AMD:s styrkretsar B550 och A520 designas av Asmedia – moderkort släpps år 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Så vi är helt säkra på att det inte kommer påverkas av styrkrets? Nya IF ska ju nyttja pcie 4.0 men ändå vara påverkat av minneshastigheten, om än mindre än tidigare. Tycker själv att det verkar ologiskt att styrkrets ska påverka IF men vill gärna veta säkert då tanken är att äntligen byta ut min 2600K..

Skickades från m.sweclockers.com

IF har inget med PCI-E 4.0 att göra (eller äldre pci-e), det är helt separata protokoll på helt olika bussar för kommunikation.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Som jag förstått det körs fläkten när du har två pcie 4 nvme enheter i raid och belastar. Har moderkorten inte stöd för pcie 4 nvme raid så sitter det nog inga fläktar på chipset. I värsta fall är det bara att köpa ett x470/b450.

Har också hört det, men har också hört rykten om att det bara gäller vissa moderkort och att fläkten spinner hela tiden på vissa andra modeller.

Blir nog att vänta på tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Har också hört det, men har också hört rykten om att det bara gäller vissa moderkort och att fläkten spinner hela tiden på vissa andra modeller.

Blir nog att vänta på tester.

Implementationen av fläktkurvor verkar helt upp till tillverkaren, därför körs en del semi passivt (MSI) och en del andra med kontinuerligt lågt varvtal men precis som du säger så är det allra bäst att avvakta tester för att se just hur tokiga tillverkarna varit. Dock ska enligt utsago merparten av tillverkare tillåta manuell kontroll av fläkt & kurva.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Är inte så insatt på moderkort men ska möjligen byta ut mitt Intel system mot AMD i en snar framtid.

Dom nya brädorna från amd har ju alla en liten fläkt, jag avskyr värkligen små fläktar och undviker nog detta så långt det går.

Nu när B550 och A520 kommer,

Vill det nu möjligen vara utan fläkt? Det finns ingen information om detta som jag kan se, men som jag har förstår det så är det stytkretsen i de nya moderkorten som behöver fläkt?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Skickades från m.sweclockers.com

Fläkten skall vara semi-passiv, mao startar endast vid behov, och därmed startar den förmodligen inte alls ifall du inte använder PCIe 4.0-enheter.

Tillägg: Tydligen inte helt solklart ändå - med semi-passive, inte om man tolkar detta ordagrant "Comprehensive cooling: Active PCH heatsink" vilket anges för detta moderkort: https://www.asus.com/Motherboards/ROG-Strix-X570-F-Gaming/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Fläkten skall vara semi-passiv, mao startar endast vid behov, och därmed startar den förmodligen inte alls ifall du inte anhänder PCIe 4.0-enheter.

På B550 och A520?

Inlägget över ditt skriver samma sak men då om X570.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Skulle gissa att dessa moderkorten kommer stödja PCI-e 4.0 för kommunikation med Grafikkort och en M.2 och sedan PCI-e 3.0 med chipsettet, åtminstone B550 varianten.
Det skulle ju förklara varför AMD vill att alla 300 och 400 serie moderkort ska vara låsta till PCI-e 3.0.

Och apropå fläkt på dessa chipset så är det nog inte så, då de inte har PCI-e 4.0 vilket gör att man inte får den effektförbrukningen jämfört med X570, alltså ingen fläkt.
Om nu ingen tillverkare tycker att det är en trend och klämmer in en ändå...

Nu stämmer antagligen inte detta alls utan orsaken varför man inaktiverat PCI-E 4.0 på tidigare moderkort är uppenbarligen för att de inte kan garantera att det skulle fungera.

Skrivet av NutCracker:

Fläkten skall vara semi-passiv, mao startar endast vid behov, och därmed startar den förmodligen inte alls ifall du inte använder PCIe 4.0-enheter.

Tillägg: Tydligen inte helt solklart ändå - med semi-passive, inte om man tolkar detta ordagrant "Comprehensive cooling: Active PCH heatsink" vilket anges för detta moderkort: https://www.asus.com/Motherboards/ROG-Strix-X570-F-Gaming/

"Active" i denna kontext menar just uppenbart på aktiv kylning. Alltså en fläkt och inte bara en heatsink.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

På B550 och A520?

Inlägget över ditt skriver samma sak men då om X570.

Troligtvis behöver inte B550 och A520 fläktar.
Men vi får väl se när det kommer mer information om kommande modeller.
Finns inget som hindrar tillverkarna från att sätta fläktar på korten.

Jag tycker det är lite konstigt att det verkar som nästan alla X570 moderkort kommer med fläkt.
Förutom någon modell som var vattenkyld och Gigabytes X570 Aorus Extreme som använder heatpipes.

Förr var det vanligt med moderkort som hade heatpipes.
Jag har själv haft flertalet Socket 775 moderkort för Core 2 som haft heatpipes och det var ganska vanligt på den tiden.
De var moderkort som var över budget segmentet, men inga var i närheten av de ca 6000kr som X570 Aorus Extreme ryktas kosta.
Man var nog tvungen att gå upp till moderkort för minst 1500kr för att få det. På moderkort för runt 2000kr var det vanligt.

Man undrar lite hur det kommer sig att alla moderkortstillverkare utom Gigabyte har blivit så senila att de glömt att man kan sammankoppla kylflänsar med heatpipes.
Samt att Gigabytes hittills enda kända modell med heatpipes har ett så pass saftigt pris.

Fanns det tidigare speciella heatpipe gruvor med färdiga heatpipe lösningar som nu börjar bli utgrävda ?

Har moderkortstillverkarna börjat gå bakåt i tiden? Kommer vi om 30 år få börja ladda spel från kassettband igen ?

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite oroad över AMDs praxis på senare tid. De verkar inte längre vara intresserade av att vara det prismedvetna valet, utan verkar satsa mer på att vara Intel 2.0 med dyra lösningar som prioriterar topp segmenten. Att satsa så hårt på PCIe 4.0 är mycket snarlikt vad nVidia gjorde med RTX. En dyr, relativt meningslös addition som lägger många hundralappar extra på kostnaden.

Jag kan förstå deras vilja att få ut så mycket pengar så möjligt, och det enda som behövs ur ett relativt perspektiv är att vara billigare än Intel, men de skippar helt perspektivet där kundernas plånböcker ger den relevanta prispunkten. AMD brukade ge en förbannat bra effekt per krona, men jag räds att de dagarna är över. Det är inte ett bra tecken för konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

Börjar bli lite oroad över AMDs praxis på senare tid. De verkar inte längre vara intresserade av att vara det prismedvetna valet, utan verkar satsa mer på att vara Intel 2.0 med dyra lösningar som prioriterar topp segmenten. Att satsa så hårt på PCIe 4.0 är mycket snarlikt vad nVidia gjorde med RTX. En dyr, relativt meningslös addition som lägger många hundralappar extra på kostnaden.

Jag kan förstå deras vilja att få ut så mycket pengar så möjligt, och det enda som behövs ur ett relativt perspektiv är att vara billigare än Intel, men de skippar helt perspektivet där kundernas plånböcker ger den relevanta prispunkten. AMD brukade ge en förbannat bra effekt per krona, men jag räds att de dagarna är över. Det är inte ett bra tecken för konsumenterna.

Kör på ett x470 eller b450 moderkort om du är budgetmedveten, det ger samma cpu prestanda som x570 men saknar PCI-E 4.0 och wifi 6.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu stämmer antagligen inte detta alls utan orsaken varför man inaktiverat PCI-E 4.0 på tidigare moderkort är uppenbarligen för att de inte kan garantera att det skulle fungera.

"Active" i denna kontext menar just uppenbart på aktiv kylning. Alltså en fläkt och inte bara en heatsink.

Jo jag vill också tolka det så. Kanske har vissa tillverkare dessutom tillfört möjlighet att även styra med parametrar som anges i BIOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då får vi hoppas på att tillverkare av X470/B450-brädor är hyfsat snabba på att sälja moderkort med Ryzen 3000-support out of the box hyfsat snabbt... Är helt ointresserad av X570s features och palla vänta till 2020

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 3700X RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av loefet:

Skulle gissa att dessa moderkorten kommer stödja PCI-e 4.0 för kommunikation med Grafikkort och en M.2 och sedan PCI-e 3.0 med chipsettet, åtminstone B550 varianten.

Det låter faktiskt inte helt orimligt. När vi pratade med Robert Hallock sa han att samtliga moderkort med styrkretsar ur 500-serien skulle ha stöd för PCI Express 4.0. Stöd behöver ju dock inte betyda att det är uteslutande PCI-E 4.0 på hela brädan, utan då skulle det kunna vara som du skriver att det endast gäller grafikkort samt den CPU-anslutna M.2-platsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

Börjar bli lite oroad över AMDs praxis på senare tid. De verkar inte längre vara intresserade av att vara det prismedvetna valet, utan verkar satsa mer på att vara Intel 2.0 med dyra lösningar som prioriterar topp segmenten. Att satsa så hårt på PCIe 4.0 är mycket snarlikt vad nVidia gjorde med RTX. En dyr, relativt meningslös addition som lägger många hundralappar extra på kostnaden.

Det är lite som när Pentium 4 kom med Hyper Threading.
Ta processorer med 1C 2T till massorna.
Tidigare hade det gått att bygga datorer där en CPU är 1C 1T, men med hjälp av flera socklar och processorer så kan man få en dator med flera kärnor/trådar.
Problemet var att det kostade extra och programstödet för flera trådar var väldigt dåligt förutom vissa nischer.

När P4 med HT kom så började Svenssons få datorer som kunde köra åtminstone 2 trådar även om det fortfarande bara var 1 kärna.
Hyper Threading på Pentium 4 var inte lika bra som på Sandy Bridge (ex Core i7 2600K) och senare generationer. Men det var ändå ett första steg mot att ge flertrådat till massorna.

Där någonstans så blev ändå intresset bland programmerare större för att stöda flertrådat.
För då finns det faktiskt någon som kan använda det.
Även om det fortfarande inte blev någon större grej till att börja med.

Sen uppdaterades Athlon 64 från 1C 1T till Athlon 64 X2 med 2C 2T.
Även då var programstödet för flertrådat dåligt.

För 15-17 år sen så kunde man definitivt argumentera för att 1C 1T räcker för de flesta användare (på den tiden).
Men nu för tiden är det svårt att argumentera för att folk ska använda singelcore.

Jag tror att det är lite samma sak med RTX.
RTX 2000 serien 'är en Pentium 4 med HT'.

Det är ett första steg mot hårdvaruaccelererad raytracing till massorna.
I början är det för många ganska begränsat intresse, även om det finns de som kan dra större nytta av det.

Men prova att ge det 10 - 15 år.
Om 15 år kommer RTX 2000 serien vara utdaterad sedan länge.
Men jag tror att hårdvaruaccelererad Raytracing kommer leva kvar.

Även att springa ett Maraton börjar med ett första steg!

Tar du aldrig första steget så är du kvar vid startlinjen.
Om du ens tar dig dit.

Nej jag tror inte RTX 2000 serien kommer vara amazing om 10, 15, 20 år.
Men jag tror att raytracing kommer leva vidare, mogna, utvecklas och vara bättre än idag.

Permalänk
Medlem

@GuessWho: Ja, det är precis så jag ser på det. Jag finner dock en enorm skillnad. 1C/2T var en revolution inom branschen som gav upp till 50% högre prestanda i den tidens miljö. Potentialen var fånigt stor, och hjälpte nästan alla på något sätt.

PCIe 4.0 har inte den potentialen samtidigt som kostnaden skenar. Om ett moderkort går från ~3.200kr till ~4.500kr med en minimal förtjänst samtidigt som värme utveckling går i taket (enligt moderkort standard) så är det (enligt mig) inte en rimlig kostnad för förtjänsten. Och priset ligger inte bara i moderkortet, utan även i CPUn, chassit, och fläktarna till att börja med. Jag kan absolut få ut värdet av PCIe 4.0 på jobbet, men jag tror inte det kommer ge något värdefullt för hemmadatorer eller den vanlige användaren. Och det är ett problem.

Jag tycker samma om RTX. Det blev en enormt stor ökning i pris jämfört med vad man tjänade. Kanske finner kretsarna en mening när de förfinas till den graden att ett utmärkt grafikkort utan RTX inte kan mäta sig med ett grafikkort med RTX (tänk 1080ti mot 2070), men det kommer nog ta ett tag innan det händer, om någonsin.

Jag har inga svårigheter med adoptionen, den delen kommer alltid med ny teknik. Men värdet av den nya tekniken måste vara värt priset av den nya tekniken. Och med tanke på att de nya moderkorten kräver fler lager och dessutom mer toleranta komponenter + kylning så är det orimligt att priserna på dessa kommer att sjunka nämnvärt även när utvecklingsprocesserna finslipats.

Allt som allt så blev nya datorer markant dyrare utan någon konkret förtjänst för den alldaglige användaren i ett segment som tidigare varit riktat mot just den alldaglige användaren.

Permalänk
Medlem

De nya moderkorten blir nog mumma!
För den som vill bygga en måttlig dator med nytt moderkort närmaste halvåret duger B450 bra, men de kommande kretsarna i 500-serien kommer vara det givna alternativet för en dator med nästa generation Ryzen (4000-serien).

Den riktigt intressanta frågan är vad som händer kompatibilitetsmässigt moderkort/CPU efter år 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det låter faktiskt inte helt orimligt. När vi pratade med Robert Hallock sa han att samtliga moderkort med styrkretsar ur 500-serien skulle ha stöd för PCI Express 4.0. Stöd behöver ju dock inte betyda att det är uteslutande PCI-E 4.0 på hela brädan, utan då skulle det kunna vara som du skriver att det endast gäller grafikkort samt den CPU-anslutna M.2-platsen.

Japp det ser ut som att PCI-E 4.0 stöds från processorn medans styrkretsen kör PCI-E 3.0

https://www.techpowerup.com/256593/amd-b550-and-a520-lack-pci...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

Jag tycker samma om RTX. Det blev en enormt stor ökning i pris jämfört med vad man tjänade. Kanske finner kretsarna en mening när de förfinas till den graden att ett utmärkt grafikkort utan RTX inte kan mäta sig med ett grafikkort med RTX (tänk 1080ti mot 2070), men det kommer nog ta ett tag innan det händer, om någonsin.

Raytracing är här för att stanna, och redan i denna generation har mycket hänt med optimering och framför allt att utvecklarna ska lära sig utnyttja verktygen. Ge det en generation eller två så kommer vi snart vara där, speciellt då stödet för RT bara kommer öka.

I min mening är RT det mest spännande som hänt inom 'spelgrafik' på åratal, bara de får till implementeringen... Lär ta ett par år till.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Som @JonasT skriver fick vi höra från Robert Hallock att stöd för PCI Express 4.0 skulle finnas över hela brädet (500-serien styrkretsar). Försöker få ett förtydligande om detta så vi kan göra en uppföljning då det råder en hel del förvirring i och med den här rapporten från Digitimes.

Med det så är min gissning som redan nämnts i tråden; att det kommer finnas stöd för PCI Express 4.0 men endast de som finns integrerade i själva processorn. Med andra ord den översta PCI Express-anslutningen (x16) och en M.2 (x4), medan resterande kanaler som går från styrkretsen inte kör version 4.0.

Tycker också det är värt att nämna att A320, B350/B450 och X370/X470 inte var så hiskeligt imponerande ens när de kom. Samtliga var rätt "bare-bone" och inbyggt fanns bara 8 st. PCI Express 2.0 och 2 st. USB 3.1 (Gen 2). Borde därför finnas utrymme för förbättring med A520 och B550 även om de blir utan stöd för PCI Express 4.0.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Man undrar lite hur det kommer sig att alla moderkortstillverkare utom Gigabyte har blivit så senila att de glömt att man kan sammankoppla kylflänsar med heatpipes.
Samt att Gigabytes hittills enda kända modell med heatpipes har ett så pass saftigt pris.

Fanns det tidigare speciella heatpipe gruvor med färdiga heatpipe lösningar som nu börjar bli utgrävda ?

Har moderkortstillverkarna börjat gå bakåt i tiden? Kommer vi om 30 år få börja ladda spel från kassettband igen ?

Missväxt i heatpipe-odlingarna?
Naturligtvis använder vi numera ekologiska heatpipes...

OT

Kan det vara så att fläkten även är avsedd att kyla M.2 diskarna?

De flesta X570 korten verkar ju ha en täckplatta över M.2 diskplatserna,
vilket torde försämra den normala kyleffekten.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

vore kanske bättre om de hade gjort tvärtom AMD har inte särskilt bra resume (historia på deras egna kretsar) Hade varit bättre tvärtom minns att via & nvidia gjorde betydligt bättre kretsar än Amd då det begav sig
deras nuvarande kretsar övertygar inte särskilt heller (därav fortfarande Intel för mig, finesser & nya saker på styrkretsar(inbyggt i processorer) e nog för tillfället mer intressant än hur många kärnor processorer har i nuläget)) Helheten e lika viktig som hur bara en del presterar

Nja... Kan inte uttala mig om Via, men byggde några system med ULi, Nvidia och AMD's (Då ATi's chip).
Erfarenheten blev att Nvidia korten blev reklammerade då dom inte ens klarade normal HT hastighet, underklockade man inte HT så var det ständigt blåskärm, mystiska hägningar och grafik buggar.

ULi var helt underbara, dom fungerade i alla väder men blev uppköpta av Nvidia som sänkte allt vad support hette.
Tidigare så gick det att köra SLI på ULi's kretsar, något som Nvidia inte godkänt, det blev effektivt blockat med Nvidias uppköp, samtidigt försvann all support och även drivrutiner...

AMD/ATi's krettsar fungerade bra och medgav rätt enkelt överklockning av det mesta, så jag vet inte var det kommer ifrån att AMD's kretsar skulle vara dåliga. Det var kort med Nvidias styrkrets som krånglade för mig, till slut så var alla korten med Nvidia chip skickade tillbaka....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Som @JonasT skriver fick vi höra från Robert Hallock att stöd för PCI Express 4.0 skulle finnas över hela brädet (500-serien styrkretsar). Försöker få ett förtydligande om detta så vi kan göra en uppföljning då det råder en hel del förvirring i och med den här rapporten från Digitimes.

Med det så är min gissning som redan nämnts i tråden; att det kommer finnas stöd för PCI Express 4.0 men endast de som finns integrerade i själva processorn. Med andra ord den översta PCI Express-anslutningen (x16) och en M.2 (x4), medan resterande kanaler som går från styrkretsen inte kör version 4.0.

Tycker också det är värt att nämna att A320, B350/B450 och X370/X470 inte var så hiskeligt imponerande ens när de kom. Samtliga var rätt "bare-bone" och inbyggt fanns bara 8 st. PCI Express 2.0 och 2 st. USB 3.1 (Gen 2). Borde därför finnas utrymme för förbättring med A520 och B550 även om de blir utan stöd för PCI Express 4.0.

Det är inte så enkelt att dom får stöd för PCIe 4.0 från CPU-Soc och resten blir PCIe 3.0, så rapporten från Digitimes består i lite förvirring kring 4xx och 5xx kretsar.

Att AMD inte ger stöd för PCIe 4.0 på 4xx är rätt självklart ur marknadssynpunkt för 5xx korten, behovet att använda B550 och A520 försvinner ju helt om det enbart skulle bli PCIe 3.0.

Sen så spelar säkert osäkerhet in om PCIe 4.0 skulle fungera på alla 4xx kort.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree

Missväxt i heatpipe-odlingarna?

Den kommentaren bör hamna i Årets Hall of Fame.

Har vi något sådant @Jacob ?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bengt-Arne:

Det är inte så enkelt att dom får stöd för PCIe 4.0 från CPU-Soc och resten blir PCIe 3.0, så rapporten från Digitimes består i lite förvirring kring 4xx och 5xx kretsar.

Att AMD inte ger stöd för PCIe 4.0 på 4xx är rätt självklart ur marknadssynpunkt för 5xx korten, behovet att använda B550 och A520 försvinner ju helt om det enbart skulle bli PCIe 3.0.

Sen så spelar säkert osäkerhet in om PCIe 4.0 skulle fungera på alla 4xx kort.

Jag skrev aldrig någonting om PCI Express 4.0 på äldre moderkort med äldre styrkretsar i 300- och 400-serierna. Det är dött och begravet sedan Computex.

Däremot skulle AMD kunna stödja PCI Express 4.0 från CPU:n tillsammans med de teoretiska styrkretsarna B550 och A520, även om dessa (alltså själva styrkretsarna) enbart har stöd för PCI Express 3.0. En sådan modell skulle också göra att AMD infriar vad de sa på Computex om att PCI Express 4.0 ska stödjas över "hela 500 serien styrkretsar".

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Tråkigt. Sitter själv på b450, x70 är ju fett onödigt när du sitter på bara en gpu, ssd och inte överklockar cpu/ram. Aja, Pci-e4 e ju fett onödigt med nuvarande komponenter också så det löser sig nog. Tråkigaste att hör vara att asmedia fortfarande är med.. fy, tvi, bort med dem.

Funkar utmärkt att överklocka på B-serien också Inga monster hastigheter men ändå över min förväntan. Har haft 1700 sedan den kom på 3,8 GHz. Uppdaterade bios för ett litet tag sedan och kunde kliva upp på 3,9

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Kunde inte bry mig mindre om PCIe 4 från CPUn eller överhuvudtaget i PCIe slots. Däremot vill jag ha det till styrkretsen för att minska på den flaskhalsen. Så det ser alltså ut som att X570 kommer vara det enda valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag skrev aldrig någonting om PCI Express 4.0 på äldre moderkort med äldre styrkretsar i 300- och 400-serierna. Det är dött och begravet sedan Computex.

Däremot skulle AMD kunna stödja PCI Express 4.0 från CPU:n tillsammans med de teoretiska styrkretsarna B550 och A520, även om dessa (alltså själva styrkretsarna) enbart har stöd för PCI Express 3.0. En sådan modell skulle också göra att AMD infriar vad de sa på Computex om att PCI Express 4.0 ska stödjas över "hela 500 serien styrkretsar".

OK, uttryckte det kanske lite oklart, menar självfallet då avsaknad av stöd för PCIe 4.0 ffrån CPU på 4xx kort...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det kommer sitta klistermärken där det står att de är redo för 3000 serien på de som har rätt bios.

Det är ju klart bättre än inget men är ju fortfarande en lite jobbig lösning för den som handlar på nätet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju klart bättre än inget men är ju fortfarande en lite jobbig lösning för den som handlar på nätet.

Förhoppningsvis skriver återförsäljarna ut det tydligare denna gången. Eller erbjuder uppgradering av bios om man köper både moderkort och cpu.
Detta problemet uppstod ju även när ryzen 2000 kom folk ville inte betala för 400 seriens moderkort eftersom de kostade någon hundralapp mer än motsvarande 300 kort. Vi får hoppas att de flesta korten ute i handeln snart är uppdaterade varianter.

Men amd skickade ju till och med ut processorer till folk som köpt moderkort som inte hade rätt bios så de kunde uppdatera. Själv lånade jag ut en av mina processorer till flera som gjort den missen. Så det löser sig.

Detta är väl egentligen enda nackdelen med att inte slopa stöd för äldre moderkort annars ser jag bara fördelar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Man undrar lite hur det kommer sig att alla moderkortstillverkare utom Gigabyte har blivit så senila att de glömt att man kan sammankoppla kylflänsar med heatpipes.
Samt att Gigabytes hittills enda kända modell med heatpipes har ett så pass saftigt pris.

Fanns det tidigare speciella heatpipe gruvor med färdiga heatpipe lösningar som nu börjar bli utgrävda ?

Har moderkortstillverkarna börjat gå bakåt i tiden? Kommer vi om 30 år få börja ladda spel från kassettband igen ?

Vad pratar du om, vad jag kan se är det bara ASUS som inte använder heatpipes i någon utsträckning, gigabyte kanske har den bästa implementeringen i Aorus Xtreme, men även de har heatpipes mellan VRM-heatsinks på lägre moddeller, precis som Asrock, MSI har nog bäst utbud övelag då tre av deras moderkort har heatpipes som går över både VRM och Chipset (dock fläkt också på dessa)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad pratar du om, vad jag kan se är det bara ASUS som inte använder heatpipes i någon utsträckning, gigabyte kanske har den bästa implementeringen i Aorus Xtreme, men även de har heatpipes mellan VRM-heatsinks på lägre moddeller, precis som Asrock, MSI har nog bäst utbud övelag då tre av deras moderkort har heatpipes som går över både VRM och Chipset (dock fläkt också på dessa)

Syftade på att använda heatpipes på moderkort för att åstadkomma passiv kylning på moderkorten.
Alltså att slippa fläktar på moderkorten.

Men du har rätt i sak.
Det går att åstadkomma en bra kylare som inte behöver fläkt och ändå trycka på en högljudd fläkt bara för att jävlas.