tips på smartwatch träningsklocka

Permalänk
Medlem

tips på smartwatch träningsklocka

(hittade inte var man ska lägga trådar om smartwatches men när jag sökte på tidigare trådar så hamnade jag här, om fel så ber jag om ursäkt).

Hej
Jag har börjat fundera på att införskaffa en smartwatch för enklare träning. Jag har inte koll på smarta klockor eller på vad man ska tänka på när man köper sådana så jag tänkte höra här ifall ni har några bra tips att ge. Jag undrar också om ni har några förslag på klockor som uppfyller mina önskningar.

Jag skulle helst vilja slippa mobilen när jag är ute och joggar så det vore bra om klockan ensamt:
-kan hålla koll på avstånd, hastighet etc.
-kan lagra musik och strömma musik/podcasts via bluetooth till hörlurar. (jag försökte kolla på prisjakt men jag vet inte hur man filterer på detta.)
-klarar av att man badar med den (inte jätteviktigt men man kan ju önska)

Budget: <3500 SEK då jag aldrig ägt någon smartwatch så vore det bra om det finns någon billig att som man kan testa med innan man vet vilka aspekter som kan tänkas vara viktiga för mig.

Övrigt: jag har en androidtelefon (oneplus 3t) samt ett pulsbälte Wahoo tickr

Som sagt så vet jag inte så mycket som smartwatches så jag kan komplettera information om det behövs.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Samsung Galaxy watch. Tror man kan lyssna via den och bluetoothlurar (har inte testat själv dock)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Skulle tro att samsung är ditt enda val men spotify appen är ett skämt på smartwatch.
Jag har en huawie watch gt som jag tränar med men den kan du inte lagra musik på men annars en trevlig klocka med runt 1-1,5 veckas batteritid.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Själv har jag en Samsung Galaxy watch. Tror man kan lyssna via den och bluetoothlurar (har inte testat själv dock)

Stämmer bra! Har själv använt endast klockan och bt-hörlurar när jag varit ute och sprungit.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Xiaomi Amazfit Stratos den har en enklare mp3-spelare som spelar via bt-lurar. GPS givetvis, kan synca med strava (vilket var krav för mig) vattentät och fungerar utmärkt att simträna med.

https://www.inet.se/produkt/6608461/amazfit-stratos-svart?utm...

Permalänk
Inaktiv

Garmin har lätt bästa om du ska ha för träning, Fenix 3 eller 5, har själv Fenix 3.

Permalänk
Medlem

Ska man ha en bra smartwatch för träning är det Garmin som gäller.

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/c10002-p1.html

Finns både Fenix och Forerunner varianterna.

Visst, budgeten är kanske lite låg för att köpa en bra Garmin klocka med allt det dock.

Sen får man tänka när man köper en träningsklocka hur apparna är också, så de har funktionerna man vill ha, att interface osv passar en.

Permalänk
Hedersmedlem

Garmin 245M eller 645M ligger på ca 3500 kr. Spotify och lång batteritid. Ej android.

Edit: alltså bygger inte på wear os men do styr mycket med inställningar mm via android app (ser illustrationer av data och ställer in urtavlor mm om de ej är standard).

Kanske kan du hitta en 645M begagnat. Finns ju också Garmin vivoactive 3 music som väl är den billigaste med Spotify i deras sortiment.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Fördelen med Garmin är alla tillbehör, jag har triathlon sensor som funkar i vatten som kollar puls och förbränning, har också sensor på min cykel.

Permalänk
Medlem

Fitbit Ionic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Har kollat på era tips och många ser bra ut.

Jag ska tillägga att jag inte kör spotify utan brukar ladda ner böcker. Hur ser man ifall att en klocka funkar utan mobilen? Sen ser jag inte att det står något om hur mycket lagring klockan har? jag vet att man klarar sig bra med ganska lite men man vill ju ändå veta.

Skrivet av Nivity:

Ska man ha en bra smartwatch för träning är det Garmin som gäller.

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/c10002-p1.html

Finns både Fenix och Forerunner varianterna.

Visst, budgeten är kanske lite låg för att köpa en bra Garmin klocka med allt det dock.

Sen får man tänka när man köper en träningsklocka hur apparna är också, så de har funktionerna man vill ha, att interface osv passar en.

Är inte helt på det klara vad som skiljer de olika varianterna förutom priset.
såg att Vivoactive 3 Musik kom upp i en köprådstråden: https://www.amazon.co.uk/Garmin-vivoactive-Music-Smartwatch-P...

är detta en bra deal? eller är någon annan Garmin bättre?

Permalänk
Medlem

Hej
Tack för all hjälp.
Jag har nu skaffat en Samsung Galaxy Watch 46 mm (https://www.amazon.de/Samsung-Galaxy-Watch-Bluetooth-Silber/d...).

Tycker den funkar utmärkt. jag har sprungit med den och lyssnat med BT hörlurar. Den mäter avstånd och hastighet bra. Jag har ännu inte testat att vara i vattnet med den.

Batteritiden är jättebra. jag har aldrig varit under 50% och då har jag nog laddat varannan dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Hej
Tack för all hjälp.
Jag har nu skaffat en Samsung Galaxy Watch 46 mm (https://www.amazon.de/Samsung-Galaxy-Watch-Bluetooth-Silber/d...).

Tycker den funkar utmärkt. jag har sprungit med den och lyssnat med BT hörlurar. Den mäter avstånd och hastighet bra. Jag har ännu inte testat att vara i vattnet med den.

Batteritiden är jättebra. jag har aldrig varit under 50% och då har jag nog laddat varannan dag.

Väcker liv i tråden då jag också är på jakt efter en klocka.

Vilka appar använder du till att ladda ner och lyssna på ljudböcker? Har du testat någon podcast app också?

Permalänk
Medlem

@KurtEgon: Hej, vet inte riktigt vad du syftar på. men jag brukar ladda med mp3 filen från vissa poddhemsidor till telefonen och sen föra över till klockan. Det finns säkert något bättre sätt.

Permalänk
Medlem

Garmin Forerunner eller Polar röstar jag för. Själv har jag en Polar Vantage M som jag är oerhört nöjd med! Gränssnittet och flytet i Polar är svårslaget, så också deras inbyggda pulsmätare!

Min erfarenhet av träningsklockor med inbyggd musikspelare är att mottagningen mellan klocka och BT-lurar brukar vara extremt känslig, och då menar jag extremt känslig, samt att ljudkvalitén inte är något att hurra för. Jag kör med ett litet midjeband där jag förvara telefonen i. Sedan vrider jag midjebandet så att telefonen vilar mot ländryggen. På så sätt är jag minst lika rörlig som utan midjeband, och känner inte den extra vikten som jag bär på ryggen under löpningen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Min erfarenhet av träningsklockor med inbyggd musikspelare är att mottagningen mellan klocka och BT-lurar brukar vara extremt känslig, och då menar jag extremt känslig

När man springer utomhus med musik i klockan och trådlösa hörlurar finns det oftast inga väggar som bluetooth signalen kan studsa mot - då kan det "glappa" med ljudet ibland.

Det är oftast så känsligt att det spelar roll vilken sida på hörlurarna som sändaren sitter och man kan få bättre kontakt genom att byta handled som klockan sitter på, från vänster till höger.

Förhoppningsvis försvinner dessa problem när både klocka och hörlurar har bluetooth version 5 som ger bättre räckvidd.

Jag har bluetooth 5 i mina hörlurar (Samsung Galaxy buds) men bara version 4 i klockan (Garmin 645 Music)

Har även en Apple watch series 4 och Airpods (ver 1) och där har jag aldrig haft några glapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

När man springer utomhus med musik i klockan och trådlösa hörlurar finns det oftast inga väggar som bluetooth signalen kan studsa mot - då kan det "glappa" med ljudet ibland.

Det är oftast så känsligt att det spelar roll vilken sida på hörlurarna som sändaren sitter och man kan få bättre kontakt genom att byta handled som klockan sitter på, från vänster till höger.

Förhoppningsvis försvinner dessa problem när både klocka och hörlurar har bluetooth version 5 som ger bättre räckvidd.

Jag har bluetooth 5 i mina hörlurar (Samsung Galaxy buds) men bara version 4 i klockan (Garmin 645 Music)

Har även en Apple watch series 4 och Airpods (ver 1) och där har jag aldrig haft några glapp.

Jaa, var faktiskt just dessa problem jag syftade på!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Garmin Forerunner eller Polar röstar jag för. Själv har jag en Polar Vantage M som jag är oerhört nöjd med! Gränssnittet och flytet i Polar är svårslaget, så också deras inbyggda pulsmätare!

Min erfarenhet av träningsklockor med inbyggd musikspelare är att mottagningen mellan klocka och BT-lurar brukar vara extremt känslig, och då menar jag extremt känslig, samt att ljudkvalitén inte är något att hurra för. Jag kör med ett litet midjeband där jag förvara telefonen i. Sedan vrider jag midjebandet så att telefonen vilar mot ländryggen. På så sätt är jag minst lika rörlig som utan midjeband, och känner inte den extra vikten som jag bär på ryggen under löpningen

Vad använder du för midjeband? Har kollat lite men tycker inte något ser särskilt bra ut för telefoner.

Svarar mig själv med detta https://flipbelt.se/produkt/flipbelt-zipper-running-belt/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Vad använder du för midjeband? Har kollat lite men tycker inte något ser särskilt bra ut för telefoner.

This!
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilskal/sportarmb...

Trots priset så kan jag inte tänka mig en annan produkt, är helt enkelt bara nöjd med det! Jag spänner åt så att telefonen vilar stabilt mot ländryggen, och sen drar jag ned tröjan över bältet. Så är det ingen som heller kan se att jag bär med mig telefonen

Utrymmesmässigt får jag plats med min Oneplus 5 och några nycklar. Sen börjar det bli lite brist på utrymme, men det är väl på sin höjd det man bör ha med sig när man är ute och springer.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless