Vad kan man göra åt oväsen hos grannar

Permalänk
Medlem

För några år sedan när både jag och min sambo jobbade kvällsskift osv - vilket betyder att man kommer hem sen och tar en dusch, käkara något lätt osv. Jag hade en tendens att omedvetet dra igen köksluckor och lådor så dom dunsade lite när dom stängdes. En dålig ovana från när jag bodde själv och inte hade grannar att ta hänsyn till.
Det slutade med att grannen med vägg mot vårat kök kom över och sa att dom stördes av att det dunsade på kvällen och dom hade svårt att sova. Vi (jag) tänkte såklart inte på att nån kanske stördes av det eftersom jag inte reflekterat över hur jag stängde lådor och luckor. Efter dom pratat med oss och vi förklarade att det absolut inte var med mening, vi jobbar sent och kommer hem sent men att vi ska självfallet ta hänsyn till det.
Vilket vi såklart gjorde (och helrenoverade köket och satte in dämpare i luckor och skåp) och nu har vi god kontakt med dom grannarna.
Så mitt råd, ta en snack med grannarna - kan mycket väl vara så att dom inte ens är medvetna om att dom stör. Kommunikation brukar lösa det mesta!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Först så kan du prova att tala med grannen...

Så osvenskt! Skriv en arg lapp och sätt den i trapphuset! Helst med lite könsord och diverse dödshot. Det brukar ju lösa det mesta.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade tvättid idag, tvättade som vanligt inget märkvärdigt med detta. När jag skulle hämta tvätten i torkskåpet hängde där ett par stringtrosor vid mina kläder. Jag misstänker någon granntjej försöker säga mig något, men jag kan inte komma på vad. Troligen att jag ej städar tvättstugan tillräckligt efter mig och hon ville ej skriva en arg lapp.
Nå tvättstugan är det vanligaste stället till bråk och jag längtar till en egen tvättmaskin i min lägenhet, inte för att jag har problem med grannar utan för att jag kan tvätta när jag vill.
Det finns oskrivna regler kring när man få ta andras tvättider, visa säger om ingen där inom 30minuter. Det betyder att jag endast kan tvätta på helger, då jag på vardagar ej har kommit hem innan denna tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Undrar om det rent teoretiskt hade varit möjligt att applicera tekniken "Noise cancellation" i en lägenhet xD Men det kanske bara fungerar för förutsägbara ljud? Not sure.

Problemet är väl dels att man vill kunna höra varandra o.s.v. inne i lägenheten Sedan kan fasen i ljuden vara olika beroende på var man är, så det kanske snarare förstärker ljudet i vissa delar av lägenheten och tystar det i andra.
Ett "trick" jag använde ett tag var att köra en golvfläkt i sovrummet. Bruset reducerade grannarnas oväsen något, men om någon plötsligt hojtade till vaknade man ändå.

Sedan finns det naturligtvis sämre och bättre ljudisolerade lägenheter. Många moderna hus, samt en del byggda föra 50-talet har riktigt bra isolering, medan ljudet i många miljonprogramshus fortplantas genom ventilationen och lättbetongen som är mellan lägenheterna. Hos mig kan man höra grannarna snyta sig så man förstår delvis att de kanske inte inser hur mycket de störde när de hojtade och flängde runt på nätterna (även om de borde fattat vinken efter ett tiotal klagomål via störningsjouren...).

Skrivet av godspeed:

Nu är det ju inte så att alla är likadana, men det är mot rekommendationer eftersom det är väldigt vanligt att man får vaxproppar och sen infektioner i trumhinna osv, eller att man får hörselgångseksem/infektion av det som är vanligast vid långvarig användning

Det här argumentet är ungefär som att bara för att man själv inte sett/upplevt det, så finns absolut inte problemet

Precis, det kan gå bra för vissa, men det är inte att rekommendera långvarigt.

Sedan är det en principsak. Jag ska inte behöva använda hörselskydd för att kunna sova i en lägenhet jag betalar tusentals kronor för varje månad.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD