf3 får man i praktiken logga in via SSH. ASUS routers har SSH som en standardfunktion, den återfinns under Administration/System

Använder man sin router som en NAS kan man lägga programmet där direkt från sin PC. Annars får man kopiera upp programmet med hjälp av "scp" eller motsvarande (filöverförning via SSH),

Loggar man in via SSH ser det ut så här

$ ssh USERNAME@ASUS_ROUTER_IP USERNAME@RT-AX88U:/tmp/home/root# uname -a Linux RT-AX88U 4.1.51 #4 SMP PREEMPT Tue Mar 26 17:57:56 CST 2019 aarch64 USERNAME@RT-AX88U:/tmp/home/root#

Då man är root kan man göra rätt mycket vad som helst.

Ett tillägg till förra beskrivningen. Nämnde Ubiquiti EdgeOS, där används 32-bits MIPS little-endian med hard-float (finns alltså en FPU).

Tänkte att även deras accesspunkter kunde köra samma binär, men det är inte fallet då de kör MIPS big-endian utan FPU! Fast även det hanterar Go med bravur, man ska då bygga på detta sätt

$ GOOS=linux GOARCH=mips GOMIPS=softfloat go install ./goben

Rätt klen CPU i Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PunKK:

Inte helt sant, låt mig säga att det finns "första vågen" chipsets från åtminstone två av de större tillverkarna som stödjer såväl MU-MIMO som OFDMA. Du får givetvis säga emot mig, men... Låt mig helt enkelt säga att det är så. Rätt säker då jag själv, hands on, testat detta. Jag har också tagit del av Plugfest-resultat.. Vad jag sade var helt enkelt att dessa chipsets inte, ännu, presterar fullt ut i båda dessa tekniker, och det är med väldigt stor sannolikhet enbart mjukvarurelaterat. Kan inte gå så mycket djupare in på saken än så.

160MHz fatchannel är rätt poänglöst än så länge om man inte råkar typ bo inuti en Faraday-bur.. Det kommer säkerligen också ge bättre resultat i långa loppet när optimeringar på mjukvarusidan kommit ikapp. Men i verkliga livet i en normalsmutsig radiomiljö är det vad jag hittills sett rätt "meh".

Var kanske otydlig, vad jag borde skrivit är att det inte är ett krav för Wi-Fi 6 certifiering av första vågen att klara samtidig användning av MU-MIMO och OFDMA (båda ska stödas, men behöver inte kunna användas samtidigt). Det hindrar ju inte enskilda tillverkare från att lägga till en sådan funktion, har ju funnits Wi-Fi 5 kretsar med QAM-1024 stöd rätt länge (som är en Wi-Fi 6 finess, max QAM-256 i Wi-Fi 5).

"Appendix 802.11ax wave 2 features—Combined MU‑MIMO and OFDMA noted above, the combination of MU-MIMO and OFDMA in a single packet, while quite possible in theory, becomes complicated in practice and support is deferred to wave 2."
Länk

Huruvida RT-AX88U stödjer ovan vet jag inte och de prestandamätningar jag gjorde hade varken nytta av OFDMA eller MU-MIMO då jag testade router till router prestanda. Däremot visade sig 160 MHz kanalbredd vara allt annat än meningslöst

Absolut inte 100 % högre prestanda, men ändå en signifikant ökning.

Har tyvärr inte med mig routers ut till sommarhuset där det är >100 m till närmaste granne (endast ena grannens 2,4 GHz Wi-Fi är överhuvudtaget synligt här). Mätningarna gjordes på en plats där man ser ett tjugotal andra accesspunkter, nog en hyfsat normal omgivning. Här ute skulle man kanske kunna pressa upp 160 MHz läget ett bit till

Men helt klart bör man överväga om att högre kanalbredd totalt sett ger en förbättring. Ju högre kanalbredd, ju sämre räckvidd (tillåten sändeffekt måste spridas över bredare spektrum) och mer störningskänsligt blir nätet. Både varians i bandbredd och varians i latens var som lägst med 20 MHz kanalbredd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Ah, ja då är vi på samma sida, helt sant som du säger med certifieringskraven. Men med det sagt finns det fortfarande chipsets som tillhör wave1 som faktiskt stödjer det. Generellt vid mina tester har det dock gett rätt dåligt utfall nedströms när man lekt med det. Grym prestandaökning på 160MHz måste jag säga, och lite förvånad då jag inte lyckats återskapa det ens point blank, oavsett antennarray, gain etc. Kan säkert vara en miljöfråga då det är ruskigt skrikigt här. (typ 10+ nätverk kring -80dBm i snitt...)
Ska också säga att MU-MIMO är ruskigt intressant generellt, det ger verkligen effekt när man börjar ha 2+ klienter som skyfflar, märks direkt på aggregerade throughputen. Klart användbart för klienttäta miljöer.

Visa signatur

I7 4790K @ 4.7 | Fractal Kelvin s24 | Asus Z97-A | 32gb Vengeance CL9 1600MHz | KFA2 1070 Ti @ 2050 / 4500MHz | Corsair CX650M

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-tus:

"Denna guide skapas i samarbete med ASUS Nordic"
"Tack vare sponsorskap och samarbeten kan SweClockers fortsätta erbjuda högkvalitativt innehåll utan kostnad för läsaren."

Höjer lite på ögonbrynet när man läser detta. Utan att gräva ner sig allt för mycket o få på foliehatten och så vidare. Men är man sponsrad av ett företag i artiklarna så tror jag man börjar gå en fin balansgång mellan att säga sanningen och vad man får för sponsorpängar. Även om det inte är så. Hur kan man som läsare veta? Food for thought....

Det korta svaret är att uppdragsgivaren, (i detta fall Asus) har inget som helst inflytande över artikeln.

De kan alltså inte säga åt Yoshman att "nu jävlar är det bäst för dig att du skriver bra om detta annars må fan ta dig"

Utan de ger en slant för artikeln och/eller tillhandahåller hårdvara.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Tackar för att du gav detta en tanke och att försöka att förklara situationen. Tyvärr finner jag inte förklaring tillräcklig. Bland annat täcker inte förklaring upp taktik som "Notching" exempelvis. Jag ska och vill inte göra diskussionen större eller längre för den delen. Mer än att jag endast ifrågasätter om man går rätt väg om man börjar gråzona med något som liknar eller kretsar runt i kanten yellow journalism. Artikeln i detta fall, var i sig ganska oskyldig. Men ett steg i att rampa upp hype på en produkt Asus är redo att sälja. Inbyggd reklam i det vi gillar. Läsa SC's artiklar. Men som tidigare sagt. Något att fundera på. Ytters är detta ett beslut SC tar om det är något man vill fortsätta med. Man som läsare får sedan väljer hur vida man accepterar detta eller ej

Visa signatur

---===<( Phrosen Dream )>===---

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-tus:

@Lifooz: Tackar för att du gav detta en tanke och att försöka att förklara situationen. Tyvärr finner jag inte förklaring tillräcklig. Bland annat täcker inte förklaring upp taktik som "Notching" exempelvis. Jag ska och vill inte göra diskussionen större eller längre för den delen. Mer än att jag endast ifrågasätter om man går rätt väg om man börjar gråzona med något som liknar eller kretsar runt i kanten yellow journalism. Artikeln i detta fall, var i sig ganska oskyldig. Men ett steg i att rampa upp hype på en produkt Asus är redo att sälja. Inbyggd reklam i det vi gillar. Läsa SC's artiklar. Men som tidigare sagt. Något att fundera på. Ytters är detta ett beslut SC tar om det är något man vill fortsätta med. Man som läsare får sedan väljer hur vida man accepterar detta eller ej

Nej jag förstår din tanke om en såkallad gråzon som växer sig större tills nästan varenda artikel är betald och skriven från en mall av tillverkaren.

Sedan är inte Asus-nordic de som direkt håller sig ifrån Swec heller.
Känns som att deras reklam är i majoritet.

Den saken tycker jag är lika tråkigt som alla dessa bundle´s hos återförsäljare, där man ALLTID ser Asus och någon Intel/AMD processor tillsammans för ett par hundra billigare.
Men antar att de inte blir av med skiten annars.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Det vore kul med en reflektion om hur Bluetooth passar in här. De är ju delvis konkurrenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-tus:

"Denna guide skapas i samarbete med ASUS Nordic"
"Tack vare sponsorskap och samarbeten kan SweClockers fortsätta erbjuda högkvalitativt innehåll utan kostnad för läsaren."

Höjer lite på ögonbrynet när man läser detta. Utan att gräva ner sig allt för mycket o få på foliehatten och så vidare. Men är man sponsrad av ett företag i artiklarna så tror jag man börjar gå en fin balansgång mellan att säga sanningen och vad man får för sponsorpängar. Även om det inte är så. Hur kan man som läsare veta? Food for thought....

Jag är helt klart för sponsrade artiklar om det låter Swec existera på en högre lägsta-nivå, dvs ha mer personal anställd (bara ett exempel, jag har ingen aning om hur Swec bäst spenderar sina pengar, det är helt upp till Sweclockers själva) och på så sätt genomföra fler tester och granskningar.

Samtidigt är det viktigt att röster som din får finnas och att man öppet kan få diskutera fördelar/nackdelar risker/möjligheter och utrymmet för självkritik måste finnas. Även bra intentioner kan skapa oönskade sidoeffekter. Jag vet inte vad som modererats bort i tråden men man blir lite suspekt när det sker i en tråd där det kan antas finnas kritik mot hur artikeln är finansierad. Ett forum är inte ett forum om viss form av åsiktsyttring ständigt tystas.

För mig har alltid Sweclockers styrka alltid varit forumdelen, speciellt som ett komplement till artiklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Fattar fortfarande inte va WiFi 6 betyder, saknar de gamla med b/g/n/ac

Skickades från m.sweclockers.com

b = wifi 1
a = wifi 2
g = wifi 3
n = wifi 4
ac = wifi 5

Osv

Osv

Inte för att va den men mycket lättare att förstå än gamla, högre siffra betyder nyare och snabbare =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

b = wifi 1
a = wifi 2
g = wifi 3
n = wifi 4
ac = wifi 5

Osv

Osv

Inte för att va den men mycket lättare att förstå än gamla, högre siffra betyder nyare och snabbare =p

Tycker det är enklare med gamla. Innan jag fick reda på det du skrev ovan så hade jag ingen aning om vilket som t.ex var 802.11b . Men nu kanske de blir lättare med tanke på din lista men lär glömma den rätt fort. Föredrar den äldre.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Tycker det är enklare med gamla. Innan jag fick reda på det du skrev ovan så hade jag ingen aning om vilket som t.ex var 802.11b . Men nu kanske de blir lättare med tanke på din lista men lär glömma den rätt fort. Föredrar den äldre.

Asså förstår dig när man är van vid det gamla, men det nya är iallafall logiskt jämfört med gamla som det inte fanns någon logik i alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det vore kul med en reflektion om hur Bluetooth passar in här. De är ju delvis konkurrenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag hemma igen. Det har varit en solig dag! Här är en länk som beskriver lite mer.

https://venturebeat.com/2019/02/25/qualcomms-new-bluetooth-5-...

Jag sammanfattar artikeln med ett citat:

Citat:

The benefits of Bluetooth 5.1 will be self-apparent if Qualcomm’s claims bear out.

Men, jag har inte djupet riktigt för att förstå allt. Vore nice om @Yoshman kunde komma med en uppföljning.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av T-tus:

"Denna guide skapas i samarbete med ASUS Nordic"
"Tack vare sponsorskap och samarbeten kan SweClockers fortsätta erbjuda högkvalitativt innehåll utan kostnad för läsaren."

Höjer lite på ögonbrynet när man läser detta. Utan att gräva ner sig allt för mycket o få på foliehatten och så vidare. Men är man sponsrad av ett företag i artiklarna så tror jag man börjar gå en fin balansgång mellan att säga sanningen och vad man får för sponsorpängar. Även om det inte är så. Hur kan man som läsare veta? Food for thought....

Ursäkta för sent svar, men låt mig förklara!

Sponsorskap är ett måste för oss på vissa artiklar. Detta är för att vi ska kunna betala ut en ersättning till skribenten och sköta allt runt omkring. DOCK! så är vår utgångspunkt alltid att skriva "neutrala" artiklar. Detta tjänar både vi och läsarna på. Även Asus tjänar på det eftersom att det bygger trovärdighet.

Vi på SweClockers kvalitetskollar alltid materialet och skribenten behöver inte ha någon kontakt eller ta emot ersättning direkt från sponsorn. En tumregel vi har för alla guider är att de ska kunna appliceras på vilken tillverkare som helst. I detta fall var det Asus som hade en Wifi 6-router och därför gjordes det en artikel på ämnet. Om du läser i guiden så står det inte något säljargument eller liknande. Hör gärna av dig om du har fler frågor så berättar jag gärna mer. Jag som ansvarig för att publicera denna artikel har ingen avsikt att dölja något för läsarna.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av jeffan97:

Tycker det är enklare med gamla. Innan jag fick reda på det du skrev ovan så hade jag ingen aning om vilket som t.ex var 802.11b . Men nu kanske de blir lättare med tanke på din lista men lär glömma den rätt fort. Föredrar den äldre.

För gemene man har ju nya modellen enkelheten i att högre siffra är i någon mån bättre.

Vidare finns en stor vinst med "Wi-Fi 6 certified" över "802.11ax". Tar vi exemplet med Qualcomms kretsar QCA6290 och QCA6390 så pushas båda som 802.11ax, vilket är rimligt då båda kan ansluta till en 802.11ax accesspunkt med förväntad hastighet.

Men bara QCA6390 har finesser som t.ex. Target Wait Time och andra saker som är del av Wi-Fi 6 wave 1. QCA6390 får marknadsföras som "Wi-Fi 6 Certified" (där även WPA3 är ett krav), medan QCA6290 inte får det.

Så visst är det hopplöst att fatta exakt vilka specifika funktioner som en viss "Wi-Fi X" kräver. Fördelen är ändå att märkningen säkerställer en gemensamt specificerad lägstanivå.

802.11ax blir då mer en specifikation för alla tekniker som kan ingå, men många produkter kommer i praktiken sakna vissa funktioner.

Skrivet av sAAb:

Nu är jag hemma igen. Det har varit en solig dag! Här är en länk som beskriver lite mer.

https://venturebeat.com/2019/02/25/qualcomms-new-bluetooth-5-...

Jag sammanfattar artikeln med ett citat:

Men, jag har inte djupet riktigt för att förstå allt. Vore nice om @Yoshman kunde komma med en uppföljning.

Har riktigt dålig koll på Bluetooth, även om jag använder det i princip dagligen i form av trådlösa lurar och säker andra saker jag inte ens tänker på.

Wi-Fi och Bluetooth är väl ändå rätt mycket komplement till varandra? Wi-Fi är ett alternativ till nätverkssladd, d.v.s. ett system för att koppla ihop flera enheter. Bluetooth är ett alternativ till sladden mellan två enheter, d.v.s. en punkt-till-punkt teknik.

Självklart finns överlapp och rent tekniskt kan teknikerna utföra liknade uppgifter. Om jag läste rätt är en av huvudnyheterna i Bluetooth 5.1 one-to-many stöd, t.ex. att en telefon kan driva många ljudsystem.

Din länk nämner att one-to-many stöd finns tidigare, men då i form av leverantörsspecifika tillägg. Nyheten är i så fall att stödet blir en standardfunktion.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av T-tus:

"Denna guide skapas i samarbete med ASUS Nordic"
"Tack vare sponsorskap och samarbeten kan SweClockers fortsätta erbjuda högkvalitativt innehåll utan kostnad för läsaren."

Höjer lite på ögonbrynet när man läser detta. Utan att gräva ner sig allt för mycket o få på foliehatten och så vidare. Men är man sponsrad av ett företag i artiklarna så tror jag man börjar gå en fin balansgång mellan att säga sanningen och vad man får för sponsorpängar. Även om det inte är så. Hur kan man som läsare veta? Food for thought....

Hur ska man göra review på saker utan prylar?
Du tror la inte att tillverkare bara "random" ger sakerna för att få noll tillbaka?

Swec kan omöjligt köpa allt och testa, ingen gör så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Asså förstår dig när man är van vid det gamla, men det nya är iallafall logiskt jämfört med gamla som det inte fanns någon logik i alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kanske ska börja med att löpnummernumrera allt och sen säga 143 eller 22043.

Vad tycker du om statminister 1 ? eller gillar du 23 mer.