Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@nubbe: Yes, har även testat med HDR på ME: Andromeda och inga blinkningar på min.

Samma här, Gsync med Vsync påslaget + framelimiter via RTSS (118 fps max)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Skärmen hemma - men troligen med fabriksfel

@Wantez: Hej,

Jag har fått hem skärmen. Det är ett monster. Jag kopplar in den till min MacBook Pro. Tyvärr är det vissa problem. Displayport 1 är helt död, vilket tog mig ett tag att förstå. När jag tillslut använde displayport 2 fungerade allt som en dans. Detta innebär dock att jag inte kan använda PBP-moden, dvs där monitorn uppför sig som två monitorer sida vid sida. Jag inväntar med spänning svar på hur dom skall fixa detta (Komplett.se).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har någon lyckats få till riktigt skarp text på denna skärm? Jag har själv inte lyckats, även med sharpness och massa andra inställnignar ändrade både på dator och skärm. I synnerhet när den är kopplad till en Intel GPU verkar problemen vara svårlösta, mkt beroende på att Intels kontrollpanel är miserabelt dålig (vilket man kanske inte kan lasta Samsung för). Till viss del är det så klart ett resultat av storleken i förhållande till upplösningen och så klart även Windows oförmåga att hantear skarp text, även utan skalning.

Efter att ha kört i ett par veckor kan jag konstatera att jag inte har några problem ö h t med skärmen. Förutom det jag nämnde förut då som är ett resultat av tekniken. Keeper! Bonus att tjejen tycker den är monstruös.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Beställt en idag, beräknad hemleverans till imorgon.

Verkar vara en del pill för att få igång den på ett tillfredställande sätt men jag hoppas att den blir ett perfekt tillskott för studion med tillhörande videoredigering.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Nu är jag i Stockholm och gått till Dustin Samsung elgiganten.ingen har den här skärmen uppsatt att prova,bara den äldre. Finns det nåt ställe man kan testa den?

Kollade på Inet i början av augusti (Sveavägen),de hade den äldre och verkade inte vara intresserade av den nya som.visningsex. Webhallen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Ni som testat att köra GSync med denna skärm, har ni verifierat att ni verkligen kör GSync? Har själv noterat att det är lite svårare än man kan tro att få det att fungera, och har man inte valt FreeSync Ultimate på skärmen så verkar det kört oavsett vad Nvidias kontrollpanel säger osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Nu är jag i Stockholm och gått till Dustin Samsung elgiganten.ingen har den här skärmen uppsatt att prova,bara den äldre. Finns det nåt ställe man kan testa den?

Kollade på Inet i början av augusti (Sveavägen),de hade den äldre och verkade inte vara intresserade av den nya som.visningsex. Webhallen?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte riktigt vad det är du ska kolla, är väl typ samma som den förra skärmen fast med högre upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ni som testat att köra GSync med denna skärm, har ni verifierat att ni verkligen kör GSync? Har själv noterat att det är lite svårare än man kan tro att få det att fungera, och har man inte valt FreeSync Ultimate på skärmen så verkar det kört oavsett vad Nvidias kontrollpanel säger osv.

Rätt enkelt att testa: https://www.nvidia.com/coolstuff/demos#!/g-sync

Fullscreen, fps sliders och ändra max fps till 120 och low fps till 40-50, växla mellan vsync / sync off samt gsync.

Litar du inte på dina ögon kan du gå in i skärmens menyinställningar > information under testets gång. Där kan du se uppdateringsfrekvensen uppdateras dynamiskt. Testade precis, fungerade precis som det skall, med Standard engine för övrigt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Rätt enkelt att testa: https://www.nvidia.com/coolstuff/demos#!/g-sync

Fullscreen, fps sliders och ändra max fps till 120 och low fps till 40-50, växla mellan vsync / sync off samt gsync.

Litar du inte på dina ögon kan du gå in i skärmens menyinställningar > information under testets gång. Där kan du se uppdateringsfrekvensen uppdateras dynamiskt. Testade precis, fungerade precis som det skall, med Standard engine för övrigt.

Det skulle man kunna tro men aktiverar man sen "GSync indicator" i NVidias kontrollpanel, vilket väl är ett enklare sätt att se när GSync är aktivt och inte, så får iaf jag det enbart när jag har FreeSync ultimate aktiverat i skärmen, vilket är ett skäl till frågan. Kör man Pendlum demot får jag GSync indicator att lysa upp med båda FreeSync inställningarna på skärmen, vanliga FreeSync Standard är dock riktigt dåligt/hackingt i jämförelse med FreeSync Ultimate för att inte tala om med riktig GSync.För egen del hade jag gärna betalat några tusenlappar mer för denna skärm och fått en GSync modul i den (eller att AMD kunde komma ikapp med sina GPUer vilket så klart vore ännu bättre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det skulle man kunna tro men aktiverar man sen "GSync indicator" i NVidias kontrollpanel, vilket väl är ett enklare sätt att se när GSync är aktivt och inte, så får iaf jag det enbart när jag har FreeSync ultimate aktiverat i skärmen, vilket är ett skäl till frågan. Kör man Pendlum demot får jag GSync indicator att lysa upp med båda FreeSync inställningarna på skärmen, vanliga FreeSync Standard är dock riktigt dåligt/hackingt i jämförelse med FreeSync Ultimate för att inte tala om med riktig GSync.För egen del hade jag gärna betalat några tusenlappar mer för denna skärm och fått en GSync modul i den (eller att AMD kunde komma ikapp med sina GPUer vilket så klart vore ännu bättre).

Bara en fundering, har du testat en skärm med GSync-modul?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Bara en fundering, har du testat en skärm med GSync-modul?

Well, har säkert ägt 7-8 stycken genom åren varav 2 just nu så ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, har säkert ägt 7-8 stycken genom åren varav 2 just nu så ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte även dessa monitorer hackar vid för låg fps, även om de i regel presterar bättre vid lägre bildfrekvenser.

Den primära anledningen till att ha GSync eller Freesync kontra endast vsync on eller vsync off är att kontra tearing (vsync off) samt den halvering av bildfrekvens som sker då bildfrekvensen faller under skärmens uppdateringsfrekvens med endast Vsync on.

Vad du upplever kan jag inte riktigt tala för, men att den funktionaliteten är igång med standard engine påslaget är ett faktum - annars hade inte uppdateringsfrekvensen på skärmen justerats efter bildfrekvensen i exempelvis pendulum-testet (eller spel)

Sedan kanske det fungerar bättre med ultimate engine, antagligen har den en mer aggressiv inställning som sänker input lag osv.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.co.uk/Samsung-LC49J890DKUXEN-49-Inch-Ultra...

Blev lite lurad av Amazons rubrik först. Står ju "C49RG90" och "1440P" men sedan när man bläddrar ner och även tittar på länken så är det ju någon äldre modell, LC49J890. De uppenbara skillnaderna verkar vara lägre upplösning, ingen Freesync, ingen HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Tänkte även dessa monitorer hackar vid för låg fps, även om de i regel presterar bättre vid lägre bildfrekvenser.

Den primära anledningen till att ha GSync eller Freesync kontra endast vsync on eller vsync off är att kontra tearing (vsync off) samt den halvering av bildfrekvens som sker då bildfrekvensen faller under skärmens uppdateringsfrekvens med endast Vsync on.

Vad du upplever kan jag inte riktigt tala för, men att den funktionaliteten är igång med standard engine påslaget är ett faktum - annars hade inte uppdateringsfrekvensen på skärmen justerats efter bildfrekvensen i exempelvis pendulum-testet (eller spel)

Sedan kanske det fungerar bättre med ultimate engine, antagligen har den en mer aggressiv inställning som sänker input lag osv.

Kollade detta lite mer noga och det verkar som om FreeSync Ultimate har en lägre lägsta frekvens än Standard, dvs är mer troligt att vara aktivt i tungdrivna spel. Vilket väl är det troliga skälet till att det fungerade i i Pendulum-testet enlig vad jag skrev ovan men inte i vissa spel beroende på inställningar osv.

Dock, iaf när jag jämför Pendulum-testet mellan standard och Ultimate så är det märkbart sämre med det förstnämnda med mer hackande. Min oro är att Ultimate ev löser det på bekostnad av input lag. VSync är inget alternativ för mig som främst kör FPS spel (då menar jag "äkta" VSync, inte typ GSync med VSync aktiverat i CP).

Har ingen större kärlek för Nvidia men i dagsläget är väl faktum att GSync överlag är mer stabilt än FreeSync, och så verkar vara fallet även om man kör en AMD GPU att döma av tester. Vilket väl eg inte är så konstigt sett till förutsättningarna.

Ibland är det inte utan att man förstår varför folk köper konsoler istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kollade detta lite mer noga och det verkar som om FreeSync Ultimate har en lägre lägsta frekvens än Standard, dvs är mer troligt att vara aktivt i tungdrivna spel. Vilket väl är det troliga skälet till att det fungerade i i Pendulum-testet enlig vad jag skrev ovan men inte i vissa spel beroende på inställningar osv.

Dock, iaf när jag jämför Pendulum-testet mellan standard och Ultimate så är det märkbart sämre med det förstnämnda med mer hackande. Min oro är att Ultimate ev löser det på bekostnad av input lag. VSync är inget alternativ för mig som främst kör FPS spel (då menar jag "äkta" VSync, inte typ GSync med VSync aktiverat i CP).

Har ingen större kärlek för Nvidia men i dagsläget är väl faktum att GSync överlag är mer stabilt än FreeSync, och så verkar vara fallet även om man kör en AMD GPU att döma av tester. Vilket väl eg inte är så konstigt sett till förutsättningarna.

Ibland är det inte utan att man förstår varför folk köper konsoler istället

Skickades från m.sweclockers.com

Ultimate sänker som jag förstått det både responstid samt inputlag några pinnhål, så tycker du det känns bättre skall du definitivt använda det. Däremot verkar det kanske än mer optimalt att inaktivera Freesync helt om du vill kunna kontrollera overdrive och mer djupgående inställningar, om man nu är ute efter en så ryckfri bild som möjligt (på bekostnad av tearing)

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/c0sqbl/...

Citat:

Ghosting/blur: Most of you like me may be turning on Freesync and then moving on. Know that when Freesync is off you can control the overdrive. On this monitor setting it to faster substantially reduces blur. More so than I expected. It darn close to to IPS gaming monitor levels. As a side note the input lag does feel lower. I don't have the high-speed camera to check. I did however verify nursing the ghosting test from Blurbusters that it works well. No overshoot was detected at all visually. This is most impressive.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

@KniFF: Bra länk.

Fortfarande är det förvånansvärt få riktiga recenssioner på denna skärm, inkl den kalibrering/mätning som brukar hänga ihop med det.

Permalänk
Medlem

Blivit lite strul med leveransen (skyller på Postnord). Skulle gärna vilja ha en summering på vad man behöver göra för att bäst komma igång med skärmen på bästa sätt.

T.ex.

* Fixa Cleartype (hur?)
* Ställa in/kalibrera skärmen (hur?)
* Överklocka Hz (går? hur?)
* Övrigt?

Ps. Får hämta ut den manuellt imorgon istället från Postnords distributionscentral.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Verkar komma fler och fler recensioner på tuben. Äntligen.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Verkar komma fler och fler recensioner på tuben. Äntligen.

Vilka då?

Den enda riktiga recensionen jag hittat på denna är

och han verkar eg mest testa hur det är att ha en stor skärm och verkar inte direkt vara nån bildskärmsexpert.

Permalänk
Medlem

Känns som denna tråd tvärdog efter att typ 4-5 köpt skärmen? Är den för stor för att bli en publikfavorit (med tanke på att folk verkar köpa andra skärmar på liknande prisnivå)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Känns som denna tråd tvärdog efter att typ 4-5 köpt skärmen? Är den för stor för att bli en publikfavorit (med tanke på att folk verkar köpa andra skärmar på liknande prisnivå)?

Tror inte formatet är såpass bra för spel och dess kompatibilitet, samt mycket dött utrymme om man spelar, då man ej kan multitaska om man nu inte vill exempelvis spela i windowed mode med inputlag och påtvingat windows vsync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilka då?

Den enda riktiga recensionen jag hittat på denna är

https://www.youtube.com/watch?v=p4eSxL8qcVg

och han verkar eg mest testa hur det är att ha en stor skärm och verkar inte direkt vara nån bildskärmsexpert.

Japp var den jag syftade på. De andra var väl inte några top recensioner som laddats upp men jag uppskattade de iaf nog för att bilda mig en uppfattning och skaffa en själv.

Skrivet av improwise:

Känns som denna tråd tvärdog efter att typ 4-5 köpt skärmen? Är den för stor för att bli en publikfavorit (med tanke på att folk verkar köpa andra skärmar på liknande prisnivå)?

Vilka skärmar?
Men för att bidra till tråden lite;
Lite input från mig nedan ifall fler söker information om skärmen

Har testat en 7 dagar är nöjd. Har velat en hel del, bör jag skaffa 3x27, 2x27 eller en 34" + 24" eller satsa på en som denna. Som tyvärr är tung att driva i spel, är inte optimal för fps competetive samt kostar en hel del. Jag har landat i att nog behålla den ändå. Gillar idén med bara en skärm och hoppas det kommer mer stöd för ex. Multitasking verktyg och senare ha en gpu som orkar pressa högre fps.

Spelade några spel apex och gillade det inte alls. Så slutade spela det och testade lite bf v. Shit vilken upplevelse. Var riktigt grymt. Blir dock mindre spel för min del men hoppas att om man ska lira något i framtiden att det stödjer formatet. Testade på multitasking funkar bra med två windows bredvid varandra men med fler fönster än 2 så använde jag samsungs easy setting box vilket inte var någon höjdare då den inte verkar stödja appar så som discord och visual studio.

Att bara ha en skärm istället för fler innebär dock att inte enkelt kunna bevaka annat på sekundär skärm om man är i ett spel i fullscreen. Samt att jag fick en defekt pixel typ i mitten av skärmen så blir ett garanti ärende.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Tror inte formatet är såpass bra för spel och dess kompatibilitet, samt mycket dött utrymme om man spelar, då man ej kan multitaska om man nu inte vill exempelvis spela i windowed mode med inputlag och påtvingat windows vsync.

Nu har jag inte kvar min, främst beroende på att den behövde returneras pga en skada på mitt exemplar. Men det funkade bra att spela på den men att man kanske inte körde över hela bildytan då beroende på spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubbe:

Din skärm är defekt. Byt den.

Min bild är helt jämn i både HDR och SDR läge på alla portar, upplösningar och frekvenser.

https://i.imgur.com/2Yoqp2l.jpg

Uppdatering gällande min skärm med "problemet"

https://i.imgur.com/NVK7ihh.jpg

Skickade in den till Inet, teknikern kollade på den och konstaterade att det är VA-panel tekniken som gör att man ser pixellinjer, alltså något helt normalt.

Jag har aldrig vart helt säker på ifall skärmen var defekt eller inte, men ville inte chansa att fortsätta med defekt skärm då den är såpass dyr. Men nu verkar allt vara uppklarat och den är på väg hem till mig igen.

Bra att veta ifall någon annan köper skärmen och upptäcker samma "problem" som jag

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått mitt exemplar av skärmen och är imponerad av det lilla jag provat den hittills.
Dock så har mitt exemplar en död pixel i övre högra hörnet. Inget jag kommer störa mig på men det känns onekligen surt på en skärm som kostar 15k. Dessutom lär det ju påverka andrahandsvärdet om jag någonsin skulle få för mig att sälja den.

Frågan är om det är värt besväret att skicka tillbaka, beställa en ny och hoppas på att jag får ett perfekt exemplar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Nu har jag äntligen fått mitt exemplar av skärmen och är imponerad av det lilla jag provat den hittills.
Dock så har mitt exemplar en död pixel i övre högra hörnet. Inget jag kommer störa mig på men det känns onekligen surt på en skärm som kostar 15k. Dessutom lär det ju påverka andrahandsvärdet om jag någonsin skulle få för mig att sälja den.

Frågan är om det är värt besväret att skicka tillbaka, beställa en ny och hoppas på att jag får ett perfekt exemplar...

Jag hade nog skickat tillbaka den. Risken är att man ångrar sig senare om man är för "lat" för att ordna med det. Du kan inte köra och lämna den?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

@DeluxXxe: Webhallen har en butik en dryg kilometer från där jag bor, men bil är inget alternativ tyvärr.
Jag antar dock att en transportkärra kostar ungefär lika mycket som frakten skulle gå på. Så att köpa en sån kärra (som jag dessutom kan använda till annat) och lämna in skärmen i butik är ett hyfsat enkelt alternativ.

Får ta och sova på saken, men det lutar lite åt att lämna tillbaka den och hoppas det går bättre med nästa skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

@DeluxXxe: Webhallen har en butik en dryg kilometer från där jag bor, men bil är inget alternativ tyvärr.
Jag antar dock att en transportkärra kostar ungefär lika mycket som frakten skulle gå på. Så att köpa en sån kärra (som jag dessutom kan använda till annat) och lämna in skärmen i butik är ett hyfsat enkelt alternativ.

Får ta och sova på saken, men det lutar lite åt att lämna tillbaka den och hoppas det går bättre med nästa skärm.

Hade en defekt pixel i mitten av skärmen. En grön sådan som var väldigt tydlig på svart bild. Skickade in den för 10 dagar sedan och fick höra idag att de inte hittar den. Inte det roligaste paketet att frakta fram o tillbaka :<

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Fast om det handlar om ångerrätt/öppet köp så spelar det väl ingen roll om de hittar den eller inte?

Min defekta pixel är avstängd, dvs den är svart hela tiden vilket är anledningen till att jag inte kommer störas av den. Men man vet ju att den finns där, och som sagt, för vad skärmen kostar så vill man ju gärna ha den så perfekt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

@Dekkan: Fast om det handlar om ångerrätt/öppet köp så spelar det väl ingen roll om de hittar den eller inte?

Min defekta pixel är avstängd, dvs den är svart hela tiden vilket är anledningen till att jag inte kommer störas av den. Men man vet ju att den finns där, och som sagt, för vad skärmen kostar så vill man ju gärna ha den så perfekt som möjligt.

Japp jag resonerade precis som dig därav skicka jag tillbaka den men som ett service ärende. Har öppet köp till på torsdag. Menar bara att vikten och storleken är inte det enklaste att skicka tillbaka.. 😅

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1